Uusi partamonni ei syö

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Opaalipleko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 17:33, 03.01.2008
Paikkakunta: Ylä-Lappi

Uusi partamonni ei syö

Viesti Kirjoittaja Opaalipleko »

Niin, ostimme eilen siskon kanssa 12 senttisen aikuisen partamonnikoiraan, Poggo Pyöveli on rotkun nimi. Se ei syö :frown: missä vika?? Poggo hankittiin eilen, eikä se ole kiinnostunut tableteista alkuunkaan, hiukan vain lutkuttaa lasia. Lisäksi sillä puuttuu pari "suomua" kyljestä. Onko Poggo kunnossa?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Re: Uusi partamonni ei syö.

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Anna sen kotiutua rauhassa, kyllä se syömään alkaa kunhan tottuu uuteen asuinpaikkaansa ja alkaa nälkä kurnia.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
emmanuel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 12:17, 13.10.2008

Re: Uusi partamonni ei syö.

Viesti Kirjoittaja emmanuel »

Koeta kestää. Minun antennimonni ei syönyt tablattiakaan omaa monnimuonaa moniin kuukausiin, kun tuli altaaseeni. Se söi pääasiassa lehtikalojen muonaa, naukki myös safiiritetrojen namusia. Anna siis monipuolisesti namusia, jotain kyllä menee sisään, jos kaveri on terve. Hämmästyksekseni pieni vihje sivusta auttoi minua: kaikki monnit syövät keitettyjä vihanneksia. Antennimonniseni pitää erityisesti kukkakaalin kannassa olevista vihreistä lehdistä, keitettynä. Porkkanan pitäisi kelvata kaikille monneille, vaan ei minun. Kesäkurpitsaa voit myös kokeilla, mutta ei keitettynä, ja se ei saa jäädä altaaseen, ettei veden laatu kärsi. Pakastepinaatti sulatettuna on erittäin tervettä. - Onko kaverisi terve, siihen en voi auttaa. Mutta muista: uuteen altaaseen kotiutuminen vie monniltakin aikaa (vertailuna: äitini tarvitsi 10 vuotta kotiutuakseen uuteen ympäristöön). Kaiken päälle: monnit rakastavat yösyöpöttelyä. Onnea matkaan. Emmanuel
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Re: Uusi partamonni ei syö.

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Tipauta sille tabletti vähän valojen sammumisen jälkeen, syö varmasti.
Mistä näistä tietää..
Opaalipleko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 17:33, 03.01.2008
Paikkakunta: Ylä-Lappi

Re: Uusi partamonni ei syö

Viesti Kirjoittaja Opaalipleko »

Laitoin Poggolle eilen illalla tabletin, eikä Poggoa kiinnostanut pätkääkään, vaikka ruoka laitettiin valojen sammuttamisen jälkeen. Tänään se jyysti juurakkoa (se on ottanut sen omaksi kotikolokseen eikä päästä muita kolon lähelle, suloista) mutta ei kiinnostunut muusta ruuasta. Monniset saivat elämöidä Poggon nokan edessä ja syödä sen pelletin...
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Re: Uusi partamonni ei syö

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Josko tuo vaan haluaa aikaa tottuakseen uuteen kotiinsa, nuo monnit kyllä yleensä touhuaa öiseen aikaan varsin aktiivisesti ja löytää kyllä syötävää vaikka ei sitä tablettia söisikään.
Mistä näistä tietää..
tiinu
Member
Member
Viestit: 368
Liittynyt: 17:20, 03.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi partamonni ei syö

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Sinuna en olisi suotta kovin huolestunut, ei meidänkään partikset aina siellä tabletilla ole. Voi mennä ihan hyvin vaikka viikko, ilman että ainakaan huomaisin niiden siellä käyvän. Mussuttavat muuta jossakin, luulen ma. Jos ei muuten ole mitään sairauden oireita niin kyllä se siitä.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Uusi partamonni ei syö

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

eivät syö mullakaan 2 plekoa ja partamonni vielä muuta kuin juurakkoja jyrsivät ja ovat nyt olleet reilu viikon altaassa.
Opaalipleko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 17:33, 03.01.2008
Paikkakunta: Ylä-Lappi

Re: Uusi partamonni ei syö

Viesti Kirjoittaja Opaalipleko »

Aamulla on kurkunpalassa iso monttu, olisikohan mamma pikku Poggo käynyt syömässä...
luri pahanen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 22:50, 18.10.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi partamonni ei syö

Viesti Kirjoittaja luri pahanen »

Omalla krokotiiliplekollani meni useampi viikko, että näin sen mitään syövän. Ja sittenkään en vielä nähnyt sen syövän mutta vääntävän sen sortin pökälettä, että jotain oli varmasti mennyt myös toisesta päästä sisään. Päivän parin syömättömyys ei tunnu kauhean pahalta. Varsinkin kun kyseessä kerran on aikuinen kala, niin kai ympäristön muutos aika iso juttu sille.
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 17:04, 08.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani / Oulu

Re: Uusi partamonni ei syö

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Minulla on isossa altaassa 3 partamonniukkoa, enkä ole koskaan nähnyt niitä yhdenkään ruokatabletin kimpussa. Ahneiden, isojen kalojen keskellä ei välttämättä tabletteja pohjalle jääkään. Silti partamonnit näyttävät voivan mitä parhaiten.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Titro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 14:00, 08.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi partamonni ei syö.

Viesti Kirjoittaja Titro »

emmanuel kirjoitti: Kesäkurpitsaa voit myös kokeilla, mutta ei keitettynä, ja se ei saa jäädä altaaseen, ettei veden laatu kärsi.
Mitä tällä tarkoitat eli kauan se saa olla siellä? Pitääkö se poistaa jo tunnin kuluttua? Mun akvassa kestää 1-2 vuorokautta, että kesäkurpitsa on syöty kuorineen. Partis ja kotilot suorastaan kilpailevat, kuka sitä saa napostella.
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
Titro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 14:00, 08.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi partamonni ei syö.

Viesti Kirjoittaja Titro »

Titro kirjoitti:
emmanuel kirjoitti: Kesäkurpitsaa voit myös kokeilla, mutta ei keitettynä, ja se ei saa jäädä altaaseen, ettei veden laatu kärsi.
Mitä tällä tarkoitat eli kauan se saa olla siellä? Pitääkö se poistaa jo tunnin kuluttua? Mun akvassa kestää 1-2 vuorokautta, että kesäkurpitsa on syöty kuorineen. Partis ja kotilot suorastaan kilpailevat, kuka sitä saa napostella.
Emmanuel ei itse välitä vastata, niin osaisiko joku muu kertoa, mikä on maksimiaika kesäkurpitsalle, kun sen voi antaa olla akvassa? Ilman, että vesi pilaantuu. Eilen varmuuden vuoksi vaihdoin aamusta olleen kesäkurpitsan tuoreeseen siivuun.
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
ZamY
Senior Member
Senior Member
Viestit: 881
Liittynyt: 10:26, 24.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi partamonni ei syö.

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Titro kirjoitti:
Titro kirjoitti:
emmanuel kirjoitti: Kesäkurpitsaa voit myös kokeilla, mutta ei keitettynä, ja se ei saa jäädä altaaseen, ettei veden laatu kärsi.
Mitä tällä tarkoitat eli kauan se saa olla siellä? Pitääkö se poistaa jo tunnin kuluttua? Mun akvassa kestää 1-2 vuorokautta, että kesäkurpitsa on syöty kuorineen. Partis ja kotilot suorastaan kilpailevat, kuka sitä saa napostella.
Emmanuel ei itse välitä vastata, niin osaisiko joku muu kertoa, mikä on maksimiaika kesäkurpitsalle, kun sen voi antaa olla akvassa? Ilman, että vesi pilaantuu. Eilen varmuuden vuoksi vaihdoin aamusta olleen kesäkurpitsan tuoreeseen siivuun.
Minulla ei syöty kurkkua, se nousi sitten pintaan ja alkoi haurastua. Siitä irtosi tahmaista ainetta joka pilasi veden laadun, tämä siis ennen omppujen tuloa. Vaikka kyllähän se voi siellä pari päivää olla jos näyttää mielestäsi syöntikelpoiselta.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Re: Uusi partamonni ei syö

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Tuo tuoreruuan pilaantumisen nopeus on riippuvainen paristakin seikasta. Itse olen havainnut, että mitä kookkaammaksi kasvanut kurkku/kesäkurpitsa, niin sitä nopeammin vaikuttaa höttöytyvän viipaleet ja toinen vaikuttava seikka on veden lämpötila, esim. kiekkolan 28-29asteen lämmössä höttöytyy huomattavasti nopeammin kuin 26,5 asteisessa sekalassa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
emmanuel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 12:17, 13.10.2008

Re: Uusi partamonni ei syö

Viesti Kirjoittaja emmanuel »

Pyydän anteeksi, etten ole vastannut kysymykseen, kuinka kauan kesäkurpitsa voi olla altaassa.
En vain ole huomannut, että keskustelu eteni. - Mitä itse asiaan tulee: Olen saanut vihjeen saksalaisilta akva-sivustolta, missä käyn jatkuvasti. Siinä ei minulle annettu mitään tarkkaa tuntimäärää. Kesäkurpitsoita on niin paljon erilaisia eri kovuusasteisina, että tarkkaa kellonaikaa ei ole helppo antaakaan, varsikin kun pitää ottaa huomioon, etä keski-Euroopan kesäkurpitsat ovat melko eriluontoisia usein kuin suomalaiset. Kun katsoo tarkemmin ensimmäisillä kerroilla, niin kesäkurpitsaa poisottaessa se ei saa levitä altaaseen. Siis sormenpääote asiaan. Kaikki kasvikset ja vihannekset saa helpoimmin pysymään altaan pohjassa, kun ottaa avuksi teräslusikan. Jos haarukoita on enemmän, käy sekin, tärkeää on vain, että teräs on kunnollista laatua, ettei metallista liukene veten mitään epäpuhtauksia, (myös meille ihmisillekin tärkeä pointti) - jotkut kalat ovat nimittäin erittäin arkoja metallisille epäpuhtauksille.Emmanuel
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”