Tiikeribarbien kutu
Valvoja: Moderaattorit
Tiikeribarbien kutu
Eilen siirsin albiinotiikeribarbit pienempään akvarioon ja tänään aamusta uros on ollut ihan naama punaisena.
Mistä tiedän että ovat kuteneet ja voin siirtää takaisin omaan akvaansa?
Appenzellinpaimenkoirat
Re: Tiikeribarbien kutu
Mä olen siirtänyt kutuvalmiit kalat ja ne ovat kuteneet kutakuinkin heti. Mutta jos ei ole aikaa seurata niiden touhuja, voisin ajatella pitää niitä siellä jonkun puolitoista vuorokautta maksimissaan, ettei kaikki kutu tule syödyksi. En ole tikruilla huomannut, että vuorokaudenajalla olisi merkitystä, kutevat pitkin päivää..
Tiikeribarbien kutu ei ole mitenkään mystisen salavihkaista, joten jos sinulla on mahdollisuus seurailla niiden toimintaa, niin huomaat kyllä helposti milloin kutevat: takaa-ajoa, vikittelyä, suunta kasvistoon, hännät ristiin, väristys, pois. Ja uudestaan, uudestaan. Munat ovat pieniä pyöreitä, läpinäkyviä, ilmeisesti hiukan tahmeita, ja leijuvat melko nopeasti alustalle, ellei niitä jo vauhdissa syödä pois. Minulla tikrut kutevat yleensä porukalla yhteisaltaassa, joten munat tulevat kyllä tehokkaasti popsituiksi samantien... juuri pyrstönsä ristinyt pari syö omiaan ja kaverit tietty innoissaan perässä. Eli meillä ei juuri poikas"ongelmaa" ole, vaikka kutevat melko usein. Erillinen kutuallas ja emoparin poisnosto sieltä nopeasti kutusession jälkeen tärkeää, jos oikeasti haluaa poikasia!
Siirsin iltasella takasin omaan akvaarioon. En pystynyt vahtaamaan mitä tyypit siellä puuhasteli. Täytyy nyt tarkkailla kutuakvaariota että tuleeko sinne mitään liikettä vai onko kaikki menny parempiin suihin.
Appenzellinpaimenkoirat