Mittaan vesiarvot täs illalla kun lapset on nukkumassa.
Valvoja: Moderaattorit
Mitäs merkitystä sillä on koska ne suodattimet pesee kun ne bakteerit asuu pinnoilla eikä vedessä.Lunazza kirjoitti:Mä en ite putsais samalla suodattimia kun vaihtaa vettä. Siellä järkkyy niin paljon bakteeri kanta. Eikä noista kaloistakaan ole niin kauheasti apua. Kannattaa ensin selvittää syy miksi altaassa on levää.
Loisteputkista sen verran että suosiolla heti vaihtoon. Yleensä seura akvaariossa on levää ehkäsevä putki ja päivän valo. Marssit vaan paikalliseen akvaarioliikkeeseen ja ota vanha putki mukaan niin saat oikean kokoiset putket.![]()
Etköhän tuolla Easy-Lifella ja putkienvaihdolla pääse jo hyvään alkuun ja levästä eroon
Esim. ulkosuodattimissa on hyvin runsaasti hajottajabakteereita, eikä niitä siksi tulisi pestä vedenvaihdon yhteydessä.HomerXVI kirjoitti:Mitäs merkitystä sillä on koska ne suodattimet pesee kun ne bakteerit asuu pinnoilla eikä vedessä.
Malys kirjoitti:Minäkin olen kyllä kauan ihmetellyt tuota, että suodattimia ei saisi pestä vedenvaihdon yhteydessä. Liekö tämä kielto perua niiltä ajoilta, kun suurimmalla osalla oli soraa pohjalla ja vedenvaihdon yhteydessä pohja lapottiin? Minä olen pessyt niin sisä- ja ulkosuodattimet vedenvaihdon yhteydessä (en tosin samaan aikaan) niin kauan kuin muistan, myös silloin kuin altaissa oli soraa enkä ole ongelmia havainnut. Nyt hiekan kanssa ei tule koskettua muuhun kuin veteen (ei tarvitse pohjaa lapota), jossa niitä hyviä bakuja ei pahemmin ole.
HomerXVI kirjoitti:Mitäs merkitystä sillä on koska ne suodattimet pesee kun ne bakteerit asuu pinnoilla eikä vedessä.Lunazza kirjoitti:Mä en ite putsais samalla suodattimia kun vaihtaa vettä. Siellä järkkyy niin paljon bakteeri kanta. Eikä noista kaloistakaan ole niin kauheasti apua. Kannattaa ensin selvittää syy miksi altaassa on levää.
Loisteputkista sen verran että suosiolla heti vaihtoon. Yleensä seura akvaariossa on levää ehkäsevä putki ja päivän valo. Marssit vaan paikalliseen akvaarioliikkeeseen ja ota vanha putki mukaan niin saat oikean kokoiset putket.![]()
Etköhän tuolla Easy-Lifella ja putkienvaihdolla pääse jo hyvään alkuun ja levästä eroon
Itselläni oli juuri tuo sama loisteputki, ja sen kanssa tuli ongelmia: levät riehui, kasvit ei kasvanu ollenkaan. Yks sanoi ettäö tuo valkoinen vamppu saa vain levänkasvua aikaan ja kasvit ei saa tarvitsemaansa valoa.Tittis kirjoitti:Täällä olisi kanssa rihmaleväongelma. Tuli vastaperustettuun altaaseen vajaa vuosi sitten ja sen koommin en ole mokomaa saanut pois. Koitin puoli vuotta nyppiä joka toinen päivä kaiken pois, loota oli pimeänä viikon jne. Radikaaleimpana toimenpiteenä karsin kaikki kasvit joissa levää oli vähänkin, kokonaan pois, ja jynssäsin sekä kannot että kivet että nypin pois kaiken levän mitä näin, jonka jälkeen taas viikko pimeänä.. Tästä on nyt pari kuukautta ja taas mokoma on jostakin kasvien lomasta pilkistävinään. En haluaisi lähteä myrkkyjen kanssa pelehtimään, joten mikä avuksi?
Purkin koko 100x30x35(kork) ja valaistuksena 90cm 2 x 30W (putket sylvania aquastar). Vesiarvoissa ei ole ollut ongelmia, eikä muitakaan probleemia muuta kuin tämä rihmalevä. LAnnoitusta en käytä. Pitäisikö akvaario pitää reilusti vaan pienellä valolla pidemmän aikaa? Reilu valaistus on suunniteltu alunperin vaativampia kasveja varten, mutta koska alusta alkaen on ollut tuo rihmalevä, niin lootassa on ihan peruskasveja(jotka myös kasvavat erinomaisesti). Millään en haluaisi kaikkia kasveja heittää mäkeen ja perustaa uudestaan koko akvaariota. Tosin sekin pian helpompi vaihtoehto kuin menettää hermonsa ruman leväongelman kanssa
Ei ne leväongelmat mielestäni desinfioimisella ratkea. Pikkuhiljaa olosuhteita muuttamalla, kärsivällisyydellä ja sisulla ne levät nitistetään. Kasvien kannalta erinomaisetkin olosuhteet kirvoittavat joskus levien kasvua, koska jotkut niistä arvostavat hyvin samankaltaisia asioita kuin akvaariokasvitkin. Ne on yleensä niitä leviä, joista on myös vaikein päästä eroonTittis kirjoitti:Mulla kyllä kasvitkin kasvaa ihan hyvin. Täytynee mennä lamppuostoksille, ei tosta muuten varmaan tule loppua muuten kun desinfioimalla koko roska.