Liian vähän nitraattia
Valvoja: Moderaattorit
Liian vähän nitraattia
Vaihdan tätä nykyä n. 1/3 vettä kerran viikossa tuosta isommasta altaasta, mutta nitraatti pysyy edelleen aika niukkana. Tippatesti näyttää jotain 0 ja 12,5 välillä, kuitenkin lähempänä nollaa. Melalehdet ei kasva sitten yhtään, jotenkin ne kituuttaa, mutta ei kasva senttiäkään puolessa vuodessa.
Onko siitä haittaa jos edelleen vähennän vaihdettavan veden määrää (mitä haittaa?) vai onko ainut vaihtoehto ostaa nitraattia pullossa? Hitsi kun ei huvittaisi alkaa läträämään taas yhden lisäpurnukan kanssa.
Onko siitä haittaa jos edelleen vähennän vaihdettavan veden määrää (mitä haittaa?) vai onko ainut vaihtoehto ostaa nitraattia pullossa? Hitsi kun ei huvittaisi alkaa läträämään taas yhden lisäpurnukan kanssa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Valitettavasti tämäkään ei aina auta.Juhis90 kirjoitti:No siinähän se syy selvisi, miksi nitraattia on vähän. Ruoki tästä lähtien kaloja 1-2 kertaa päivässä niin akvaarioon syntyy pikkaisen kuormitustakin niin nitraattia alkaa tulemaan.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itselläni on vastaavanlainen ongelma, kuin keskustelun aloittajalla, omassa 275 litraisessa runsaskasvisessa akvaariossani. Kalasto on verrattain runsas ja ruokin niitä 1-2 kertaa päivässä (paastopäivä sunnuntaina), mutta silti nitraattiarvo pyrkii kohti nollaa. Tavoite on pitää nitraattipitoisuus 10mg/l tuntumassa, jotta kasvit hyötyisivät muusta käyttämästäni lannoituksesta (hiilidioksidi + PMDD) ja valaistuksesta (2 x 150W monimetalli).
Toistaiseksi olen onnistunut tavoitteessani vain lisäämällä viikoittaisen vedenvaihdon yhteydessä kaliumnitraatti-liuosta akvaarioon.
Kasvit kyllä kasvavat vauhdilla ja iltaisin voi ihastella kasvien "poreilua".

-Sami-
Ja ilmeisesti se nitraatin lisääminen ihan nitraattina eikä ammonium/ammoniakki->nitraatti -muodossa olisi parempi myös sen levänkasvun kannalta. Väittävät ainakin tuolla isossa maailmassa, että ammonium innostaa leviä enemmän kuin nitraatti. Ruokinnan määrää lisäämällä sinne veteen tulee kaikkea muutakin sitten. Toki esimerkiksi myös fosfaattia tarvitaan (vaikka taidan kyllä olla ainut täällä Suomessa joka fosfaattia lisää akvaarioon, ei ainakaan kukaan ole myymiäni fosfaatteja ostanut, jenkkien kasvifoorumilla lisäävät sitä lähes säännönmukaisesti).
Kyllä minäkin suosittelisin sitä kaliumnitraattia hommaamaan.
Kyllä minäkin suosittelisin sitä kaliumnitraattia hommaamaan.

Joo ja kun siihen on yksinkertainen syykin miksen ruoki useammin --> kalat söisi ittensä hengiltä
Ne on oikeasti muutenkin läskejä, ei niille mitenkään voi antaa enempää ruokaa.
Elikäs kaliumnitraattia... Saakohan sitä muualta kuin nettikaupoista?
Muoks. Niin joo, joku kyseli kasveista. Mulla on aika paljon nopeasti kasvavia ja ravinteita kuluttavia, eli sinänsä tiedän kyllä miksi nitraatti on alhainen. Yritin vaan keksiä mahdollisimman halvan keinon saada se nousemaan

Elikäs kaliumnitraattia... Saakohan sitä muualta kuin nettikaupoista?
Muoks. Niin joo, joku kyseli kasveista. Mulla on aika paljon nopeasti kasvavia ja ravinteita kuluttavia, eli sinänsä tiedän kyllä miksi nitraatti on alhainen. Yritin vaan keksiä mahdollisimman halvan keinon saada se nousemaan

Voisit kysyä jostain paikallisesta akvaarioliikkeestä, että haluaisivatko hommata Satekin tuotteita valikoimiinsa, jälleenmyyjiä kun alkaa löytyä muutenkin jo kivasti pitkin Suomea, mutta Oulun suunnalla ei vielä ole yhtäkään.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Onko kenelläkään tietoa kumpi on parempaa, Satekin nitraattiliuos, vai Seachem Flourish Nitrogen? Ovatko samaa kamaa? Tuon Seachemin hinta vaan on todella suolainen Satekiin verrattuna 
Mulla myös nitraatinvähyysongelmaa, ei edes Seran überherkkä nitraattitesti paljoa värähdä(ei ole vanhentunut), joten jotain tarttis tilata, mutta kun tietäis että mitä.

Mulla myös nitraatinvähyysongelmaa, ei edes Seran überherkkä nitraattitesti paljoa värähdä(ei ole vanhentunut), joten jotain tarttis tilata, mutta kun tietäis että mitä.
Seachem on laatumerkki ja iso tehdas, merkistä saa aina maksaa. Satek on taas pikkuyritys jota pyörittävät kotomaiset akvaarioharrastajat, jotka haluavat tarjota laatua kivalla hinnalla. 
Kyllä minä toki Seachemin laatuun luotan ja pidän sitä laadukkaimpana akvaariomömmömerkkinä. Itse käytän Seachemilta Flourish, Flourish Excel ja Prime -nesteitä, enkä niitä muuhun vaihtaisi (no, käytän kyllä vaihdellen PMDD:tä, Flourishia ja Tropica Master Growia, mutta kuitenkin).
Pitäisi tuo Satekin ja Seachemin nitraattilitkujen riittoisuus laittaa vertailuun, mutta nyt tähän aikaa yöstä en jaksa laskeskella. Mutta sivuiltansa löytyy kummankin annostusohjeet, joten sieltä vain laskeskelemaan.

Kyllä minä toki Seachemin laatuun luotan ja pidän sitä laadukkaimpana akvaariomömmömerkkinä. Itse käytän Seachemilta Flourish, Flourish Excel ja Prime -nesteitä, enkä niitä muuhun vaihtaisi (no, käytän kyllä vaihdellen PMDD:tä, Flourishia ja Tropica Master Growia, mutta kuitenkin).
Pitäisi tuo Satekin ja Seachemin nitraattilitkujen riittoisuus laittaa vertailuun, mutta nyt tähän aikaa yöstä en jaksa laskeskella. Mutta sivuiltansa löytyy kummankin annostusohjeet, joten sieltä vain laskeskelemaan.

Seachemia pitää laittaa 5*2,5=12,5ml, jotta tulee 5 mg/l. Sitten korjataan Satek samaan 160l vesimäärään: 1ml*16=16ml. Satekia tarvitaan siis 16/12,5=1,28 kertainen määrä.Evane kirjoitti:Annosteluohjeet on: Satek: 1 ml/ 10 l vettä -> nostaa nitraattipitoisuutta 5 mg/l,
Seachem: 2,5 ml/160 l vettä -> nostaa 1 mg/l
500ml Satek 5,80 eur. Jos sitä tarvitsisi tuon 16ml kerralla, riittäisi pullo 31 kertaa. (500/16=31,25)
Minulla on käytössä pikku pussillinen kaliumnitraattia jauheena. Se on tietenkin lähes ilmaista verraten noihin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
111na kirjoitti: Minulla on käytössä pikku pussillinen kaliumnitraattia jauheena. Se on tietenkin lähes ilmaista verraten noihin.
Tiedoksi muillekin, että Akvaariotekniikasta voi erikseen tilata akvaarioharrastukseen tarvittavia kemikaaleja (kuten esimerkiksi tätä kaliumnitraattia) haluamansa määrän.
-
- Junior Member
- Viesti:
Hmm, eli vaikka Satekia tarvii enemmän, tulee se silti loppujenlopuksi halvemmaksi, koska hintaero on niin huima? Ja sitä jauhettakin saa Akvaariotekniikasta? Sehän se olis paras juttu jos tulee halvimmaksi, mutta oon niin käsi noiden annostelujen ja laskutoimitusten kanssa, että on varmaan turvallisinta laittaa liuosta?
Hyvä että laskeskelitte.
Muistelin sitten tosiaan oikein että tuo Seachemin mömmö on laimeaa hintaansa nähden, vaikka nyt sitten vähän tujumpaa kuin Satekin liuos.
Jauheitten kanssa näpertäminen onnistuu hyvin, jos on iso allas (eli isot lannoitemäärätkin) ja grammalleen punnitseva tarkka vaaka. Mutta helpointa se toki aina on valmiin liuoksen kanssa. Sama juttu vaikkapa PMDD:n kanssa (jossa toki pitää mitata sekä nesteitä että kuivia aineita jos haluaa itse sekoittaa).

Jauheitten kanssa näpertäminen onnistuu hyvin, jos on iso allas (eli isot lannoitemäärätkin) ja grammalleen punnitseva tarkka vaaka. Mutta helpointa se toki aina on valmiin liuoksen kanssa. Sama juttu vaikkapa PMDD:n kanssa (jossa toki pitää mitata sekä nesteitä että kuivia aineita jos haluaa itse sekoittaa).

Sormin saa ihan hyvin sopivasti 150-litraiseen. Tarkalle sitten tarpeeksi pieni mittalusikka, kuten nitraattitestin lusikka. (jos maustemitta on liikaa, mitä se varmasti on pienissä altaissa)rain- kirjoitti:Jauheitten kanssa näpertäminen onnistuu hyvin, jos on iso allas (eli isot lannoitemäärätkin) ja grammalleen punnitseva tarkka vaaka.