Merestä otettuja kiviä?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Merestä otettuja kiviä?

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Pikku kysymys..
Voiko merestä otettuja kiviä laittaa makeanveden altaaseen? Vähän kiillettä ja liuskettä, otettu jäämerestä viime kesällä. Kaunis tummahko kivi.
Kiehautanko sen tai jotain? Riittääkö kuumassa huuhtelu?
Kiitos
Heli
Serene
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Serene »

Itselläni on akvaariossa Norjan merestä otettuja kiviä, eivätkä näytä vaikuttaneen mitenkään makean veden altaassani. Olen vain huuhdellut hyvin. Jos on kovin huokoisia kiviä, niin sitten en ehkä suosittelisi. Mutta muuten ei mitään haittaa. Laita vain, sanon minä :)
Vihdoinkin jotain oppinut (: Kiitos teille, webbiläiset!
Kirjoplatynen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kirjoplatynen »

Mullakin Puerto ricon rannalta nypittyjä murikoita altaassa :) Keitin ensin ja sitten vaan altaaseen.
Omistuksessa:
200l, 100l, 56l ja 15l rapula, 1 dalmis, 2 persialaista kissaa ja oma hevimies.
Toffeli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Toffeli »

Mä keräilin Lanzarotella sellaisia laavakivimurikoita Orzolan vuorovesilammikko-mestasta. Siellä ne on lillineet merivedessä toisinaan vuoroveden ollessa korkealla. Levääkin niissä oli ja takuulla melko huokoista materiaaliakin, täynnä pientä koloa ja onkaloa..

Kotiin raahattuani keittelin kattilasa ja harjasin hyvin kypsennetyn levän ja kaiken muun irtoavan pois. Sitten vain akvaan.

Kalat tuntuvat voivan hyvin. Kivet kasvavat tosin helposti levää, mutta fisulit popsivat sitä aina pikkuhiljaa vähemmäksi. Kerran olen kivet harjannut kahden vuoden aikana, kun partalevä valtasi kaiken akvassa ja kasvit kärsivät valon puutteesta.

Selkeästi paljon metallihohdetta sisältäviä kiviä en välttämättä laittaisi akvaan, ainakaan runsaasti. Kokeilemallahan se tietty selviää, mutta pieni riski siihen aina sisältyy. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”