Valvoja: Moderaattorit
Eei, pikkupurkilta se alkaa äkkiä tuntua.Noopi kirjoitti:Wou aika iso...![]()
Siis jos ihan lehtikalasta on puhe niin eipä niiden luonnonmuotojen ja jalostusmuunnoksien välillä nyt kovin suuria kokovaihteluita yleensä ole? Toki eri populaatioiden välillä on myös kokoeroja, mutta kovin suuria senttieroja ei kyllä tuon perustyypin sisällä taida olla. Eli se 250 litraa ja 50 cm korkeutta on ihan hyvä suositus.emmanuel kirjoitti:Ota vielä huomioon, että 250 litraa riittää vain 'normaalikokoisiin' lehtikaloihin. Lehtikaloja kun on hyvinkin erikokoisia. N.s. pikulehtikalat tarvitsevat luonollisesti vähemmän tilaa, 250 litraa, kuin suurimmat, mitkä ovat samalla myös oma ryhmänsä, n.s.luononlehtikaloja. Luononlehtikaloissakin on suurehkoja eroja, suurimmat tarvitsevat ehdottomasti 60 cm:n korkuisen altaan. Lisäksi on huomattavaa, että altaan syvyys, en tarkoita korkeutta!, ei ole niin tärkeää, 45 cm riittää lehtikaloille täysin. Silloin saadaan enemmän pituutta altaalle, lehtikalat voivat uida pitempiä matkoja - ja voivat paremmin. Altaan suunnittelussa on tärkeätä, että lehtikalat voivat uida kahdeksikon lenkkiä ilman, että niiden täytyy varoa eviään. Siis altaan koko sisustus tulee tehdä lehtikalojen ehdoilla, myös kasvillisuus. Lehtikalat eivät pidä ollenkaan, että niiden evät joutuvat roikkumaan 'suttuisissa' kasveissa. Lisäksi lehtikalat suunistavat vertikaalisien maamerkkien mukaan, s.o. pystyviivoja pitkin. Siksi altaassa tulisi olla hyvin selkeitä pystysuuntaisia kasveja, tietenkin parhaana valisneriaa, tarpeellisesti. - On ihanata huomata, että sinäkin olet hurahtanut lehtikaloihin! Minulla meni vain 5 minuuttia, kun näin lehtikalani ensimmäisen kerran, ja olin sisustanut päässäni koko olohuoneen uusiksi, jotta sain altaan parhaalle eli oikealle paikalle. Lehtikaloista en tiennyt vielä mitään - ja kaloistakin vain, että ne tarttuu onkeen.terv.emmanuel
Jää pituudessa ja massassa jonkin verran pienemmäksi, suurin ero on kuitenkin varmaan korkeudessa eli evät ovat pikkulehtikalalla lehtikalaan verrattuna matalemmat.miljoonakala84 kirjoitti:Tuli vaan mieleen noista pikkulehtikaloista semmonen juttu mieleen, että oon saanu semmosen käsityksen että pikkulehtikala kasvaa saman kokoseksi kun lehtikalakii.
Kiitos tiedosta.Wyrda kirjoitti:Jää pituudessa ja massassa jonkin verran pienemmäksi, suurin ero on kuitenkin varmaan korkeudessa eli evät ovat pikkulehtikalalla lehtikalaan verrattuna matalemmat.miljoonakala84 kirjoitti:Tuli vaan mieleen noista pikkulehtikaloista semmonen juttu mieleen, että oon saanu semmosen käsityksen että pikkulehtikala kasvaa saman kokoseksi kun lehtikalakii.