Pilkkutautilääke ja samennus (oli:Apua!!!!!)

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Kookkos
Starting Member
Starting Member

Pilkkutautilääke ja samennus (oli:Apua!!!!!)

Viesti Kirjoittaja Kookkos »

Auttakaa!

Laitoin tänään akvaarioon pilkkutautilääkettä noin 12 aikoihin iltäpäivällä. Pilkkutauti tuli kun hankin neontetroja kuukausi sitten ja nyt jouduin uusimaan kuurin kun huomasin tänään uuden pilkun.
Äsken huomasin, että akvaarion vesi on sameaa ja hiekka ja kasvit omituisen vaalean n. 10cm pitkän liehuvan "lieskojen" peitossa.
En keksi tähän mitään muuta syytä kuin tuon lääkkeen, jota laitoin tänään, koska aamulla akvaario oli vielä ihan erinomaisessa kunnossa.

Antakaa äkkiä neuvoja, menen nyt vaihtamaan vedestä puolet kaiken varalta!

--------------------

Vesi nyt vaihdettu!

Kalat eivät voi todellakaan hyvin! kiiilakyljet uivat todella väsyneesti ja vesi on vieläkin sameaa. Nämä omituiset liuskat muistuttavat sitä yhtä liehuvaa levää, en nyt tietenkään muista sen nimeä.
Levää tuo tuskin kuitenkaan on, koska sitä ei ainakaan vielä aamulla ollut.

Vaihdanko lisää vettä? Kun näyttää ettei tilanne tuosta parantunut. Neuvokaa nyt jotain, olen ihan itkun partaalla, koska näyttää siltä että kalat voisivat menehtyä pian.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Onko sinulla testejä, millä voisit mitata vesiarvoja? Jos on, niin mittaa ja kerro ne.

Mitä pilkkutautilääkettä käytit?
Kookkos
Starting Member
Starting Member

aaapua

Vesitestejä ei tietenkään tähän hätään.

Junglen pilkkutautilääkettä, kuulemma parasta. Ohjeessa 1 tabletti per 40l, akvaariokaupan myyjä sanoi, että ensimmäisellä lääkintäkerralla minun kannattaa laittaa 2 tablettia (minulla on 70l akva) ja sitten seuraavana päivänä jatkaa lääkitystä yhdellä tabletilla jos pilkkuja vielä on.

Kiilat ovat kuoleman pisteessä. Veikkaan että kaikki kalat kuolevat aamuun mennessä. Ne uivat pinnan tuntumassa väsyneesti. Aivan kuin vesi olisi myrkytettyä. [:I]
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Itse kokeilisin aktiivihiilisuodatusta vedenvaihtojen lisäksi, mitä mieltä muut ovat tästä?
Biotooppiharrastaja
Kookkos
Starting Member
Starting Member

lisätietoja

Kalat ulostavat tuon liehuvan mönjän näköistä ulostetta.

Tekisi mieli vaihtaa vettä lisää, mutta pahentaisiko se tilannetta? Olen nyt siis vaihtanut jo puolet.

Aiemmin kun olen kaloja tuolla lääkkeellä lääkinnyt samalla annoksella niin mitään vastaavaa ei ole ollut. Viikottaisen vedenvaihdonkin suoritin muutama päivä sitten ja tetratkin kutivat viime viikolla.

Onko minulla miträän tehtävissä? Mitä jos kaikki kalani kuolevat??
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Minä ottaisin fisut altaasta pois ämpäriin ,jossa on vesijohto vettä ei siis laisinkaan altaasta vettä. Ja ilmastin sinne kanssa .

Minun mielipide 8O
Kookkos
Starting Member
Starting Member

Aktiivihiiltäkään ei ole tähän hätään (en tiedä edes tarkalleen mikä se on?) ja akvaariokaupat ovat kiinni tänään. Olen myös kuullut, että aktiivihiilen käyttö pilkkutautilääkityksen aikana ei ole suositeltavaa.

Kiitos että vastailette!
ToniR81
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Kivahan se on vastailla kun on noinkin selventävä ja asiallinen otsikko. Eipä voisi juuri paremmin kuvata yhtään mitään.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Itse vaihtaisin vielä vettä ja tehostaisin ilmastusta. Jos sinulla ei ole erillistä ilmastinta, niin nosta pumppu puhaltamaan kunnolla pinnalle (niin että lorisee).
Kookkos
Starting Member
Starting Member

Omistan vain ikävä kyllä 1 ämpärin, voinko laittaa sinne kaikki kalani? kiilat, neonit, hunikset ja partiksen? Ja milloin voin laittaa ne takaisin akvaarioon?

Mistä tässä on nyt kyse? Akvaarioni on aina voinut todella hyvin, joskus on sinilevän kanssa painittu, mutta ei mitään sen pahempaa.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Kookkos kirjoitti:Omistan vain ikävä kyllä 1 ämpärin, voinko laittaa sinne kaikki kalani? kiilat, neonit, hunikset ja partiksen? Ja milloin voin laittaa ne takaisin akvaarioon?

Mistä tässä on nyt kyse? Akvaarioni on aina voinut todella hyvin, joskus on sinilevän kanssa painittu, mutta ei mitään sen pahempaa.
Minä en lähtisi kaloja mihinkään ämpäriin siirtämään.
Kookkos
Starting Member
Starting Member

nyt helpottaa

vettä vaihdettu nyt yhteensä 5 ämpärillistä ja kalat näyttävät hieman piristyneen. Nyt toivotaan parasta.

Huomenna menen ensitöikseni ostamaan vesitestejä. Mutta entä pilkkutaudin hävittäminen? Äskeisen draaman jälkeen kun en millään uskaltaisi tunkea yhtä ainottakaan tököttiä altaaseeni enää!

Oma johtopäätökseni on, että lääkettä tuli altaaseen liikaa. Mitä mieltä te olette?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Toistaiseksi voit pitää pilkkua kurissa huimalla vedenvaihtomäärällä, joka poistaa altaasta vapaita parveilijoita. Lopulta joudut altaan lääkitsemään kuitenkin. Junglen lääkkeitä olen käyttänyt itsekin töissä aikanaan mm. nuoliaisille ja kiekoille ihan loistavalla menestyksellä, joten en osaa muuta kuin liittyä arvailijoiden armeijaan tuon samean veden ja liehuvan liman (?) suhteen. Jos altaasi on 70 l niin vettä on ehkä 60 l, joten 1½ tablettia voisi olla sopiva määrä troppia. Mites noissa tank buddies tableteissa annostelu menikään, laitettiinko troppia kerran vai x-määrän päiviä putkeen vai miten?

Pilkkua lääkitessä voi olla tarpeen nostaa lämpötilaa hetkellisesti vähän, nopeuttaa loisen elinkiertoa. Kannattaa tseata ohjeista miten toimia. Myös lisäilmastus on poikaa, eli suodatin niin läkelle pintaa että vesi liikkuu kovasti. Vaikka ihan liplattaa, jos korvat vaan kestää kuunnella [;)] .

Vesiarvot olisi oikein hyvä testata, se sulle neuvottiinkin jo. Lisäksi kiinnostaisi miten kauan allas on ollut sinulla käynnissä, miten sen perustit ja muut sellaiset tiedot. Tuo sameus viittaa bakteeriongelmiin?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Ne vesitestit ei todellakaan ole mitenkään tärkeitä nyt tähän hätään.

Kuvaamasi tilanne akvaariossa viittaisi johonkin "kasvustoon" joka roihahti laittamistasi tableteista. Tabletit ovat voineet myös jollain tavalla pilaantuakin.

Jatka rajuja veden vaihtoja ja imuroi/siivoa pohjaa kunnolla jottaa saat kaikki "ylimääräiset kasvustot " akvaariosta pois.
Tiedätkö mitään vedestä jota laitat akvaarioon. Jos se on soveltuvaa niin vaihda vettä tosirunsaasti ja nosta akvaarion veden lämpötilaa 2-3:lla asteella. (jopa 95%:n vedenvaihtoja)
Tuo lämpötilan nosto ja toheät veden vaihdot "hoitaa" tuota pilkkutautia melkoisen tehokkaasti mutta on aina riskit että siellä on jotain muutakin mukana kuin pelkkä pilkkutauti.

En usko että lääkettä tuli liikaa nuo oireet eivät oikein sovi lääkkeen yliannostukseen.

Niin ja tuo edellä mainittukin hapetus käyttöön jos vain on. Ja laita suodatin niin että vesi lorisee takaisin altaaseen.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Kookkos
Starting Member
Starting Member

Akvaario perustettu viime elokuussa eli aika nuori tapaus vielä.
tosin kyseisestä harrastuksesta minulla on kokemusta, sillä lapsuudenkodissani meillä oli akvaario.

Kypsyttelin perustusvaiheessa akvaariota ohjeen mukaan (muistaakseni joku 5 viikkoa). Hankin kiilakylkiä, jotka ovat aina olleet ylpeyteni aihe kutemisensa ansiosta= tunnen onnistuneeni. Tosin poikaset eivät ole ikinä eläneet kuin noin kuukauden vanhoiksi.. Myös hunajarihmakalapariskuntani on viihtynyt hienosti, paitsi jouduin käydä vaihtamassa toisen niistä akvaariokaupassa kun olivat myyneet minulle vahingossa 2 urosta:D
Huniksetkin lisääntyivät aikoinaan, mutta liiallisen ruokinnan tuloksena sain sinilevää ja päästessäni eroon levästä päätin pitää suodatuksen vahvana niin että vedenpintakin liplattaa ja näin ollen rakkaat ystäväni eivät ikävä kyllä ole enää pystyneen kuplapesiä rakentelemaan.
Kuukausi sitten hankin Stockmannilta neontetroja ja pilkkutauti tuli samantien. Aloitin lääkityksen ja tauti hävisi, nyt uudelleen takaisin.
Neonitkin muuten voineet hyvin, kuteneetkin jo pariin otteeseen.

Eli ainakin kutemisen kannalta voisin sanoa, että akvaarioni voi suhteellisen hyvin. Vesiarvoja en koskaan ole "liikaa" mittaillut, mutta silloin kun olen sen akvaariokaupassa käynyt mittauttamassa niin se on ollut 7.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”