Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Merika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 22:14, 25.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja Merika »

Miten olette tehneet "isommat" muutokset akvaariossa, oletteko siis poistaneet kaikki kalat vai yrittäneet vaan väistellä?

Mietin kun tuolla pitäisi kantoja käännellä ja kasveja siirrellä ja mahdollisesti vaihtaisin samalla osan hiekasta soraan ja ajatuskin että pitäisi 9 piikkisilmää saada sieltä pyydystettyä saa sisustushalut kuolemaan :roll: (muut 26 kalaa olisi helposti haavitettavissa, mutta nuo ihanaiset vipeltäjät.. :roll: )

Eli onnistuuko isommat muutokset ilman kalakuolemia jos kalat ovat altaassa? stressaantuvatko siitä liikaa? eli pitääkö vaan unohtaa ja antaa sisustuksen olla sellaisenaan? Ison kannon poisto onnistuu helposti, mutta sen asettelu takaisin vaatii vähän työtä ja pelkään että piikkisilmät luikertelee sen alle juuri kun lasken sen alas.. :( 8O Eli mikä neuvoksi?!?
ellaf
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 13:12, 10.01.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Kalojen haaviminen taitaa olla niille suurempi stressi kuin altaan mylläys kaloja siirtelemättä. Joten parempi on varmaan antaa kaikkien kalojen olla altaassa. Piikkisilmien kanssa ei varmaan auta muu kuin varovaisuus. Tuskin piikkari menee juuri siihen kohtaan missä mylläät, vaan luultavammin pakenee hippulat vinkuen toiselle puolen allasta, joten uskoisin, että varovainen kannon asettelu onnistuu piikkarit altaassakin.

Juuri vähän aikaa sitten mylläsin omaa 65-litraista mm. lisäillen sinne kiviä, ja piikkarit ja muut kaikki altaassa. Ongelmia ei ollut, tuolla ne näkyvät hengissä olevan edelleen. :)
Kolme pientä kalallista kasviallasta
Hermis
Member
Member
Viestit: 384
Liittynyt: 09:56, 21.07.2006
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Mä olen muutaman kerran tehnyt altaisiin tuollaisia suurempia sisustusoperaatioita, kuten osittaista tai kokonaan pohjamateriaalin vaihtoa. En ole sitä varten lähtenyt kaloja pois haavimaan, vaan olen koittanut olla varovainen kalojen kanssa. Yhdessä altaassa mulla on noita piikkisilmiä eikä niille ole mitenkään huonosti käynyt. Jos olen niiden lempikantoja joutunut nostamaan altaasta, olen sitten tarkkaan katsonut, ettei piikkisilmiä ole kyydissä. Kaloja en ole (tiettävästi) menettänyt näiden mylläysten takia, paitsi viime kerralla yksi pienistä monnistenpoikasista taisi jäädä hiekanvaihdossa jalkoihin. :cry: Tuo oli kyllä ilmeisesti muutenkin liian pieni vielä elämään tuolla isossa maailmassa.
KajRe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 16:24, 22.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hki

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja KajRe »

Kyllä minäkin olen antanut kalojen olla altaassa kun viimekisi vaihdoin hiekkaa ja sisustusta isoimmassa altaassa, ensin hoisin toisen puolen ja sitten toisen. Kyllä kalat aika kiltisti meni toiselle laidalle odottelemaan. Pari piikkisilmää meinas jäädä kasviin roikkumaan ja luulin jo kuolleen ku värikin oli tosi vaalea, mutta lähtivät sitten liikenteeseen. Pelästyin todella kun nämä pari isointa piikkisilmää jo vanhoja ja monet muutotkin läpi jo käynneet, vanhimmat kalani. Ja juurakon mukana meinasi yksi monni tulla ylös. Eli kannattaa tarkastaa kaikki mitä ylös nostaa. Ihmettelemistä ja tutkimistahan ensinmäinen ilta kaloilla oli, mutta seuraavana päivänä ihan normaali meno oli jo. Että parempana pidän sitä että antaa olla kalojen altaassa, enemmän varmaanki niitä stressaa haavilla takaa ajamainen ja siirto muualle, ainakin omien kokemusten mukaan!
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja narm »

Mitä niitä turhaan haavimaan. Eikun mylläämään vaan 8-)
eldia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 10:06, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja eldia »

Komppaan edellisiä. Kyllä kalat väistelevät kun rauhallisesti touhuaa. Ja kannattaa tehdä muutokset aina toisessa päässä akvaariota, jotta kalat saavat löytää vastakkaiselle sivulle lymyämään. Sit siirryt toiselle puolelle riekkumaan ja fisut uiskentelevat muina kaloina toiselle puolelle taas. Nimim kokemusta löytyy. Kannattaa vain katsoa ettei esim. kantojen kanssa lähde altaasta kaloje, esim. monneja ( yksi Kekkonen kävi elämysmatkalla jätesäkissä asti ) ja muutenkin nostat asioita varovasti ja hitaasti. Pengerryksiä tehtäessä kannattaa katsoa ettei kaloja joudu kiipeliin. Ahvenet varsinkin näytää olevan harvinaisen luupäistä sakkia. Tein pengerryksen mattosuodattimen ylijäämäpaloista ja eikö yksi avain asentanut itseään sinne väliin ihan heti. Pohjamateriaalitkin on meillä vaihdettu kalojen asuttamassa altaassa.
Rauhallisesti ja vähän kerrallaan niin ei fisut säiky turhia.
Merika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 22:14, 25.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja Merika »

:D Kiitos vastauksista, jospas sitä sitten uskaltas kokeilla kalojen kanssa.. No, nyt odottelen että tilaamani suodatin tulee, samalla kun sen osia sinne kiinnittelen voin myllätä koko altaan [;)] vai?
eldia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 10:06, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja eldia »

Anna palaa! Elämä on lyhyt.
tetra-76
Member
Member
Viestit: 278
Liittynyt: 00:16, 05.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Juuri tänään suoritin pienempään altaaseeni, 128l täydellisen pohjamateriaalin vaihdon. Kalat oli altaassa, kun varovasti kaavin sorat pois ja vaihdoin hiekan pohjalle. Vaihdon ajaksi otin pelkästään suodattimet ja kasvit pois altaasta. Hyvin näyttää kalat voivan mylläyksestä huolimatta :D
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja srd »

tetra-76 kirjoitti:täydellisen pohjamateriaalin vaihdon.
Kannattaa vahtia vesiarvoja noin radikaalin muutoksen jälkeen, ettei pääse nitriitit nousemaan.
tetra-76
Member
Member
Viestit: 278
Liittynyt: 00:16, 05.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Kaikki on säilynyt altaassa ennallaan ja kalat kunnossa hiekan vaihdosta huolimatta :D
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Mä pitäisin parin päivän paaston kaloille, niin ei tule piikkejä. Vähemmän ruokaa, vähemmän sontaa ja vähemmän kuormaa akvaarion bakteerikannalle. Tai ainakin minimaalinen ruokinta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Sindi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 175
Liittynyt: 15:54, 17.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja Sindi »

Kalat stressaantuvat helpompin jos pyydystät heidät pois. Itse tein ensimmäisillä kerroilla että
otin kaikki kalat pois niiden jälkeen en ole edes haavia viitsinyt esiin ottaa kun on ollut sisustus
vaihdossa. (Itselläni on touhunuoliainen [;)] ) Hyvin kalat ovat kumminkin ottaneet aina
nuo sisustus jutut:)
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Kalat kyllä väistyy, ainakin meillä. Kaloille on suurempi stressiä joutua haavin. Jos joudun istuttamaan kasveja ym.niin teen aina niin että ensin toinen puoli jolloin fiksut kalat älyävät pysyä toisella puolella ja sitten taas päinvastoin :)
Ainoastaan jos hiekan pitää vaihtaa niin silloin on tietysti siirettävä myös kalat.
Merika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 22:14, 25.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja Merika »

Kasveja olen vaihdellut ja uudelleen istutellut kalojen ollessa milloin missäkin, mutta pelottaa laskea painavaa kantoa pohjalle.. 8O
no, täytyy vaa luottaa et tajuavat väistää sitten kun sen aika koittaa.. Toinen kanto on likoomassa kun päästää niin paljon väriä etten halua vielä laittaa sitä.. sitten kun se on valmis alkaa vaihto.. [;)]

Olen samalla vaihtamassa osittain hiekkaa, tai hiekkaa ei poistu oikeastaan, vaan tulee vaa soraa lisäksi taka-alalle. Voiko soran laittaa hiekkojen päälle vai kannattaako kaapia hiekat sieltä pois ensin?
En varmaan käy erottelemaan millään tavalla noita materiaaleja, menevät ajan kanssa varmasti sekaisin ja kiroan sitten, mutta en tiedä mikä olisi fiksuin rajaus.. saisiko suodatinmatolla tehtyä kuinka kestävät seinämät kerääkö pohjalle pöpöjä tms sontaa -hyvä vai paha siis? pleksejä tms. en käy laittelemaan, kun ne ei kuitenkaan pysyisi ilman silikoonausta..
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Miksi et tee pengerrystä kivillä? Mulla on ollut retkipatjasta muotoiltuja kappaleita kivien ja lasin välissä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Merika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 22:14, 25.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja Merika »

Deicide kirjoitti:Miksi et tee pengerrystä kivillä? Mulla on ollut retkipatjasta muotoiltuja kappaleita kivien ja lasin välissä.
nii tosiaan, jos sinne väliin laittas retkipatjaa sit vois ihan kivillä.. [;)] Olin vaa ajatellut ettei voi kiviä laittaa suoraa lasia vasten.. Täytyypä siis metsästää kiviä.. (meidän metsikön kivet on jo meidän altaassa, eli täytyy vähän laajentaa ulkoilureittiä :mrgreen: )
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Itse olen yrittänyt metsästää kivet vesistöistä. Niistä on ainakin liuennut kaikki mitä liukenemista on. Jonkin näköinen kalataudin/loisen vaara niissä ehkä piilee? Ilmat alkaa kyllä olla hyiset kahluu hommiin. :mrgreen: Etikalla voi testata liukenemista,. Etikkaa kivelle, ja jos kuplii, niin ei hyvä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Deicide kirjoitti:Itse olen yrittänyt metsästää kivet vesistöistä. Niistä on ainakin liuennut kaikki mitä liukenemista on. Jonkin näköinen kalataudin/loisen vaara niissä ehkä piilee?
Uittelee jossakin desinfioivassa nesteessä tai keittelee, niin eiköhän järvipöpöt häviä.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Sisustuksen muutokset.. miten, kun kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Niin keittänyt ne olenkin.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”