Passiivi/aktiivilevitin?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Teemu Salonen

Passiivi/aktiivilevitin?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kertokaas nyt vatipäälle:
Passiivilevitin lienee esim. hiilidioksidin johtaminen akvaarioon hohkakiven läpi? Tai suodattimen diffusoorin?
Aktiivilevitin lienee tehokkaampi? Mutta mikä hitto se on ja millä pirulla se rakennetaan? Olen sekä googlettanut että aqua-webittäny enkä ole mistään saanut selkeitä ohjeita (kuvan kanssa) mistä mahtaa olla kysymys. Jossain vaiheessa olen antanut itselleni ymmärtää että aktiivilevitin olisi eräänlainen kaasukello. Kuitenkin tieto tuntuu lisäävän tuskaa. Tuntuu että olen ko. asiassa entistä enemmän ulalla.
Jos jollakulla olisi mieluiten kuvien kanssa esittää miten moinen rakkine toimii niin olisin erittäin kiitollinen.
Ennen näitä ongelmia ei hiilidioksin kanssa ole ollut, mutta nyt on alkanut olemaan kun kaloja on vaan muutama, mutta kasveja paljon.
Duchess
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Re: Passiivi/aktiivilevitin?

Viesti Kirjoittaja Duchess »

Itselläni on tälläinen yhdistettynä sisäsuodattimen ulostuloon ja kiljupulloon.
567 litrainen - Akvaariosivuni
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Kaasukello on passiivilevitin koska hiilarit imeytyy sieltä omaa tahtiaan. Aktiivilevitin on sellainen joka aktiivisesti levittää sitä hiilaria veteen. Eli esim. diffuusoriin liitetty levitin on jo kovinkin aktiivinen levitin, etenkin jos diffuusori puhaltaa pientä kuplaa (osa sisäsuodattimista on aivan surkeita tähän, osa taas erinomaisia). Itsellä on tällä hetkellä juwelin suodattimen pumpun alla letku josta tulee kiljuhiilarikuplia ja pumppu pumppaa ne aktiivisesti sinne altaaseen... tämäkin siis aktiivinen levitin ja toimii erinomaisesti. Hiiidioksidin määrän saa nousemaan 20 mg/l tai ylikin. Helppoa ja halpaa. Pätkä letkua, takaiskuventtiili, pullo, puukko ja sinitarra/silikooni/juustovaha/muovailuvaha/ihan mikä vaan tiivistävä aine riittää tuon kyhäämiseen. Ei mene 15 min kauempaa.

Aktiivilevitin kannattaa kytkeä yöksi pois päältä. Mulla oli isommassa altaassa ennen tunzen aktiivilevitin mikä toimii siis niin että kiljuhiilarikuplat pyörii sellaisessa putkilossa pienen pumpun avulla ja kaikki liukenee tehokkaasti veteen. Tunzen levitin ei muistaakseni ole kovin kallis.
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Tunzen levitin on kyllä pätevä kampe, mutta kuinkahan monta kiljupulloa sitä tarvii esim. 700-litraiseen altaseen? Yksi 1,5 litran pullo ei taida vielä riittää? Itseltä löytyy juurikin tuon Tunze, mutta ajatus siitä, että niitä kiljuja joutuisi sekottelemaan useita pulloja kuukausittain ei oikein houkuttele.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
sani
Advanced Member
Advanced Member

Kilu kirjoitti:Tunzen levitin on kyllä pätevä kampe, mutta kuinkahan monta kiljupulloa sitä tarvii esim. 700-litraiseen altaseen? Yksi 1,5 litran pullo ei taida vielä riittää? Itseltä löytyy juurikin tuon Tunze, mutta ajatus siitä, että niitä kiljuja joutuisi sekottelemaan useita pulloja kuukausittain ei oikein houkuttele.
Yksi tunzen levitin ei pysty levittämään kuin sen 1,5 litraisen pullon kiljun jos sitäkään (kuplia tulee putkeen liikaa eikä ne imeydy). Eli tarvitsisi varmaan kaksi kappaletta levittimiä mikä taas aiheuttaa sen että kiljua pitäisi tosiaan olla tekemässä vähän väliä ja tsekkailemassa että systeemit toimii. Noin isoon kannattaisi siis hommata joku ihan muu systeemi. Mulla tuo tunze oli siis 325 litraisessa ja siinä se toimi oikein hyvin.

Onhan tässä tullut keiteltyä kiljua vuodesta 2003... viimeiset puoli vuotta olin "tauolla" ja hiilarina toimi easycarbo... mutta jotenkin kummasti sitä vaan tuli taas laiteltua tuo kiljuhomma pyörimään.
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

sani kirjoitti:
Yksi tunzen levitin ei pysty levittämään kuin sen 1,5 litraisen pullon kiljun jos sitäkään (kuplia tulee putkeen liikaa eikä ne imeydy).
Kyllä muuten levittää, mulla porisee 2* 2 litran pulloa ja vielä yks 1,5 litrainen ja menee kaikki tosiaan samaan levittimeen. Putki on kokoajan noin puolillaan kaasua.
Mistä näistä tietää..
sani
Advanced Member
Advanced Member

Mikkor kirjoitti: Kyllä muuten levittää, mulla porisee 2* 2 litran pulloa ja vielä yks 1,5 litrainen ja menee kaikki tosiaan samaan levittimeen. Putki on kokoajan noin puolillaan kaasua.
Puhutko nyt ihan tavallisesta kiljusta vai liivatteella hidastetusta kiljusta? Mä siis puhun ihan tavallisesta ja kyllä mulla se 1,5 l pullo tuotti putkeen niin paljon kuplia että alapuolelta pullahteli ulos.
akirpap
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja akirpap »

sani kirjoitti:
Mikkor kirjoitti: Kyllä muuten levittää, mulla porisee 2* 2 litran pulloa ja vielä yks 1,5 litrainen ja menee kaikki tosiaan samaan levittimeen. Putki on kokoajan noin puolillaan kaasua.
Puhutko nyt ihan tavallisesta kiljusta vai liivatteella hidastetusta kiljusta? Mä siis puhun ihan tavallisesta ja kyllä mulla se 1,5 l pullo tuotti putkeen niin paljon kuplia että alapuolelta pullahteli ulos.
Sama kokemus minullakin, 1,5l kiljulaitos tuottaa välillä liikaakin hiilidioksidia Tunzen putkeen. Riippuu missä vaiheessa käymistä ollaan. Jos tarvitsee lisää kaasua, tekee suuremman tönikän tuottamaan CO2:ta. Jos tarvitsee tehokkaamman levittimen, askartelee sen vaikka ½l limupullosta ja riittävän voimakkaasta pumpusta, samalla idealla kuin Tunze.
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

sani kirjoitti:
Ruokasoodaa heitän sekaan, muuten ihan normi setti ilman liivatetta, leviää muuten paremmin kun pumppu on minimillä.

Edit: Kävin äsken tutkimassa tilanteen ja kupla per sekunti näkyy tulevan ja putki on suunnilleen puolillaan.
Mistä näistä tietää..
Teemu Salonen

Ei kyl oikeen auennu vieläkään... Mä oon vaan siwan kassa joten älliä ei ole paljon:)
Toi suodattimen difffusoorijuttu tuli kyl selväksi. Sellanen olis helppo kyl tekasta ku on pieni sisäpöristin olemassa.
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Mulla ei ole kokemusta aktiivilevittimistä, mutta passiivisista jonkin verran. Eli tuo kaasukello on juuri sellainen passiivinen levitin. Kellon alle johdetaan sitä hiilidioksidia, jolloin kellon alle kerääntyy kaasua. Hiilidioksidia liukenee sitten siitä kaasun ja veden rajapinnasta veteen. Se, kuinka paljon sitä liukenee, voitaneen kai laskea jollain fyssan kaavalla. Mutta enpä mene nyt sinne asti. Kun kaasua kerääntyy kellon alle niin paljon, että se tulee reunan ohi, ylimääräinen kaasu purkaantuu pintaa. Näin sitten toimii joukko erilaisia kaupallisia passiivisia levittimiä, kuten esim. JBL:n CO2 Vario, joka mulla on ollut käytössä (tässä kuva mun systeemistä). Tuossa siis kaasu johdetaan levittimen alaosaan, josta kuplat kulkee spiraalia pitkin yläosaan. Matkalla hiilaria liukenee veteen. Yläosaan kerääntyy sitä kaasua ja ylimäärä poistuu sitten sellaisesta aukosta. Passiivisen levittimen etuna on kait se, että hiilaria ei pysty johtamaan liikaa altaaseen.

Aktiivilevittimellä sitä hiilaria pumpataan sinne altaaseen jollain tavalla. Jos suodattimen diffuusoriin kiinnittää letkun, niin suodatin pumppaa sen kaasun sinne. Tai jotain :) ...

En tiedä, oliko tästä apua. Useimmilla ei kai hiilarin kanssa ole ongelmia, mutta meillä on vedessä tosi alhainen KH ja pienikin hiilarilisäys veti pH:n alas. Sen takia en ole tuota systeemiä nyt käyttänyt, kun en jaksa sitten vuorovastaisesti venkslailla sitä pH:ta aineilla sitten ylös.
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Teemu Salonen kirjoitti:i kyl oikeen auennu vieläkään... Mä oon vaan siwan kassa joten älliä ei ole paljon:)
Just näin. Miten kiljua tehdään? Minulla on sellainen vanha 4cm:n kumikorkki josta tulee läpi piipun tyyppinen muoviputki. Piippu levenee ulostulossa ja lähto on toista senttiä. Kaiketi viinin tekemiseen? Voiko moista köyttää, kun on niin hieno. Siihen olisi vielä vanhoja tyyliin sopivia 3/4 litran lasipulloja 3 kpl. Vois vaikka hyllyn tehdä noita varten, jos vain toimisi :? .

Jos hiilidioksidia lisää veteen, onko välttämätöntä lisätä lannoitetta?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Teemu Salonen kirjoitti:Ei kyl oikeen auennu vieläkään... Mä oon vaan siwan kassa joten älliä ei ole paljon:)
Toi suodattimen difffusoorijuttu tuli kyl selväksi. Sellanen olis helppo kyl tekasta ku on pieni sisäpöristin olemassa.
Mulla on ihan sama tunne ku sulla. Ei ymmärrä pas***kaan noista hiilarinlevittimistä, mutta pakko laittaa ku tupsulevä meinaa vallata altaan. Deicide on lupautunut auttamaan mua systeemin rakentamisessa ilmeisesti lauantaina, niin voin vaikka ottaa kuvia projektista. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Noh noh vokaali! Apua saat, mutta kuvia et kyllä laita... :mrgreen: Mä en kyllä ymmärrä, mitä ihmeellistä voi olla noin yksinkertaisessa vekottimessa? Siinä on out sekä in se on viksu vekotin! J. Järven sivuilla muistaakseni on sitten liukenemisesta ja muusta kaava kuvioista enemmän, jos niihin tuntee tarvetta perehtyä, mut itse levittimen tekeminen on kyllä todella helppoa.
Enkä kyllä näkisi tarpeelliseksi liittää tuota suodatinta ja diffuusoria, vaan antaa kaasukellon hoitaa homman. Let´s keep it simple! Siitä pitäisi veteen liueta, jopa tasaisemmin ja paremmin, kuin pieniksi kupliksi tekevässä diffuusorissa. Ja sanoiko joku ettei osaa tehdä kiljua! 8O Kumpa en olisi itsekkään pentuna opetellut! Sieltäkö tämä kaikki alkoikin? Ja lätkä varusteetkin lemusivat jostain syystä aivan hiivalle...
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Tuosta passiivisen/aktiivisen eroista. Ei mun käsittääkseni suodattimen kautta levitetty ole aktiivinen levitin jos se puhaltaa kuplat veteen. Aktiivilevitin on sellainen joka hajoittaa/liuottaa kuplat. Tunze on sellainen. Ja mä en usko, että aktiivisia oikein voi olla muut, kuin jonkunlaisella pumpulla käyvät.
Lisäksi ainakin akvaario.fi:n käyttöohjeissa sanotaan, että kuplat liuetessaan ottaa vedestä jotain kaasuja, että ei kaikki kuplat, jotka karkaa levittimestä, ei ole hiilidioksidia, samoin on laita kaikilla levittimillä.
Ja vielä; Tunzella on rajansa, muistaakseni 4 kuplaa sekunnissa se pystyy hajoittamaan, mutta kyllä se on tehokas vehje. Mulla on ollut siinä kaksi pulloa ja hyvin on toiminut. Alkuun, kun laitan hiivaa aika paljon, putki tulee yli (mut ei välttämättä ole siis sitä että hiilidioksidi karkaa), mut käyminen tasaantuu varmaan vuorokaudessa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Hei
Vielä tarkennusta. Mulla on Tunzen aktiivilevitin ja 1 pullo. Miksi se pitää sulkea yöksi? Tuleeko liika tuolla aseistuksella 250 L:aan? Ja miten, töpseli irti? Silloin edelleen tulee kuplia pötkylään ja veteenkin, ilman hajoitusta. Vai irrotetaanko letkut ja Tunzen annetaan käydä vaan?
Teemu Salonen

Eli, olenkos nyt ollenkaan jälillä:
Pistän vaikka limsapullonpuolikkaan suuaukkoon letkun, joka tulee suodattimesta. Siihen suodattimen diffusooriin liitän hiilaripullon. Se limupullo pohja alaspäin siis siellä akvaariossa. Suodatin siis pumppaa sekä vettä että hiilaria sinne limupulloon ja kun limupullossa vesi pyörii liukenee hiilaria veteen?
Mulla KH 3 joten sitä pitäis eka kovetella jotta uskaltais hiilaria ruveta lisäämään.
Deicide
Elite Member
Elite Member

vallumaarit kirjoitti:Hei Mulla on Tunzen aktiivilevitin ja 1 pullo. Miksi se pitää sulkea yöksi?
Kasvit eivät yhteytä yöllä, ja näin ollen eivät kuluta hiilidioksiidia. Hiilidioksidi alentaa akvaarion pH-arvoa hieman.
sani
Advanced Member
Advanced Member

vallumaarit kirjoitti:Hei
Vielä tarkennusta. Mulla on Tunzen aktiivilevitin ja 1 pullo. Miksi se pitää sulkea yöksi? Tuleeko liika tuolla aseistuksella 250 L:aan? Ja miten, töpseli irti? Silloin edelleen tulee kuplia pötkylään ja veteenkin, ilman hajoitusta. Vai irrotetaanko letkut ja Tunzen annetaan käydä vaan?
Mä ajastin sen tunzen ajastimella yöksi pois. Pumppu oli niinpäin (väärinpäin? ritiläosa ylöspäin) että kuplat pulpahtelivat pois levittimestä jos se ei ollut päällä. Vaikka putkeen kertyisi hiilidioksidia, se toimisi vain passiivisesti eli hiilaria imeytyisi paljon vähemmän. Passiivilevitintähän uskaltaa pitää yleensä yönkin toiminnassa, aktiivista ei. Kyllä mun 325 litraisessa olisi lähtenyt kaloilta henki jos aktiivilevitin olisi ollut yölläkin päällä. Mun hiilaripullo oli kyllä lämpimässä paikassa (joko lampun päällä tai ulkosuodattimen kyljessä kaapissa) eli käyminen oli nopeaa. Joskus kävi niin että valojen ajastin hirtti kiinni ja valot eivät menneet aamupäivällä päälle, tunze kylläkin. Silloin kalat olivat klo 16 aikaan kotiin tullessani aika heikossa hapessa.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Kyllä mun mielestä 250 litraan olis riittänyt passiivisempi levitin. Tuo Tunze on kyl niin tehokas, että vasta kolmesataseen ja siitä yli laittaisin sen. Ei niitä letkuja voi irroittaa, sitten sieltä häviää se painekin, ei taitaisi enää lähteä sitten toimimaan, arvaan mä. Hyvä ajatus on varmaan tuo laittaa se putki väärinpäin jos sen joutuu sammuttamaan yöksi.

Mulla on Tunze 364 litraisessa ja se on kyllä yötkin päällä, eikä ongelmia ole hapen kanssa ollut. Mun käsittääkseni tuo Teemun mainitsema kh 3:kin riittää siihen pH:n puskurointiin. Jos tuo suodatin härpäke toimii noin kun Teemu kertoi, sitten sitä voikin sanoa aktiiviseksi.

Mä just hankin todella suolaisen hintaisen 240 litraiseen JBL Vario levittimen ja nyt laitoin kiljut toista kertaa ja jostain syystä kuplia tulee tosi isoja, mutta sitten harvemmin. Nehän suurina menee ylös niin lujaa, että tuskin paljoa niistä liukenee [}:)] . Tarvii varmaan tuon kanssa olla tarkempi hiivan määrän kanssa, nyt sattui olemaan vielä tosi tuorettakin se hiiva. Noissa se syy lienee.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Teemu Salonen kirjoitti:Eli, olenkos nyt ollenkaan jälillä:
Pistän vaikka limsapullonpuolikkaan suuaukkoon letkun, joka tulee suodattimesta. Siihen suodattimen diffusooriin liitän hiilaripullon. Se limupullo pohja alaspäin siis siellä akvaariossa. Suodatin siis pumppaa sekä vettä että hiilaria sinne limupulloon ja kun limupullossa vesi pyörii liukenee hiilaria veteen?
Mulla KH 3 joten sitä pitäis eka kovetella jotta uskaltais hiilaria ruveta lisäämään.
Ehkä se suodatin on siinä välissä turha? Voithan liittää hiilaripullosta letkun suoraan siihen limsapullonpuolikkaaseen siellä altaassa = passiivilevitystä. Niin ja jos käyttää kiljua, kannattaa laittaa kiljupullon ja altaan väliin pesupullo (pullo, jossa vettä puolillaan), jonka kautta hiilari menee altaaseen. Näin, jos kilju kuohuu yli, se ei mene suoraan altaaseen.

Tai sitten voit liittää hiilaripullon suoraan suodattimeen, joka sitten puhaltaa veden mukana kaasun veteen = aktiivilevitystä. Jos suodattimen ulostulo on lähellä pintaa, hiilaria kai liukenee vähemmän veteen, kun kuplat nousee nopeammin pintaan. Jos laittaa vielä sen limupullon puolikkaan, silloin kaasu viipyy veden kanssa kosketuksissa pidempään, jolloin hiilaria liukenee enemmän.

Joo, luulen, että KH 3 riittää sellaisenaan. Meillä KH on 0-1 ja pH heittelee miten sattuu ihan ilman hiilariakin. Kokeilemalla selviää :) .
Teemu Salonen

Oukkei, eli kärryillä ollaan. Katellaan mitä tästä tulee.
Meikäläiselle, *peukalokeskelläkämmentä* yksilölle on loppuviikosta luvassa limupullon korkit ni sitte pääsee tekemään kiljua:D
Ssalla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ssalla »

Tähän väliin kysyn, että millä ohjeella teette kiljunne? Mulla on myös tunzen levitin, johon tulee 1 kupla / n. 4 sekuntia eikä se kyllä riitä mihinkään, ei mitään muutoksia pH-arvoissa. Että jos joku viitsisi jakaa jonkun kuplakkaamman reseptin kanssani [;)]

(Mulla on vain 1 puolentoista litran pullo käytössä, olen yrittänyt kahdellakin, mutta ilmeisesti viritelmä vuosi, eikä toisesta ollut mitään hyötyä.)
Deicide
Elite Member
Elite Member

Mä laitoin viimeksi 3dl sokeria 6dl vettä ja puoli tl. ruokasoodaa.
minerva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minerva »

Entäs hiivaa?
Ilmeisesti kuitenkin sitäkin laitoit? :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”