Eheim 2228 tehottomuus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mb5165
Starting Member
Starting Member

Eheim 2228 tehottomuus

Viesti Kirjoittaja mb5165 »

Pari viikkoa sitten hankitun käytetyn eheimin ulkosuodattimen (2228) tehottomuus pistää vähän ihmetyttämään. Äsken mittasin veden virtauksen ja sain tulokseksi alle 300litraa tunnissa. Purin ja putsasin laitteen eikä lukema juurikaan tuosta noussut. Mistäköhän pitäisi lähteä etsimään vikaa? Suodatin pitää myös kovempaa meteliä vanhaan verrattuna. Semmosta ihme rohinaa. Ja kyllä, ilmat on poistettu :) Myös uudet tiivisteet laitettu joten ei pitäis imeäkkään ilmaa mistää.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Kurkkasitkos missä kunnossa roottori on? Onko roottorin magneetissa epätasaisuuksia / halkemia / murtumia tms.` Onko roottoripesä puhdas?
mb5165
Starting Member
Starting Member

Kyllä tarkistin ja näytti mun silmään ihan kunnolliselta ja puhtaalta. Letkutkin on hinkattu puhtaaksi.
Rajusti kun tota heiluttelee niin moottoriosan sisältä kuuluu lotinaa. Eli siellä taitaa siis olla ilmaa, mutta ei sitä saa mitenkään kallistelemalla kyllä ulos sieltä..
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Tarkista, ettei imupuolen letku ole huonosti paikallaan hanayksikössä ja ime ilmaa, itsellä oli 2224:ssa sama vika. Eli letkun lukitukset sivuilta irti ja työnnä letku kunnolla perille (tarvittaessa pätkä letkusta pois, jos pää on kovettunut tai vino) lukitukset paikalleen ja rutina hyvässä lykyssä loppuu.
lehtiju2
Junior Member
Junior Member

Re: Eheim 2228 tehottomuus

Viesti Kirjoittaja lehtiju2 »

mb5165 kirjoitti:Pari viikkoa sitten hankitun käytetyn eheimin ulkosuodattimen (2228) tehottomuus pistää vähän ihmetyttämään. Äsken mittasin veden virtauksen ja sain tulokseksi alle 300litraa tunnissa. Purin ja putsasin laitteen eikä lukema juurikaan tuosta noussut. Mistäköhän pitäisi lähteä etsimään vikaa? Suodatin pitää myös kovempaa meteliä vanhaan verrattuna. Semmosta ihme rohinaa. Ja kyllä, ilmat on poistettu :) Myös uudet tiivisteet laitettu joten ei pitäis imeäkkään ilmaa mistää.
Jos suodatusmassat ovat sisällä, niin on aivan luonnollista, että "teho" - siis virtausnopeus - on todellisuudessa selvästikin ilmoitettua pienempi. Suodatustehohan on sitten jo ihan toinen asia. Noiden tehtaiden ilmoittamat virtausnopeudet ovat muutenkin teoreettisia ja markkinointitarkoituksessa tietysti "pyöristetty" mahdollisimman ylös. Kieltämättä tuo kuulostaa jo aika suurelta pudotukselta, koska ilmoitettu taitaa olla jotain 1000 l/h, ellen kovin väärin muista. Mutta kannattaa tosiaan testata ilman massoja.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

Onkos se kannen ja ylimmän korin väliin tuleva pieni putkenpätkä paikoillaan? Noin nelisen senttiä pitkä kovamuovinen pala. Ainakin omassa suodattimessa se tuppaa katoamaan joko kanteen tai koriin enkä alussa ollut edes tietoinen ko. putkesta. Ilman sitä ei taida vesi kunnolla päästä pöntön pohjalle vaan jää kiertämään siihen välille.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
brisco county jr
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja brisco county jr »

Minulla oli sama ongelma samanlaisessa suodattimessa, laitoin uuden roottorin ja nyt pelittää.Eli kantaa uusia roottori ja akseli.
550 l Seura-akvaario 90 l Seka T.Brisco
mb5165
Starting Member
Starting Member

Joo kyllä nää kaikki muut jutut on kunnossa joten kai se on pakko lähteä tilaamaan uutta roottoria. Kerron sitten auttoiko..
mb5165
Starting Member
Starting Member

Roottorin ja akselin uusiminen ei auttanut, vaan syy löytyi "cleaning plugista", jonka edellinen omistaja oli jostain syystä hävittänyt. Pieni tatti kasvaa tällä hetkellä otsassa kun olisi jo uuden suodattimen ostanut näillä rahoilla jotka on mennyt käytetyn suodattimen ostamiseen ja sen tehottomuuden selvittämiseen. Ja vain sen takia että myyjä ei vaivaudu sanomaan että siitä puuttuu yksi 4euron osa. Puuh!
Kuvassa numero 7343400
timantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja timantti »

Hei vaan.

Kiva kun lynkkailet minua täällä julkisesti, mulle et ole tästä asiasta ilmoittanut muuta, kun heti ostettuasi että kuuluu ääntä. Muistelisin sinun vielä väittäneen että suodattimessa on vikaa koska se on seisonut käyttämättä jonkinaikaa (josta sinä olit tietoinen suodatinta ostaessasi: olin kertonut sinulle että suodatin on ollut tyhjänpanttina siitä asti kun akvaario jossa se oli, myytiin, eli useamman kuukauden.). Vastasin sinulle silloin kirjoittamaasi viestiin näin:

"Seisottamisella ei ole mitään tekemistä sen äänen kanssa. Avaa moottori ja huuhtele se, kun pistät päälle suodattimen niin nosta aina vuorotellen molemmilta sivuilta sitä ja kopsauta varovasti takas maahan, saat ilmat pois sen sisältä. Korina loppuu pian, ei ole minulla pitänyt minkäänlaista ääntä."

Tuon viestin jälkeen en ole saanut sinulta minkäänlaista tilannetietoa siitä, että vika ei ole poistunut, ennen tätäpäivää. En ole poistanut siitä yhtään mitään osia, (sensijaan suosittelin sinulle tiivisteidenvaihtoa ennen käyttöönottoa koska se oli ollut käyttämättä tovin, tästä minulla on jopa viesti tallella) olisi ollut tästäkin ystävällistä ihan kysyä multa eikä syytellä täällä palstalla. Olisin kyllä auttanut selvittämään mikä siinä on ollut vialla jos olisin tiennyt asiasta, vaikka minulla se on toiminut kyllä ihan normaalisti. Muistathan, että lisäksi testasimme moottorin toimivan ennenkuin lähdit suodattimen kanssa meiltä.

Ko. osa näyttää maksavan aquaristikshop.com osoitteessa 2,2 euroa, joten se ei vielä nosta suodattimen myyntihintaa lähinmainkaan uuden tasolle. Sille, että olet mennyt ostelemaan siihen muita osia, minä en mitään mahda ja kuten jo totesin et ole minulle puhunut asiasta mitään ennenkun tänään lähettämässäsi viestissä jonka sisältö oli jokseenkin sama kuin tänne ketjuun viimeiseksi kirjoittamasi viesti. Minulla ei ole siis ollut edes mahdollisuutta vaikuttaa sinulle koituneisiin kustannuksiin kun en ole ollut ongelman jatkumisesta tietoinen. Oletin, kun en sinusta mitään kuullut, että suodattimessa oli ollut ilmaa jonka sieltä poistuttua ongelmakin olisi ollut ohi.

Jos sinulla vielä on minulle jotain asiaa niin toivon että kirjoitat ihan yksityisviestiä tai soitat, puhelinnumeronikin sinulla kyllä on, sillä täällä pitkin palstaa olevat viestit eivät minua juurikaan tavoita kun nykyään tulee harvemmin kun harvoin luettua foorumia yli päätään ollenkaan. Yksityisviesteistä sensijaan tulee ilmoitus mailiin. Tai tietysti, jos tarkoituksesi on jauhaa sontaa minusta selkäni takana niin siihenhän toimintatapasi sopii paremmin, se lienee kuitenkin palstalla kiellettyä huolimatta siitä mainitaanko nimiä tässä vai vasta kun joku sitä sinulta yksityisviestitse tiedustelee :roll: Pahoittelen vielä jos tässä viestissä nyt oli jokin kohta muotoiltu mielestäsi inhoittavasti, se ei ollut tarkoitukseni mutta toki paha mieli tuli kun huomasin sinun kirjoittavan minusta palstalla negatiiviseen sävyyn sensijaan että olisit kertonut äänen jatkumisesta minulle.
mb5165
Starting Member
Starting Member

No johan oli viesti.
a) kukaan ei tiennyt kuka oli minulle suodattimen myynyt ennen viestiäsi.
b) ei tosiaankaan kokeiltu suodattimen toimivuutta osto hetkellä, silloinhan sen tehottomuuden olisikin varmaan huomannut.
c) ne kustannukset eivät varmaan tulleet siitä 5euron kumitulpasta vaan noista muista osista mitä vaihdoin siinä järjestyksessä kun niitä minulle suositeltiin vaihdettavaksi.
d) en oikeen ymmärrä miten sinulla on suodatin toiminut jos se on teknisesti mahdotonta kumitulpan ollessa pois paikaltaan. Jos et sitä kerran ole pois ottanut.
e) kerroin täällä syyn miksi suodattimeni oli tehoton, koska olin näin luvannut. Sekä syyn siihen miksi näin oli päässyt käymään.
f) en nähnyt tarpeelliseksi ottaa yhteyttä enään myyntitapahtuman jälkeen ennen tätä päivää jolloin kävi ilmi, että olit pakosti tiennyt joko suodattimen tehottomuudesta tai kumitulpan puuttumisesta
g) otin sinuun kyllä yhteyttä tänään yv:llä. Olet jopa siihen vastannutkin.
h) ..tämä keskustelu ei tosiaankaan kuulu tänne.
timantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja timantti »

Katsoin aiheelliseksi käyttää oikeuttani puolustautua kun täällä vierität julkisesti syytä myyjän niskaan vaikket ole minun kanssani tosiaan ed.puheenvuorossani mainitsemaani viestiä enempää asiasta edes yrittänyt keskustella.

Muistan myyntitapahtuman kyllä hyvin, tulit vielä myöhään illalla suodatinta hakemaan ja lähtiessäsi olit vähällä unohtaa jonkun osankin (olisko ollu se ritilä imuputken päästä tai jotenkin se letkuihin ainakin liittyi?). Kyllä me kokeiltiin että suodattimen moottori pyörittää vettä, vielä sellaisessa tummanpunaisessa lelulaatikossa oli letkut ja jatkojohto vedettiin eteisestä kun meijän vessan peilikaapin lamppu (jonka kautta tulee sähkö myös vessan pistorasiaan) oli palanut, ja sanoin vielä sinulle että mitään virtausmittareita minulla ei ole eikä ole ikinä ollutkaan, mutta että näet ainakin että moottori pelaa. Nyökyttelit ja poistuit ihan tyytyväisenä.

Niin, joku toinen suositteli ostelemaan niitä osia, en minä, joten toivon ettet minua niistä koituneista kuluista syytä myöskään. Lisäksi et ole antanut mahdollisuutta neuvoa sinua välttämään turhaa roottorinvaihtoa, kun en ollut tietoinen että ylimääräinen ääni suodattimesta ei poistunut ilmakuplien myötä. Oletin äänen loppuneen kun et äänen jatkumisesta, tai edes tuosta virtauksen pienuudesta halaistua sanaa sanonut vaikka kaikki yhteystietoni osoitetta ja puhelinnumeroani myöten sinulla olisi ollut käytettävissäsi. En ole ollut tietoinen kumitulpan puuttumisesta, mutta ehkä on mahdollista että se on suodatinta pestessä esimerkiksi huomaamattani irronnut (??), muuta mahdollisuutta ei mieleeni tule sillä en missään nimessä ole siitä tietentahtoen poistanut ainuttakaan osaa ja minulla käytössä ollessaan se toimi kyllä hyvin, ilman ylimääräisiä ääniä.

Jos olisin tiennyt osan puuttuvaksi niin toki olisin siitä maininnut, miksi en? Kyllä minulla on ollut tapana kertoa myymistäni tavaroista myös viat, sekä se jos en ole jonkun toiminnasta tiennyt, (esimerkiksi regentin sisäsuodattimista jotka myin, kerroin niiden johtovioista ostajalle, ja jo myynti-ilmoituksessa mainitsin siitä, samoin myymäni märkäkuivasuodattimesta sanoin etten ole sitä käyttänyt enkä tiedä sen toiminnasta mitään muuta kun että se pyörittää vettä). Kerroinhan sinulle senkin että tiivisteet on fiksua uusia kun se on tyhjänä seissyt jo jonkin aikaa ja sitä olenkin suositellut muistinimukaan jokaiselle, jolle olen ulkosuodattimia myynyt. Kuten sanottua olisin mielelläni sinua auttanut selvittämään vian syytä jos olisin tiennyt äänen jatkumisesta ja virtaustehon olemattomuudesta, mutta kun et siitä sanonut niin en minä voinut sille mitään tehdäkään.

Mitäpä muuta tähän voi sanoa kun että pahoillani toki olen että myymäni tavara on sulle päänvaivaa aiheuttanut mutta voisit omalta osaltasi miettiä josko olisi ollut enemmän hyötyä viestitellä asiasta kanssani kun murista "myyjästä" täällä palstalla, ostella 50e osia ja vasta sitten tulla kiukuttelemaan että piru kun tuli kalliiksi. 8O
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Tähän hengen vetoon sanoisin kumitulpasta sen verran, olen huomannut että kyseinen voi löystyä ajan saatossa ja voi koska tahansa pudota jonnekkin joko myyjällä/ostajalla kun sen kanssa touhuaa ja eikä huomaa sitä että se putosi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”