Kansilasien paksuus
Valvoja: Moderaattorit
Kansilasien paksuus
Pitäisi saada 180 litraiseen kansilasit, akvaario pituudeltaan 90cm ja leveydeltään 40cm.
Joten tarvitsisin neuvoa minkä paksuiset kansilasit kestävät kun päälle tulee Giantin 90cm kaksiputkinen valaisin.
Jos joku osaisi auttaa tässä asiassa olisin hyvin kiitollinen.
Joten tarvitsisin neuvoa minkä paksuiset kansilasit kestävät kun päälle tulee Giantin 90cm kaksiputkinen valaisin.
Jos joku osaisi auttaa tässä asiassa olisin hyvin kiitollinen.
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni
Re: Kansilasien paksuus
4mm. ehdoton minimi, sekin mielummin jaettuna vaikka kahteen erilliseen osaan, jos mahdollista?Ariadne kirjoitti:Pitäisi saada 180 litraiseen kansilasit,
akvaario pituudeltaan 90cm ja leveydeltään 40cm...
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Lasien paksuuteen vaikuttaa sekin, onko taloudessa eläimiä. Altaan päälle hyppäävä iso kissa voi rusauttaa ohuen kansilasin siruiksi. Noin pienessä akvaariossa ei tietysti ole kaloja, jotka voisivat työntää laseja pihalle, mutta kookas ja innokas kala tarvitsee painavat lasit ihan siksi, ettei kippaa ensin niitä lattialle ja sitten itseään perässä. Tämän näki aika hyvin esim. Sateenkaari02:n isossa oskualtaassa, jossa kansilasien paksuus oli varmaan ainakin 6mm - ellei jopa kahdeksaa. Luulen...
Niin minullakin on tullut käytettyjen akvaarioiden mukana, jotka olen vaihtanut niiden hajottua. Yhden lasin hajoitti kiekkokala hyppäämällä!Jami kirjoitti:Mihinkähän perustuu minimi 4 mm, mulla on suurin osa kansilaseista 3 mm paksuja, eikä mitään ongelmia.
Jos Ariadne laittaa lampun vielä lasin varaan, niin hui!
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
sama juttu
Samoin, olen myös joutunut vaihtamaan laseja seuraavaan paksuuteen edellisten hajottua. Paksummat kansilasit vaimentavat jonkin verran enemmän valotehoa, mutta uskoisin että todellinen syy miksi ohuita laseja myydään on kustannusten minimointi.
Tuosta valaisimesta tuli vain mieleen että jos valaisin on 90 cm pitkä samoin akvaario niin, eiköhän valaisimen paino tule akvaarion reinoille elikkäs kulmalistojen päälle.
Joten sen painoa ei tarvitse erikseen huomioida. Vai olenko nyt oikein ymmärtänyt.
Ja mikä vielä vaikuttaa lasin paksuuden valintaan on tietenkin mitenkä monella palalla sen akvaarion peität. Lasin jos laittaa keskeltä kahtia kahteen osaan tai jopa neljään osaan on lasi aina kestävämpi ja akvaariota on helppo hoitaa kun ei tarvitse koko lasia aina repiä pois.
Joten sen painoa ei tarvitse erikseen huomioida. Vai olenko nyt oikein ymmärtänyt.
Ja mikä vielä vaikuttaa lasin paksuuden valintaan on tietenkin mitenkä monella palalla sen akvaarion peität. Lasin jos laittaa keskeltä kahtia kahteen osaan tai jopa neljään osaan on lasi aina kestävämpi ja akvaariota on helppo hoitaa kun ei tarvitse koko lasia aina repiä pois.
Aivan tai itseasiassa loisteputket ovat 90cm ja valaisin itse on 100cm eli tulee jopa hieman yli akvaarion. Kirjoitin hieman huolimattomasti valaisimen 90 senttiseksi ensimmäisessä viestissä
Eli valaisin ei ole vain kansilasien varassa eikä meillä ei ole kissoja tai muitakaan kansilasien päälle pomppaavaa otusta. Kansilasit tulevat olemaan kaksi pitkää lasia, eli kaksi noin 90*20-kokoista lasia. Joten mitä mieltä olette? Riittääkö 4-millinen? Soitan tänään lasiliikkeeseen ja kyselen hieman hintaeroja ja sitten pohdin tarkemmin kuinka paksuihin löytyy lompakosta rahaa

Eli valaisin ei ole vain kansilasien varassa eikä meillä ei ole kissoja tai muitakaan kansilasien päälle pomppaavaa otusta. Kansilasit tulevat olemaan kaksi pitkää lasia, eli kaksi noin 90*20-kokoista lasia. Joten mitä mieltä olette? Riittääkö 4-millinen? Soitan tänään lasiliikkeeseen ja kyselen hieman hintaeroja ja sitten pohdin tarkemmin kuinka paksuihin löytyy lompakosta rahaa

on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni