Pallopartalevä

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tartaros
Starting Member
Starting Member

Pallopartalevä

Viesti Kirjoittaja Tartaros »

Omko kenelläkään omakohtaista kokemusta pallopartalevästä. Lähinnä siitä kuinka nopeasti se leviää, miksi se palloittuu ja jos pallo hajoaa, "sotkeeko" leväröttö vettä?

Suunnittelen nimittäin muutaman tuollaisen ottamista akvaarioni pohjalle pyörimään.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Minulla on ollut pallo akvaariossa noin puolisen vuotta. Ei ole levinnyt minnekään, eikä toistaiseksi ole myöskään hajonnut kappaleiksi. Vaikuttaa varsin vaatimattomalta kaverilta, en nimittäin ole hoitanut sitä mitenkään erikoisesti. Siellä se pohjalla nököttää. Sen verran vain olen huolehtinut, että olen laittanut sen avoimeen valoisaan kohtaan.

Kerää muuten aika lailla kökköjä pinnalleen, eli ei aina mitenkään esteettisen näköinen!

-- Nature does not care whether the hunter slay the beast or the beast the hunter. She will make good compost of them both, and her ends are prospered whichever succeeds. --
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Mistä olet hankkinut sen pallopartaleväsi? Tekisi mieli kokeilla, mutta en ole Tampereella nähnyt sitä myynnissä.
Cory
Advanced Member
Advanced Member

Hirveän kauheasta kammopaikasta.

... eli siis Hesan keskustan Stokkalta. Maksoi parisen kymppiä.

-- Huomista ei ole luvattu kenellekään.... --
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Ensimmäistä kertaa näin pallopartalevää olevan kaupan ja se oli niin söpön näköinen pallukka, että ostin heti kaksi kappaletta. Hinta oli tuo 20 mk. Faunattaressa sitä oli, en tiedä onko ketjun kaikissa liikkeissä...

Niin, kokemuksia ei siis ole muuta kuin kotiin kuljetuksen osalta ja pari päivää olen katsellut niitä akvaarion lasin läpi.

Hauskan näköisiä mölliköitä
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Itselläni ei ole ollut, mutta olen lukenut että se kerää erinomaisesti roskia akvaariosta. Puhdistetaan vain kuulemma välillä juoksevan veden alla.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Itselläni ei ole ollut, mutta olen lukenut että se kerää erinomaisesti roskia akvaariosta. Puhdistetaan vain kuulemma välillä juoksevan veden alla.
Ööh. pitääkö tämä käsittää niin että roskat kerääntyy siihen vai että se kerää roskat
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

On kai sekä että.
Cory
Advanced Member
Advanced Member

Roskat kerääntyy siihen.

Ei sitä nimittäin minään tehoimurina voi pitää. Olen kyllä oman palloni aina välillä puhdistellut, mutta eipä siitä hirveästi likaa lähde, muuta kuin se mitä pinnalla on ollut. Nuokin moskat käyvät kalat altaassa pistelemässä suuhunsa, jos vain ovat jotain syömäkelpoista laatua, eli ei sitä kovin tiuhaan tarvitse puhdistella.

-- Huomista ei ole luvattu kenellekään.... --
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jani »

Oiskohan tuo boltsipartalevä hyvä nitraatin poistaja jos noita palloja ois suurehko määrä? Siinähän kuitenkin on tuota pinta-alaa tosi paljon kun se on tiivis leväpakkaus. Ostais esim. 10 kpl ja survois ne johonkin nurkkaan hönkäilemään.... Sehän vois olla jopa aika näyttävä sisustuselementti :)

t: Jani
Tartaros
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tartaros »

Lisää pallopartalevä kuulumisia.

Laitoin kolme kaunista pallopartalevää seura-akvaariooni ja kaksi malawi-akvaarioon.

Viikon päästä malawit olivat repineet, syöneet, möyhentäneet ja muutenkin tuhonneet molemmat levät, eikä pallopartalevää ole senkoommin malawialtaassa näkynyt.

Normaalissa seura-akvaariossa palloparrat keräsivät ihan kivasti roskia pois akvaariosta, kunnes isohko kirjoahven tökki leväröntin ulkosuodattimen vedenottoputken viereen. Humps vain ja levä oli riekaleina putkessa ja "imupäässä" . Osa levää imeytyi myös suodattimen läpi ulkosuodattimen koneistoon sillä seurauksella, että virtausteho heikkene melkein olemattomiin. Siitä seurasi suodattimen vaivalloinen putsaus ja uudelleenkäynnistys.

Lopputulos: En suosittele pallopartalevää kenellekään, jolla on voimakas suodatus tai isoja ahvenia. Aika kallista se kyllä malawienkin ruuaksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”