Kiertovesipumpuista

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TommiS
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: SAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Kiertovesipumpuista

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Oon tossa miettiny 300l:n uuden altaan kierovesipumppuja ja aattelin kysästä ku ei oikeen aiempia valasevia keskusteluja löytyny. Onko tunzen streamit sopivia tollaseen 300l:n altaaseen? Kertokaa omat kantanne/kokemuksenne noista tunzen streameistä ja mukaan myös perustelut/hyvät ja huonot puolet. Saa myös ehdottaa muita ton kokoseen purkkiin sopivia kiertovesipumppuja.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Mulla on 12000 l/h versio sykkimässä 100/30 asetuksilla 360l altaassa (100cm pitkä allas) ja mielestäni juuri sopiva, ottaisin toisenkin jos vain olisi varaa :P Rambilla on 20 cm pidempi allas ja sama pumppu oli liikaa, joten riippuu vähän siitä minkälaisesta tykkää ja mitä koralleja on altaassa. Pienehkössä (lyhyessä) altaassa pumpun paikkaa joutuu hakemaan jottei DSB lähde kiitämään.

Mielestäni stream on todella hyvä pumppu: äänetön, tuottaa vähän lämpöä ja paljon virtausta. Jos laskee esim 12 000l/h pumpusta paljonko 1000l/h maksaa niin siinä on halpispumputkin helisemässä puhumattakaan siitä että aaltoliike jää kokonaan pois.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kuten Jusa jo kertoi niin minulle ei ollut streami sopiva,en saanut sopivaa virtausta 16 h säätämisestä huolimatta, yhdellä streamilla tuli yksisuuntainen virtaus ja kokeilin myös kahdella niin silloin korallit ihan selvästi alkoivat kärsiä, silloin kun sain vihdoin suunnattua streamin oikein eli puhalsi suoraan kiveen niin huomasin että eroa ei juuri ollut vaikka streamin otin pois päältä joten ajattelin pyörittää 24 e pumpulla kun mielestäni 300 e pumpussa olisi ollut ihan turhaan rahat kiinni.
Tiedysti kannattaa kokeilla, jos sen jo ennen altaan perustamista tietää millainen streami on niin voi paremmin suunnitella kivien ja korallien paikkoja altaassa, 140+ altaassa streami on varmaan paras pumppu mitä rahalla saa.
Streamista puuttuu mahdollisuus ohjata virtausta pinnalle kuten esim. Resunissa tai vanhoissa Tunzen pumpuissa, mikä mielestäni on iso miinus mun silmissä.
Itse laitan vanhan Tunzen pumpun vielä joskus ,lähinnä sen takia että siinä on tehon säätömahdollisuus ,silloin on noin 10-15 x vedenkierto altaassa mikä ainakin minulle riittää ihan hyvin vaikka useat harrastajat täällä kehuvat jopa yli 50 x kiertoa niin mielstäni sillä vanhalla perus säännöllä vähintään 10 x pärjää mainiosti,kunhan osaa suunnata pumput oikein.
simppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja simppu »

jusa kirjoitti:Mulla on 12000 l/h versio sykkimässä 100/30 asetuksilla 360l altaassa (100cm pitkä allas) ja mielestäni juuri sopiva, ottaisin toisenkin jos vain olisi varaa :P Rambilla on 20 cm pidempi allas ja sama pumppu oli liikaa, joten riippuu vähän siitä minkälaisesta tykkää ja mitä koralleja on altaassa. Pienehkössä (lyhyessä) altaassa pumpun paikkaa joutuu hakemaan jottei DSB lähde kiitämään.

Mielestäni stream on todella hyvä pumppu: äänetön, tuottaa vähän lämpöä ja paljon virtausta. Jos laskee esim 12 000l/h pumpusta paljonko 1000l/h maksaa niin siinä on halpispumputkin helisemässä puhumattakaan siitä että aaltoliike jää kokonaan pois.
Minullakin on 12000 l/h stream samoilla asetuksilla kun Jusalla, lisäksi 2 x Tunze 4002 + vielä 2000l/h paluu. Allas 112 cm pitkä, eikä tunnetta että liikaa olisi.
Ari
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA

Viesti Kirjoittaja Ari »

rambi kirjoitti:jos ennen altaan perustamista tietää millainen streami on niin voi paremmin suunnitella kivien ja korallien paikkoja altaassa, 140+ altaassa streami on varmaan paras pumppu mitä rahalla saa.
Pystytkö nyt 16 tunnin ponnistelujen jälkeen antamaan kokemusperäistä tietoa tai edes parhaan arvauksesi siitä, miten sijoittaisit pumput ja kivet optimaalisesti 2x12000 Streameille, kun altaan pituus on 140 cm (x55x55cm2) ?

Simppu, Jusa & Co. ovat myöskin tervetulleita asetteluvinkkeineen. Haluaisin ensisijaisesti kasata elävästä kivestä kaksi erillistä "kasaa": isomman ja korkeamman sekä hieman pienemmän niin, että niiden väliin jää jyrkkä kapeahko rako aina pohjahiekkaan asti.

Nimimerkki: "Sama savotta edessä kahden viikon kuluttua"
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Ari kirjoitti: Pystytkö nyt 16 tunnin ponnistelujen jälkeen antamaan kokemusperäistä tietoa tai edes parhaan arvauksesi siitä, miten sijoittaisit pumput ja kivet optimaalisesti 2x12000 Streameille, kun altaan pituus on 140 cm (x55x55cm2) ?
Sinulle tulee 20 cm pidempi allas ja uskon että siinä on paljon helpompi pumppuja säätää, parhaiten varmaan menee just siten kun on kaksi kivikasaa altaassa ja keskellä tyhjä (katso ealexin allasta), pumppujen aallot kohtaavat keskellä allasta ja siitä menee voimakas virtaus alaspäin, kun siinä paikassa ei ole kiveä niin virtaus pienenee huomattavasti ennen kun se on pohjalla, minulla oli kivikasa suoraan 10 cm sen kohtaamispaikan alapuolella joten siinä paikassa noin 40-50 cm säteellä olevat korallit kärsii aika pahasti virtauksesta.
Toinen vaihtoehto minulla olisis ollut siten että kivet olisi kasattu ihan keskelle allasta,eli myös takalasin ja kiven väliin olisi jäänyt 10-20 cm tilaa,silloin olisin voinut laittaa yhden pumpun puhaltaa takalasia pitkin ja toisen etulasia, tässäkin tapauksessa tulee onghelmia jos allas liian lyhyt ja pumppu voimakas, sieltä päädystä mihin pumppu puhaltaa lähtee hiekat pohjalta jos allas liian lyhyt, silloin täytyy myös päätyyn kasata kiveä mikä jarruttaa virtausta ennen kun se menee sivulasista pohjalle.

Joten kyllä mahdollisuuksia on mutta minä en halunnut enää kiveä siirtää kun se on isolla vaivalla saatu juuri näin kuten halusin, helpompi pyörittää pienemmällä pumpulla ja virtausta silti riittää (jo kaksi harrastajaa on katsonut mun allasta näillä pienillä pumpuilla ja ovat olleet asiasta samaa mieltä).
TommiS
Junior Member
Junior Member
Viesti:

No jos heitän tonne altaaseeni tollasen Tunze Turbelle stream 6000:n ja sit pohjalle joku pienempi pumppu lisäks niin kannattaako laittaa muita pumppuja vai olisko virtausta tarpeeks? Multa löytyy ennestään aaltokone (en nyt muista merkkiä) johon saa kolme pumppua kiinni.
Silakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Silakka »

TommiS kirjoitti:No jos heitän tonne altaaseeni tollasen Tunze Turbelle stream 6000:n ja sit pohjalle joku pienempi pumppu lisäks niin kannattaako laittaa muita pumppuja vai olisko virtausta tarpeeks? Multa löytyy ennestään aaltokone (en nyt muista merkkiä) johon saa kolme pumppua kiinni.
Varmaankin on tarpeeksi. Siihen aaltokoneeseen tuskin saat tota streamiä kiinni... tai luultavasti tapahtuu jotain aika outoa :)
TommiS
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Eiks muilta löydy kommenttia/kokemuksia?! Vai onks kaikki jo kesälomilla???:)
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Mulla on 2x 12,000 l/h tällä hetkellä 460 L altaassa, jonka pituus on 140 cm. Allas halkaisee kaksi huonetta siten, että sen lyhyt pääty on seinää vasten. Tästä johtuen kummatkin streamit puhaltavat samaan suuntaan altaan päädystä.

Virtausta ei ole liikaa ja olen pumppuihin tyytyväinen. Paras tapa virtauksen kannalta tietty olisi jos pumput olisivat altaan eri päissä.
Ari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ari »

En ole nyt ihan varma, mutta olitko myös sinä Mikkokoo asettanut pumppusi sykkimään 100% - 30% välillä ?
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

En ole nyt ihan varma, mutta olitko myös sinä Mikkokoo asettanut pumppusi sykkimään 100% - 30% välillä ?
Kyllä aluksi, mutta myöhemmin totesin että virtausta voisi olla enemmän ja muutin pumppujen sykkeen 50-100%.

-------------------

Unohtui mainita yksi homma joka yllätti minut: alunperin altaassa oli 2x 2000 l ocean runner pumput. Yhden Acroporan kasvussa oli mielenkiintoista, että se kasvoi kovaa vauhtia sivulle, muttei lainkaan ylöspäin. Sen jälkeen kun laitoin altaaseen streamit, virtaussuunnat/voimakkuudet tietty muuttuivat ja ko koralli lopetti kasvunsa täysin ja näytti aika huonovointiselta. Nyt, noin 2 kk pumppujen vaihdosta, se alkaa hiljalleen toipua ja näyttää ensimmäisiä kasvun merkkejä ylöspäin, muttei lainkaan sivulle.
Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Jatketaan nyt tähän topicciin. En jaksaisi enää kuunnella King 5 -pumpun ääntä, vaan kaipaisin jotain paljon hiljaisempaa. (King on toiminut muutoin kaikinpuolin loistavasti ja ollut täysin luotettava, mutta se ääni...)

Vaihtoehtoina olisi varmaan Aqua Medicin OR 6500 tai Eheimin 1264. Kertokaapa suosituksia näistä tai jostain muusta vähintään 4500 l/h pumpusta, jolla olisi yli 3m nostokorkeus.

Minulla ei ole ollut kuin 1200l/h Eheim, mutta se on harvinaisen hiljainen pumppu. Ovatko isommanluokan Eheimit vastaavasti hiljaisia ja värinättömiä?
TommiS
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mulla itellä on eheimin 1260 ja kyllähän tuo päristää! Ei sillä et ääni ois kova mut ku mulla on se kiinni telineessä joka on kiinni tuulikaapin seinässä, niin sen jurina kantautuu seinää pitkin siten et sen kuulee hyvin jo kun astuu kuistille :mrgreen: Pitää yrittää laittaa jokin tärinän vaimennus juttu (ohut kumimatto tai jotain) jonnekin väliin jos sitä värinää sais pikkasen pois. Pumpun lähellä ei tosiaankaan ole mainittavaa ääntä, mut seinän toisella puolen sit senkin edestä.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mulla on 2 kpl tunze streameja 12000 l/h. Toinen on niin hiljainen ettei sitä edes kuule, mutta toinen päristää jostain hemmetin syystä. Pitäisi varmaan avata ja katsoa mikä on vikana, mutten ole vielä jaksanut...
Onko muilla ollut tämmöistä vikaa.
TommiS
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mul on toisena pumppuna tunzen stream 6080 ja sekin on todella hiljanen viljanen :D Yllätyin itsekin et se on melkein äänetön :mrgreen: . Ei oo mulla tullu (vielä) vastaan mitään ääntelyä tunzen suunnalta.
Ari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ari »

mikkokoo kirjoitti:Mulla on 2 kpl tunze streameja 12000 l/h. Toinen on niin hiljainen ettei sitä edes kuule, mutta toinen päristää jostain hemmetin syystä. Pitäisi varmaan avata ja katsoa mikä on vikana, mutten ole vielä jaksanut...
Onko muilla ollut tämmöistä vikaa.
Minulla molemmat ovat hiljaisia, lähes äänettömiä. Sen tähden ne ovatkin ilonaiheeni, koska muuta laitteet sitten pitävätkin ääntä niidenkin edestä (Deltec TS 1060 ja Eheim 1260).

No oikeasti tuo Eheim 1260 on myöskin vasrin hiljainen, kun vain jaksaisi vielä "säätää" veden sumpuun putoamisen vähemmän äänekkääksi...
BenZo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BenZo »

Hiljainen on kuin kylätie... :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”