Kardinaalikalojen kutu

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
evelynn
Starting Member
Starting Member

Kardinaalikalojen kutu

Viesti Kirjoittaja evelynn »

128l seura-akvaariossani on 10 kardinaalikalaa, 5 koirasta ja 5 naarasta(ainakin omieni ja kauppiaan laskelmien mukaan). Miten/missä saisin ne kutemaan? Kutuakvaario vai kutevatko seura-akvaariossa? Poikasten ruokinta jne.

Apua kaivataan, mistään en ole näitä tietoja löytänyt... :?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Täällä on jotain (sivun alaosassa).
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Varjon kirjassa sanotaan kardinaalikalan olevan todella helppo kudetettava ja voi kutea seura-akvaariossakin, jos olosuhteet ja allaskaverit ovat "suotuisia".
Vesiarvoista; pH 6-8, dH <20, lämpötila 18-30, mutta suositellaan pidettäväksi viileässä vedessä eli alle 22 astetta. Kutu onnistuu parhaiten erillisessä tiheäkasvisessa akvaariossa(väh. 15-l), jossa lämpötila mieluusti 20-22 astetta.
Poikaset kuoriutuvat n. 36 h kuluttua ja uivat paripäivää myöhemmin, jolloin ruokittava pienijakoisella poikasruoalla tms.
Zorromi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zorromi »

Meillä ne ovat kuteneet kahdesti minun nähden. "Salaisia" kutemisia voi olla enemmänkin. Ovat kuteneet seura-altaassa jaavansammalpuskaan jonka olen nostanut sitten poikasaltaaseen. Altaassa pH 6,4 ja lämpötila 21 astetta. Poikaset ovat kasvaneet hyvin. Juuri nyt on kasvamassa pari viikkoa sitten tapahtuneen kudun poikaset ja edellisestä kudusta suurin osa lähti eläinkauppaan, mutta jätin 2kpl itselleni. Ne ovat nyt täysikasvuisia. Poikasia olen ruokkinut Sera Micron-poikasruualla ja hyvin ovat kasvaneet.
Did you know that water's not to blame if you drown?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Re: Kardinaalikalojen kutu

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kiinnostas vaan tietää, että syökö kardinaalikalat miten hanakasti kutuaan?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kirjassa sanotaan että eivät yleensä syö mätiään, jos niitä ruokitaan tukevasti.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Selevä, kiitos paljon tiedosta, eilen hommasin 15kpl noita kardinaalikaloja, ja tänään yksi ukkokardinaali vartioi pienen puunkappaletta jossa on kiinni sammalta, ja ajaa äkäsesti muita kardinaaleja pois sen puun luota, muta välillä yksi tai useampi naaras käy laskemassa mätiään tonne sammaleen sekaan. :)
Toivottavasti edes osa mädistä säästys sukaravuilta, joita on aika paljon tuossa sammal mättäässä. :?

Semmosta piti vielä kysymäni, että onko ainoastaan täysin täysikasvuisella koirailla punaiset suut, kun noilla kardinaalikaloilla jota ostin ei kenelläkään ole punasta suuta?
dacey
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dacey »

Pakko se on täälläkin ihmetellä omien kardinaalieni käytöstä.
Mulla noita jäljellä on 5. Omien laskelmieni mukaan yksi naaras (massusta päätellen) mutta oon voinut toki aivan väärinkin tulkita :)

Kovasti jokapaikassa on sanottu että rauhallisia ja kilttejä kaloja (tai sitten mulla on vain valikoiva luku-ymmärrystaito), mutta viime päivinä isoin noista kardinaaleista on tullut erittäin äkäiseksi. Pääasiassa käy kaikkien muiden kalojen kimppuun (pandat, monni, tetrat, viisraidat) mutta myös omiaan saattaa näykkästä.
Toisin sanoen tuo herra(?) ei anna juuri kenenkään kalan nousta akvaarion pohjalta ylös päin tai kala saa tuta.
Oisko voisko kyseessä olla jotain reviirin vahtimista tai kenties poikasten vahtiviettiä?

En tiedä mutta surettaa ku muut pikkukalaset ihan hädissään kun ei tiedä minne mennä. Pari saanu ihan kunnolla jopa osumaa.

Sanokaa nyt että mulla on vaan päästänsä vialla oleva kala vai tuleeko noista kaikista yhtä "Hulluja ":D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”