Vaahdotinsuositus 128 litraiseen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cai
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies

Vaahdotinsuositus 128 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Cai »

Olen ajanut sisään ongelmitta 128 litraisen miniriutan Haagan sReef menetelmällä. Pohdinnassa on kuitenkin hankkia varalle pieni vaahdotin varmuuden vuoksi. Mitä suosittelisitte?

Toiveet: hiljainen ja tehokas! :D

Asennus: mahdollisesti akvaan sisälle, mutta suunnitteilla pieni sivusumppu jonne myös lämmitin menisi. Ikvä kyllä upea kuplavuokkoni sotkeutui lämppäriin ja kuoli palovammojen seurauksena. Omaa typeryyttäni [:I]

Onko Tunze 9002 kokemuksia? Entä Red Sea:n Prizm:sta?

P.S. Jos jollain on lahjoittaa lasiruusujen peittämä kivi, niin olen hankkimassa Berghioita lasiruusujen tuhoamiseksi ja haluan varmistua että ruokaa riittää kunhan saavat miniriuttani putsattua. 8-)
Tiinali
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Vaahdotinsuositus 128 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Tiinali »

Meillä on 160litraisessa tuo Tunze 9002 ja se on tehokas. Minusta se on aika hiljainen tai sitten olen jo tottunut sen pörinään :)
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Mulla on juurikin tuo härveli 280 litran kokonaisuudessa (160l allas ja 112l fragiallas). On tarpeeksi tehokas. Hieman siitä kyllä ääntä lähtee, mutta ei häiritsevästi. Muita vaahdottimia minulla ei ole ollut, joten aika vaikea vertailla muiden vaahdottimien äänekkyyteen. En silti nukkuisi samassa huoneessa, jossa vaahdotin on, mutta päiväsaikaan ei haittaa yhtään. Ymmärtääkseni tämä Tunze on vähän tehokkaampi kuin Red Sea:n Prizm, ainaskin kansainvälisten foorumien mukaan? Ostin omani CoralReefistä vedepinnankuorian kanssa:

http://www.coralreef.fi/shop/catalog/pr ... 79l02a9gk7" onclick="window.open(this.href);return false;

Vedenpinnankuorijassa on näppärä pitää aktiivihiiltä ja vanua jos tykkää sellasia käyttää ja se pitää pinnan tosi puhtaana... :roll:

Oli muuten sitten aika vaikea asentaa ja saada toimimaan tuo Tunze 9002 vaahdotin, mutta kun sen saa toimimaan niin hyvin pelittää. Sitten kun sen saa asennettua, niin ainoat huoltotoimenpiteet ovat vaahdottimen kannen ilmanottoreijän putsaus kerran kahdessa kuussa (sinne kertyy suolaa) ja tietenkin vaahdotinkupin tyhjennys. Muuten vaahdotinta ei tarvitse avata ennen kuin ropelliin kertyy liikaa kalkkia. Itsellä ollut käynnissä avaamatta 9kk ja vielä vaahdottaa tehokkaasti.

Jos päädyt ostamaan tämän Tunzen ja on ongelmia saada toimimaan niin lähetä yv:tä niin vastaan mielellään.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Kokeilin tota 125 litraisessa ja se lensi lattialle alta viikon. Vaahdotin toimii aina välillä ja pintaimurin kampa menee heti tukkoon eikä ime kalvoa tämän jälkeen. Ilmeisesti laitteen saa kyllä toimimaan kun sitä pikkasen modifioi.
Jos nyt ton kokoisessa vaahdottajaa haluat välttämättä käyttää niin suosittelen jotain varmatoimisempaa härveliä.
ocellaris
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ocellaris »

Esim,Deltec MCE-300"Hang on"External skimmer ois varmaan hyvä valinta.Lisäksi vaahdotin asennetaan altaan ulkoreunalle,ei vie tilaa altaastasi.
Jouko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jouko »

Jorg kirjoitti:... pintaimurin kampa menee heti tukkoon eikä ime kalvoa tämän jälkeen ...
Siis mitä hittoa sulla lillui siellä altaassa? :P

Tuollainen vaahdotin/suodatin-paketti on puhissut tuossa 64 litraisessa nanossa yli kaksi vuotta ongelmitta. Kampalärväkettä en ole tainnut puhdistaa kertaakaan. Kupin pesu kerran viikossa/kahdessa ja laitteen pesu puolivuosittain. Suodattimeen vaihdan vanun tarpeen vaatiessa, siellä on siis vain pieni palanen vanua päällimmäisenä.

Minun laitteeni on ensimmäisiä joita tehdas toimitti ja vaahdotin on kyllä kohtuuttoman kovaääninen. En pidäkään sitä yöllä käynnissä. Uudemmat ovat kuulemani mukaan huomattavasti hiljaisempia, kai tämäkin hiljenisi moottorin vaihdolla. Ilmareiän tukkeutuminenkaan ei ole vaivannut mutta se olisi helppo korjata vetämällä ilmaletku ulos laitteesta.

Vaihdoin magneettikiinnityksen tilalle Tunzen tavalliset kiinnikkeet jolloin sain ne pienempään tilaan takaseinälle ja niiden väliin mahtuivat vielä Tunzen pinnantasausanturit, lämppäri ja Koralia Nano-pumppu. Kyseessä on siis 40cm x 40cm x 40cm kuutio.

Jouko
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tähän keskusteluun löyhästi liittyen:
Vieläkö suomesta saa sandersin vaahdottimia? Tai jotain vastaavaa. Aqua-medicin pikkuvaahdottajia olen nähny ja ne on ihan ok. laitteitakin käsittääkseni.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Kaikki ilmapumpulla ja hohkapuulla olevat mallit toimii, ovat hiljasia, toimintavarmoja ja edullisia.
Cai
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)

Viesti Kirjoittaja Cai »

Moi Kimi

Kunhan neuvot hiljaisenilmapumpun! ei ole tullut vastaan vielä... [;)]
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Itselläni Eheimin 300l/h pumppu pidä mielestäni yhtään ääntä? (roikkuu johtojen varassa ilmassa :D)
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kunhan neuvot hiljaisenilmapumpun! ei ole tullut vastaan vielä..
Kiinalaiset osaa tehdä eheimin ulkosuodattimien lisäks myös hyviä ilmapumppuja. Mouse nimisiä pumppuja löytyy melkeen joka kaupan hyllyltä. Ei ole hinnalla pilattu ja nimensä mukaan on hiirenhiljainen.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Cai kirjoitti:P.S. Jos jollain on lahjoittaa lasiruusujen peittämä kivi, niin olen hankkimassa Berghioita lasiruusujen tuhoamiseksi ja haluan varmistua että ruokaa riittää kunhan saavat miniriuttani putsattua. 8-)
Olen sitten kimpassa niiden Berghioiden hankinnassa - kuten oli juttua. Minulla tulee olemaan tuhoamisporukalla töitä jos niitä saamme. Ei ole vielä tähän päivään löytynyt keinoa joka olisi tehonnut noihin Aiptasioihin. Kahta viilakalaa on kokeiltu, myös pinsettikalaa, Wurdemannit söivät mutta Mantis piti huolen, etteivät pitkään saaneet tehdä hommia.
akvaarioprojekti
Member
Member
Akvaarioseurat: SMAS, TAS

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Teemu Salonen kirjoitti:Mouse nimisiä pumppuja löytyy melkeen joka kaupan hyllyltä. Ei ole hinnalla pilattu ja nimensä mukaan on hiirenhiljainen.
Hyvä jos nimi pitää paikkansa, minulla oli joskus (>10 vuotta sitten) Whisper-merkkisiä ilmapumppuja pikku-Sanderin perässä ja ne pitivät kyllä helvetinmoista meteliä, ripusti ne minkä varaan tahansa :roll:
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Mikael kirjoitti:
Cai kirjoitti:P.S. Jos jollain on lahjoittaa lasiruusujen peittämä kivi, niin olen hankkimassa Berghioita lasiruusujen tuhoamiseksi ja haluan varmistua että ruokaa riittää kunhan saavat miniriuttani putsattua. 8-)
Olen sitten kimpassa niiden Berghioiden hankinnassa - kuten oli juttua. Minulla tulee olemaan tuhoamisporukalla töitä jos niitä saamme. Ei ole vielä tähän päivään löytynyt keinoa joka olisi tehonnut noihin Aiptasioihin. Kahta viilakalaa on kokeiltu, myös pinsettikalaa, Wurdemannit söivät mutta Mantis piti huolen, etteivät pitkään saaneet tehdä hommia.
Mitäkölhän Mantis tekee berghioille ?

Chaetodon kleini on hyvä lasiruusunsyöjä mutta sen kanssa on sovittava urakka. Urakan jälkeen se saa lähteä muualle hommiin :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”