Kiilakylkien agorafobia

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Kiilakylkien agorafobia

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Tuli tuossa luettua että eräät kalat saattavat tuntea jonkin sortin avoimen paikan kauhua perin kirkkaassa vedessä. Esim. turve voisi auttaa.

TOiseksi, että vaalea pohja saattaa järkyttää joitakin kaloja.

Kuinka on kiilakylkien laita?

Olenpahan vain tehnyt toistuvasti sen huomion, että kun akvaariossa vähän myllää - vesi hetkeksi sumeaksi - kiilakyljet innostuvat vetämään rallia tavanomaista innokkaammin.

Voisiko olla tässä selitys, vai onko se vain että reagoivat mihinkä tahansa ärsykkeeseen?
Minä juon nyt kahvia!
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Tietääkseni kiilakyljetkin pitävät pöpeliköistä ja hieman happamasta vedestä. Yleensä sen saamiseksi turveuutetta tai muuta vastaavaa, joka myös tekee vedestä "tumman".

Itselläni ei ole kiilakylkiä, mutta miekkapyrstöt villiintyvät pohjaa lapotessa, sillä sorasta nousee jotain pieniä herkkumatoja namipaloiksi :). Siinä samalla ne siis seuraavat lappoa ja "auttavat" omistajaansa...
Fransesca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 19:10, 13.12.2007
Paikkakunta: Kuorevesi

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Mun rusokiilakyljet uivat koko ajan suodattimen virtaa vastaan. Nähdäkseni kalat, minun piti siirtää suodatin näkyvämmälle. Ihan rohkeasti kalat nyt seilaavat aivan tuossa etulasilla. [;)]
Mihin tv:tä tarvitaan, kun akvaario on keksitty?
hyrymi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 19:04, 28.02.2008
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja hyrymi »

Meillä myös tykkäävät kiilakyljet virrasta! Mutta ovat säikkyjä kaikenlaiselle inhimmillisille toiminnoille = siivous, sisustuksen näpräily. Silloin aina vauhkoontuvat noin puoleksi tunniksi sen jälkeen.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

No, se lienee sitten että "uivat henkensä edestä" kun paha setä menee siivoileen...
Minä juon nyt kahvia!
perunahillo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 17:22, 05.04.2008
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja perunahillo »

joo mun kiilat tykkää kovasti kun altaassani on hurjan tiheä vedensuosikkipöheikkkö ja pohjalla jaavansaniaista. pohjalla on valkoisenvaaleaa hienoa hiekkaa, mutta akvaario on kokonaisuutena tummansävyinen, sillä kasvit estävät valonpääsyn pohjalle saakka todella lahjakkaasti.

Kerran olen nähnyt kutupuuhan alusta loppuun saakka. sain pelastettua yhden ainokaisen mätimunapalleron jaavansaviaisen lehdeltä. munasta kuoriutui myöhemmin pienen pieni poikanen, mutta koska siihen aikaan minulla oli kovasti muita kiireitä, en ehtinyt panostaa poikasen hoitoon, jolloin se kuoli parin päivän päästä jo nälkään... mutta kun aikaa on paremmin, aion myöhemmin joskus kokeilla kudetusta uudelleen ihan motivaation ja kovan panostuksen kera.

Pestessäni allasta kalat säikkyvät hieman ja menevät akvan takanurkkaan panikoimaan, mutta ovat toisaalta myös hyvin kiinnostuneita laposta ja sen tuomasta virtauksesta.

Kiilakylkeni ovat kovin uteliaita luonteeltaan (rohkeutta löytyy etenkin kun niiden parvi on noin 20 kpl). Aina kun saavun huoneeseen, kalat ovat heti kerjäämässä sapuskaa.
viivis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 12:04, 16.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja viivis »

Omat kiilakyljet ( n26 pyrstöä/350l) ovat kyllä koko ajan esillä huolimatta siitä, että altaan keskiosa on aika vapaata uimatilaa. Tästä linkistä näkee esimerkiksi, miten kiilakyljet palasi paikoilleen altaan sisustuksen jälkeen heti, kun on letku ja kädet olivat pois altaasta. :D
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Titro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 14:00, 08.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Titro »

Miss_Molton kirjoitti:Tietääkseni kiilakyljetkin pitävät pöpeliköistä
Näin olen minäkin lukenut. Mun parvi (12 kpl) ui koko ajan avoimella kohtaa, hyvin harvoin käväisee joku yksittäinen kasvien seassa.
Joka ilta, kun sammutan valot, koko parvi saa sydärin :cry: ja poukkoilee hetken aikaa ihan päättömästi. Rauhoittuvat kyllä aika nopeasti, mutta eikai jokailtainen paniikki tee niille hyvää?
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
Pihka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 19:11, 03.01.2007
Paikkakunta: Kerava

Re: Kiilakylkien agorafobia

Viesti Kirjoittaja Pihka »

Mulla on 14kpl kiilakylkiä 550 litran altaassa, jossa on vaalea hiekkapohja ja kirkas vesi, sekä paljon avointa tilaa (nyt kun kasvit ei ole vielä kasvaneet... muuttivat n. kk sitten pienemmästä altaasta). Virtaus on suhteellisen voimakas. Kiilakyljet hengaa koko ajan esillä, uivat siinä avovedessä ja kisailevat keskenään. Mitään arkuutta tai piilottelua ei tosiaan ole havaittavissa.

Tosin sininepparitkin (30 kpl) hengaa esillä koko ajan ja uiskentelee ympäriinsä, vaikka niiden pitäisi kai olla enemmän piilottelevia ja tykätä tummasta vedestä.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiilakylkien agorafobia

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Ne sitten vissiin tuntee olonsa niin turvalliseksi ja kotoisaksi, etteivät katso tarpeelliseksi piilotella puskissa :) (Luonne-)erojahan on moneen junaan pelkästään lajien sisällä. Onpahan kateltavaa, kun ovat näkösällä.
Titro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 14:00, 08.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kiilakylkien agorafobia

Viesti Kirjoittaja Titro »

Mulla löytyi ratkaisu valojensammutuspaniikkiin. :mrgreen:
Alunperin oli tavallinen loisteputki, jonka olin suunnitellut korvaavani oikealla akvan päälle tarkoitetulla valaisimella. Sen tein viime viikolla. Uuden valo ei ole niin kirkas kuin tuon ensimmäisen. Sytytän ensin olohuoneeseen valon ja sit sammutan akvalampun. Kukaan ei säntäile mihinkään, kun kontrasti ei o niin paha. :D
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”