Sukaravut kuolee
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Sukaravut kuolee
Mulla on n. 20 litrainen faunaboksi, jossa suodattimena on aquaball 2208. Purkki on ollut pystyssä nelisen kuukautta. Ensimmäiset asukit olivat keväällä hankkimani siniset tiikerisukaravut. Vesiarvot ovat (mitattu tetran tippatesteillä): pH ~7, NO2 <0,3, NO3 12,5, GH 3, KH 3, lämpötila 24 astetta. Purkissa on hiekkapohja. Asukkeina on sinisiä tiikerisukarapuja ja kirsikkasukarapuja sekä pohjalla kierteisiä. Sisustuksena on intianvesitähdikkiä, karttulehteä, vedensuosikkia, kivi jossa susswassertangia sekä juurakko jossa sammalta. Vedenvaihdot joka päivä n. 1/4 ja kerran kaksi viikossa 1/3 osa. Vedenvaihdoissa käytän Tetran aquasafe-vedenparannusainetta. Lannoitteena käytän vain EasyLifen ProFitoa. Ruokin sekä hiutaleilla että pohjatabuilla ruokaa vaihdellen kerran päivässä.
Kirsikkasukaravut voivat hyvin ja lisääntyvät kovaa vauhtia, mutta siniset tiikerisukaravut kuukahtavat. Tänään niitä on kuollut 2 kpl. Yksi naaras on tosin edelleen kantavana ja nuo kuolleet ovat olleet suht isokokoisia. Voivatko ne kuukahtaa saman päivän aikana vanhuuteen vai onko altaassani jokin pielessä?
Kirsikkasukaravut voivat hyvin ja lisääntyvät kovaa vauhtia, mutta siniset tiikerisukaravut kuukahtavat. Tänään niitä on kuollut 2 kpl. Yksi naaras on tosin edelleen kantavana ja nuo kuolleet ovat olleet suht isokokoisia. Voivatko ne kuukahtaa saman päivän aikana vanhuuteen vai onko altaassani jokin pielessä?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Re: Sukaravut kuolee
Mitenkäs tuo nitriittiarvo? Oliko testin väri ihan selkeä vai olisiko siinä voinut ollut punertavan häivähdystä (muistaakseni Tetran tippatestissä se pienin arvo on kirkkaan keltainen ja sitten isommat punaisempia)? Minä tässä kerran majoitin rapuja muutamaksi päiväksi hätävara-altaaseen, jota kyllä ei ollut kypsytetty, mutta hanavedestä tuli nitriittiä. Tein silloin testit juuri tuolla Tetran tippatestillä ja tulos ei ollut ihan keltainen vaan pikkasen punertava. No se mun pointti oli, että se muutaman päivän ajan, kun nuo mun ravut oli siellä "nitriittikylvyssä", multa kuoli tiikeri-, mehiläis- ja tulisukarapu. Taitavat nuo tiikerisukaravutkin olla aika herkkiä tuolle nitriitille.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Muistat ihan oikein, mutta testi oli ihan keltainen. Tein nitriittitestin varmuuden vuoksi 2 eri Tetran testillä ja molemmat näytti "puhdasta" keltaista (sama sävy kuin mun kaikissa muissakin altaissa). Testasin veden ensimmäiseksi Tetran 5in1 liuskalla ja nitriitti näytti siinäkin 0, tosin liuskathan ei niin tarkkoja ole. Siksi tein vielä nuo tippatestit. Muita testejä mulla ei olekaan kuin pH, NO2, NO3, GH ja KH.Hermis kirjoitti:Mitenkäs tuo nitriittiarvo? Oliko testin väri ihan selkeä vai olisiko siinä voinut ollut punertavan häivähdystä (muistaakseni Tetran tippatestissä se pienin arvo on kirkkaan keltainen ja sitten isommat punaisempia)?
Altaan kypsytin niin, että otin hiekat isommasta kypsästä altaasta samoin kasvit. Suodattimen kypsytin vaihtamalla patruunat päittäin (isommassa altaassa myös aquaball). Näin sain yhden uuden patruunan käytössä olleeseen altaaseen ja kypsän patruunan uuteen suodattimeen. Sitten heitin vielä ihan ripsauksen hss:aa perään ja mittailin nitriittiarvot n. viikon verran, samalla ruokin pienellä määrällä kalan ruokaa. Nitriittipiikkiä ei tullut ja nitraattikin nousi normaalisti, joten viikon perästä muuttivat ekat tiikerit altaaseen. Ne ovat pysyneet hengissä tähän päivään asti.
Mitä hiekkaa sulla siellä on?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
-
- Advanced Member
- Viesti:
Akvaariokaupasta ostettua hienoa hiekkaa. Samaa hiekkaa mulla on kaikissa altaissa paitsi imunuoliaisilla on soraa.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Voi, että!
Näyttää siltä, että kaikki siniset tiikerisukaravut kuolevat. Purkista löysin enää 3 elävää, 4 kuollutta olen sieltä nyt löytänyt, 2 ei tietoa (9 niitä oli yhteensä). Mitä mä voin tehdä? Onneks se munia kantava yksilö oli vielä äsken hengissä, mutta munia ei ollut kuin muutama hassu siellä huljuteltavana. Suurimman osan on pudottanut minne lie.
Oudointa tässä hommassa on se, että valkoisia kuoria kyllä löytyy ja suurimmalla osalla kirsikkasukarapuja on munat huljuteltavana, yksikään niistä ei ole kuollut.
Mikä voi olla niin mystinen juttu, että nuo tiikerit tippuu? Soitin jo isännöitsijällekin ja kysyin mitkä putket meillä on. Ettei vaan olis kupariputket, mutta muoviputket on. Eli ei sitäkään...

Oudointa tässä hommassa on se, että valkoisia kuoria kyllä löytyy ja suurimmalla osalla kirsikkasukarapuja on munat huljuteltavana, yksikään niistä ei ole kuollut.
Mikä voi olla niin mystinen juttu, että nuo tiikerit tippuu? Soitin jo isännöitsijällekin ja kysyin mitkä putket meillä on. Ettei vaan olis kupariputket, mutta muoviputket on. Eli ei sitäkään...
Oletko lukenut esim tämän viestiketjun. Aikalailla samoja ongelmia ollut muillakin. Kirsikat on ok ja muut tippuu..
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
-
- Advanced Member
Mullakin oli ongelma, että n. vuoden aikana tulisukaravut kuolivat kaikki 20 litran rapulassa, jossa ei muita rapuja. Joskus keväällä alkoivat ensimmäiset kuolla heti kuorenvaihdon jälkeen ja heinäkuussa heitti viimeinen henkensä. Eikä näitä kasvanut isoksi kuin yksi yksilö, monesti kyllä näin pieniä poikasia, mutta eivät selvinneet. Yritän tulisukilla uudestaan, tein pohjanvaihdon hienoksi hiekaksi (aikaisemmin oli musta karkea hiekka) ja kokeilen että miten käy tällä kertaa. Muuta syytä en keksi, että jokin vedessä (joko siihen liuenneena pohjasta tai sitten vedessä) on syynä, ruokana saivat mm. Hikarin Crab cuisinea, joten siltä osinkin niiden pitäisi olla saaneen tarvittavat aineet, että selviävät kuorenvaihdosta. Täällä vaihtui kaupungin vedenottopaikka, mutta en muista millään että oliko se ennen vai jälkeen ensimmäisten kuolemien. Ainakin vaihdon jälkeen vesi ei ole enää omaan makuun maistunut yhtä hyvältä, vaan enemmän siltä, että siihen on lisätty jotain ainetta enemmän kuin ennen.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Nuo mun tiikerit ovat olleet vaaleanpunaisia kuolleena eikä niiden liha ennen kuolemaa ole muuttunut valkoiseksi. Joten en usko, että kyseessä on tuo sama loinen. Ja olis varmaan jo löytynyt noita kirsikoitakin kuolleena. Mietin kyllä, että kun mulla on altaassa pieni lämppäri, joka pitää purkin lämmöt tasaisena (24 astetta), onkohan tuo lämpötila liikaa?Dixie kirjoitti:Oletko lukenut esim tämän viestiketjun. Aikalailla samoja ongelmia ollut muillakin. Kirsikat on ok ja muut tippuu..
Mulla on purkissa myös kirsikoita, joita en ole löytänyt kuolleena. Kaikki kuukahtaneet ovat olleet tiikereitä.Malys kirjoitti:Mullakin oli ongelma, että n. vuoden aikana tulisukaravut kuolivat kaikki 20 litran rapulassa, jossa ei muita rapuja.
Mulla on hienoa hiekkaa pohjalla, jossa möyrii kierteisarmeija. Pohja ei ole tukossa, olen aina vähän väliä möyhinyt sitä kevyesti.Malys kirjoitti:Yritän tulisukilla uudestaan, tein pohjanvaihdon hienoksi hiekaksi (aikaisemmin oli musta karkea hiekka) ja kokeilen että miten käy tällä kertaa.
Meillä tietääkseni vesi tulee samasta paikasta, ainakaan en ole muissa altaissa huomannut vesiarvojen heittelyä, kuten en tässä rapulassakaan. Eikä vesi maistu mitenkään oudolta.Malys kirjoitti:Täällä vaihtui kaupungin vedenottopaikka, mutta en muista millään että oliko se ennen vai jälkeen ensimmäisten kuolemien. Ainakin vaihdon jälkeen vesi ei ole enää omaan makuun maistunut yhtä hyvältä, vaan enemmän siltä, että siihen on lisätty jotain ainetta enemmän kuin ennen.
Mittasin taas tänään tippatestillä kaikki ja arvot tällaiset: pH ~7 NO2 <0,3 NO3 12,5 GH 3 KH 3 lämpötila 24 astetta, eli ei muutosta. Vettä olen vaihtanut hiukan joka päivä.
Harmittaa ihan vietävästi, kun nuo siniset tiikerisukaravut eivät ole sieltä halvimmasta päästä eikä aina niin helposti saatavillakaan. Ja kuitenkin ovat mun silmään niin kauniita, kun ehdottomasti halusin sinisiä sukarapuja...

-
- Advanced Member
- Viesti:
Päivitystä tilanteeseen: Eilen löysin taas yhden kuolleen. Neljä elossa olevaa (yhdellä vielä pari munaa), viisi on kuollut. Ja kirsikat sen kun porskuttavat.
Lisäsin eilen altaaseen yhden ketapang-lehden, jos se hiukan pudottaisi tota pH:ta (oli noussut 7,5) enkä vaihtanut vettä yhtään. Eli arvot taas eilen mitattuina: pH 7,5 NO2 <0,3 NO3 12,5 KH 3 GH 3 lämpötila 24 astetta (tetran tippatestit).
Lisäsin eilen altaaseen yhden ketapang-lehden, jos se hiukan pudottaisi tota pH:ta (oli noussut 7,5) enkä vaihtanut vettä yhtään. Eli arvot taas eilen mitattuina: pH 7,5 NO2 <0,3 NO3 12,5 KH 3 GH 3 lämpötila 24 astetta (tetran tippatestit).
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla on myös kokemusta siitä, että mitä jalostetumpia ja hienompia ja kalliimpia, niin sen vaikeampi hoitaa. Paremman luokan tulisukaravut kuolivat kaikki ilman mitään järkeenkäypää syytä. Vaihdoin vettäkin päivittäin kasvattajan antamien ohjeiden mukaan ja mittasin arvoja joka päivä...Nyt on mehiläissukarapuja ja voivat vallan mainiosti ja lisääntyvät.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mä taisin keksiä vastauksen, miksi nuo siniset tiikerisukaset kuukahtavat. Mulla on vihersukaravutkin hävinneet 200 litraisesta altaasta melkein tyystin. Mä luulen, että se johtuu tosta ProFitosta. Vaikka tuolla sivustolla mainostetaan sen olevan 100 % turvallinen sukaravuille, mutta luettuani tuoteselosteen, niin sehän sisältää kuparia. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia? Voisko johtua tosta lannoitteesta?
En kyllä usko tuota. Meillä ei ainakaan sukaravut ole reagoineet mitenkään tuohon.
Ei noissa kuparipitoisuus kauhean suuri ole ja senkin pitäisi olla puskuroidussa muodossa.
Ei noissa kuparipitoisuus kauhean suuri ole ja senkin pitäisi olla puskuroidussa muodossa.
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
The Life Aquatic
Jatkan tähän ketjuun:
Eli minun ihmetystäni ruokkii se, että kirsikkasukaravut tuntuvat kupsahtelevan kuorenvaihdon jälkeen 25l rapulassa. Muutama viikko sitten löytyi suurikokoinen naaras kuorensa vierestä ja eilen huomasin puskissa kaksi tyhjää kuorta, tänään yhden raadon kasvillisuuden juuresta. En ole vielä jaksanut noukkia pois, kun on niin hankalassa paikassa...
Pahoittelen ettei vesiarvoja ole, testit on kyllä hankinnassa heti kun rahatilanne antaa myöden, ovat vaan niin julmetun kalliita...
Minullakin on käytössä tuo easylife pro vito, voisiko sillä todella olla tekemistä asian kanssa? 
Eli minun ihmetystäni ruokkii se, että kirsikkasukaravut tuntuvat kupsahtelevan kuorenvaihdon jälkeen 25l rapulassa. Muutama viikko sitten löytyi suurikokoinen naaras kuorensa vierestä ja eilen huomasin puskissa kaksi tyhjää kuorta, tänään yhden raadon kasvillisuuden juuresta. En ole vielä jaksanut noukkia pois, kun on niin hankalassa paikassa...

Pahoittelen ettei vesiarvoja ole, testit on kyllä hankinnassa heti kun rahatilanne antaa myöden, ovat vaan niin julmetun kalliita...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Mulla on käytössä myös Pro-Fito, mutta kaikki ravut ovat ihan hyvissä voimissa (kirsikoita ja ghost shrimpejä). Kirsikat lisääntyvätkin minkä ehtivät.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla kyllä loppui nuo rapukuolemat, kun lopetin Pro-Fiton käytön ja tein vedenvaihdon. En tiedä onko tolla aineella niin vaikutusta, mutten ole sen koommin uskaltanut sitä enää rapulaan kipata.
-
- Senior Member
Jos Pro-Fito aiheuttaa rapukuolemia, niin eikö olisi syytä ottaa maahantuojaan yhteyttä? Jos purkissa seisoo, ettei ole ravuille haitallista, niin ei se silloin saa sitä olla.
Tämä on taas tätä samaa arvailua jota muissakin topiceissa herkästi harrastetaan.
Jos mulla ravut kuolisivat ja epäilisin jotain turvalliseksi sanottua ainetta syyksi, niin kyllä ilman muuta vaatisin asialle selvityksen ja korvaukset, jos aine osoittautuu syyksi.
Muuten koko juttu on taaskin pelkkää arvailua.
Mä en oikein tajua ihmisten juttuja välillä. Jos suodatin hajoaa, se viedään takuuhuoltoon. Jos joku aine aiheuttaa epätoivottuja vaikutuksia, niin sille ei sitten tehdä mitään. Miksi?
Tämä on taas tätä samaa arvailua jota muissakin topiceissa herkästi harrastetaan.
Jos mulla ravut kuolisivat ja epäilisin jotain turvalliseksi sanottua ainetta syyksi, niin kyllä ilman muuta vaatisin asialle selvityksen ja korvaukset, jos aine osoittautuu syyksi.
Muuten koko juttu on taaskin pelkkää arvailua.
Mä en oikein tajua ihmisten juttuja välillä. Jos suodatin hajoaa, se viedään takuuhuoltoon. Jos joku aine aiheuttaa epätoivottuja vaikutuksia, niin sille ei sitten tehdä mitään. Miksi?
Kyse onkin siitä, AIHEUTTAAKO kyseinen aine ongelmia, ei sitä kehtaisi lähteä ihan tyhjästä riitaa haastamaan vaan joku varmuus olisi ensin hyvä olla olemassa.
Enkä kyllä itse eikä varmaan moni muukaan tahdo lähteä kokeilemaan oletetun myrkyn kanssa, että "olikohan se sittenkin sattumaa..."

Enkä kyllä itse eikä varmaan moni muukaan tahdo lähteä kokeilemaan oletetun myrkyn kanssa, että "olikohan se sittenkin sattumaa..."

-
- Advanced Member
- Viesti:
Mä kokeilin taasen rapulaan laittaa tota Pro-Fitoa toissa iltana. Mittasin tarkasti laitettavan pienellä lääkespruutalla ja annostelin sitä vielä alakanttiin. Rapula on 20 litrainen faunaboksi ja annostelin purkkiin nyt tota ainetta hivenen yli 1 ml (annostushan on 10 ml/100 litraa), joten tuon kokoiseen olisi voinut laittaa pullon kyljen mukaan 2 ml.
Ja tänään sitten löytyi taas yksi kuollut sininen tiikerisukarapu. Enää niitä on 1 jäljellä.
Ja tänään sitten löytyi taas yksi kuollut sininen tiikerisukarapu. Enää niitä on 1 jäljellä.
-
- Senior Member
Minä ottaisin heti yhteyttä maahantuojaan, jotta voisi selvittää asian, ja saada mahdollisesti korvaukset kuolleista ravuista!
Mä olen laittanut Pro-Fiton aina vaihtoveden mukana, ja siellä on siis vedenparannusainekin mukana. Olenkin miettinyt, että kun FFM:n pitäis tehdä myös kupari haitattomaksi (mikähän oikea termi lienee; sitominen, hajottaminen?), niin tekeekö se sen myös tuosta lannoitteesta?
Taidan kokeilla ensi kerralla lisätä sen ilman vedenparannusainetta, katsotaan mitä tapahtuu.
Mä olen laittanut Pro-Fiton aina vaihtoveden mukana, ja siellä on siis vedenparannusainekin mukana. Olenkin miettinyt, että kun FFM:n pitäis tehdä myös kupari haitattomaksi (mikähän oikea termi lienee; sitominen, hajottaminen?), niin tekeekö se sen myös tuosta lannoitteesta?
Taidan kokeilla ensi kerralla lisätä sen ilman vedenparannusainetta, katsotaan mitä tapahtuu.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Sen verran päivitystä tilanteeseen, että edelleenkin käytän tota pro-fitoa 200 litraisessa altaassa, mutta annostusta olen pienentänyt. Laitan sinne 10 ml kaksi kertaa viikossa, niin nyt sielläkin taas käy aikamoinen vilinä noista rapusista. Kirsikoita olen sinne noukkinut tuolta rapulaariosta aina lisää, ettei tuo pikkupurkki ylikansoittuisi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Tuo Pro-Fito on voittanut v. 2008 akvaariotuote-maininnan Saksassa. Myöskään ulkomaalaisilla rapusivustoilla, missä paljon puidaan rapukantojen äkkillisiä ja selittämättömiä joukkokuolemia, ei ole silmiini koskaan osunut epäilyä Pro-Fitosta. Nuo hienommat rapuset on vaan niin julmetun herkkiä.
Ainoa millä itse olen onnistunut varsinaisesti tietämättäni tappamaan rapuja on Raidin suihkuttelu samassa huoneessa. Rapulan vedessä käytän Seachemin vedenparannusainetta ja kasveille Plantaminia.
Ainoa millä itse olen onnistunut varsinaisesti tietämättäni tappamaan rapuja on Raidin suihkuttelu samassa huoneessa. Rapulan vedessä käytän Seachemin vedenparannusainetta ja kasveille Plantaminia.
En varmaan itsekkään mitään ihmettelisi, jos kyseessä olisi siniset tiikerisukaravut, vaan kun ihan tavalliset maatiaisenkirjavat kirsikkasukaravut putoilee! Äsken juuri noukin taas yhden raadon, oli jo ainakin kolmas viikon sisään. 
Ja taas kuorensa juuri pudottanut yksilö.

Ja taas kuorensa juuri pudottanut yksilö.

-
- Advanced Member
- Viesti:
Ja nyt illalla noukin sen viimeisen pois rapulasta.
Kirsikat edelleen porskuttavat...