Mikä allasta vaivaa?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Chrystal
Member
Member
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Mikä allasta vaivaa?

Viesti Kirjoittaja Chrystal »

On nyt sellainen ongelma, ettei tiedä mistä aloittaisi...

Niin, kalat ovat sairastelleet viime aikoina useammin. Ne ovat pohjalla tai keskikerroksessa apaattisina paikoillaan. Eniten tätä on kirsikkabarbeilla, ne vain kyhjöttävät haaleanvärisinä paikoillaan vaikka ennen ne kutivat täyttä höökyä niin kirkkaan värisinä kuin olla ja voi.
Seeprakalatkin käyttäytyvät "hitaammin" kuin ennen... Ne tulevat hitaammin ruoalle eivätkä ui enää yhtä paljon. Jopa vekkuli keltabarbi on hiljainen!
Vesiarvot olivat niin kuin ennenkin junglen liuskatestillä mitattuna, laitan ne tähän sitten kun olen kotona.
Muita muutoksia ei ole ollut kuin se, että vaihdoin kiljut hiilarilannoittimeen(itse tehty). Olisiko kiljua päässyt menemään akvaarioon, vai? Otin lannoituksen vähä aika sitten pois. Ei muutosta. Imaisin eilen yhden kirsikkabarbikoiraan vedenvaihtoletkuun, ja kala taittui kaksinkerroin. Onneksi näyttää nyt jo ihan normaalilta, vaikka illalla ajelehtikin selällään henkeään haukkoen akvaariossa. Aamulla tuli jo normaalisti syömäänkin ja ruuasta näytti kovasti piristyvän.

Kolmatta kirsikkakoirasta sen sijaan ilmiselvästi vaivaa joku. Se haukkoo koko ajan henkeään, ikään kuin se "pehmittäisi" jotain ruokapalaa suussaan. Lisäksi se kyhjöttää takanurkassa kasvitiheikössä eikä liiku, ennen kuin koputtaa lasia ruokailun alkamisen merkiksi(tällöinkään tuskin tulee ja saa tuskin muutamaa hiutaletta alas) tai jos pelottelee sitä jollain. Sen vatsa on hieman kuopalla peräevän takaa. Näin on ollut jo muutaman päivän. Mikä on vialla, kun kalat käyttäytyvät näin? Vai onko vika siinä, etten käyttänyt viimeksi vedenvaihdossa vedenparannusainetta(vesi suoraan porakaivosta, ei luulisi mitään litkuja tarviavan)?

Yksi ongelma on myös se iänikuinen bakteerikalvo. Olen yrittänyt imeä sitä sanomalehteen, ei tulosta. Olen yrittänyt laittaa pintavirtausta kovemmalle=kalvo ohenee mutta palaa entiselleen heti virtauksen laantuessa. Mitä teen? Voiko kalojen käytökseen olla syynä tämä kakkamainen bakteerikalvo? Tahdon sen heti pois altaastani, voisiko joku kertoa miten siitä hankkiudutaan eroon?

Allas on siis 128 litraa, laitteisto jägerin lämmitin(100 w muistaakseni), tetratec-sisäsuodatin, valaisin ja toimiva lämpömittari joka näyttää n. 24-25 astetta. Vedenvaihto kerran kahdessa viikossa tai tiheämmin, n. 3-4 ämpärillistä. Tubia ollut altaassa, en tiedä onko enää. Altaassa sorapohja, tarkoitus on vaihtaa hiekat heti kunhan olen saanut kaiken kuntoon. kalasto:
-1 keltabarbi(siirtyy isompaan altaaseen ja parveen)
-6 kirsikkabarbia, 3 koiras 3 naaras
-3 seeprakalaa(tarkoitus ottaa lisää näitä)
-2 partista (naaraita)

auttakaa!
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?
Marge
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marge »

Hei !

Oletko laponut pohjaa voisiko pohja olla tukossa ?
Tämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen. Ruokitko kaloja reilusti se pilaa nopeasti veden. *koittaa kovasti miettiä mikä vikana*
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Re: Mikä allasta vaivaa?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Chrystal kirjoitti: Vai onko vika siinä, etten käyttänyt viimeksi vedenvaihdossa vedenparannusainetta(vesi suoraan porakaivosta, ei luulisi mitään litkuja tarviavan)?
Yksi ongelma on myös se iänikuinen bakteerikalvo. Olen yrittänyt imeä sitä sanomalehteen, ei tulosta. Olen yrittänyt laittaa pintavirtausta kovemmalle=kalvo ohenee mutta palaa entiselleen heti virtauksen laantuessa. Mitä teen? Voiko kalojen käytökseen olla syynä tämä kakkamainen bakteerikalvo? Tahdon sen heti pois altaastani, voisiko joku kertoa miten siitä hankkiudutaan eroon?

Allas on siis 128 litraa, laitteisto jägerin lämmitin(100 w muistaakseni), tetratec-sisäsuodatin, valaisin ja toimiva lämpömittari joka näyttää n. 24-25 astetta. Vedenvaihto kerran kahdessa viikossa tai tiheämmin, n. 3-4 ämpärillistä. Tubia ollut altaassa, en tiedä onko enää. Altaassa sorapohja, tarkoitus on vaihtaa hiekat heti kunhan olen saanut kaiken kuntoon. kalasto:
-1 keltabarbi(siirtyy isompaan altaaseen ja parveen)
-6 kirsikkabarbia, 3 koiras 3 naaras
-3 seeprakalaa(tarkoitus ottaa lisää näitä)
-2 partista (naaraita)
Tuo suodatuksen määrä arveluttaa. Saattaa olla riittämätön, varsinkin biologisen suodatuksen kannalta. Lisäksi käyttäisin kyllä vedenparannusainetta, joka sitoisi mahdolliset kuparin, raudan jne. Epäilen, että tuo tubi ei ole kadonnut akvaariostasi. Mitä toimia olet tehnyt sen poistaaksesi?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Mikä on suodattimen teho, eli paljonko kierrättää vettä tunnissa? Milloin suodatinmassat on uusittu viimeksi? Itse olen ainakin huomannut, että liian heikko suodatusteho sekä yliruokinta aiheuttaa hyvin äkkiä bakteerikalvon veden pinnalle.

Tarkista suodattimen kunto ja vaihda massat, jos ovat jo vanhoja. Tai hanki tehokkaampi suodatin, jos tehoa ei ole riittävästi. Suodatinhan saa kyllä olla reippaasti ylimitoitettu. Yleensä ne suodattimet, joita suositellaan esim. 200L altaisiin, riittävät vain max n. 100L altaisiin.

Minulla 128L altaassa Fluval 4+ sisäsuodattimesta (pumppausteho 1000L/h ja suositus 215L altaisiin) tehty mattosuodatin. Voin suositella! Virtausteho on riittävä ja mattosuodattimessa on riittävästi suodatuspinta-alaa. Vesi pysyy kirkkaana.

Verrokkina mainittakoon, että 350L altaassani on Serafil 1100 -ulkosuodatin (pumppausteho 1100L/h, allassuositus 200-350L) ja Fluval 4+ sisäsuodatin, eivätkä tahdo yhdessä riittää. Tarkoitus vaihtaa ulkosuodatin pykälää isompaan (1300L/h) ja lisätä toinen Fluval 4+.

Rikkooko suodatin vedenpintaa? Todennäköisesti ei, jos kalvoa pääsee syntymään. Pelkkä suodatustehon parantaminen voi riittää ratkaisemaan mahdollisen happikato-ongelman, mutta myös ilmapumppu voisi olla hyvä hankinta. Ilmapumppu saa mielestäni olla alimitoitettu. Minulla tuossa 350L altaassa Tetratecin pumppu, joka tarkoitettu 50-100L altaisiin. Hyvin myllää. Ilmastin rikkoo vedenpintaa, lisää pintaveden kiertoa ja hapettaa. Ihan suositeltava kapine, mutta tuo tehokas suodatin on se tärkeämpi.

Ja vettä kannattaa varmaan nyt vaihdella noin puolet kerran viikossa.

Kyllä se siitä suttaantuu! [;)]
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”