Hyvät kutuputket noitamonneille?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Hyvät kutuputket noitamonneille?
Millaiset, minkä kokoiset kutuputket/kutupaikat ovat kelvanneet noitamonneille?
Olen hankkimassa itselleni punaisia noitamonneja ja ajattelin kysyä vinkkejä kutuputkiksi. Savisista putkista olen lueskellut ja muovisista. Mutta mikä olisi passeli koko tai muut koloset.
Mistä olette löytäneet saviputkia?
Onko jotain suosikki kasveja havaittu samaisilla kaloilla? Ei syötyinä...
Olen hankkimassa itselleni punaisia noitamonneja ja ajattelin kysyä vinkkejä kutuputkiksi. Savisista putkista olen lueskellut ja muovisista. Mutta mikä olisi passeli koko tai muut koloset.
Mistä olette löytäneet saviputkia?
Onko jotain suosikki kasveja havaittu samaisilla kaloilla? Ei syötyinä...
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Altaassani asustaa neljä punanoitamonnia, jotka ovat kuteneet useaan kertaan. Kutupaikaksi olen kokeillut tuollaisia pienille plekoille tarkoitettuja saviputkia ja muoviputkeakin, mutta oikeastaan ainoa, joka on kelvannut, on ollut kannon kuljessä oleva onkalo. Mitoiltaan sen suuaukko näyttää olevan noin 5 cm korkea ja 2,5 cm leveä, ja syvyyttä sillä on sen verran että aikuinen noitamonni juuri mahtuu sisälle, eli varmaan kymmenisen senttiä. Vähän sullomalla tuonne koloon näyttää mahtuvan kolmekin noitamonnia, kun kutupuuhissa ulkopuoliseksi jäävä toinen naaras ei aina malta pysyä poissa.
Muoviseen putkenpätkään yrittivät kutea, mutta ilmeisesti sen sisäpinta oli niin liukas, etteivät mätimunat pysyneet kiinni. Ne putoilivat ulos putkesta ja koiras hylkäsi kolon pian. Ilmeisesti se otti opikseen, koska tämän yhden yrityksen jälkeen muoviputki sai olla rauhassa. Ehkä sen sisäpinnan karhentaminen jollain auttaisi? Niin tosiaan, tuon kokeiluun kelvanneen putken läpimitta näyttäisi olevan 3 cm.
Noitamonnit tuntuvat viettävän enemmän aikaansa pohjalla tai kannoilla makoillen kuin kasveissa, mutta toisinaan niitä näkee isolehtisten kasvien, kuten lumpeiden, miekkakasvien ja konnanputken, lehdillä. Enemmän aikaansa niillä kyllä viettävät samassa altaassa majailevat pikkusampimonnit.

Muoviseen putkenpätkään yrittivät kutea, mutta ilmeisesti sen sisäpinta oli niin liukas, etteivät mätimunat pysyneet kiinni. Ne putoilivat ulos putkesta ja koiras hylkäsi kolon pian. Ilmeisesti se otti opikseen, koska tämän yhden yrityksen jälkeen muoviputki sai olla rauhassa. Ehkä sen sisäpinnan karhentaminen jollain auttaisi? Niin tosiaan, tuon kokeiluun kelvanneen putken läpimitta näyttäisi olevan 3 cm.
Noitamonnit tuntuvat viettävän enemmän aikaansa pohjalla tai kannoilla makoillen kuin kasveissa, mutta toisinaan niitä näkee isolehtisten kasvien, kuten lumpeiden, miekkakasvien ja konnanputken, lehdillä. Enemmän aikaansa niillä kyllä viettävät samassa altaassa majailevat pikkusampimonnit.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mites muuten nuo eri noitamonnit, ilmeisesti ei ole suotavaa risteyttää eri noitia? Minulla on altaassa 2 jotka on ostettu punanoitamonnina. Villi veikkaukseni on että kumpikin on naaraita, sillä ovat tosi pullukoita tapauksia. Jos saisi hankittua koiraita sekaan ja kokeilisi kudettaa
ainoa ongelma vaan on se että nämä tuskin ovat ihan aitoja tapauksia...

On hieman pimeä kuva
Täs pienempänä.

On hieman pimeä kuva

Täs pienempänä.