Olisiko joku/jotkut niiin ystävällisiä, että ammentaisivat tietoa minulle levytetrasta? Olen ymmärtänyt, että rouskuttavat kasveja. Kuinka anubiaksen kävisi?
Onko jotain todella erityistä, mitä tulee ottaa huomioon (muuta kalat, ravinto, pohja, valaistus tms.)?
Syö kaikki kasvit 100% takuulla juuria myöten. Lopullinen koko 15-25 cm lajista riippuen. Akvaarion koko mielellään yli 500l. Ruuaksi pääasiassa kasviksia ja myös eläinkunnan tuotteita. Hämärähkö valaistus sillä on liian pienessä akvaariossa vauhko ja helposti säikkyvä.
Niin noista tetroista.
Mulla on niitä kolme 360 litraisessa, eivätkä ne nyt niin pahoja ole kuin tossa edellisessä sanotaan. Vallisneriat syötiin aluksi, mutta nyt saavat nekin totuttelun jälkeen kasvaa vapaasti. tuntuu että aina jos laittaa uuden kasvin altaaseen, niin se syödään ainakin kerran. Sen jälkeen saatta saada olla rauhassa. Kriinumiin eivät levyni koske lainkaan, ei myöskään punamelalehteen, anubiaksiin, jaavan saniaiseen eivätkä miekkalehtiin. Jotain ruohoa tuolla myös kasvaa, en muista nyt nimeä..
Mulla on altaassa kokoajan tuoretta salaattia tarjolla, se maistuu paljon paremmin kuin kasvit. Myös kaikki muu kasvis ruoka kelpaa, ja kasvit saavat olla rauhassa!
Muuten levyt ovat kilttejä ja rauhallisia, keään eivät kiusaa. Hieman säikkyjä tosin, esim vedenvaihtojen yhteydessä.
Suosittelen kalaa lämpimästi, jos vaan haluaa nädä hieman vaivaa kasvien kanssa. Ovat tosi kauniita!
...
Minun levytetrani ovat toista maata: kun toisen akvaarioni kasvit ovat kasvaneet liikaa ja aika on karsia niita, heitan ylimaaraiset kasvit levytetra-akvaariooni. Ne tekevat niista selvaa paivassa, parissa. Avaustajinaan niilla kaksi tilapiohin kuuluvaa kalaa, jotka ovat kotoisin ihan tuosta lahijoesta, mato-ongella ongittuna. Hyvia kasvissyojia nekin.
Kerran yritin jaavansaniasta niiden kanssa, kun luin niiden oleva pahanmakuisia kalojen mielesta. No…kattia kanssa: minun kalani eivat ollee lukenee samaa juttua, silla pikkuhiljaa sekin havisi niiden suihin.
Meille muutti suunnilleen kuukausi sitten kolmen kopla levytetroja ja ainakaan vielä (kopkop) ei ole kasveja popsittu, irtolehdetkin on saaneet lillua rauhassa pinnalla. Vihanneksia oon yrittäny tyrkyttää (luin kauhujuttuja kasvien katoamisista...) mutta PTHYI kuuluu vaan ja eikun kerjäämään josko sattuis tipahtamaan chips-sapuskaa. Loistava ruokahalu tiimillä kyllä on, varmasti ensimmäisenä paikalla sapuskoimassa ja ruoan häviämisen tahti ääntä kohti on uskomaton
Kaikin puolin rauhallisia kaveruksia ovat olleet, eivät oo kiusanneet ketään ja tulevat muutenkin toimeen kaikkien kanssa (ainakin noiden meidän sankareiden )