Vedenvaihdon jälkeen kasvit innostuvat yhteyttämään

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marikki
Junior Member
Junior Member

Vedenvaihdon jälkeen kasvit innostuvat yhteyttämään

Viesti Kirjoittaja marikki »

Aiemmin ei ole näin käynyt mutta päijännetunnelin sulkeuduttua on meillä kasvit innostuneet vedenvaihdon jälkeen yhteyttämään niin että kuplii vaan. Vaikea uskoa että olisi veden mukana tullut happea koska akvaarion muille pinnoille ei kerry ja aivan selvästi näyttää kuplat kasvien lehdiltä tulevan. Mistähän moinen innostus rehuille?
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Aix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aix »

Voisiko olla CO2 runsaasti lisätävässä vedessä?
jake91
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Mulle tulikans mieleen että "uudessa vedessä" on niin paljon happea että näyttäis kasvien yhteyttämämiseltä. Vaikka vedessä olevat kuplat kiinnittyvät kasvien lehdille ja saavat näyttämään että kasvit yhteyttäis.

Itellä on ainaski, joka vedenvaihdon jälkeen allas täynnä pieniä ilmakuplia :mrgreen:
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
marikki
Junior Member
Junior Member

jake91 kirjoitti:Mulle tulikans mieleen että "uudessa vedessä" on niin paljon happea että näyttäis kasvien yhteyttämämiseltä. Vaikka vedessä olevat kuplat kiinnittyvät kasvien lehdille ja saavat näyttämään että kasvit yhteyttäis.

Itellä on ainaski, joka vedenvaihdon jälkeen allas täynnä pieniä ilmakuplia :mrgreen:
Kyllä nuo kuplat aivan kasveista generoituvat, jos happi olisi vedessä, niitä kuplia tarttuisi akvaarion muillekin pinnoille. Nyt vain kasvit kuplivat, jokainen rehu on kuin pieni ilmastin :)
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
olio 2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja olio 2 »

Meilläkin aina vedenvaihdon jälkeen on altaat täynnä pieniä kuplia. itse olen ajatellut että ovat vain ilmakuplia, joita tulee uuden veden mukana akvaarioon.
marikki
Junior Member
Junior Member

olio 2 kirjoitti:Meilläkin aina vedenvaihdon jälkeen on altaat täynnä pieniä kuplia. itse olen ajatellut että ovat vain ilmakuplia, joita tulee uuden veden mukana akvaarioon.
Kasvit yhteyttävävät joskus niin innokkaasti että kuplia nousee ja meillä on kyse juuri siitä. Ihmettelen vaan että voiko vedessä todellakin olla niin paljon hiilidioksidia että saa tuollaisen aikaan vai johtuuko jostain muusta veden ominaisuudesta? No, ehkä mä vähän mittailen tuota hanavettä tarkemmin ja ihmettelen sen hiilidioksidipitoisuutta.
Marikki
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kokeile laittaa sinne akvaarioon joku akvaariokasvin tapainen eloton juttu, esimerkiksi jotain nauhamaista pehmeähköä suodatinmateriaalia, suodatinmattoa, -vanua tai jotain muuta sellaista, ja katso sitten mitä tapahtuu vedenvaihdon jälkeen.
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Omissa altaissani kuplii kasvit todella rankasti vedenvaihdon jälkeen. Olen kyllä aivan varma siitä, että mitään yhteyttämispyrähdystä ei vaihto omissa altaissani saa aikaan vaan kasvien pinnoille kerääntyy kuplaa veden altaaseen lisäämisen vuoksi. Täällä ainakaan ei hanavedessä ole mitään sellaista seassa, että moista yli-innokasta hapentuottoa saisi aikaan. Sen sijaan kun kaataa vettä hitaasti altaaseen, voi nähdä miten siitä tulee pienen pientä kuplaa. Ne sitten vaihdon jälkeen nousevat kasvien pinnoilta kuplahelminauhoina pintaan.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
lala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lala »

Marikki ei varmaankaan tarkoittanut niitä kuplia, joita vedenvaihdon jälkeen ilmestyy hetken kuluttua kasveille ja pinnoille, vaan selkeitä kuplavanoja, jotka nousevat kasveista helminauhoina pintaan. Eritoten karkaistu kasvi, vaikka katkaisusta olisi aikaa, tuntuu olevan varma katkeamattoman kuplavanan tuottaja. Voi, kun olisi hyvä kamera, niin näyttäisin mitä tarkoitan.

Minä olen ihmetellyt tuota samaa. Mieleen tulee, että uusi vesi on niin happipitoista, ettei kasvien yhteyttämä happi liukene siihen samoin kuin seisoneeseen veteen. Kuulostaako ihan hölmöltä päätelmältä? Omassa pikkuakvaariossani tuo siis toistuu joka vedenvaihdon yhteydessä, isommissa akvaarioissa noin ei ole käynyt. Tälläkin hetkellä osa kasveista tuottaa samanlaisia kuplavanoja, vaikka vedenvaihdosta on aikaa melkein viikko, mutta vedenvaihdon jälkeen hetkellisesti se tuntuu oikein yltyvän.

Pitää testata tuota Rainin ehdotusta, kun teen tänään vedenvaihdon.
marikki
Junior Member
Junior Member

lala kirjoitti:Marikki ei varmaankaan tarkoittanut niitä kuplia, joita vedenvaihdon jälkeen ilmestyy hetken kuluttua kasveille ja pinnoille, vaan selkeitä kuplavanoja, jotka nousevat kasveista helminauhoina pintaan. Eritoten karkaistu kasvi, vaikka katkaisusta olisi aikaa, tuntuu olevan varma katkeamattoman kuplavanan tuottaja. Voi, kun olisi hyvä kamera, niin näyttäisin mitä tarkoitan.

Minä olen ihmetellyt tuota samaa. Mieleen tulee, että uusi vesi on niin happipitoista, ettei kasvien yhteyttämä happi liukene siihen samoin kuin seisoneeseen veteen. Kuulostaako ihan hölmöltä päätelmältä? Omassa pikkuakvaariossani tuo siis toistuu joka vedenvaihdon yhteydessä, isommissa akvaarioissa noin ei ole käynyt. Tälläkin hetkellä osa kasveista tuottaa samanlaisia kuplavanoja, vaikka vedenvaihdosta on aikaa melkein viikko, mutta vedenvaihdon jälkeen hetkellisesti se tuntuu oikein yltyvän.

Pitää testata tuota Rainin ehdotusta, kun teen tänään vedenvaihdon.

Just tuota tarkoitan, kiva että jollekin muullekin on käynyt samoin. Koitanpa ottaa tänään kuvan kun vaihdetaan vettä.
Marikki
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Mikä tekijä altaassa muuttuisi niin radikaalisti, että kasvit alkaisivat yhteyttämään enemmän?

Valo pysynee samana. Lämpötila pysynee myös suunnilleen samana. Ravinnepitoisuus laskee oletettavasti eli kasville elinolosuhteet eivät juurikaan muutu, ainakaan merkittävästi parempaan suuntaan.

Kyllä kyse on ihan jostain muusta kuin yhteyttämisestä. Kaasuja keräytyy vesijohtovedestä kasvien pinnalle, etenkin esim. lehtien alapinnalle. Pienen pienet kuplat yhdistyvät suuremmiksi pintaan päin pyrkiessään.

-Jaani-
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

lala kirjoitti:Marikki ei varmaankaan tarkoittanut niitä kuplia, joita vedenvaihdon jälkeen ilmestyy hetken kuluttua kasveille ja pinnoille, vaan selkeitä kuplavanoja, jotka nousevat kasveista helminauhoina pintaan. Eritoten karkaistu kasvi, vaikka katkaisusta olisi aikaa, tuntuu olevan varma katkeamattoman kuplavanan tuottaja. Voi, kun olisi hyvä kamera, niin näyttäisin mitä tarkoitan.
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat ja olen nähnyt saman sekä katkaistusta varresta että kasveista vedenvaihdon jälkeen kun ne ylipaineessa veteen liuenneet kaasut löytävät kivan kohdan josta rupeavat vapautumaan ja myös esimerkiksi Coca-Cola -pullossa kun korkin avaa. Lisäksi toki myös silloin kun kasvit oikeasti yhteyttävät.
PimpBot9000
Member
Member

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Tokkopa vesijohtovedessä pahemmin hiilidioksidia on. Vesilaitoksella kun pidetään aika tarkkaan huolta siitä, että vesijohtovesi on emäksistä, etteivät putket syövy.

Ehkä ilmiö on samanlainen kun se, kun taannoin ihmettelin että yhteyttävätkö kasvit illalla tehokkaammin kun iltaisin pukkaa kuplaa. Syynä nyt mitä ilmeisemmin kuitenkin on se että vesi on illalla saavuttanut jonkinasteisen happisaturaation eikä illalla kasvien tuottama happi enää liukene.

Kyllä itsekin olen huomannut että vedenvaihdon jälkeen on paljon kuplia ja erityisesti kasveissa mutta olen pitänyt itsestäänselvänä että se johtuu vain ja ainoastaan vesijohtovedestä vapautuvista kaasuista.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”