Ahmatit kalat!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Miltsi
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Seura
Sukupuoli: Nainen

Ahmatit kalat!

Viesti Kirjoittaja Miltsi »

Meillä on akvaariossani 3 Platya+vauva platy,3 Miljoonakalaa,1 Mustamolli Ja Partamonneja. No niin mennäämpä asiaan. Aina kun pudotan monneille ruoka tabletin,ei monnit ehdi edes huomata sitä ja silmän räpäyksessä koko kalasto on popsimassa sitä suihinsa. Inhottaa vaan kun ne ahmatit on saanut oman rokansa ja monnit ei saa mitään. mikä neuvoksi? :(
jonnasu
Junior Member
Junior Member

Re: Ahmatit Kalat!

Viesti Kirjoittaja jonnasu »

Koita antaa vasta kun valot sammuu partiksille ruoka.
Miltsi
Junior Member
Junior Member

Ne pirut on paikalla lman valojakin.... :|
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Onhan altaasi enemmän kuin 128ltr? Ei liity ruokkimiseen mitenkään, mut ajattelin muusta kalastosta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Deicide kirjoitti:Onhan altaasi enemmän kuin 128ltr? Ei liity ruokkimiseen mitenkään, mut ajattelin muusta kalastosta.
Niin ajattelin ihan samaa.
Molli arvoistaisi isompaa parvea enemmän.
Samoin platyt isompi parvi.
Ja samoin miljoonakalat isompi parvi.
Ja mollit ja platyt ei sovi toistensa kanssa koska vesiarvot ovat erillaiset.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
TH Fani
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: ei oo :D

Re: Ahmatit kalat!

Viesti Kirjoittaja TH Fani »

Anna monneille tapletit käsin...niin mäkin teen:D Siis jos monni on nyt siä pohjassa niin vie se tapletti käsin sen viereen. Paitsi jos sun monnit on arkoja... :?
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mitä tabletteja syötät? Itse huomasin, että kovemmat tabletit (Satek spirulinakiekko) jää muilta kaloilta kohtuu hyvin rauhaan, toisin kuin vaikka helpommin mureneva Tetra Pleco Min. No, neonsattarinpoikaset antoi kyytiä spirulinakiekoillekin, mutta ne kesti silti monneille asti paremmin kuin muut käyttämäni tabletit / vohvelit. Toisessa akvassa saman tyyppinen New Life Spectrumin kiekko kesti myös varsin hyvin miekkisten käsittelyn, eli partiksetkin sai osansa.
JPuranen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Pistä pintaan muutama hiutale tai tabletti joka ei uppoa, samalla kun pudotat monneille uppoavan sivummalta, niin ehtii monnitkin syömään....
Deicide
Elite Member
Elite Member

TH Fani kirjoitti:Anna monneille tapletit käsin...niin mäkin teen:D Siis jos monni on nyt siä pohjassa niin vie se tapletti käsin sen viereen. Paitsi jos sun monnit on arkoja... :?

Harvemmin olen nähnyt plekojen syövän kädestä. Muiden kalojen kyllä.
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Deicide kirjoitti:
TH Fani kirjoitti:Anna monneille tapletit käsin...niin mäkin teen:D Siis jos monni on nyt siä pohjassa niin vie se tapletti käsin sen viereen. Paitsi jos sun monnit on arkoja... :?

Harvemmin olen nähnyt plekojen syövän kädestä. Muiden kalojen kyllä.
Kurkkua pohjalle, ei muut kalat pisetele suihin kun iso kurkkupala. Ja partis jyystää mielellään. Illalla altaaseen ja aamulla pois loput jos jäljellä.

Käsin ruokkiminen on kyllä hauskaa hommaa. Eilen antennimonni hyökkäsi kuin hai kannon takaa sormiin kiinni, kun heiluttelin matoja altaassa. Kumman äkkiä monet kalat tulee aterioimaan sormista. Harmi sinänsä jos yrittää saada ruokaa hitaalle kalalle, joutuu yhdellä sormella pukkimaan innokkaita syömäreitä pois.
Miltsi
Junior Member
Junior Member

Todistan lisää niiden Possu Platyjen ahneutta. Meillä syntyi miltsi vauvoja. muut kalat antavat vaavien olla rauhassa mutta nämä oranssit paholaiset oikein etsivät niitä pitkin akvaariota. Poikasia oli seitsemän ja nyt taitaa olla nolla....
Miltsi
Junior Member
Junior Member

Juu Kokeilin tuota kurkku juttua. Ja se kurkku jäi kellumaan pinnalle! Ja kellui koko yön :mrgreen: Miäs tein väärin ? :D
Deicide
Elite Member
Elite Member

Lusikka siihen tulee laittaa, vaikka kiehauttaakin! Älä jätä kelluskelemaan, sillä pilaa suht. nopeasti vettä.
buran
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja buran »

Mä törmäsin joskus samaan ongelmaan. Nykyään ruokin pohjakalat letkulla suoraan luolaan tai tiheään kasvistoon josta muut eivät niitä saa. Kannattaa kokeilla :)
Audiostatic
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Audiostatic »

Suosittelen putkea josta ei näy läpi, saat sen avulla pohjatabut minne haluat ja muut kalat eivät hoksaa. Toinen on se kurkku. Paina pohjatabut sen sisään. Kun partis tulee kurkun kimppuun huomaa mukavat yllätykset sisältä. Ei tartte keittää ja terveellisempääkin tuoreena. Peset vaan eka. Joo ja lusikka tai vastaava läpi kurkusta. Itsellä pohjahiekan seassa varmaan yli 5 lusikkaa jo hukuksissa :D
Deicide
Elite Member
Elite Member

Paksun palan kurpitsaa kyllä joutuu kiehautamaan, jos tavara on tuoretta. Muuten pitäisi olla rautakauha! [;)] Kyllä tuo kiehautus on mielestäni muutenkin hyvä? Kasvinsuojelumyrkyt ja muut? Ei tietenkään aivan pehmeäksi asti.
Miljoonakala_95
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miljoonakala_95 »

Mitä kaikkia kasviksia yms. kaloille voi antaa? Kerran oon 2 hernettä akvaan tiputtanu, ja hyvin kelpasivat. [;)]
Annan kaloille aina yhen tabletin (siis tiputan sinne akvaan) ja sitten hiutaletta vähän. Kuinka voisin monipuolistaa kalojen ruokavalion? Kuinka usein tuota "tuoreruokaa" olisi hyvä kaloille antaa? Siis tarkotan just herneitä yms.
Miks pitää elää?
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Harvemmin olen nähnyt plekojen syövän kädestä.
Harmi, kunnet ehtinyt tuntea mun isopurjepleko Nestoria. Se veitikka söi kädestä ja oli kaikinpuolin muutenkin PLEKO isolla tupla peellä.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Niin enhän todellakaan väittänyt sen olevan mahdotonta, mutta harvinaisempaa kyllä, eikä oikein siksi sovi ruokkimis vinkiksi! [;)]
ElSamuel
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ElSamuel »

Mun mielestä kaikki tollasten kurkkujen ynnä muiden kasvisten ruokkiminen kaloille on ihan turhaa.
Mutta se on vain mun mielipide ;)

-ElSamuel
neveragain
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja neveragain »

^ Syöthän sinäkin monipuolisesti ja vaihtelevasti kuten kasvuikäisen kuuluu ;)
40, 60, 100.
Deicide
Elite Member
Elite Member

ElSamuel kirjoitti:Mun mielestä kaikki tollasten kurkkujen ynnä muiden kasvisten ruokkiminen kaloille on ihan turhaa.
Mutta se on vain mun mielipide ;)l
On monia esimerkiksi sellaisia plekoja joille ei tulisi juuri mitään muuta syöttääkkään kuin vihreää. Proteiinipitoinen safka ei niiden suolistossa meinaa edes sulaa. Niin ja muuten keitetty maissi menee kuin kuumille kiville. Muillekkin kuin plekoille. Tiikerinuoliaiset tulee tuosta aivan villiksi.
Miljoonakala_95
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miljoonakala_95 »

Niin tota vastaisko joku mun kysymykseen? :'D
Tännään tiputin 4 hernettä murskattuina akvaan, hyvin taisivat upota. [;)]
En nähny ku akvan valo toimii ajastimella ja oli saunassa ku se sammu. :'D
Miks pitää elää?
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Miljoonakala_95 kirjoitti:Mitä kaikkia kasviksia yms. kaloille voi antaa? Kerran oon 2 hernettä akvaan tiputtanu, ja hyvin kelpasivat. [;)]
Annan kaloille aina yhen tabletin (siis tiputan sinne akvaan) ja sitten hiutaletta vähän. Kuinka voisin monipuolistaa kalojen ruokavalion? Kuinka usein tuota "tuoreruokaa" olisi hyvä kaloille antaa? Siis tarkotan just herneitä yms.
Itse olen tarjonnut raakaa porkkanaa (kaloille kannattanee kiehauttaa), kurkkua ja kesäkurpitsaa (niitä en ole kiehautellut enkä laittanut painoja). Vihanneksilla olen pyrkinyt pitämään partikset irti pantterimiekasta, joten niitä on tarjottu pari kertaa viikossa (kun edellinen on syöty muutamassa päivässä). Hienonnettuna olen antanut myös pakastekatkarapua, sekä lohta pakasteena ja tuoreena, maustamattomia siis. Akvaarioseuran retken jälkeen tarjoiltiin myös mustia ja valkoisia hyttysentoukkia. Jos et välitä pakasteista tai sulla ei ole pohjalta syöviä kaloja (joille pakaste olisi kai parempi) voit ostaa pakastekuivattuja ötököitä (vesikirppu, surviaisen toukka, krilli, artemia, tubifex...). Itse annan kuivia ötökkäruokia noin 2-3 kertaa viikossa, poikaset useammin. Katkarapua ja lohta vain silloin, kun itsekin tulee syötyä, eli noin kerran kuukaudessa. Pakasteita en nyt syötä, kun ei ole pakastinta...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”