Millaiset suodattimet purkkeihin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
boss
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Millaiset suodattimet purkkeihin?

Viesti Kirjoittaja boss »

Tervehdys!

Minulla on tällä hetkellä 170l purkki jossa on Eheimin 2012 sisäsuodatin. Olen hankkimassa lisäksi ulkosuodatinta ja olen pohtinut joko Eheimin PRO II 2028 tai wet/dry thermointerval 2227 tai 2229.

Onko kyseiset suodattimet liian isoja tuolle purkille (ajattelin ostaa kunnollisen koska voi olla että jossain vaiheessa hankin isomman tankin)? Noissa thermointervaleissa on se hyvä puoli että niissä olisi lämmitin samassa paketissa... Sitten olisi kiva kuulla mitä massoja suosittelisitte kuhunkin suodattimeen?!?
Mitä siis yhdistelmää siis suosittelisitte/perustelut?

Lisäksi pitäisi ostaa uusi suodatin 128l purkkiin vanhan renan sisäsuodattimen rikkouduttua vajaan kahden vuoden käytön jälkeen...

Mitä mieltä olisitte esim. pienestä sisäsuodattimesta ja lisäksi vaikka eheimin ecco 2233:sta? Tuleeko muuten eccojen mukana kaikki suodatinmateriaali mukana vai ei? Ajattelin tuon tilauksen tehdä luultavasti aquaristic.de -verkkokaupasta.

Pisteenä i:n päälle ajattelin vielä kysäistä jos teen itse co2 reaktorin ja hankkisin siihenn levittimeksi Aqua Medic Membranreaktor 400:n niin mitä mieltä olette paketista (tulisi siis 170l).

Siinähän sitä, olisi kiinnostavaa kuulla perusteltuja mietteitä...

BTW: Älkää alkako selittämään mattosuodattimesta mitään, kiitos! :mrgreen:
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Noh, tiedä niistä perusteluista.. :mrgreen: mutta voinen tässä oman mielipiteeni esittää. Eli ulkosuodattimen kai voi ostaa ylimitoitetunkin, jos virtauksen hajottaa. En nyt millään viitsi tarkistaa mainitsemiesi pönttöjen tehoja, mutta jos ei nyt ole ihan hullun kokoinen, niin kokeile [;)]

Suodattimen massojen valinta on melkeinpä makuasia, osa porukasta vannoo eheimin massojen nimeen, osa taas käyttää niitä mitkä sattuu olemaan halvimpia. Minä kuulun jälkimmäiseen ryhmään :D

Tuohon pienempään altaaseen laittaisin kunnon sisäsuodattimen, mutta jos varallisuus antaa periksi, niin käyhän siihen ulkosuodatinkin.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Eheim

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jos pitäisi päättää EHEIMien 2028 proffa II ja intervallien 2227 tai 2229 välillä, minä hankkisin ilman muuta 2028 proffan. Nuo intervallisuodattimet ovat monella temppuilleet ja lisäksi ne poistavat vedestä CO2.
KAri
Junior Member
Junior Member

Re: Millaiset suodattimet purkkeihin?

Viesti Kirjoittaja KAri »

boss kirjoitti:Tervehdys!

Minulla on tällä hetkellä 170l purkki jossa on Eheimin 2012 sisäsuodatin. Olen hankkimassa lisäksi ulkosuodatinta ja olen pohtinut joko Eheimin PRO II 2028 tai wet/dry thermointerval 2227 tai 2229.
Wet/Dryt täytetään aina Ehvisuubstraatilla, joten niiden suhteen valinta on selvä. 2028:iin voi sitten maustaa eri materiaaleja, itse laittaisin alle makaroonit, sitten Ehvisubstraattia ja päälle joko vanua tai sitten suodatinkiekko ja alle substraattia. 2227 ja 2229 toimivat kyllä altaassasi OK, varsinkin kun sisään jää roskaimuriksi 2012:nen.

Onko kyseiset suodattimet liian isoja tuolle purkille (ajattelin ostaa kunnollisen koska voi olla että jossain vaiheessa hankin isomman tankin)? Noissa thermointervaleissa on se hyvä puoli että niissä olisi lämmitin samassa paketissa... Sitten olisi kiva kuulla mitä massoja suosittelisitte kuhunkin suodattimeen?!?
Mitä siis yhdistelmää siis suosittelisitte/perustelut?

Lisäksi pitäisi ostaa uusi suodatin 128l purkkiin vanhan renan sisäsuodattimen rikkouduttua vajaan kahden vuoden käytön jälkeen...

Mitä mieltä olisitte esim. pienestä sisäsuodattimesta ja lisäksi vaikka eheimin ecco 2233:sta? Tuleeko muuten eccojen mukana kaikki suodatinmateriaali mukana vai ei? Ajattelin tuon tilauksen tehdä luultavasti aquaristic.de -verkkokaupasta.
Pienempään(kin) laittaisin ulkosuodattimen, Eheimiltä Classic sarjasta 2115:nen tai vastaavat. Eccoista ei itselläni ole kokemusta, kertokoot niistä joku muu [;)]

-KAri-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos minun tankit olisivat niin xzccs-suodatin ilman muuta (kyseessä suodatin, jonka nimi on pannassa)
http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/ ... t_asen.php
http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/ ... karant.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
sabri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sabri »

Onhan tuosta Eheimin 2028:sta lämmittimellinen malli 2128:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... rid=524671

Mulla on tuo pienempi malli 2126 ja hyvin on lämmitellyt.
Naura ittelles ennenku muut kerkiää!
boss
Starting Member
Starting Member

sabri kirjoitti:Onhan tuosta Eheimin 2028:sta lämmittimellinen malli 2128:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... rid=524671

Mulla on tuo pienempi malli 2126 ja hyvin on lämmitellyt.
Kyllä sitä jo tutkiskelin, mutta kun miettii hintaeroa... Perus 2028 maksaa aquaristic.de:ssä 159,98EUR ja lämmitinversio (2128) 229,98EUR...

Taasen Eheim professionell Thermointervall 2327 maksaa 199,98EUR ja isompi malli 2329 229,98EUR...

Tottakai kaikkiin noihin tulee suodatusmassat hinnan päälle,jotka ovat wet/dry suodattimiin kalliimmat. Mutta mutta... Vaikea päättää...

Edelleen jos joku voisi myös kommentoida pienemmän purkin pumppuvalintaa ja kertoa onko eccoissa massat mukana kun tuolta nettisivuilta niin ymmärsin...

Ja tietysti tuo CO2 asia kiinnostaa myös! :mrgreen:

-=Boss=-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Taidat olla rahamiehiä kun mat.... ei kiinnosta

Sen hinnaksi tulisi Suomesta ostettuna jotain 50 euroa :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
boss
Starting Member
Starting Member

Niin kuin jo kuittasin viestini lopussa, en ole kiinnostunut matosuodatinvirityksistä...

Olenkin itse asiassa lueskeltuani näitä ryhmiä todennut, että aina kun joku kysyy jotain 'vanhoista' suodatinmenetelmistä jotka maksaa paljon yms. niin aina niiden topiccien alle alkaa kertyä näitä "mattosuodatinhässäköitä". Minusta on hienoa että kokeilijoita ja asiantuntijoita löytyy jotka näistä kirjoittavat ja niitä on itse asiassa ollut allekirjoittaneestakin mielenkiintoista lukea. Kuitenkaan EN itse niin kuin jo kerroin halua kuulla mattosuodattimen hyvistä puolista, hinnoista tai muustakaan niihin liittyvistä asioista. Niistä tarvitsemani tiedon saan lueskelemalla jo ko. asiasta kirjoitettuja viestejä.

Haluan sen verran kritisoida jarvij:a, että:

1. Meitä harrastajia on monenlaisia. On harrastusta henkeen ja vereen harrastavia 'guruja' ja sitten on meitä ihan 'tavallisia' akvaarioharrastajia jotka luotamme ns. "helppoon" tekniikkaan, eli ostamme kaikki härvelit yms. valmiina kaupasta ja luotamme että ne toimii samalla lailla kuin tähänkin asti.
2. Ymmärrän että 'gurut' haluavat keksiä uudenlaisia menetelmiä, kokeilla kaikenlaista ja heillä on aikaa ja halua rakennella erilaisia virityksiä. Kuitenkin esim. itse haluan hoitaa akvaarioni vanhoilla toimivaksi koetuilla tavanomaisilla menetelmillä joita akvaariokaupatkin myyvät.
3. Minulla ei mielenkiinto riitä alkaa rakentelemaan kaikenlaisia itse tehtyjä juttuja akvaariooni ja alkaa sitten katsomaan miten käy. Purkkini pyörii ihan mukavasti perinteisillä menetelmillä. Jotain pientä voi aina kokeilla, mutta mattosuodatinta en aio ainakaan tässä vaiheessa purkkiini laittaa.

En halua mitenkään loukata ketään mietteilläni. Nämä mietteet ovat vain ja ainoastaan minun ajatuksia.

Meitä harrastajia on moneksi. Jotkut sanovat että vedenvaihdot tulee tehdä viikon välein... Jotkut kirjat sanoo että parin viikon välein. On kuitenkin harrastajia jotka vaihtavat vettä kahden kuukauden välein ja sanovat että tankki toimii hyvin. [;)]

-=Boss=-
greippi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja greippi »

boss kirjoitti:Olenkin itse asiassa lueskeltuani näitä ryhmiä todennut, että aina kun joku kysyy jotain 'vanhoista' suodatinmenetelmistä jotka maksaa paljon yms. niin aina niiden topiccien alle alkaa kertyä näitä "mattosuodatinhässäköitä".
Tästä olen niiiin samaa mieltä. Jos kysyjä suoraan sanoo, että ei halua kuulla kyseisestä suodatinmallista, se mielestäni tarkoittaa sitä että hän on siitä ja sen ominaisuuksista jo tietoinen, mutta on harkittuaan asiaa todennut haluavansa jotain muuta. Vai ymmärtääkö joku tämän toisin?

Voisiko näitä toivomuksia sitten kunnioittaa? Eihän mattosuodattimestakaan kysyvien ketjuja spammata Eheim-paatoksella? Käykö se jonkun ylpeyden päälle, jos mattosuodatin ei kelpaakaan? Päätellen näistä "taidat olla rahamiehiä" -kommenteista ilmeisesti. Jokainen meistä kuitenkin varmaan osaa oman tilinsä saldon laskea ja vetää siitä johtopäätökset mihin on varaa ja miten paljon haluaa panostaa, joten holhous sikseen.

Ei minulla ole mitään mattosuodatinta vastaan, ilman muuta sitä pitää tarjota sellaiselle joka kysyy suodatinvaihtoehtoa. Eri asia on, kun on pyydetty, että sitä ei tarjottaisi. Tuputtaminen tökkää.
Citrus paradisi
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Jep. Mulla on mattoja, mulla on sisä- ja ulkosuodattimia ja kaikki tuntuvat hommansa hoitavan eikä tästä aiheesta enempää. Mutta paatoksesta sen verran, että joissakin asioissa minusta se on ihan paikallaankin, erityisesti silloin jos on kyse selvästi puutteellisesta hoidosta, liian pienistä altaista yms. Matto/ulko-kinastelussa on huomattavasti enemmän kyse makuasioista ja vaihtoehtojen taloudellisuudesta kuin esim. siinä, vaihdetaanko vettä viikon vai kahden kuukauden välein tai että riittääkö leväbarbille tai kultakalalle 80 litran akvaario tms. Eläimiä voi hoitaa hyvin, huonosti ja hyvin huonosti, ja viimeistään silloin kun tuosta hyvin huonosta on kyse, on minusta ihan paikallaan vaikka sitten vähän paasata. Rahansa käyttäköön kukin kuten haluaa.

Mika
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”