Kalojen siirto kauempaa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
iilimato
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Kalojen siirto kauempaa

Viesti Kirjoittaja iilimato »

Vaikka olen harrastanut akvaarioita nyt yhtäjaksoisesti parisen vuotta ja lapsuudessa joitain vuosia, olen silti untuvikko monissa jutuissa. Elikkäs kysymys: miten on fiksuinta siirtää kala kauempaa kotiakvaarioon?

Aivoitukseni kulkee lähinnä sitä rataa, että olisin innokas tekemään keskitettyjä tiedustelu- ja hankintaretkiä Tampereen ja Helsingin akvaarioliikkeisiin. Jos noista kaupoista löytyy mieluisia kaloja, niin miten ihmeessä ne saisi kuljetettua hengissä Lahteen asti? Pitääkö vuokrata vesilaitoksen säiliöauto vai onnistuuko perusporrasperä Fordilla?
Kaikki kalat ja kasvit olen hankkinut aina saman kaupungin liikkeistä. Eli märät korvantaustat tässäkin asiassa.
Ich habe eine Zwergbuntbarsche in meine Lederhose...
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kalojen siirto kauempaa

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Viimeeksi tänään toin kaloja kauempaa kotiakvaarioihin, 5 kalaa matkasi 8 tuntia ja ei ongelmia, loput 10 kalaa olivat reissussa 5 tuntia ja tuloksena yksi kuollut leväbarbi (en jaksa uskoa, että pelkkä pidempi kuljetus olisi ollut syynä kalan kuolemaan).

Kalat kulkivat siis ihan tavallisissa akvaarioliikkeen kalakuljetuspusseissa, missä oli runsaasti ilmaa (ihan keuhkoista höngittyä). Osa pusseista oli näppärästi pahvilaatikossa ja sai näin tukea toisistaan, osa oli sitten isommassa muovipussissa.

Eli taidat selvitä sillä porrasperä-Fordilla.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Helsingistä tai Tampereelta on Lahteen kovin lyhyt matka kun ajatellaan että ne samat kalat ovat sinne liikkeeseen reissanneet ensin Singaporesta, Perusta, Brasiliasta tmv. tukun kautta. Osaava akvaariokauppias pakkaa kalasi kyllä niin, että et tarvitse mitään erityistoimenpiteitä saadaksesi kalasi hengissä kotiakvaarioon. Mainitse vain ostohetkellä hiukan pidemmästä matkasta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
tiinu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tiinu »

f_isu kirjoitti: Kalat kulkivat siis ihan tavallisissa akvaarioliikkeen kalakuljetuspusseissa, missä oli runsaasti ilmaa (ihan keuhkoista höngittyä). Osa pusseista oli näppärästi pahvilaatikossa ja sai näin tukea toisistaan, osa oli sitten isommassa muovipussissa.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös tuo ilman puhaltaminen sinne pusiin ole vähän huonompi keino täyttää pussi napakaksi kuin ihan vaan pyöräyttää se käsillä pinkeäksi? Vaikka eipä silti, hyvin näytti menevän sitten kalat kuitenkin perille. Itse vain tykkään noudattaa tuota jarvij:n sivuiltakin löytyvää ohjeistusta ettei mieluiten puhallusilmaa. Hyvin sen pussin saa ilman puhaltamistakin kiinni.
Mutta joo, moni harrastaa tuota puhaltelua eikä siitä kai sitten haittaakaan ole. :) Ehkä se rauhoittaa enemmän vain itseäni kun ei ole höngittyä ilmaa pussissa, hehee.
jjantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Lyhyemmillä matkoilla tuolla ei varmastikaan ole merkitystä puhaltaako pussiin ilmaa vai kiristääkö pussin tiukaksi ilman puhaltelua. Kunhan pussi ei vaan jää kovin lörtöksi. Pidemmälle matkalle en itse puhaltaisi ilmaa pussiin vaan kiristäisin pussin tiukaksi niin että ilmaa jää muuten pussiin mahdollisimman paljon. Ja pitkälle matkalle suosittelen vielä niitä happitabletteja (saa akvaarioliikkeestä). Näin pakattuna lähetin juuri maanantaina kaloja Ouluun ja olivat päässeet hengissä perille tiistaiaamuna. Kaloille tuli pusseissa oloa noin 16 tuntia.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”