Minulle iski vuosien tauon jälkeen hinku laittaa akvaario taas toimintaan. Onneksi tällainen foorumi on olemassa, paljon on tietoa jo löytynyt.
Aloittelijaksi kutsun itseäni, sillä vaikka altaani toimivat ongelmitta vuosia, suurimmalta osalta sen voi näköjään laittaa ihan hyvän onnen piikkiin.

Ohjeet olivat silloin muotoa: - täytä allas - istuta kasvit - odota 2vrk tai viikko - kippaa kalat sisään. Kalojen yhteensopivuudesta ei myyjä inahtanutkaan, en ole vielä uskaltanut tarkistaa mistään, menikö pahastikin pieleen. (kultakalaa minulla ei sentään ollut!!!)
Altaani on 160-litrainen. Suodatin menee uusiksi, sillä kerran ostin pienemmän käytetyn altaan, joka haisi jotenkin kummalle. Pesin sen vaikka millä, mutta pian täytön jälkeen hajuongelma palasi, jotain sitkeää levää tai bakteereja kaiketi. Ainakin silikonit tulivat tummanvihreiksi. Annoin kalat pois ja kuivasin altaan kaktusterraarioksi. Suodatinta en uskalla enää käyttää, etten saa mitään riesaa tähän jälleen käyttöön otettavaan isompaan altaaseeni. Tilauksessa on sisäsuodatin, 200 l asti.
Uusi lämmitin täytyy myös hommata.
Taistelukalaa ja jotain parvikaloja tekee mieli, luinkin jostain ketjusta, että kardinaalitetrat kävisivät. Neontetroja teki ensin mieli, mutta kardinaalit näyttävät varmasti parvena hyviltä nekin ja viihtynevät paremmin. Minkä kokoinen parvi kardinaaleja olisi hyvä 160l altaaseen?
Miljoonakalat saan ilmeiseti jättää liikkeeseen? Niitä minulla oli joskus, poikasia tuli usein, oikein komeita ja värikkäitä huntueväisiä.
Pohjamateriaali ja akvaarion "huoltojoukot" mietityttävät myös. Moni kehuu karkeaa puhallushiekkaa, mutta miten mahtaa olla? Minulla on aina ollut sorapohja, kun uskoin sen olevan kätevä siivota ja muutenkin ok. Sitten näin pari upeaa hiekkapohjaista allasta.. Mutta miten pohja puhdistetaan? Eikö hiekka imeydy imuriin? Kasvien kyllä luulisi viihtyvän tuollaisessa materiaalissa.
Mitä vaihtoehtoja/kavereita minulla olisi perinteiselle partamonnille, kun kuitenkin jotain levänsyöjää kaivataan?
Suurkiitos jos joku jaksaa vastata!

Ja kaikenlaisia kalastoehdotuksia otetaan vastaan. Kalojen kannalta on kurjaa, että matka on pitkähkö, lähin kunnollinen kalakauppa lienee Tampereella. Vielä kun löytäisi jostain asiantuntevan liikkeen, olisi hienoa.
Riski kaloille on sekin, että täytyy kai tuoda aika monta yksilöä vastalaitettuun altaaseen kerralla, kun ei alvariinsa voi ravata 100km päässä kaloja noutamassa.