Pähkäilen tässä tulevan 21-litraisen suodatusta, ei ole tarkoitus tulla mitään pyörremyrskyä sinne
Kokemuksia Sera F400 -suodattimesta?
Valvoja: Moderaattorit
-
Tindra
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kokemuksia Sera F400 -suodattimesta?
Onko tuo korkeahkon hintansa väärti? Minkä kokoisissa altaissa on toiminut hyvin? Entä miten huolto, onko käytännöllistä?
Pähkäilen tässä tulevan 21-litraisen suodatusta, ei ole tarkoitus tulla mitään pyörremyrskyä sinne
Tuossa koteloimattomassa suodattimessahan olisi se hyvä puoli että pitäisi olla kalanpoikasillekin turvallinen, joskin pillisuodatin+ilmapumppu on varmaan vielä turvallisempi.
Akvarismia 1992-2014
Re: Kokemuksia Sera F400 -suodattimesta?
Mulla on ollut käytössä 40-litraisessa. Ei ole syönyt poikasia. Puhallusta voi säätää varsin hitaaksi.
Mitä tarkoitat käytännöllisellä huollolla? Itse en ainakaan joutunut kovinkaan usein putsaamaan.
Mitä tarkoitat käytännöllisellä huollolla? Itse en ainakaan joutunut kovinkaan usein putsaamaan.
-
Tindra
- Advanced Member

- Viesti:
Huollolla meinasin että miten helppoa on puhdistaa kun ei ole koteloitu suodatin, levähtääkö patruunasta helposti sotkua kun suodattimen nostaa altaasta pois huoltoa varten? Entä miten se patruuna kiinnittyy suodattimeen?
Akvarismia 1992-2014
Itse olen ollut pikkuämpärin kanssa vastassa, kun olen nostanut pumpun pois altaasta, ei ole häiritsevästi sotkenut. Tokihan siitä vähän pölähtää.Tindra kirjoitti:Huollolla meinasin että miten helppoa on puhdistaa kun ei ole koteloitu suodatin, levähtääkö patruunasta helposti sotkua kun suodattimen nostaa altaasta pois huoltoa varten? Entä miten se patruuna kiinnittyy suodattimeen?
Suodattimesta tulee sellainen reikäputki ja tuossa patruunassa on sitten reikä sisällä. Hyvin ankkuroituu kiinni ja ei ainakaan minulla ole tippunut mihinkään.
Tällä hetkellä oma Serani on kuivillaan varavara-altaassa ja tuossa 40-litraisessa poikasaltaassa pöhisee pillisuodatin (jonka olemattoman patruunan tilalle olen leikannut isomman mattosuodatinmatosta). Plussaa toki tuossa Sera F400:ssa on se, että erillistä ilmastinta ei tarvitse ja tietty se puhalluksen voimakkuuden säätömahdollisuus.
-
mickey2004
- Senior Member

Mulla porhaltaa tuossa 30 litraisessa rapulassani nyt aquaball niin rajusti (vähän ylitehokas) että tulisukasillakin pyörii villasukat jalassa!
Niinpä ajattelin kokeilla Seran F 400:sta. Onko tämä edelleen hyväksi koettu laite? Kaikenlaiset kommentit/kokemukset tervetulleita
!
Niinpä ajattelin kokeilla Seran F 400:sta. Onko tämä edelleen hyväksi koettu laite? Kaikenlaiset kommentit/kokemukset tervetulleita
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
-
Kana +-yksipantteri
- Advanced Member

- Sukupuoli: Mies
Jos sen aquaballin virtaus on säädetty täysille, niin tilannetta voi helpottaa virtauksen laittaminen minimiin.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
airam
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAS
Mulla on 40-litraisessa karanteenissa Seran F 400, ja hyvin on toiminut. Olen säätänyt sen puhallusta noin puoleen väliin sillä säätöasteikolla. Suodattimen ulostuloputkihan jää reilusti vedenpinnan alapuolelle, joten olen virittänyt siihen "jatko-osan" letkusta ja laittanut imukupilla lasiin hieman yläviistoon, joten pyörittää myös pintavettä.
sekalat 350 litraa, 240 litraa ja 200 litraa
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
-
mickey2004
- Senior Member

Tuo aquaball mikä rapulassa nyt pörisee on jossain määrin viallinen yksilö tuon säädön suhteen (eikä kyseessä ole mikään uusi suodatin!). Kun sitä säätää pienemmälle, alkaa julmetun moinen meteli! Tutkittu on mikä metelin aiheuttaa, mutta selkeetä syytä en ole löytänyt.
Siispä uutta kehiin nyt vaan ja mahdollisesti se uusi voisi olla tuo Sera F400
.
Siispä uutta kehiin nyt vaan ja mahdollisesti se uusi voisi olla tuo Sera F400
Minä olen laittanut Sera F400 suodattimen ulostuloon kiinni Eheim Pallonivelen 12/16mm (Eheim-tuotenumero: 4004600). Sillä on helppo suunnata virtaus haluttuun suuntaan.airam kirjoitti:Suodattimen ulostuloputkihan jää reilusti vedenpinnan alapuolelle, joten olen virittänyt siihen "jatko-osan" letkusta ja laittanut imukupilla lasiin hieman yläviistoon, joten pyörittää myös pintavettä.
Voidakseen tehdä oikean kysymyksen on tiedettävä suurin osa vastauksesta.
-
mickey2004
- Senior Member

No niin, tuli sitten hankittua tuo sera f400:nen. On nyt tuolla isossa altaassa "kypsymässä" joten rapulaan pääsyä odottelee vielä hetken
. Tosi hyvän tuntuinen laite kyllä! Ilmastusta tosin mietin että pitäiskös semmonen siihen liittää...
Miksi ilmastaisit? Ihan hiilidioksidin kannalta en sitä suosittelisi ja ravut saa kyllä riittävän hapen ilmankin. Koristearvo tietty oma juttunsa mutta silloinkin lähinnä kai muuten kuin suodattimen kuplinnalla, toisaalta onhan siitäkin mielipidettä ettei suodattimen diffuusori edes käytännössä ilmasta saati vähennä hiilidioksidia. 
-
mickey2004
- Senior Member

No sepä se, kun ilmastus ei ole välttämätön niin miksi laittaisin. Mielessä tuo pyörii lähinnä juuri kosmeettisista syistä
.
-
vallumaarit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Kesällä sitten kun on kuuma, niin sitä ilmastusta ja tuulettimia ei voi olla liikaa, on ihan välttämätöntä.
Jos saat sen F-400 suunnattua niin, että pintavesi kiertää vauhdilla, niin se riittää näin talven vilposilla. Siihen voi tosiaan liittää päähän sellasen eheimin pyörivän olkapääosan, niin suuntaus pintaan on helpompaa.
Jos saat sen F-400 suunnattua niin, että pintavesi kiertää vauhdilla, niin se riittää näin talven vilposilla. Siihen voi tosiaan liittää päähän sellasen eheimin pyörivän olkapääosan, niin suuntaus pintaan on helpompaa.
-
mickey2004
- Senior Member

No tuo on kyllä totta! Kesän kuumilla ilmoilla ilmastus ja tuuletus todellakin on tarpeen, varsinkin tuommosessa pikkualtaassa.
Siispä ilmastusta kehittelemään jossain vaiheessa...
Siispä ilmastusta kehittelemään jossain vaiheessa...
On hyvä konsti nostaa sisäsuodatin ylös, asettamalla alakautta hieman suodattimen halkaisijaa suurempi muovipussi, suodattimen vielä käydessä. Pussi kannattaa kiertää "sukalle" ja täyttää vedellä ennen sen nostoa suodattimen ympärille. Isompiin suodattimiin on kalapussit hyviä.f_isu kirjoitti:Itse olen ollut pikkuämpärin kanssa vastassa, kun olen nostanut pumpun pois altaasta, ei ole häiritsevästi sotkenut. Tokihan siitä vähän pölähtää.Tindra kirjoitti:Huollolla meinasin että miten helppoa on puhdistaa kun ei ole koteloitu suodatin, levähtääkö patruunasta helposti sotkua kun suodattimen nostaa altaasta pois huoltoa varten? Entä miten se patruuna kiinnittyy suodattimeen?
1000, 100 ja 10 litraa