Mistä hyvä hieno hiekka...?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ripu-Rapu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Mistä hyvä hieno hiekka...?

Viesti Kirjoittaja Ripu-Rapu »

Moi!

Ollaan perustamassa perheellemme ensimmäistä yhteistä akvaariota (itellä ollut akvaarioita joskus aikakaudella "kivi ja kirves" ) ja kiertelyjen ja kaartelujen kautta olen päätynyt laittamaan altaaseen hienoa hiekkaa (ajatuksena, että asuttaisin sinne monnisia).
Ajaa hurautin tänään sitten reippaana tyttönä Biltemaan (jonka hiekkaa täällä on kovin kehuttu) ja kuinkas sitten kävikään .... ei ollut puhallushiekkaa, eikä tule! :? On kuulemma ollut ongelmaa hiekkasäkkien kestävyyden kanssa, joten eivät osanneet sanoa tuleeko sitä missä vaiheesa. grrrr...

Oisko nyt jollakin joku yhtä hyvä ja edullinen hiekka ehdottaa tilalle?
Älkää nyt hyväntähren sitten ehdottako, että menen kaivelemaan sitä luonnosta jostain montusta :D , siihen ruljanssiin en nyt viitteis noiden vilkkaanpuoleisten lasten kanssa ryhtyä.

Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastata!
Merika
Junior Member
Junior Member

Re: Mistä hyvä hieno hiekka...?

Viesti Kirjoittaja Merika »

katselin netistä että akvaariopuoti myisi tuota bilteman puhallushiekkaa, eli muuta kuin nurmijärvelle käymään [;)]

Mutta itselläni samankaltainen hiekka hakusessa, eli vinkkejä, löytyykö esim. rautakaupoista ja minkä laatuista?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Rautakaupoista löytyy puhallushiekkoja säkeissä hiukan eri raekokoisina ja eri värisävyisinä. Ja aina siellä lavalla on joku hiukan vuotava säkki että voi sitä hiukan hypistellä. Värisävy tosin saattaa märkänä olla melko lailla eri. Ja noissa sitten kannattaa varautua tuskaiseen pesemiseen kun osa ompi niin pölyistä laatua.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Ripu-Rapu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ripu-Rapu »

Kiitos vastauksista!!

Taidan ajella huomenissa lähimpään rautakauppaan hiekkaa ostamaan...
Onpahan sitten ainaskin hiekat,vaikkei itse Akvaa vielä olekaan.... 8-)
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Minä kun en noihin rautakaupan hiekkoihin luota sekuntiakaan. Ennen hankin vaikka eheimin prof suodattimen. (Kaikki tietää mun tämän päivän suhtautumisen eheimiin...)
En jaksa sen enempää kommentoida, mutta kehoitan vahvasti harkitsemaan sitä hiekkaa. Siitä kun ei ole YLEISESTI kuin huonoja kokemuksia. Se että parikymmentä aqua-webin käyttäjää on sen kanssa onnistunut ei tarkoita sitä, että se toimisi... Soralla kaikki paljon helpompaa ja monnisetkin pärjää. Ei ongelmia:)
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Teemu Salonen kirjoitti:Minä kun en noihin rautakaupan hiekkoihin luota sekuntiakaan. Ennen hankin vaikka eheimin prof suodattimen. (Kaikki tietää mun tämän päivän suhtautumisen eheimiin...)
En jaksa sen enempää kommentoida, mutta kehoitan vahvasti harkitsemaan sitä hiekkaa. Siitä kun ei ole YLEISESTI kuin huonoja kokemuksia. Se että parikymmentä aqua-webin käyttäjää on sen kanssa onnistunut ei tarkoita sitä, että se toimisi... Soralla kaikki paljon helpompaa ja monnisetkin pärjää. Ei ongelmia:)
Lasketaanko tuohon pariinkymmeneen toimineeseen tapaukseen pelkät käyttäjät vaiko akvaariot? Jos akvaariot, niin lyön tiskiin kolme hiekkapohjallista akvaariota ilman mitään ongelmia (siitä kolmannesta hommauduin eroon kun alkoi vuotamaan), neljänteen vaihdoin pohjan muutama viikko sitten.

Voisikin tehdä gallupin asiasta.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Teemu Salonen

Ei muuten huono idea. Mulla ei kyvykkyys äänestykseen riitä, mut toivottavasti mulla. Eli ne joiden mielestä hiekka ok, vastaa kyllä muut ei ja loput sitte ei osaa sanoa. Nukkuvien puolue äänestää sillon ei. Näinhän se menee, eikö vaan:)
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Teemu Salonen kirjoitti:Soralla kaikki paljon helpompaa ja monnisetkin pärjää. Ei ongelmia:)
Soralla kaikki paljon helpompaa?! Hiekkapohjia tukevana akvaristina nauran ihmisille jotka tuskailevat pohjan lappoamisen ja pohjalannoitteiden hukkaan menemisen kanssa. Olen tässä kolmen vuoden aikana pitänyt lähestulkoon toistakymmentä akvaariota puhallushiekkapohjalla, oli se sitten biltemahiekkaa, maxittia tai ihan akvaariokaupasta ostettua hiekkaa, ei ole mitään ongelmia ollut. Veikkaisin suurinta osaa A-W:läisistä pitävän akvaarioissaan puhallushiekkapohjia.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Tässä pohjamateriaaliasioista: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=67642" onclick="window.open(this.href);return false;. [;)]
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Teemu Salonen

Veikkaisin suurinta osaa A-W:läisistä pitävän akvaarioissaan puhallushiekkapohjia.
En usko ihan tohonkaan... Ja jos lähdetään miettimään koko suomen akvaarioita, niin kyllä hiekan suosio on todella pieni.

Tuuletan edelleen soran helppohoitoisuuden suhteen. Miten niin kasviravinteet menee hukkaan? Ei mulla ainakaan koskaan ole mennyt muuta ku se mitä vedenvaihdossa nestemäistä ravintoa menee. Kyllä se pohjaravinne siellä pysyy, jos sitä ei vartavasten lappoa pois.
Sakru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sakru »

Täällä kyselee (ilmeisestikkin tyhmän sorttinen) epätietoinen.

Minun akvassani on soraa(?), eli paljon pienempää mustaa raetta kuin sepeli, muttei kuitenkaan hiekkaa.

Kysymykseni kuuluukin..kuinka niin ei hiekkaa tarvitse lapota ja pohjaa möyhiä??? 8O
Miten ihmeessä kakat yms. saa pois sieltä.
AUTTAKEE!!

Ääneni laitoin soralle..
Kaikkea sitä jaksaa ihmetellä kun oikeen päätänsä vaivaa. =D
Titro
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Titro »

Sakru kirjoitti:Ääneni laitoin soralle..
Soraääni :mrgreen: (tyhmä juttu, mutta mua hymyilytti)

Olisko se niin, että kieriäiset möyhii hiekan sun puolestas? Näin olen ollut ymmärtäväni joistain keskusteluista.

Aloittajalle: Vie lapset uimarannalle (vai onks jo liian kylmä? ) ja ota pois lähteissäs ämpärillinen hiekkaa mukaan. Tosin joku kauemmin harrastanut vois kertoa, onko toi hiekka liian hienoa? Pesu oli hankalaa, meinas lipsahtaa viemärintukkeeks.
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
Muffe
Advanced Member
Advanced Member

Teemu Salonen kirjoitti:
Muffe kirjoitti:Veikkaisin suurinta osaa A-W:läisistä pitävän akvaarioissaan puhallushiekkapohjia.
En usko ihan tohonkaan... Ja jos lähdetään miettimään koko suomen akvaarioita, niin kyllä hiekan suosio on todella pieni.
Ainakin tällä hetkellä äänestyksessä 85% on hienon hiekan puolella. Kuinka monta kertaa olet nähnyt A-W:ssä aiheen "Hiekan vaihto soraan" verrattuna "Soran vaihto hiekkaan"? Taidetaan kaikki tietää vastaus tähän, eikös?

Veikkaisin kuitenkin hiekkapohjia suosituimmaksi suomessa, A-W on tässä asiassa varmasti auttanut paljon. Muutama akvaariokauppiaskin suosittelee jos hiekkapohjaa sorapohjan sijaan, osa kuitenkin on niin kaavoihinsa kangistuneita että suosittelevat sorapohjaa joka tapauksessa.
Teemu Salonen kirjoitti: Tuuletan edelleen soran helppohoitoisuuden suhteen. Miten niin kasviravinteet menee hukkaan? Ei mulla ainakaan koskaan ole mennyt muuta ku se mitä vedenvaihdossa nestemäistä ravintoa menee. Kyllä se pohjaravinne siellä pysyy, jos sitä ei vartavasten lappoa pois.
Mitenkäs pidät esim. Tetran Complete Substraten tai Prodacin Pondovivon siellä sorakerroksen alla? Vesi myös pääsee soran välistä liottamaan ravinteita irti huomattavasti nopeammin, johtaen mahdollisesti leväinvaasioon.

Kyllä me muutkin pohjalannoitteet tulevat sieltä vahingossa ylös, varot kuinka paljon tahansa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Teemu Salonen kirjoitti:
Veikkaisin suurinta osaa A-W:läisistä pitävän akvaarioissaan puhallushiekkapohjia.
En usko ihan tohonkaan... Ja jos lähdetään miettimään koko suomen akvaarioita, niin kyllä hiekan suosio on todella pieni..
Ne pitävät soraa jotka eivät lue Aqua-webbiä. :D
Olen viereillut melko monen akvaristin luona ja tutkaillut heidän akvaarioitaan, soraa on ollut melko harvassa. Hiekan puolesta äänestäisin, jos moinen äänestys pystyyn pistettäisi. Hienoon hiekkaan saa paljon rikkaamman (pohja)kalaston, voivat kaivella siinä kuten ne luonnossakin tekis, karkeassa, terävässä sorassa olis ikävämpää.
Olen käyttänyt Optirock/Maxit (suodatus/suodatin?) hiekkaa, joka on varsin kaunista väriltäänkin(punertavaa).
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Rautakaupan hiekkaa ostaessa kannattaa ajaa auto taktisesti noin 8-10 m päähän puhallushiekkalavoista, jolloin vuotavan säkin saaminen on helposti minimoitu. Jos säkkiä kantavan noutopihapojan perässä tulee vana Maxittia, säkki vuotaa. Itse pääsin leikkimään "säkinkantoleikkiä" Starkilla tovi sitten, henkilökunta etsii melko antaumuksella vuotamatonta säkkiä kun kantomatkaa autolle on tarpeeksi.

Suoraan sanottuna, hävetti sanoa hikoilevalle ja jupisevalle pojalle vielä kolmannenkin säkin kohdalla "anteeksi, mutta tämäkin taitaa vuotaa" [:I] . Näin jälkeenpäin koko tapahtuman koomisuus alkaa jo naurattaakin [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Teemu Salonen

Harmi kun täältä ei mistään (tietääkseni) saa listaa siitä, kuinka aktiivisia jäsenet ovat. Kyllähän ne muutamat ensimmäiset tosiaan kansottaa tuon 80% akvaarioista joissa hiekkapohja. Mutta sitte ne loput sadat jäsenet, jotka eivät ole heittäneet kuin pari kysymystä tai sitten myyneet/ostaneet jotain... Sieltä vois löytyy se todellinen tulos:D
Miksköhän muuten Pienessä akvaariokaupassa vaihdettiin hiekkapohjat mustaan basalttihiekkaan (olisko raekoko about 2-3mm)...
Muffe
Advanced Member
Advanced Member

Teemu Salonen kirjoitti:Miksköhän muuten Pienessä akvaariokaupassa vaihdettiin hiekkapohjat mustaan basalttihiekkaan (olisko raekoko about 2-3mm)...
Itseasiassa 1-2mm. Muistaakseni ihan ulkonäön takia, itse ainakin lasken basalttihiekan vielä hiekaksi, en soraksi.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Teemu Salonen kirjoitti:Harmi kun täältä ei mistään (tietääkseni) saa listaa siitä, kuinka aktiivisia jäsenet ovat.
"Ottaa silmän käteen ja kattoo..." [;)]
Käyttäjät, sitten sieltä Etsi käyttäjä ja sinne sitten Järjestä kohtaan hakuperusteeksi viimeksi aktiivinen ja oman maun mukaan nouseva tai laskeva.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Teemu Salonen

Crisse_83:lle pitäis myöntää joku diblomi. On varmaan ainut käyttäjä joka osaa ottaa aqua-webin hakukoneesta kaiken irti ja kerralla:D
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Menee tää soraan tai saveen niin itse käytän Lännen puhallushiekkaa akvaarioideni pohjahiekkana, rae koko se basic 0.5-1.2mm.
Mullakin oli perus soraa, niin karkeata kuin jokisoraakin aikoinaan mutta luovuin kun kasvien juuret tuli raoista läpi ja ravinteet ei pysyneet hiekan sisässä vaan levisivät veteen juurikin hiekan suurirakeisuuden johdosta.
Lännenhiekkaa saa useilta murskaamoilta pilkkahintaan verrattuna Biltemankin hiekan hintaan, kannattaa hieman kysellä paikallisilta hiekkaliikkeiltä asiaa. Itse saan hiekkani kaverin firman kautta kun he tekevät hiekkapuhalluksia.
Lännen hiekka on laadultaan pyöreätä ja öljyvapaata pesutavaltaan joten minkäälaisia ongelmia ei tämänkään takia tule. Aikas likaista hiekka tosin on ja mulla menee n. tunti kymmentä kiloa kohti kun sitä peseskelee mutta on se sen vaivan väärti .. http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img29873.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
[miumau]
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja [miumau] »

Kuinka puhdas ton hienon hiekan pitää olla ennen kun sen voi turvallisesti laittaa akvaan ja vedet päälle. On tässä tunti jo pesty tota 75 kg hiekkaa. (hiekkapuhallushiekka maxit).
Heitin hiekan kuitenkin altaaseen ja aloin täyttämään, vesi sameaa edelleen. Pitäisikö hiekkaa vielä pestä vai odotella että sameus häviää? Tuntuu jotenkin mahdottomalta saada tuosta ihan puhdasta.
600l.
nannukka9
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Itse pesin vain enimmät pois, pölisi kyllä aika paljon ja vesi oli noin vuorokauden sameana. Pienempään akvaan kun laitoin hiekkaa, laitoin kelluvan muovisen smartstore laatikon kannnen jonka päälle kaadoin vedet, tämä esti hiekan pöllyämisen ja vesi oli heti täysin kirkasta. Eli kannattaa käyttää jotain jonka päälle kaataa, ettei suoraan hiekalle.

Tuo laatikon kansi on muutenkin tosi kätevä (kun kelluu), käytän sitä vedenvaihtojen yhteydessäkin niin voi kaataa vähän reippaammin sieltä ämpäristä ne vedet akvaan, eikä tarvi varovasti lirutella ettei hiekka pöllyä.
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Kannattaa huuhtoa ämpärissä yllättävän pieni määrä kerrallaan, (noin kolmannes, 3-4 kg). Vettä käsisuihkulla samalla vispaten kovaa (sormenpäitten nahka verillä :mrgreen: , ja kaataa samea vesi nopeasti sihdin läpi viemäriin. Noin 5 ämpärillistä vettä siihen menee, ja 2-3 minuuttia aikaa, kun hiekasta ei juuri irtoa likaa. Jos ahnehtii hiekan määrässä, ei puhdasta (tahdo tulla) millään. Näin olen toiminut, eikä ole tuntunut ahdistavalta :roll:

Tietäisikö joku ottaa kantaa hiekan karheuteen (kuluneisuuteen vaikka sama raekoko)? Hiekkapuhallushiekka esim käytettäessä kuluu ,jonka jälkeen sen kyky uudelleen käytettäessä irrottaa ruostetta jne heikkenee. Kulunutta käytetäänkin hienompien pintojen puhaltamiseen. Eikös karheammassa hiekassa ole enemmän tilaa bakteerikasvustolle (vrt sintrattu lasi) verrattuna vaikkapa meren rannalta otettuun hyvinkin pyöristyneeseen hiekkaan.
Miten tämä mahtaa olla verrattuna esim Bilteman hiekkaa toisiin puhallus- tai suodatushiekkoihin ja oletteko huomannut ko asialla vaikutusta?
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Teemu Salonen kirjoitti:Minä kun en noihin rautakaupan hiekkoihin luota sekuntiakaan. Ennen hankin vaikka eheimin prof suodattimen. (Kaikki tietää mun tämän päivän suhtautumisen eheimiin...)
Höpö höpö. Meillä ainakin on kaikissa altaissa ollut hiekkapohja vuosikaudet ilman ongelmia, ja eri hiekkojakin on kokeiltu. Hiekkapohjaa en vaihtaisi mihinkään, ja nyt kohta alan vaihtamaan hiekkaa soran tilalle jopa vanhempienkin altaaseen - ei voi akvaristi olla sorkkimatta altaista kovin montaa päivää peräkkäin lomallakaan siis... Mistä operaatiosta johtuen haluankin kaikille Biltemaa haluaville sanoa, että Biltemassa täällä Lappeenrannassa ei ainakaan ollut ollenkaan saatavilla enää vanhaa kunnon hiekkapuhallushiekkaa, vaan pelkkää alumiinisilikaattia. Myyja katsoi vähän pitkään kun annoin palautetta akvaristien pulaan jättämisestä :mrgreen:. Ei kuulu enää siis Bilteman tuotevalikoimaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”