Ei enää koskaan taistelukalanaaraita eläinkaupasta

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Shaana
Junior Member
Junior Member

Ei enää koskaan taistelukalanaaraita eläinkaupasta

Viesti Kirjoittaja Shaana »

Anteeksi, nyt vatuttaa vaan niin paljon, että oli pakko tehdä tää töpökki. :roll:

Aloitetaan stoori alusta : Ostin viime syyskuussa muistaakseni 1 kauniin crowntail uroksen ja 3 naarasta sen kumppaniksi -valkoisen jolla vihreät evät, valkoisen jolla punaiset evät ja tumman violetin. Yksi "naaraista" (punaeväinen) alkoi marraskuun tienoilla käyttäytyä todella uhkaavasti ja agressiivisesti, ärhenteli peilille mutta jätti uroksen rauhaan. Pistin merkille myös, että yhtäkkiä evät oli alkaneet kasvaa hieman.. Lähdin viikonlopuksi reissuun, ja lauantaina äitini soittaa että se tyttö repii urosta. Käskin tunkemaan sen muoviseen pakasterasiaan pinnalle kellumaan ja näin tapahtui. Maanantaina kävin palauttamassa kalan, ja sain tilalle uuden : valkoisen pinkeillä evillä.

Noo, kaikki meni hyvin, kunnes joulukuussa tumman lila neiti ja vihreäeväinen ottivat jonkinlaista matsia (myöhemmin ajatellen, olisiko voinut olla kututouhua, who knows..) ja seuraavana päivänä vihreäeväinen sai surmansa lilan neidin toimesta. :roll: Tämän jälkeen lila lopetti äksyilyn, mutta tammikuussa huomasin, että senkin evät kasvaa kovasti. Olin kuitenkin aina näkevinäni mannaryynin kun miten tahansa syynäsin (mutta lopulta taisin vain toivoa sen näkyvän. :mrgreen: ), ja en huolestunut. Helmikuun koittaessa yhtenä kauniina päivänä viime viikolla se kävi hurjana crowntail uroksen kimppuun, ja repimällä repi sitä. Enpä ollut kotona juuri, ja pikkuveli ei uskaltanut kalaa haavilla pyydystää toiseen astiaan. No, kotiin päästyäni aikani etsin haavia (joka tietenkin on hukassa silloin kuin tarvitaan) ja päästyäni akvaariolle, oli lila "neiti" repinyt vanhan kunnon Jaskan riekaleiksi. 8O Kyllä *itutti.. Ongin kalan pussiin ja kiukun vallassa kävin liikkeessä ilmoittamassa tapahtuneesta ja halusin palauttaa kalan (se kun kävi ylpeänä voitostaan retestämään myös inkkareille ja mä en jaksa kahtella semmoista.). Sain tilalle uuden huntupyrstö uroksen (tosin mietin miljoona kertaa otanko sen vai enkö.. Otin kuitenkin, niin kaunis väri. :mrgreen: vaaleanpunainen kroppa, evien tyvet punaiset ja loppuevät vitivalkoiset), ja lähdin sen kanssa kotiin. Altaassa on nyt se yksi ja ainoa (todennäköinen) naaras jäljellä, ja se ei ainakaan kasvata eviään tai uhoa muutoin - vielä -. Tosin se on selvästi tyttömäinenkin.

Kyllä on nyt potuttanut niin paljon, että 50% ostamistani naaraista on ollut uroksia. Ja päädyin siihen, että tähän taloon ei akkoja enää hankita, tai jos hankitaan niin ne hankitaan kokeneelta harrastajalta, eikä liikkeestä. :roll: [;)] Tietenkin ymmärrän sen, että vahinkoja sattuu ja monesti urokset on vaikea tunnistaa naaraslaumasta tai toisin päin.

Onko muille tapahtunu yhtä kettumaisia ostoksia, ja minkälaisin seurauksin?

Huvittaa vaan ajatella, että parhaimmillaan mulla oli siis tietämättäni 3 úrosta altaassa. [;)]

Edit: Lisätty välimerkit hymiöiden eteen.
Hymiöt ovat tarkoitettu selventämään tekstiäsi, eivätkä siis ole vaihtoehto välimerkeille.
-Ylläpito
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Minkäs kokoisessa akvaariossa tuo haaremi elelee?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Itselläni kävi joskus, että ostin taistokala haaremin eli koiraan ja kaksi naarasta.

No muutaman viikon elivät iloisesti kunnes koiras teki kupla pesää ja altaa toiseen kulmaan teki naaras kuplapesää 8O

Ei mennyt kauaa aikaa kun niillä oli keskenääm kova tappelu ja toinen piti poistaa altaasta (onneksi sille löytyi samana päivänä uusi koti).

Jos en olisi ollut kotona olisi varmasti toinen kuollut.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Shaana
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Shaana »

Elelivät 150 litroja suurinpiirtein (saattaa olla parin litran heitto, mutta välillä 148-152). Nythän siellä on vain pariskunta. [;)]
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Olen monesti tuijoitellut myyntialtaita jossa on mukamas taistonaaraita, mutta totuus on se että usein jopa kolmasosa on nuoria lyhyteväisiä koiraita. Kerran mainitsin asiasta myyjällekin kun möi poikia tyttöinä (katselin ostotilannetta siis vierestä) mutta myyjä vain tuumasi että koirailla on kuulemma pitkät liehuvat evät ja nämä ovat aivan varmasti naaraita :(
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Jooh, ihan riittävästi on tilaa sitten :) .

Itselläni oli joskus taannoin taistelukaloja myöskin(2 n ja 1 koiras) ja välillä sai katsella kun tämä toinen naaras höykkyytti tätä toista, joskus teki mieli erottaa ne, mutta suht sovussa ne kuitenkin elivät niin annoin niitten elellä kolmistaan 8-) .
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

sani kirjoitti:myyjä vain tuumasi että koirailla on kuulemma pitkät liehuvat evät ja nämä ovat aivan varmasti naaraita :(
:mrgreen: Samaa sanoivat eräässä liikkeessä Tampereella myös, että pitäisköhän jo uskoa. :mrgreen: Mistähän lie huntueväiset taistelukalat sitten jalostettu, jos kaikki luomut (lyhyteväiset) on naaraita?

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=41696

ps. Taistelukalat kyllä löytävät tappelukaverin aina jos siltä tuntuu, oli tilaa kuinka paljon tahansa, tai olivatpa kumpaa sukupuolta tahansa.

Kuvia tyttötappelusta (laitoin ne kudetettavaksi niille oudon koiraan akvaario, siitäpä sitten riita syntyikin :roll: )
KuvaKuvaKuvaKuvaKuva
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuli vaan mieleen, että eikös taistoista näe helposti mikä on akka, kun niillä on se "mannaryyni" näkyvissä.
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

Melkein tismalleen sama stoori täällä! Hankin taistohaaremin, 1u + 3 n ja lopputuloksena olikin 3 u ja 1n! Nyt on pojat eroteltu ja altaassa vain pariskunta. Huntueväinen uros on tosi rauhallinen, mutta lyhyemmillä evillä varustellut pojat melkoisen ärhäköitä. En todellakaan taida uskaltaa ostaa lisää "naaraita"...aikamoista onnenkauppaa!
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mä ostin 1993 taistouroksen ja sille kaksi naarasta. Ne naaraat piti palauttaa takas kauppaan kun kävivät pojan kimppuun ja repivät sen evät :( Ei ne naaraat kyllä ehtineet missään vaiheessa ulkoisesti alkaa näyttää mitenkään "urostuvilta" :D Naaraat ehti olla mulla vain tosi lyhyen aikaa. Joten en kyllä itsekään ikinä ostaisi enää taistonaaraita, mikäli joku päivä päätyisin ostamaan uuden taistouroksen.
Akvarismia 1992-2014
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Meillä on varmasti akatkin tappaneet toisiaan, yksi neitonen pieksi taistoherrankin. Että kyllä ne tytötkin osaa olla riiviöitä.
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Voi sitä erehtyä... Mulla on oma lyhyteväinen kasvatti, joka eleli vanhempiensa kanssa sulassa sovussa. Se oli välillä monta kuukautta siskoni altaassa, kunnes palasi taas kotiin isukin ja äiskän luo, issä elämä jatkui ihan yhtä opuisasti kuin ennenkin. No kävi niin, että vanhemmat kuolivat pois, ja tämä kasvattini jäi yksinäiseksi. Olin näkevinäni selkeän mannaryynin, ja voisin vaikka vannoa sen vilautelleen isukille jopa kuturaitoja yhdessä välissä. Tietysti myös lyhyet evät vahvistivat uskoani siitä, että kyseessä on tyttö. Niinpä kipaisin akvaarioliikkeestä uuden koiraan tälle kaveriksi.
Vaan kuinkas sitten kävikään: Uusi poitsu oli pussissaan totuttelemassa altaan veteen, kun aloin ihmetellä olohuoneesta kuuluvaa mäiskettä... Oma "tyttöni" se ui ympäri tulokkaan pussia evät ja kiduskannet levällään, ja jysäytti pussin kylkeen niin että kuului keittiöön asti. Tulokas pullisteli pussissaan ihan samalla tavalla ja yritti pussista ulos. Voin kuvitella, että raatoja olisi tullut, jos olisin löysännyt uuden kalan altaaseen...
Mieleeni ei juolahtanutkaan viedä kaveria takaisin liikkeeseen, vaan alta aikayksikön oli kaapissa lojunut pikkuallas jälleen käytössä:).
Pitänee testata tuo kasvatti vielä varman naaraan kanssa...
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
O_oFrost
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja O_oFrost »

On vähän liiankin tuttua tuo tyttöjen osoittautuminen pojiksi. Kymmenen taistelukalaa olen tähän mennessä ostanut (usemammasta paikasta ovat peräisin. Yhden noista ostin ihan oikeana poikana. Lopuista yhdeksästä viisi on ollut tyttöjä ja neljä siis poikia. Eli aika hyvällä prosentilla olen onnistunut valitsemaan poikia vaikka mannaryynit muka näkyivät. Jep jep...

Hieman tuossa itseäni ketuttaa se, että yksi noista vahinkopojista on ihan harrastajalta ostettu. Vakuutti että tyttöjä ovat, mutta kuinkas taas kävikään. Tuosta huomasin että onkin poika kun otin poikashäkkiin hieman lihomaan. Siellä se sitten alkoi onnellisesti kasvattaa eviä ja puhallella pesää :frown:

Yhden pojan olen saanut uuteen kotiin, mutta yksi kaipailisi edelleen isompaa asumusta. Eli jos joku haluaa lyhyteväisen pojan ilmaiseksi (ja vaikka kasveja siihen päälle) niin ilmoittakaa yv:llä :roll: Mieluiten siis lahjoittaisin tuollaisen jolla on vaalea ruumis (tummaa suomujen kärjissä, voimistunut iän myötä), lila/sinertävä evien alku ja kärjet punaista. Hyvää kuvaa ei tuosta oikein ole, mutta jos ketään kiinnostaa...? Heh, vähän topicin ohi, mutta kuitenkin.. Toivossa on hyvä elää.
mik
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mik »

Tota. Olen useamman taistopoikueen aikoinani (n. 15 vuotta sitten) kasvattanut. Ei oo ihan helppo homma nuorison sukupuolen määritys. itse kasvatin n. 20 kpl aikuiseksi/kutu. Nuoriso sai elellä parvessa, sitten kun selvästi näkyi et on koiras, tai lyhyt eväinenkin joka harrasti vaan tappelua, päätyi omaan purkkiin. Sit kun koiraat olivat riittävän isoja ja pitkäeväisiä, myyntiin. Siinä myynti-iässä ei naarailla välttämättä näkynyt mannaryyniä, ehkä yhdellä tai kahdella. Aivan varmasti minäkin myin naaraana jokusen koiraan, koska kaikki koiraat eivä siihen ikään mennessä kasvattaneet eviä, eivätkä käyttäytyneet kovin aggresti. Ja kyl siihen maailman aikaan oli ihan hyvin tiedossa, et naaraitten joukossa saattoi olla myös nuoria koiraita. Ja tämä asia tajuttiin ja hyväksyttiin.
only--
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja only-- »

mä sain miljonakaloja kun olin ostamas nii 2 naarasta ja 4 urosta ku olin ihan alottelija sillon ku hain se niien ymmärtänny sillon sitä.. :(
kala on kaveri ei sapuska!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”