Tulilisko lammikkooni?
Valvoja: Moderaattorit
Tulilisko lammikkooni?
Haluaisin akvaariooni kuumeisesti tuliliskon tai pari (jos mahtuu...) Elikä, nyt haluaisin asialle vihkiytyneiltä konkreettista käytännön tietoa joka asiasta moisten otusten hoivaamiseen liittyen. Kalojahan ei samaan altaaseen?
Ensinnäkin tulilisko nimikkeellä myydään Suomessa eri lajisia häntäsammakkoja kuten Cynops orientalis ja Cynops pyrrhogaster. Nämä kasvavat noin 8-14 cm pitkäx. Tuliliskoina myydään myös Paramesotriton nimistä sammakkoeläintä, joka kasvaa n.20 cm pituiseksi.
Cynops orientaliksia voi 60-litraiseen akvaarioon ottaa 2-3. Itselläni on neljä näitä 93-litran akvaariossa.
Liskoilla pitää olla maa-alue, esimerkiksi korkkipuunpala kellumassa pinnalla. Vettä tulisi olla 15-20 cm. Veden ihanne lämpötila 18-20 cm. Jotta vesi pysyy hyvälaatuisena kannattaa akvaarioon hankkia suodatin.
Ruokana kannattaa antaa elävää ravintoa, surviaisen toukkia yms.
Niin ja tosiaankaan ei tuliliskoja kalojen kanssa samaan akvaarioon, kalat kärsivät tuliliskojen voimakkaista ulosteista.
Cynops orientaliksia voi 60-litraiseen akvaarioon ottaa 2-3. Itselläni on neljä näitä 93-litran akvaariossa.
Liskoilla pitää olla maa-alue, esimerkiksi korkkipuunpala kellumassa pinnalla. Vettä tulisi olla 15-20 cm. Veden ihanne lämpötila 18-20 cm. Jotta vesi pysyy hyvälaatuisena kannattaa akvaarioon hankkia suodatin.
Ruokana kannattaa antaa elävää ravintoa, surviaisen toukkia yms.
Niin ja tosiaankaan ei tuliliskoja kalojen kanssa samaan akvaarioon, kalat kärsivät tuliliskojen voimakkaista ulosteista.
Juu, kiitoksia oikein paljon. Tällä hetkellä n. 60-litraisessani on kaloja, mutta ne evakoin toiseen lammikkoomme. Suodatihommat on kunnossa, mutta kuinka usein voin vaihtaa veden elikoideni kärsimättä siitä? Kuinka paljon vettä olisi järkevin vaihtaa kerralla? Onko erityisiä valon laatuvaatimuksia?
Edit: Virkkeet alkavat isolla alkukirjaimella. Didi
Edit: Virkkeet alkavat isolla alkukirjaimella. Didi
Tulilisko
Lisäyksenä vielä, että en itse katso kelluvan korkin olevan riittävä maa-alue. Sammakkoeläimet ovat sekä kömpelöitä, että pitävät pehmeistä alustoista. Esim. pengerrys sorasta tai pinnalle loivasti ulottuva kanto, jonka päälle istutetaan jaavansammalta tai muita kasveja, on hyvä maa-alusta. Suurehkoa, sormenpään kokoista pyöreää soraa pohjalle, jotta liskot eivät vahingoita herkkää ihoaan teräviin kulmiin eivätkä vahingossa saa hienoa hiekkaa suuhunsa, on suotavaa. Myös erilaiset luolat sekä vaikkapa kasvien lehdistä muodostuneet suojapaikat ovat liskoille tarpeellisia. Mm. anubiakset viihtyvät hyvin myös vedenpinnan yläpuolella, ja antavat tuliliskoille kiipeilytilaa ja suojaa.
Itse en käytä suodatinta, (liskot eivät olleet entisessä kodissaan tottuneet, saivat hurinasta sätkyn) vaan vaihdan puolet vedestä 2-4 vrk välein.
Lappoan pohjan samalla. Suodattimen kanssa 1 vedenvaihto viikossa riittänee. Suodatin sellaiseen asentoon, että itse altaassa ei varsinaista virtausta ole, ovat lähinnä seisovan veden eläimiä.
Omani syövät 2 kertaa päivässä silputtua katkarapua ja pakastettuja survarintoukkia. Eläviä hyönteisiä ja toukkia rakastavat normaalisti, nämä eivät, koska elivät ensin vuosia kalanhiutaleilla
Yksi paastopäivä viikossa.
Itse en käytä suodatinta, (liskot eivät olleet entisessä kodissaan tottuneet, saivat hurinasta sätkyn) vaan vaihdan puolet vedestä 2-4 vrk välein.
Lappoan pohjan samalla. Suodattimen kanssa 1 vedenvaihto viikossa riittänee. Suodatin sellaiseen asentoon, että itse altaassa ei varsinaista virtausta ole, ovat lähinnä seisovan veden eläimiä.
Omani syövät 2 kertaa päivässä silputtua katkarapua ja pakastettuja survarintoukkia. Eläviä hyönteisiä ja toukkia rakastavat normaalisti, nämä eivät, koska elivät ensin vuosia kalanhiutaleilla

Yksi paastopäivä viikossa.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
-Thomas La Manee-