1-4 todella kaunista kalaa

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
2109
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2109 »

Kun olen hankkimassa 85-128 litrasta ja otan sinne pääosin monneja ja nuoliaisia, niin voisko joku kertoo 1-4 todella kaunista kalaa.
Merenneito
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Merenneito »

Minun neuvoni on, ettet ottaisi nuoliaisia. Ne ovat ärhäköitä kaloja, jotka terrorisoivat muita. Minulla ainakin on huonoja kokemuksia kaarinuoliaisesta. Olen joutunut sen ottamaan pois muiden kalojen seurasta, koska se aina ja jatkuvasti ajoi takaa ja näykki muita kaloja. Ainoa, joka sen kanssa pärjäsi oli partamonni, joka sekin alkoi pistää hanttiin vasta sitten , kun sille itsellensä tuli kokoa n. 8 cm
(katso aikaisempi viesti 'Kaarinuoliainen' tässä foorumissa).

Voisit käydä akvaarioliikkeissä katselemassa mitkä kalat tulevat toistensa ja ehkä muidenkin kalojen kanssa toimeen. Tosin ei tämäkään aina kerro koko totuutta, koska kalat ovat liikkeissä aina erikoistilanteessa. Vähän kasveja ja piilopaikkoja altaissa, eivätkä kalat ole ehtineet kotiutua. Hyvässä akvaarioliikkeessä myyjäkin saattaisi tietää, mitkä olisivat sinulle sopivimmat kalat.

Voi kuitenkin olla niin, että täältä sivustosta saat sittenkin ne parhaimmat vinkit. Minun vinkkini siis koski tuota nuoliaista. Siitä on kokemusta. Muut vastaavat varmaan sitten siihen, mikä on todella kaunis kala akvaarioosi.
~~~~~~~~~~~~~~~
Kauneus on pinnan alla.
Tessu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

Tosin surullinen asia noista akvaarioliikkeistä on myös se, että joillakin on vain tarpeen myydä. Kaikki siis eivät niinkään piittaa siitä, mitä kaloja ostat ja sopivatko ne yhteen. Kunhan vain ostat. =/ (tosin onneksi poikkeukset vahvistavat säännön.) Käyttäjien omat kokemukset ovat mitä todennäköisemmin siis totuudenmukaisempia.. :mrgreen:
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Luulen että nuoliaiset menisivät jos olisi tarpeeksi suuri allas ja parvi. Mutta sinun akvariossasi menisivät piikkisilmät mutta älä missään nimessä ota muita nuoliaisia.
Merenneito
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Merenneito »

Minun kaarinuoliaiseni ei tullut toimeen myöskään lajitoverinsa kanssa, joten tämä sitten kuolikin pois.
Agressiivisuutta esiintyi yhtä lailla 60-litraisessa altaassa kuin 337-litraisessakin. Siinä isommassa nuoliainen oikein 'piristyi' ja hamstrasi itselleen useamman pesäkolon, joiden väliä se sitten ramppasi jatkuvasti ja matkan varrelle sattuneet muut kalat saivat kyytiä aina pinnalle asti.

Juu... älä ota mitään nuoliaisia siihen alle satalitraiseesi. Altaan pitäisi olla vähintään 500-litrainen (kai).

Oma nuoliaiseni näyttää nauttivan 'yksiöstänsä'. Siirsin sen takaisin siihen 60-litraiseen. On sillä siellä kaverikin nyt. Hankin liikkeestä sellaisen muovisen uivan suunnilleen samankokoisen kalan. Se kulkee virtauksen mukana ja nuoliainen käy sitä välillä kouluttamassa.

Ajatuksena on hankkia kolmas akvaario. Huoneeseen sopisi sellainen 150-200 litrainen. Siihen sitten siirrän tuon nuoliaisen, että sillä on enemmän uimatilaa. Kaveriksi hankin sille AIKUISIA partamonneja, jotka pystyvät pitämään sen kurissa.

Tulee sitten taas tuo karanteeni/tuleva poikas -akvaariokin vapaaksi. :)

Olen samaa mieltä, että itse kannattaa ottaa selvää kaloista ennen niiden hankkimista. Joten olet aivan oikein lähtenyt liikkeelle tässä harrastuksessa. Kalatkin ovat kotieläimiä.
~~~~~~~~~~~~~~~
Kauneus on pinnan alla.
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

4-6 kpl näitä tuohon yli 100l akvaarioon.Corydoras trilineatus eli leopardimonninen. Aivan tavalliset kuparimonniset(C. aeneus) ovat mielestäni myös erittäin kauniita monnisia.

http://www.planetcatfish.com/cotm/2001-04.htm
Corydoras trilineatus
Kuva
Corydoras aeneus
Kuva
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Aix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aix »

Niin, valitse jotkut Corydoras-monnit. Kestävät, kauniit, myös tarpeen jokaisessa akvaariossa. Valikoima pitäisi olla riittävä.
Jade
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jade »

Tessu- kirjoitti:Tosin surullinen asia noista akvaarioliikkeistä on myös se, että joillakin on vain tarpeen myydä. Kaikki siis eivät niinkään piittaa siitä, mitä kaloja ostat ja sopivatko ne yhteen. Kunhan vain ostat. =/ (tosin onneksi poikkeukset vahvistavat säännön.) Käyttäjien omat kokemukset ovat mitä todennäköisemmin siis totuudenmukaisempia.. :mrgreen:
Se ollaan kyllä täälläkin huomattu.. Olin 10 vuotias kun ekan akvaarioni sain. Iloissani sitten kaloja sinne ostaan.. Eläinkauppias tyrkytti 5 neontetraa, 2 kultakalaa, 2 kuparimonnia, 2 leväbarbia, 3 miljoonakalaa ja 3 mustaamollia mulle.. ja tiesi että akvaarioni oli 65 litrainen!!!! En tiiä miten mä selvisin, mutta selvisin silti. (tai siis miten kalat selvisi..) :? Mutta kun on niin kauhea tarve saada rahat... [}:)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”