Kuka/mikä on syyllinen harrastukseen?
Valvoja: Moderaattorit
Kuka/mikä on syyllinen harrastukseen?
Mä saan syyttää armasta isäpuoltani akvaarioharrastuksestani. Se onneton meni raahaamaan eräänä jouluna työkaveriltaan ostamansa akvaarion meille himaan. Siitä se "helvetti" sitte lähti...
Re: Kuka/mikä on syyllinen harrastukseen?
Muutamilla ystävilläni oli pieniä 40-60 -litran altaita, joita tenavana innolla hoisin. Yläasteiässä sitten sain oman 60-litran akvan ja siitä se sitten pikkuhiljaa lähti (ja noilla ystävilläni ei kenelläkään ole enää akvaa).
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Meillä syyllinen on avomies, joka kielloista huolimatta vain kantoi meille työkaveriltaan ostamansa satalitraisen.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Mummulassa oli akvaario, siitä innostus kai tarttunut siskooni, josta sitten minuun....
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mä oon aina ihastellut akvaarioita ihan missä vaan olen niitä nähnyt. Ostin käytettynä 100-litraisen akvan, koska siitä piti tulla kääpiöhamsulle koti. Avokki ei oikeen mieltynyt ajatukseen, vaan käski mua myymään paketin pois (en kylläkään laittanut mihinkään ilmoa). No pari päivää tyhjä allas härpäkkeineen oli meijän olohuoneen nurkassa lattialla. Avokki tuumas ihan yks kaks, että olishan tota nyt kivampi katella, jos siellä olis vaikka jotain kalojakin.
No siitähän se sitten läksi!

Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
- Advanced Member
Rakas veljeni on syyllinen akvaarioharrastukseni jälleen viriämiseen 2000-luvulla.
Hän itse puhui lähes tulkoon vain akvaarioista pitkän aikaa.
Olen siis aivopesty..

Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Serkku sai minut akvaarion pauloihin lasimaljallaan jossa asusteli taistelukala. Vuosi siitä hankin 120 litrasen altaan. Jonne tuli taistelukala ja sun muita kaloja. 

Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
nurkassa pienen pieni 180l
Avopuoliso on allerginen kaikille karvasille, ni eihän tähän paljon vaihtoehtoja jääny 

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Allergisena eläinfriikkinä sain pyytämättä vanhemmiltani 128-litraisen altaan yhdeksänvuotiaana. Siitä lähtien on ollut akvaario, eli yli 20 vuotta (ja se eka allas on edelleen käytössä sukulaisen luona!), tosin rupesin perehtymään harrastukseen ja kartuttamaan tietotaitoa vasta tällä vuosituhannella.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Pienenä tyttönä sain tädin mieheltä käytetyn itsetehdyn pienen akvaarion, jossa kukoisti kaikenkirjava kalasto enemmän tai vähemmän. Allas kuitenkin hävitettiin ja tilalle tulivat Ilves-purkit miljoonakaloineen, joista siirryin "oikeisiin" akvaarioihin vuosien mittaan ja nyt on avomiekkonenkin sotkettu mukaan näihin hämäriin hommiin. 

-
- Member
Jos syyllinen pitää keksiä, niin se on varmaan raskaushormoonit...
Meillä on ollut muutama akvaario, silloin kun olin lapsi. Äidin altaita ne on ollut. Koot niillä vaihteli 63 litran ja 325 litran välillä.
Minun akvaarioharrastus alkoi oikeastaan kunnolla silloin, kun odotin esikoista (2005). Halusin ehdottomasti jotain lemmikkejä. Ensin ajattellin ottavani pari oravaa, mutta tulin siihen tulokseen, että ne eivät sovellu minulle sittenkään. Sitten keksin, että minähän haluan ehdottomasti akvaarion.
Aloin selata netistä juttuja kalojen ja kasvien hoidosta sekä myytävistä altaista. Sainkin sitten äitini kaverilta ilmaiseksi 63 litraisen akvaariopaketin, jossa asui iso albiinokynsisammakko. Lahjoitin sammakon mieheni pikkuveljelle ja aloin miettiä kala vaihtoehtoja.
Ekan 63 litraisen jälkeen on ollut useampi erikokoinen akvaario. Nykyään suurin on 720 litraa.
Niin tämä harrastus on vienyt mennessään.. 
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Meillä on ollut muutama akvaario, silloin kun olin lapsi. Äidin altaita ne on ollut. Koot niillä vaihteli 63 litran ja 325 litran välillä.
Minun akvaarioharrastus alkoi oikeastaan kunnolla silloin, kun odotin esikoista (2005). Halusin ehdottomasti jotain lemmikkejä. Ensin ajattellin ottavani pari oravaa, mutta tulin siihen tulokseen, että ne eivät sovellu minulle sittenkään. Sitten keksin, että minähän haluan ehdottomasti akvaarion.
Aloin selata netistä juttuja kalojen ja kasvien hoidosta sekä myytävistä altaista. Sainkin sitten äitini kaverilta ilmaiseksi 63 litraisen akvaariopaketin, jossa asui iso albiinokynsisammakko. Lahjoitin sammakon mieheni pikkuveljelle ja aloin miettiä kala vaihtoehtoja.
Ekan 63 litraisen jälkeen on ollut useampi erikokoinen akvaario. Nykyään suurin on 720 litraa.

"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
-
- Elite Member
Miun akvaario harrastuksen alottamiseen voi pitää syypäänä miun isosiskoa, joka antoi tuon meidän 128L akvaarion joululahjaksi. 

-
- Junior Member
Lapsena kaverilla oli akvaario, sitä tuijottelin hartaasti, itämään jäi ajatus, että minäkin joskus..
Nykyään olen allergisoitunut lähestulkoon kaikille karvaisille lemmikeille, joten akvaario oli ainoa vaihtoehto. Tosin ruokien kanssa saa olla varovainen, ei paljain käsin koskettelua tai seurauksena ihottuma
180l lähti alkuun ja onhan noita altaita päässyt kertymään..
Nykyään olen allergisoitunut lähestulkoon kaikille karvaisille lemmikeille, joten akvaario oli ainoa vaihtoehto. Tosin ruokien kanssa saa olla varovainen, ei paljain käsin koskettelua tai seurauksena ihottuma

180l lähti alkuun ja onhan noita altaita päässyt kertymään..
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
Näillä mennään tällä hetkellä..
Hyvää ystävääni on syyttäminen tästä kolmen altaan ahdingosta
Taisin olla suurin piirtein parikymppinen kun kaveri tosiaan hommasi itselleen ekan akvaarionsa ja hetken touhua katseltuani halusin samanlaisen itsellekkin. Silloisen avokin nykyisen aviomiehen kanssa piti "keskustella" muutamia viikkoja ennen kuin lupa moiseen lasipurkkiin heltisi. Sittemmin tuo ei ole enää laittanut niin hanakasti vastaan uusien altaiden kanssa.

Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
-
- Junior Member
Entisen naapurin taistelukala (entinen toki jo sekin
). Herra tuli aina tervehtimään, kun allasta katseltiin. Siitä se ajatus sitten lähti... Onneksi miestä ei tarvinnut paljoa suostutella.
Esikoinen oli muuten ½-vuotias, kun eka allas meille tuli. Joskus huvitti, että eikö mulla ollut muka tarpeeksi tekemistä ilman akvaa!![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
No ei vissiin ollut: nyt on 3 pientä lasta ja järjetyksessään 4. akvaario tuli taloon eilen (meillä on nyt siis 3 allasta, kun sen ihan ekan olen myynyt).

Esikoinen oli muuten ½-vuotias, kun eka allas meille tuli. Joskus huvitti, että eikö mulla ollut muka tarpeeksi tekemistä ilman akvaa!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
No ei vissiin ollut: nyt on 3 pientä lasta ja järjetyksessään 4. akvaario tuli taloon eilen (meillä on nyt siis 3 allasta, kun sen ihan ekan olen myynyt).
Emmää mittää tiiä.
Äiti ja isä. En muista lapsen aikaa jolloin ei olisi ollut akvaariota. Harrastus on sitten jatkunut aikuisuuteen asti. Isosiskoon ei taipumus ole periytynyt.
-
- Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Syypää akvaarioharrastukseeni oli karvaeläinallergiani (äidilläni on myös allergiaa), jonka takia en saanut koiraa. Kaikki alkoi 37-litraisella altaalla, koska tilanpuutteen vuoksi ei suurempaa mihinkään mahtunut. Sitä sitten vuositolkulla pyörittelin erinäisillä kalastoilla, välittämättä sen enempää vesiarvoista sun muista...
Muutettuani kotoa altaat suurenivat ja lisääntyivät, ja allergiastani huolimatta täällä jaloissa pyörii nyt myös se koira...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Muutettuani kotoa altaat suurenivat ja lisääntyivät, ja allergiastani huolimatta täällä jaloissa pyörii nyt myös se koira...

340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Juueioo
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Perussyy on se,että vaimolla on karvaelikkoallergia, joka blokkaa pois lempparilemmikkini, eli jonkun sietämättömän raivostuttavan kissanrotkaleen.
Toinen syy on se, että kotona oli akvaario, kun olin pieni.
Sitten kolmas syy se, että porukat osti meille tuparilahjaksi ton nykyisen 240 litrasen juwelin.
Ja taitaa olla niin, että paluuta aikaan ennen akvaariota ei tule.
Toinen syy on se, että kotona oli akvaario, kun olin pieni.
Sitten kolmas syy se, että porukat osti meille tuparilahjaksi ton nykyisen 240 litrasen juwelin.
Ja taitaa olla niin, että paluuta aikaan ennen akvaariota ei tule.
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
-
- Advanced Member
Syylliseksi voisin sanoa serkkuni ja silloisen luokkakaverini. Serkulla oli pieni, tyyliin 40 litran akvaario ja oli kerran mukana siivoamassa. Luokkakaverilla oli akvaario ja muistaakseni häneltä kuulin, että paikkakunnalle oli tullut akvaarioliike ja kun kerta olin jo akvaarioista kiinnostunut, niin pitihän sitä liikettä käydä katsomassa. Siitä se sitten lähti. 

112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
Syyllinen taitaa johtua äitistä.
Ne sai serkun entiseltä vaimolta 180litrasen joka oli ollut gerpujen kotina. no gerpuja ei enää tullut.Siitä sitten isä silikooni vaihtoon ja vedet pyttyyn ja kuukauden kypsytys. Sit kas kas kummaa. Sisko oli käyny kavereitten kanssa kaupungissa. Oli ottanu etukäteen selvää kaloista ja tuliaisena sillä oli neljä miljoonakalaa
No nyt on jo kalasto vaihtunut sielläkin.
Itsellä on tällä hetkellä vasta yks 40 litran allas. tulossa lisäks 45 ja 63 litraset. kalastot on niihin jo mietitty. Kyllä tää tästä
Ja kissat tykkää ku sai oman tv.n.
Ne sai serkun entiseltä vaimolta 180litrasen joka oli ollut gerpujen kotina. no gerpuja ei enää tullut.Siitä sitten isä silikooni vaihtoon ja vedet pyttyyn ja kuukauden kypsytys. Sit kas kas kummaa. Sisko oli käyny kavereitten kanssa kaupungissa. Oli ottanu etukäteen selvää kaloista ja tuliaisena sillä oli neljä miljoonakalaa

No nyt on jo kalasto vaihtunut sielläkin.
Itsellä on tällä hetkellä vasta yks 40 litran allas. tulossa lisäks 45 ja 63 litraset. kalastot on niihin jo mietitty. Kyllä tää tästä

Ja kissat tykkää ku sai oman tv.n.

Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Syyllinen on varmaan ollut varhaislapsuusajan mato-ongintaharrastus mökillä. Vanhemmat opettivat elävien eläinten kunnioitusta ja käsittelyä, kaloja ei saa kiusata ja härnätä ylimääräistä vaikka ne ovatkin ruoaksi tulossa. Alimittaiset pikkuahvenet tosin päätyivät (hirrrmuisen vingunnan jälkeen!) meidän "mökkiakvaarioon" eli kallioon kaivertuneeseen syvään ja laajaan lätäköön, johon aallot painoivat järvestä tuoretta vettä. Oli hienoa makailla kalliolla ja katsella ahventen jurotusta
. Ennen mökiltä lähtöä lemmikkikalat aina otettiin kiinni ja päästettiin takaisin järveen, etteivät lokit napsisi niitä lätäköstä. Tuntui huisilta ajatella, että sinne se ui syviin vesiin muiden kalojen luokse tekemään kaikkia kala-juttuja, joista me ihmiset ei tiedetä mitään. Jotain mystistä ja villiä kaloissa siis oli, ja se kiinnostus jäi kytemään.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Hmm.
Ihan perisyyllinen on varmaan naapurin n 250l akvaario, pienenä aina ihastelin lehtikalapariskuntaa joka siinä uiskenteli.
8-vuotiaana sain sitten kinuttua 60l akvaarion äidiltä ja näin homma lähti..
Nyt ollaan menossa 445l tankissa, haaveissa saada sitten joskus isona 1000l kiekkola.
Ihan perisyyllinen on varmaan naapurin n 250l akvaario, pienenä aina ihastelin lehtikalapariskuntaa joka siinä uiskenteli.
8-vuotiaana sain sitten kinuttua 60l akvaarion äidiltä ja näin homma lähti..
Nyt ollaan menossa 445l tankissa, haaveissa saada sitten joskus isona 1000l kiekkola.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Ihan itseäni saan syyttää ja mikä ettei - vaimokin syyttää niin ollaanpahan jostain samaa mieltä. 

My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Meikäläisen syyllinen on äiti. Olisin halunnut yläasteella koiran, mutta äiti ei suostunut, kun pelkäsi minun saavan astman (en ole vieläkään edes allerginen millekään eläimelle). Hän ehdotti akvaariota ja kaverilla oli kivan näköinen akvaario, niin suostuin siihen "paremman puutteessa".
Ja harrastus on vienyt täysin mukanaan
Ja harrastus on vienyt täysin mukanaan

I´m not random you just can´t think as fast as I can
Sain tietää, että siskollani on autotallissaan vanha (tyhjä) akvaario. Ensin en ollut kiinnostunut, mutta sitten pikkuhiljaa alko kiinnostus kasvamaan ja sitten pitikin jo oikein kinuta että saa sen omakseen 
73 litraa on ollut pystyssä nyt vajaan vuoden.

73 litraa on ollut pystyssä nyt vajaan vuoden.