Suosittele pumppua nostopumpuksi
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Suosittele pumppua nostopumpuksi
Mikä olisi hyvä pumppu nostopumpuksi? Arvostan ennenkaikkea hiljaisuutta ja kakkosena tulee hyötysuhde/lämmönjohto veteen. Vedenalle laitettava pumppu olisi ehkä helpoin, mutta sumpun ulkopuolisella pumpulla saa kesää ajatellen senkin lämpökuorman pois vedestä.
Olen ajatellut Deltec HLP 4040:stä.
Onko muita suosituksia?
Onko muita suosituksia?
-
- Member
- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Re: Suosittele pummpua nostopumpuksi
Itsekin suunnittelin hankkivani tuon Deltecin, päädyin kuitenkin ostamaan Ocean Runner 3500:sen (speksit täältä). Vierastin merkkiä ensin koska jotkut ovat moittineet OR:eja meluisiksi, mutta muutaman viikon kokemuksella voin sanoa, että ainakin tuo 3500-malli on veteen upotettuna ja jalustakaapin sisällä todella hiljainen (kuivilla käyttämisestä ei ole kokemusta). Tosi hiljainen allas saa muilta osin olla, jotta pumpun äänen erottaisi. Teho ja energiankulutushan noissa kahdessa pumpussa on samaa luokkaa, tosin OR:ia ei tietenkään voi ajaa kuin täysillä. Kun sinulla kerran on 80 cm ylivuodon reunaa, tuo tehon rajaaminen ei lienekään tarpeen - minulla pinnan taso meinaa nousta kamman yli kun sitä kampaa on vain vajaat 30 cm. Aion siksi hankkia venttiilin ja kuristaa pumppua hieman.Kimmo S kirjoitti:Mikä olisi hyvä pumppu nostopumpuksi? Arvostan ennenkaikkea hiljaisuutta ja kakkosena tulee hyötysuhde/lämmönjohto veteen. Vedenalle laitettava pumppu olisi ehkä helpoin, mutta sumpun ulkopuolisella pumpulla saa kesää ajatellen senkin lämpökuorman pois vedestä.
Onko muita suosituksia?
Bubble Masterin pumppu taas pitää reilusti isompaa ääntä...
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Suurin osa pumpuista ovat kuitenkin vesijäähdytteisiä. Ovat ne fyysisesti altaassa tai sen ulkkopuolella niin niiden läpi pumppautuva vesi toimii niiden viilentäjänä, eli se lämpö johtuu kuitenkin veteen.Kimmo S kirjoitti: sumpun ulkopuolisella pumpulla saa kesää ajatellen
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Junior Member
- Viesti:
Meillä nostopumppuna Ocean Runner 3500. Mielestäni "mainettaan" parempi ainakin äänen osalta. Ei pidä kovempaa ääntä kuin esim. Eheim.
HUONONA ominaisuutena meillä on ilmennyt huono "uudelleen" käynnistyminen. Vedenvaihdon yhteydessä joudun sammuttamaan nostopumpun (ettei ala-allas tyhjenisi kokonaan). Kun pitää käynnistää uudelleen Ocean Runner 3500 EI aina käynnisty. Pumpun akseli + ankkuri on ihan puhdas, mutta kitka ilmeisesti liian suuri. Saan sen käyntiin avaamalla ja pyöräyttämällä akseli, jonka jälkeen se toimii taas. IHME JUTTU ????? Muuten toimii moitteettomasti.
Pitänee rakentaa paluuputkistoon takaisinkierto, jolloin ei tarvitse sulkea nostopumppua vedenvaihtojen yhteydessä.
Js olisin nyt ostamassa paluupumppua, miettisin valintaani uudelleen. Todennäköisesti ostaisin "kalliimman" vaihtoehden, esim. tuon Deltec:n.
Timo
HUONONA ominaisuutena meillä on ilmennyt huono "uudelleen" käynnistyminen. Vedenvaihdon yhteydessä joudun sammuttamaan nostopumpun (ettei ala-allas tyhjenisi kokonaan). Kun pitää käynnistää uudelleen Ocean Runner 3500 EI aina käynnisty. Pumpun akseli + ankkuri on ihan puhdas, mutta kitka ilmeisesti liian suuri. Saan sen käyntiin avaamalla ja pyöräyttämällä akseli, jonka jälkeen se toimii taas. IHME JUTTU ????? Muuten toimii moitteettomasti.
Pitänee rakentaa paluuputkistoon takaisinkierto, jolloin ei tarvitse sulkea nostopumppua vedenvaihtojen yhteydessä.
Js olisin nyt ostamassa paluupumppua, miettisin valintaani uudelleen. Todennäköisesti ostaisin "kalliimman" vaihtoehden, esim. tuon Deltec:n.
Timo
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
Mulla Red Dragon 8M3. Näitähän on vaikka minkä tehoisia.
Ei ole kuin hyvää sanottavaa. Hiljainen, tehokas ja toimii kuin junan vessa.
Voidaan sijoittaa ala-altaaseen tai ulkopuolelle, kuinka vaan on parempi. Meillä se on ala-altaassa kun kaapista loppuu tila.
Mutta jos nyt ostaisin niin ostaisin kuitenkin Red Dragonin..
Ei ole kuin hyvää sanottavaa. Hiljainen, tehokas ja toimii kuin junan vessa.
Voidaan sijoittaa ala-altaaseen tai ulkopuolelle, kuinka vaan on parempi. Meillä se on ala-altaassa kun kaapista loppuu tila.
Mutta jos nyt ostaisin niin ostaisin kuitenkin Red Dragonin..

-
- Member
Liekö kyseessä stereotypiat vai oikeat yksilö-/mallikohtaiset erot, mutta oma kokemus OR:in äänitasosta kertoo toista, kuten yllä tuli jo mainittua. Muista mainituista merkeistä minulla ei ole kokemusta. Oletko koekäyttänyt OR3500:sta nostopumppuna? Jossain tuli vastaan sellainenkin hypoteesi, että eri OR-mallien välisissä melutasoissa olisi eroja.KatjaN kirjoitti:Deltec tai Red Dragon ehdottomasti, jos haluaa hiljaisen ja luotettavan pumpun. Eheim, Aquabee ja Ocean runner eivät ole pitkäaikaisessa käytössä olohuneessa kovin kivoja... Prrrrrrrrrrmörrrrrrrrrtroooot...
Edit: äänitasoa pohtiessa kannattaa tarkistaa myös millainen pumppu vaahdottimessa on. Jos Eheim, Aquabee ja OR rajataan pois, mitäs niitä vaahdottimia jääkään jäljelle - muita kuin Tunzet, Bubble Masterit ja Bubble Kingit?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Hyvä pointti. Olohuoneessa ala-altaassa Eheim 1262 nostopumppuna + kaksi Eheim 2210:sta aktiivihiilen aktiivisena kierrättäjänä. Vaahdottimen ATI BM250 poiskytkennän jälkeen tuntuu muu tekniikka toimivan miltei äänettömänä...akvaarioprojekti kirjoitti:äänitasoa pohtiessa kannattaa tarkistaa myös millainen pumppu vaahdottimessa on. Jos Eheim, Aquabee ja OR rajataan pois, mitäs niitä vaahdottimia jääkään jäljelle - muita kuin Tunzet, Bubble Masterit ja Bubble Kingit?
Kaikista noista em. pumpuista on omakohtaisia kuuloaistimus-kokemuksia
. OR ei todellakaan ole sieltä pahimmasta päästä. Varmasti on yksilökohtaisia eroja noissa halvemmissa pumpuissa. Ealexilla oli muistaakseni joskus kohuullisen hiljainen AquaBee, mutta meidän piti kyllä armotonta meteliä. Omassa kämpässä on enää nostopumppuina Delteckiä, joka on kyllä erinomainen vekotin, ja lähes äänetön. IMHO halvalla ei saa hyvää tässäkään tapauksessa. Valitettavasti.

Kokemusta on useista Ocean Runnereista, Eheimistä, että Deltecistä. Ja eroa todellakin löytyy. OR:n ja Eheimin välillä voi kinastella kumpi on hiljaisempi ja yksilökohtaisia eroja todellakin on, mutta kun rinnalle laitetaan Deltec, niin erot ovat merkittäviä. Jos OR on jonkun mielestä hiljainen, niin Deltec on silloin täysin äänetön.akvaarioprojekti kirjoitti: Liekö kyseessä stereotypiat vai oikeat yksilö-/mallikohtaiset erot, mutta oma kokemus OR:in äänitasosta kertoo toista, kuten yllä tuli jo mainittua. Muista mainituista merkeistä minulla ei ole kokemusta. Oletko koekäyttänyt OR3500:sta nostopumppuna? Jossain tuli vastaan sellainenkin hypoteesi, että eri OR-mallien välisissä melutasoissa olisi eroja.
-
- Member
KatjaN:n ja jumase:n pointit ovat täysin valideja. Kuitenkin suosittelisin sellaista periaatetta, että jos haluaa ostaa rauhaa rahalla, rahalleen saa eniten vastinetta jos investoi ensin siihen komponenttiin joka pitää eniten melua. Jos kaikki systeemin muut pumput on entuudestaan äänettömiä, niin kannatta luonnollisesti elimonoida se viimeinenkin mölypesä. Muuten sen arvokkaamman pumpun äänettömyydestä ei välttämättä pääse nauttimaan.
Ja kyllä se munkin OR3500 ääntä pitää, sitä ei vain kuule jos ei sammuta muita laitteita ja työnnä päätä jalustakaappiin
Muussa tapauksessa pitää kokeilla kädellä että pyöriikö pumppu.
Ja kyllä se munkin OR3500 ääntä pitää, sitä ei vain kuule jos ei sammuta muita laitteita ja työnnä päätä jalustakaappiin

-
- Senior Member
- Viesti:
Kaikki on suhteellista. Riutta-järjestelmään on mennyt tähän päivään mennessä juoksevat kulut poislukien noin 4000 euroa ja OR:n vaihto delteciin maksoi 200 euroa. Eli viiden prosentin lisäkustannuksella sain altaan käytännössä äänettömäksi. Tässä altaan vieressä kirjoitellessa voi todeta, että ainoat äänet mitä erotan ovat pintaveden liplatus.Tatu Vaajalahti kirjoitti:OR 3500 on IMHO ja IME ylivoimaisesti paras pumppu hinta/laatusuhteeltaan - minusta rahaa täytyy olla jo hieman liikaakin jos sen haluaa Delteciin tai muuhun brandipumppuun vaihtaa.
Kun allas sijaitsee olohuoneessa, jossa tehdään paljon muutakin, kuten katsotaan elokuvia, niin tuo tuntuu kovin pieneltä panostukselta. Puhumattakaan siitä, että kyllä pumppu tuo muutakin lisäarvoa systeemiin. Esimerkiksi virtaama kasvoi lähes kolminkertaiseksi spekseistä huolimatta (3500l/h vs. 4500l/h). Pumpusta löytyy virtaaman säätömahdollisuus, jota myös käytän, kun huoltojen yhteydessä tiputan osan järjestelmästä kierrosta pois jne.
Jos budjetti on alle sata euroa ja meteli ei haittaa, niin olen samaa mieltä, että OR:t ovat hinta/laatu-suhteeltaan erinomaisia laitteita, mutta muitakin intressejä voi olla. Kysyjä kuitenkin nimenomaan etsi mahdollisimman hiljaista pumppua ja hyötysuhteestakin taisi mainita. Hintahaarukkaa hän ei sen sijaan mielestäni maininnut. En siis välttämättä menisi suosittelemaan hiljaista ja tehokasta pumppua havittelevalle ensimmäiseksi OR:ää, koska kummankin kriteerin suhteen löytyy huomattavasti parempiakin pumppuja. Budjettihan sen sitten loppupeleissä ratkaisee, mutta itse en ole katunut hetkeäkään Delteciin investoimiani euroja. Ja minulla nyt kuitenkin on omakohtaista kokemusta molemmista pumpuista.
Kyllä sä sen kuulet. Et vain pysty erottamaan juuri niitä OR:n luomia desibelejä siitä muusta melusaasteesta. Jokaikinen ääntä tuottava laite lisää siihen meluun oman osansa ja vastaavasti tätä melua pystyy laskemaan tiputtamalla pois näitä äänekkäitä laitteita.akvaarioprojekti kirjoitti: Ja kyllä se munkin OR3500 ääntä pitää, sitä ei vain kuule jos ei sammuta muita laitteita ja työnnä päätä jalustakaappiin. Muussa tapauksessa pitää kokeilla kädellä että pyöriikö pumppu.
Muutenhan sitä urheilutapahtumassakin kuulisi vain sen kovimpaan ääneen huutavan urpon sieltä eturivistä. Todellisuudessa möykkä on kova, mutta se kovin metelöitsijä vain saa kaiken huomion. Kun urpo poistetaan stadionilta, niin kohta huomaat toisen urpon kakkosrivissä.
Minusta on ihan järkevää suunnitella hommat alusta alkaen kunnolla. Jos kerran tavoitteena on hiljainen systeemi, niin sitten komponentit sen mukaan. Jos yleisö hiljentee stadionilla maamme-laulua varten, niin kyllä sen urpon voi sitten käydä teilaamassa sieltä eturivistä. Samaan tapaan altaan saa helpommin hiljaiseksi, kun kaikki laitteet ovat alun alkaen hiljaisia. Jos joukkoon eksyy sitten joku metelöivä vempele, niin helppohan se on sitten vaihtaa. Mutta jos koko laitearsenaali pitää meteliä, niin ei siitä systeemistä sitten saa äänetöntä, kuin repimällä sulakkeet taulusta.
-
- Member
Varmasti näin. Tietysti raja täytyy vetää johonkin - ennen merialtaan perustamista minua häiritsi makeavesialtaan monimetallin (Giesemann) hurina. Sitä ennen häiritsi Eheimin ulkosuodattimen mitätön ääni. Ennen kuului myös äänet ulkoa, mikä joskus häiritsi esim. lukemista - ei häiritse enää kun on pientä tasaista taustaääntä. Mikä pistää miettimään, että haluanko todella hiljentää hirveästi tuota vaahdotintajumase kirjoitti:Samaan tapaan altaan saa helpommin hiljaiseksi, kun kaikki laitteet ovat alun alkaen hiljaisia. Jos joukkoon eksyy sitten joku metelöivä vempele, niin helppohan se on sitten vaihtaa. Mutta jos koko laitearsenaali pitää meteliä, niin ei siitä systeemistä sitten saa äänetöntä, kuin repimällä sulakkeet taulusta.

Toisessa viestissä mainitset altaasi olevan käytännössä äänetön; millainen pumppu vaahdottimessasi on?
OR3500 turboflotorissa, mutta onnekseni vaahdotin on sijoitettu toiseen huoneeseen äänieristettyyn laitetilaan. Ei tuon kanssa pystyisi samassa huoneessa elämään. Tuo oli siis se minun stadionini urpo, joka piti teilata konstilla millä hyvänsä, kun ei suostunut olemaan hiljaa. Minä pistin sen arestiin pieneen pimeään koppiin ja siellä saa nyt metelöidä mielensä mukaan.akvaarioprojekti kirjoitti: Toisessa viestissä mainitset altaasi olevan käytännössä äänetön; millainen pumppu vaahdottimessasi on?
Tätä juuri tarkoitin sillä, että jos hiljaisuus on tavoite niin kyllä konstit ajan myötä löytyy. Sen vaikein tapaus eli vaahdotin tuottaa monelle harmaita hiuksia, mutta onhan noita jo hiljaisiakin vaahdottimia ja kaikki eivät vaahdotinta enää käytä laisinkaan. Ja vaahdottimen nyt voi aina nykäistä pois päältä tarpeen vaatiessa. Esim. aiemmin käytin samalla kaukosäätimellä videotykkiä ja vaahdotinta. Kun käynnistin tykin niin samalla katkaisin vaahdottimelta virran. Hätä keinot keksii... niinhän sitä sanotaan.
-
- Member
Ok, sinulla on sitten hyvät lähtökohdat tosi hiljaiselle altaalle. Melkein kaikissa vaahdottimissa kun tosiaan on joko Aquabee, Eheim, OR tai Sicce pumppuna. Jos on erillinen tekniikkahuone, niin nostopumputkinhan voisi eristää sinne, sitten vielä sellainen putkisto joka ei vedä ilmaa sekaan niin hiljaista pitäisi olla. (Tai sitten voi alkaa tuskailemaan valaisimen tuuletinta ja streamien hurinaajumase kirjoitti:OR3500 turboflotorissa, mutta onnekseni vaahdotin on sijoitettu toiseen huoneeseen äänieristettyyn laitetilaan. Ei tuon kanssa pystyisi samassa huoneessa elämään.akvaarioprojekti kirjoitti: Toisessa viestissä mainitset altaasi olevan käytännössä äänetön; millainen pumppu vaahdottimessasi on?

Jokos Kimmo on päätöksensä tehnyt?
No lamppu on onneksi täysin hiljainen, ei tuulettimia. Streameja vähän jo modailinkin, niin sain nekin hiljaisiksi. Mutta eihän sitä koskaan osaa olla tyytyväinen. Vielä ottaa päähän tuo annostelupumppu, joka puolen tunnin välein hurisee 15 sekuntia. Mutta sen kanssa on kaiketi elettävä, koska laitetilaan ei mahdu balling-astiat. Täysin hiljaista tuosta ei saa, mutta melko hyvään lopputulokseen on mahdollista päästä jos halua riittää.akvaarioprojekti kirjoitti:(Tai sitten voi alkaa tuskailemaan valaisimen tuuletinta ja streamien hurinaa.
-
- Senior Member
- Viesti:
Sinä tunnut olevan vahvasti sitä mieltä, että OR 3500 pitää jonkinlaista ääntä, mitä se ei tee. Ilmeisesti sinulla on ollut viallinen yksilö tai väärin koottu.jumase kirjoitti:Jos budjetti on alle sata euroa ja meteli ei haittaa, niin olen samaa mieltä, että OR:t ovat hinta/laatu-suhteeltaan erinomaisia laitteita, mutta muitakin intressejä voi olla. Kysyjä kuitenkin nimenomaan etsi mahdollisimman hiljaista pumppua ja hyötysuhteestakin taisi mainita. Hintahaarukkaa hän ei sen sijaan mielestäni maininnut. En siis välttämättä menisi suosittelemaan hiljaista ja tehokasta pumppua havittelevalle ensimmäiseksi OR:ää, koska kummankin kriteerin suhteen löytyy huomattavasti parempiakin pumppuja. Budjettihan sen sitten loppupeleissä ratkaisee, mutta itse en ole katunut hetkeäkään Delteciin investoimiani euroja. Ja minulla nyt kuitenkin on omakohtaista kokemusta molemmista pumpuista.
Itselleni on nimenomaan tärkeää altaan hiljaisuus, koska akvaario sijaitsee olohuoneessa. Juuri tästä syystä OR 3500 on minulle hyvä valinta.
Oma akvaarioni on tullut maksamaan monin verroin enemmän kuin 4000 euroa mutta en silti näe mitään syytä maksaa merkistä 400% hintalisää. Oli budjetti mikä tahansa, ylimääräistä ei IMHO kannata maksaa turhasta.
-
- Senior Member
- Viesti:
No kolmeen OR3500:een olen tutustunut omassa käytössä harrastuksen aikana ja jokainen niistä on pitänyt meteliä. Meteli on toki suhteellinen käsite, mutta kyllä niistä on jokaisesta lähtenyt omaan tarpeeseeni aivan liikaa ääntä. Ehkäpä minun kohdalleni on sattunut sunnuntaikappaleita, mutta jos sunnuntaikappaleita löytyy tuossa määrin, niin vielä vähemmän suosittelisin sitä kenellekään muulle.Tatu Vaajalahti kirjoitti: Sinä tunnut olevan vahvasti sitä mieltä, että OR 3500 pitää jonkinlaista ääntä, mitä se ei tee. Ilmeisesti sinulla on ollut viallinen yksilö tai väärin koottu.
Onko sinulla ollut käytössä Deltecin pumppua, kun pidät sitä ylihintaisena. Minä pidän omaa käsitystäni melko objektiivisena, koska olen niitä OR:n pumppuja joutunut pistämään myyntiin nimenomaan metelin takia. En pystyisi missään nimessä sanomaan omia kappaleitani hiljaisiksi, jos Deltecin ottaa vertailukohdaksi. Mutta sanotaan nyt näin, että jollekin 20 desibeliä on äänetön. Jollekin toiselle se on todella paljon. Mutta jos viivalle pistetään, niin vaikea kuvitella, että kukaan voisi pitää OR:ää äänettömänä, jos on päässyt vertaamaan sitä oikeasti "äänettömään" pumppuun.
TJT:hän tuossa mainitsi, että OR ei välttämättä lähde käyntiin sammutuksen jälkeen. Olethan Tatu tarkistanut, että pumppusi pyörii, jos siitä ei lähde mitään ääntä?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Kivenpyörittäjä
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Viesti:
Heh heh.jumase kirjoitti:TJT:hän tuossa mainitsi, että OR ei välttämättä lähde käyntiin sammutuksen jälkeen. Olethan Tatu tarkistanut, että pumppusi pyörii, jos siitä ei lähde mitään ääntä?![]()

No, leikki leikkinä.
Mulla on tuo ja se ei todella hiiskahdakkaan, bonuksena vielä tehonsäätö, jos tuntuu ettei durso ehdikkään niellä kun on hanat kaakossa.Kimmo S kirjoitti: Olen ajatellut Deltec HLP 4040:stä.
Omani ostin ihan euroopan hinnalla tuolta.
Nostopumppu on imho semmoinen kapine, jossa ei säästellä vaan laitetaan kerralla kunnon peli.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Viesti:
Mielenkiintoista tämä kaksijakoisuus OR3500sen ympärillä.
Deltec tuntuisi varmimmalta vaihtoehdolta, mutta pitänee vielä tutkia asiaa. Mieluummin laitan erotuksen vaikka hienoihin koralleihin, jos OR toimii hyvin.
Viitsisikö joku Deltecin omistaja mittaamaan oman pumpun ulkomitat, niin voisin testata, että sopiiko se ylipäitensä minun kaappiin.
Juuri vaihdoin lamppujen tuulettimet näihin. Ei voi kuin todeta, että uskomattoman hiljaiset ovat! lampussa 7.5v:lla 40m3/h 6dB, kaapin tuuletin 12v 80m3/h ja 17dB.
Deltec tuntuisi varmimmalta vaihtoehdolta, mutta pitänee vielä tutkia asiaa. Mieluummin laitan erotuksen vaikka hienoihin koralleihin, jos OR toimii hyvin.
Viitsisikö joku Deltecin omistaja mittaamaan oman pumpun ulkomitat, niin voisin testata, että sopiiko se ylipäitensä minun kaappiin.
Juuri vaihdoin lamppujen tuulettimet näihin. Ei voi kuin todeta, että uskomattoman hiljaiset ovat! lampussa 7.5v:lla 40m3/h 6dB, kaapin tuuletin 12v 80m3/h ja 17dB.