Monnisten risteytyminen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
- Sukupuoli: Nainen
Monnisten risteytyminen
Tällä hetkellä 450l altaassa (pohja 150x50) mulla on 5 albiinoa kuparimonnista ja 15 black venezuela kuparimonnista. Nyt mietin, että voisinko vielä laittaa sinne 13 pikkumonnista ja 3 jaguaarimonnista toisista altaista? Niin ja tietty sitten jaguaareja pitäis ottaa vielä muutama lisää... Eli tuleeko sitten jo liikaa porukkaa pohjalle. Nyt kun tuota katselee, niin kyllä sinne mahtuis, mutta oikeestaan mietin sitä, että risteytyykö ne keskenään? Sitä en välttämättä kyllä haluais...
Ehkä jätän noi pikkumonniset vielä omaan altaaseensa ja siirrän jagulaarit...
Muu kalasto altaassa on: 12 pikkulehtikalaa, 20 ottoa (otocinclus hoppei) ja 74 sinineontetraa.
Ehkä jätän noi pikkumonniset vielä omaan altaaseensa ja siirrän jagulaarit...
Muu kalasto altaassa on: 12 pikkulehtikalaa, 20 ottoa (otocinclus hoppei) ja 74 sinineontetraa.
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa
Elämä on onnellisten maa!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Re: Monnisten risteytyminen...
Kyllä nuo minusta mahtuu ja voi vielä lisätä niitä jaguaareja sen verran, että on hyvän kokoinen parvi.
Tuskin nuo muut risteytyy, kuin ne albiinot ja black venezuelat. Niille mä oletan, että risteytyminen on mahdollista. Ovathan samaa sukua, kuparimonnisia kumpikin, eikä siten poikasetkaan olisi hybridejä. Tosin sekalaisessa seurakunnassa on aika epätodennäköistä, että poikasia tulisi tai selviäisivät niin isoiksi, että jäävät henkiin. Mutta onhan tietty niinkin käynyt, onhan se mahdollista.
Tuskin nuo muut risteytyy, kuin ne albiinot ja black venezuelat. Niille mä oletan, että risteytyminen on mahdollista. Ovathan samaa sukua, kuparimonnisia kumpikin, eikä siten poikasetkaan olisi hybridejä. Tosin sekalaisessa seurakunnassa on aika epätodennäköistä, että poikasia tulisi tai selviäisivät niin isoiksi, että jäävät henkiin. Mutta onhan tietty niinkin käynyt, onhan se mahdollista.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Kyllähän ne juu risteytyy kun kumpainenkin ovat kuparimonnisia. Ja voinet siirtää ne muutkin samaan akvaan. Jaguaarimonnisista muuten sen verran, että en usko, että sinulla on oikeita jaguaareja, vaan leopardeja. Jossain tuolla oli keskustelua (en nyt löydä aihetta) leopardien ja jaguaarien eroista. Mistä ostit monnisesi?
- Toisen pöllö on toisen satakieli -
Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
-
- Member
Markku Varjon kirjan mukaan olen tunnistuksen tehnyt... Ne ovat nimenomaan tuollaisia aika vaaleita ja pienipilkullisia. Ovatko sitten jaguaarit harvinaisia?
Ostamani altaan mukana tulivat ja tykkään kyllä kovasti. Meinasin ensin myydä ne, kun niitä on vain nuo 3, mutta ovat kyllä sen verran kauniita, että saavat jäädä. Varsinkin kun voin siirtää ne tuonne etelä-amerikka-maailmaan, niin vielä parempi.
Ostamani altaan mukana tulivat ja tykkään kyllä kovasti. Meinasin ensin myydä ne, kun niitä on vain nuo 3, mutta ovat kyllä sen verran kauniita, että saavat jäädä. Varsinkin kun voin siirtää ne tuonne etelä-amerikka-maailmaan, niin vielä parempi.
-
- Junior Member
Rassin Panssarimonnit-kirja sanoo, että C.juliilla on kuonossaan vain pilkkuja, ei koskaan juovia. Ja minäkin olen katsellut tuota Varjon kirjaa, ja siinä on mielestäni juliin kohdalla leopardimonninen (C.trilineatus).
--------------------------
Nyt löytyi keskustelu:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... aarimon%2A
Tuosta pitäisi olla apua.
--------------------------
Nyt löytyi keskustelu:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... aarimon%2A
Tuosta pitäisi olla apua.
- Toisen pöllö on toisen satakieli -
-
- Advanced Member
Minua taas kiinnostaa se että voiko esim.vihermonninen ja kuparimonninen jotka muistuttavat jonkin verran toisiaan risteytyä keskenään?
Väkisin, vaikkapa hormonien avulla, kyllä, spontaanisti tuskin, sillä ne ovat aika kaukaista sukua ollakseen samassa suvussa.monniomistaja kirjoitti:Minua taas kiinnostaa se että voiko esim.vihermonninen ja kuparimonninen jotka muistuttavat jonkin verran toisiaan risteytyä keskenään?
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"
Eino Leino & Juice Leskinen
vaan toinen on heikinheimompi toista"
Eino Leino & Juice Leskinen
-
- Advanced Member
Niin ja vihermonnisten on muutenkin vissiin vaikea sadaa lisäntymään...
Ihan mielenkiinnosta kysyin, minulla on vihermonnisia ennestään ja jatkossa haluaisin myös kuparimonnisia.
Ihan mielenkiinnosta kysyin, minulla on vihermonnisia ennestään ja jatkossa haluaisin myös kuparimonnisia.
-
- Member
Kiitos vinkistä, kyllä mulla onkin leopardeja, niitä rajatapauksia kylläkin. Ehkä. Luultavasti. Eli kun ostan uusia, niin pitää vaan katsoa saman näköisiä välittämättä niiden nimestä
Mutta jännä juttu oli itestä huomata, että vasta kun olin ottanut kuvia kaloista ja vertasin netissä oleviin kuviin, niin huomasin erot ja yhtäläisyydet. Mutta hyvä näin! Olisin siis ostanut leopardeilleni kavereiksi jaguaareja (jotka tosin olis voineet olla myös leopardeja
)

Mutta jännä juttu oli itestä huomata, että vasta kun olin ottanut kuvia kaloista ja vertasin netissä oleviin kuviin, niin huomasin erot ja yhtäläisyydet. Mutta hyvä näin! Olisin siis ostanut leopardeilleni kavereiksi jaguaareja (jotka tosin olis voineet olla myös leopardeja

Re: Monnisten risteytyminen
Jatkanpa tähän samaan aiheeseen, kun alkoi vaivaamaan...
Minulla on altaassa kuparimonnisia ja leopardimonnisia. Voivatko ne risteytyä? Juurikin tällä hetkellä altaassa on menossa aivan armoton kuturumba, molemmat lajit painaa samoissa pöheiköissä ja palleroita liimataan kilpaa pitkin laseja ja kasveja. Molemman näköiset kumppanit näyttää kelpaavan puolin ja toisin tuohon hommaan, kun on vauhtiin kerran porukalla päästy...
Minulla on altaassa kuparimonnisia ja leopardimonnisia. Voivatko ne risteytyä? Juurikin tällä hetkellä altaassa on menossa aivan armoton kuturumba, molemmat lajit painaa samoissa pöheiköissä ja palleroita liimataan kilpaa pitkin laseja ja kasveja. Molemman näköiset kumppanit näyttää kelpaavan puolin ja toisin tuohon hommaan, kun on vauhtiin kerran porukalla päästy...
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Vastaanpa tähän nyt itse sen verran, että tosi paljon on hedelmöittymättömiä tässä kudussa seassa, kun niitä talteen keräsin. Vaan sittenpä se nähdään, jos noista poikasiksi asti yhtään saan...
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Tungen itseni nyt tähän ketjuun, koska minulla on sama kysymys kuin edellisellä kirjoittajalla.
Eli voiko leopardimonninen ja kuparimonninen risteytyä?
Löytyykö netistä samantyyppistä taulukkoa kuin mitä sukaravuista (kreuzen sich / kreuzen sich nicht- tyyliin)?
Kiitos vastauksista!
Eli voiko leopardimonninen ja kuparimonninen risteytyä?
Löytyykö netistä samantyyppistä taulukkoa kuin mitä sukaravuista (kreuzen sich / kreuzen sich nicht- tyyliin)?
Kiitos vastauksista!
-
- Advanced Member
Asian sivusta sen verran, onko albiino luonnonmuoto?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Oikeammin luonnonoikku!
Albinismihan periytyy geeneissä, joten kyllä niitä myös luonnossa esiintyy. Luonnossa vaan ei ilman suoja väriä ole pitkä taival. Ei myöskään monesti löydy kumppania suvun jatkamiseen. Ihminen kun noita sitten väkisin risteyttää, niin kantahan heikkenee. Albiinomonnisetkin ovat kai käsittääkseni lähes sokeita. Ja kuulemma muutenkin aika raakaa puuhaa tuo on, kun muita kuin albiinoita ei jalostuksessa tietenkään pitkään katsella...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Junior Member
Minulla on noita gold stripe -kuparimonnisia ja haluaisin hankkia niille seuraksi pandamonnisia. Lisääntyväktö nämä keskenään? Toivon mukaan ei 

Eivät lisäänny keskenään.joky kirjoitti:Minulla on noita gold stripe -kuparimonnisia ja haluaisin hankkia niille seuraksi pandamonnisia. Lisääntyväktö nämä keskenään?
-
- Advanced Member
varmistan tässä vielä että eihän helmi ja helomonninen risteydy keskenään?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Keltapiikkiset harvoin risteytyvät muiden kanssa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Junior Member
Mulla on sekaparvi tavallisia täplämonnisia ja albiinoja versioita. Nyt sitten yksi tavispoju ja albiinompi tyttöystävänsä alkoivat kutupuuhiin alkuviikosta. Munia tuli niin paljon, että keräilin osan talteen vaikka yleensä annan olla. Pari päivää sitten kuoriutuivat ja nyt tuolla uiskentelee 12 pientä monnisen poikasta, joista joka kolmas on ihan valkoinen ja loput harmaita. Mielenkiintoista. Tarkoittaakohan tuo sitä, että tuolla poitsulla olisi myös albiinogeeni, joka on siirtynyt osaan poikasista. Eikös molempien vanhempien pidä sitä kantaa, että se siirtyisi jälkeläisiinkin? Olin ihan varma, että jälkikasvu olisi ihan tavallisen täplämonnisen väristä.
Jos niin olisi, niin eikös sitten noita kudettamalla saisi sisäsiittoisuutta vähenemään albiinomonnisten suhteen, varsinkin kun ovat molemmat eri aikaan eri kaupungeista ostettu tuohon akvaan?
Jos niin olisi, niin eikös sitten noita kudettamalla saisi sisäsiittoisuutta vähenemään albiinomonnisten suhteen, varsinkin kun ovat molemmat eri aikaan eri kaupungeista ostettu tuohon akvaan?
Olisihan se pitänyt arvata...
-
- Advanced Member
Voisi olettaa että ovat terveempiä kuin kahden albiinon jälkeläiset. Tosin ei voi tietää miten pahasti sisäsiittoinen albiinonaaras on. Ja sitten on vielä ne tavallisen näköiset poikaset, ne on varmaankin sisäsiittoisempia kuin normaalit täplämonniset.
-
- Junior Member
No katsotaan muutaman viikon päästä sitten, näyttävätkö pikkukaverit terveiltä. Nyt kun ovat vielä niin pikkuisia, ettei erota silmä muuta kuin värierot.
Olisihan se pitänyt arvata...
Tungen mukaan ja kysyn tyhmänä voiko täplämonninen ja ruutumonninen risteytyä? Ihan noin tulevaisuutta ajatellen ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Vähän asian vierestä menee, mutta ottaa päähän, kun eläinkauppiaat eivät viitsi tai osaa tunnistaa lajeja, joita myyvät
Muutaman kerran on tullut hukkareissu heitettyä pienen lapsen ja vihaisen autokuskin kanssa eläinkauppaan, joka on puhelimitse mainostanut omaavansa tiettyä lajia.
Näin käy erityisesti monnisten kanssa usein.
Voin suositella Espoon Sellossa olevaa Leppävaaran eläinpuotia, varsinkin jos omistaja on paikalla.
Siellä näyttää olevan asiantuntemusta myös monnisten suhteen!
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Muutaman kerran on tullut hukkareissu heitettyä pienen lapsen ja vihaisen autokuskin kanssa eläinkauppaan, joka on puhelimitse mainostanut omaavansa tiettyä lajia.
Näin käy erityisesti monnisten kanssa usein.
Voin suositella Espoon Sellossa olevaa Leppävaaran eläinpuotia, varsinkin jos omistaja on paikalla.
Siellä näyttää olevan asiantuntemusta myös monnisten suhteen!
-
- Advanced Member
Eivät risteydy. Kuuluvat eri sukuun, täplämonninen Corydoras, ruutumonninen Scleromystax.Jebuzca kirjoitti:voiko täplämonninen ja ruutumonninen risteytyä?
-
- Senior Member
Voisinko hankkia samaan altaaseen leopardi- tai jaguaarimonnisia mustaselkämonnisten lisäksi vailla huolta näiden kahden lajin risteytymisestä?