Mikä levä riehuu altaassani?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Hatsi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Mikä levä riehuu altaassani?

Viesti Kirjoittaja Hatsi »

Meillä on nyt jonkin aikaa ollut ongelmana kotilot mut nyt myös jokin levä, se valtaa lasit ja kasvit. Leväbarbit on kovasti työn touhussa mutta levä ei vain katoa, olisiko jollain tietoa mikä levä voisi olla ja miten sen saa pois? Tässä muutama kuva levän valtaamista kasveista sekä lämmittimestä.

Kuva

Kuva

Kuva

Mittaan vesiarvot täs illalla kun lapset on nukkumassa.
Hatsi
Junior Member
Junior Member

Re: Mikä levä riehuu altaassani?

Unohdin kokonaan eilen mitata vesiarvot, mutta tässäpä nämä nyt on.

Ph = 6.4
Kh = 0
Gh = 3
No2 = 0
No3 = 25
Lämpötila altaassa on 25 astetta.
Lampuista en osaa sanoa mitä ovat kun tuli tuon valaisinkannen mukana.

Joten olisi kiva jos jollakin olisi tietoa, mikä levä valloittaa altaan ja kasvit?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

En tiedä mikä levä on kyseessä, mutta jos se on kovaa ja hirmuisen raastamisen seurauksena voi saada liuskoja irti, niin se on samaa mitä mulla oli muinoin 98-litraisessa. Partamonni teki levästä selvää parissa päivässä.
Hatsi
Junior Member
Junior Member

Kauheen hinkkauksen levä tarvii ennen kuin lähtee pois, mutta liuskoja en ole saanut revittyä. Kasveissa on tiukemmin kiinni kuin lasissa, Mutta huomenna tai tiistaina pitäisi partamonni saapua altaaseen saa sitten nähdä kuinka levä alkaa kadota. Toivottaasti partamonni ja leväbarbit tekee tuplasti yhteistyötä levää vastaan. :D Kotilo ongelma piti hoitua harlekiininuoliaisten saavuttua altaaseen mutta tuntuu että kotilot vain lisääntyy eikä katoa. :twisted:
Lunazza
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lunazza »

Suosittelen lämpimästi että kokeilet Easy-Lifen nestemäistä hiiltä aluksi pienellä annoksella. Mulla meinas kans olla näitä postitorvikotiloita ihan riesaksi asti mutta katosivat kun otin nestemäisen hiilen käyttöön :) Lisäksi ei oo koskaan ollu mitään leväongelmia :roll:
Valaistus kannattaa kans selvittää. Eikö niissä lampuissa oo mitään merkkiä?
Itse vaihdan loisteputket puolen vuoden välein. Ensin toisen ja sitten muutaman viikon päästä toisen. Kannattaa kirjoittaa esim. mustalla tussilla päivämäärä siihen lampun metalli osaan koska vaihdoit niin voi sieltä sitten kätevästi katsoa koska pitäis lähteä lamppu kauppaan :)
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Voisiko olla jonkin sortin viherlevä? Omissa kasveissa ja laseissa on ollut täsmälleen samanlaista kasvustoa ja mä olen sen aina mieltänyt jonkinlaiseksi viherleväksi. Tiukasti tuo istuu pinnoissa kiinni, mutta en muista että olisi liuskoina irronnut. Joskus sitä oli enemmän, joskus vähemmän.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Hatsi
Junior Member
Junior Member

Sen tiedän että toinen lampuista on uusi ja se on semmoinen sinertävä ja toinen on ihan keltainen varmaan jo ikä loppu valaisin.
Miten tuota easy-lifea käytetään? Ja mistä sitä saa?.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Easy-Life:n Easy Carbo:a saa akvaarioliikkeistä. Se on nestemäisenä pullossa, mittakippo tulee mukana sekä annosteluohjeet.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Hatsi
Junior Member
Junior Member

Toivottavasti on suomenkieliset ohjeet, kielitaitoni on nolla. :mrgreen: Paljonko sitä tarvitsee 420L altaaseen laittaa? Ja kuinka usein? Mietin minkä kokoisen putelin ostaisisin. :D
Toivottavasti se auttaa minun levä ongelmaan, eikai se ole haitallista kallle? Jos kerran kotilotkin kuolee tuohon aineeseen.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Pullon kyljessä on suomenkieliset annosteluohjeet, sitä laitetaan kerran päivässä. Annostelussa kannattaa olla tarkkana, ettei vaan yliannostele. Sitten se saattaa olla asukeille vaarallista. Itse käytän Easy-Carboa seuraariossa, jossa on erilaisia kaloja sekä sukarapuja. Kirsikat senkun lisääntyvät ja vihreätkin ovat taas innostuneet lisimispuuhista.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mä kanssa olen käyttänyt sitä ihan menestyksellä sukarapualtaissakin. Annostelusta justiin kannattaa olla tarkka, ettei laita liikaa, on aika tuhtia tavaraa ilmeisesti niille muuten. Kannattaa noinkin isoa allasta varten ostaa suoraan niitä suurempia pulloja, tulee pidemmän päälle edullisemmaksi. Se on aika kallista.

Mä olen ite taistellut nyt jo toisen altaan kanssa rihmalevää vastaan. Nyt laitoin jo suosiolla heti mietoa levämyrkkyä. Rihmalevä kun viihtyy, kun olot on kasveille suotuisat eli altaan tasapainossa ei ole vikaa. Muutenhan ne kannattaa ensin koittaa laittaa kohdalleen. Noin muuten levämyrkkyjä en kelleen suosittele, eihän ne koskaan hyvästä ole tuollaiset. Kasveista intian vesitähdikki ottaa hiukan nokkiinsa ja pudottaa lehtiään, muilla ei ole näkynyt mitään muutoksia.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Hatsi
Junior Member
Junior Member

Partamonni saapui tiistaina altaaseen auttamaan ja viikonloppuna siivotaan allas veden vaihdon yhteydessä putsataan lasit ja suodattimet.
Eiköhän tästäkin ongelmasta joskus selviä.
Lunazza
Junior Member
Junior Member

Mä en ite putsais samalla suodattimia kun vaihtaa vettä. Siellä järkkyy niin paljon bakteeri kanta. Eikä noista kaloistakaan ole niin kauheasti apua. Kannattaa ensin selvittää syy miksi altaassa on levää.
Loisteputkista sen verran että suosiolla heti vaihtoon. Yleensä seura akvaariossa on levää ehkäsevä putki ja päivän valo. Marssit vaan paikalliseen akvaarioliikkeeseen ja ota vanha putki mukaan niin saat oikean kokoiset putket. :mrgreen:
Etköhän tuolla Easy-Lifella ja putkienvaihdolla pääse jo hyvään alkuun ja levästä eroon [;)]
Hatsi
Junior Member
Junior Member

Valojen vaihto ja tuo nestemmäisen hiilen osto siirtyy nyt tammikuulle, joulu on vienyt rahani. :D Minä olen aina siivonnu suodattimen samaan aikaa kuin veden vaihdotkin, olen siihen totunut kun lemmikkiliikkeessä työharjoittelussa olin 2 kk ni siellä tehtiin niin ja minusta se on hyvä ratkaisu. :D Mutta kiitoksia kalliista hyvistä neuvoista, tammikuussa myös ostetaan kasveja lisää kun altaassa niitä on vain 6kpl ja hakusessa olisi jotakin korkeita taka-alan kasveja, niistäkin voi laittaa ehdotuksia kun en tiedä kasveista mitään, en edes tiedä mitä kasveja altaassani on tälläkin hetkellä. :D
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Suodattimet voi aivan hyvin putsata samaan aikaan vedenvaihdon kanssa. Akvaariovedessä ei juuri bakteereita ole ja suodattimen bakteerimäärällä ei juuri ole merkitystä, jos altaassa on pohjalla hiekkaa tai soraa.

Putkien vaihto kannattaa tehdä parin vuoden välein. Putkiksi käy hyvin sähköliikkeistä tai rautakaupoista saatavat Philipsin, Osramin, ym. 880, 960 putket. Esim. Osramin Skywhite 880 tai Biolux 965. Eikä maksa lähellekkään sitä, mitä ns. akvaarioputket.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Lunazza kirjoitti:Mä en ite putsais samalla suodattimia kun vaihtaa vettä. Siellä järkkyy niin paljon bakteeri kanta. Eikä noista kaloistakaan ole niin kauheasti apua. Kannattaa ensin selvittää syy miksi altaassa on levää.
Loisteputkista sen verran että suosiolla heti vaihtoon. Yleensä seura akvaariossa on levää ehkäsevä putki ja päivän valo. Marssit vaan paikalliseen akvaarioliikkeeseen ja ota vanha putki mukaan niin saat oikean kokoiset putket. :mrgreen:
Etköhän tuolla Easy-Lifella ja putkienvaihdolla pääse jo hyvään alkuun ja levästä eroon [;)]
Mitäs merkitystä sillä on koska ne suodattimet pesee kun ne bakteerit asuu pinnoilla eikä vedessä.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

HomerXVI kirjoitti:Mitäs merkitystä sillä on koska ne suodattimet pesee kun ne bakteerit asuu pinnoilla eikä vedessä.
Esim. ulkosuodattimissa on hyvin runsaasti hajottajabakteereita, eikä niitä siksi tulisi pestä vedenvaihdon yhteydessä.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minäkin olen kyllä kauan ihmetellyt tuota, että suodattimia ei saisi pestä vedenvaihdon yhteydessä. Liekö tämä kielto perua niiltä ajoilta, kun suurimmalla osalla oli soraa pohjalla ja vedenvaihdon yhteydessä pohja lapottiin? Minä olen pessyt niin sisä- ja ulkosuodattimet vedenvaihdon yhteydessä (en tosin samaan aikaan) niin kauan kuin muistan, myös silloin kuin altaissa oli soraa enkä ole ongelmia havainnut. Nyt hiekan kanssa ei tule koskettua muuhun kuin veteen (ei tarvitse pohjaa lapota), jossa niitä hyviä bakuja ei pahemmin ole.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Malys kirjoitti:Minäkin olen kyllä kauan ihmetellyt tuota, että suodattimia ei saisi pestä vedenvaihdon yhteydessä. Liekö tämä kielto perua niiltä ajoilta, kun suurimmalla osalla oli soraa pohjalla ja vedenvaihdon yhteydessä pohja lapottiin? Minä olen pessyt niin sisä- ja ulkosuodattimet vedenvaihdon yhteydessä (en tosin samaan aikaan) niin kauan kuin muistan, myös silloin kuin altaissa oli soraa enkä ole ongelmia havainnut. Nyt hiekan kanssa ei tule koskettua muuhun kuin veteen (ei tarvitse pohjaa lapota), jossa niitä hyviä bakuja ei pahemmin ole.

Juuri näin olen itsekkin tehnyt ja varsinkaan kun pohjaa ei tarvitse lapota niin pinnoilla elää niin paljon bakuja että se on kyllä ihan sama koska ne suodattimet pesee.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Se on paljolti kiinni altaan kypsyydestä ja käytettävissä olevista suodattimista. Sen takia suodattimia ei pitäis pestä kovin tuoreessa altaassa samaan aikaan vedenvaihdon kanssa, koska tuolloin saattaa altaan biologinen toiminta järkkyä. Seurauksena voi olla esim. bakteerisamennus.
Lunazza
Junior Member
Junior Member

HomerXVI kirjoitti:
Lunazza kirjoitti:Mä en ite putsais samalla suodattimia kun vaihtaa vettä. Siellä järkkyy niin paljon bakteeri kanta. Eikä noista kaloistakaan ole niin kauheasti apua. Kannattaa ensin selvittää syy miksi altaassa on levää.
Mitäs merkitystä sillä on koska ne suodattimet pesee kun ne bakteerit asuu pinnoilla eikä vedessä.

sieltä tuli jo vastauksia..
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Täällä olisi kanssa rihmaleväongelma. Tuli vastaperustettuun altaaseen vajaa vuosi sitten ja sen koommin en ole mokomaa saanut pois. Koitin puoli vuotta nyppiä joka toinen päivä kaiken pois, loota oli pimeänä viikon jne. Radikaaleimpana toimenpiteenä karsin kaikki kasvit joissa levää oli vähänkin, kokonaan pois, ja jynssäsin sekä kannot että kivet että nypin pois kaiken levän mitä näin, jonka jälkeen taas viikko pimeänä.. Tästä on nyt pari kuukautta ja taas mokoma on jostakin kasvien lomasta pilkistävinään. En haluaisi lähteä myrkkyjen kanssa pelehtimään, joten mikä avuksi?

Purkin koko 100x30x35(kork) ja valaistuksena 90cm 2 x 30W (putket sylvania aquastar). Vesiarvoissa ei ole ollut ongelmia, eikä muitakaan probleemia muuta kuin tämä rihmalevä. LAnnoitusta en käytä. Pitäisikö akvaario pitää reilusti vaan pienellä valolla pidemmän aikaa? Reilu valaistus on suunniteltu alunperin vaativampia kasveja varten, mutta koska alusta alkaen on ollut tuo rihmalevä, niin lootassa on ihan peruskasveja(jotka myös kasvavat erinomaisesti). Millään en haluaisi kaikkia kasveja heittää mäkeen ja perustaa uudestaan koko akvaariota. Tosin sekin pian helpompi vaihtoehto kuin menettää hermonsa ruman leväongelman kanssa :roll:
*laa la laa*
tarumarika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

Tittis kirjoitti:Täällä olisi kanssa rihmaleväongelma. Tuli vastaperustettuun altaaseen vajaa vuosi sitten ja sen koommin en ole mokomaa saanut pois. Koitin puoli vuotta nyppiä joka toinen päivä kaiken pois, loota oli pimeänä viikon jne. Radikaaleimpana toimenpiteenä karsin kaikki kasvit joissa levää oli vähänkin, kokonaan pois, ja jynssäsin sekä kannot että kivet että nypin pois kaiken levän mitä näin, jonka jälkeen taas viikko pimeänä.. Tästä on nyt pari kuukautta ja taas mokoma on jostakin kasvien lomasta pilkistävinään. En haluaisi lähteä myrkkyjen kanssa pelehtimään, joten mikä avuksi?

Purkin koko 100x30x35(kork) ja valaistuksena 90cm 2 x 30W (putket sylvania aquastar). Vesiarvoissa ei ole ollut ongelmia, eikä muitakaan probleemia muuta kuin tämä rihmalevä. LAnnoitusta en käytä. Pitäisikö akvaario pitää reilusti vaan pienellä valolla pidemmän aikaa? Reilu valaistus on suunniteltu alunperin vaativampia kasveja varten, mutta koska alusta alkaen on ollut tuo rihmalevä, niin lootassa on ihan peruskasveja(jotka myös kasvavat erinomaisesti). Millään en haluaisi kaikkia kasveja heittää mäkeen ja perustaa uudestaan koko akvaariota. Tosin sekin pian helpompi vaihtoehto kuin menettää hermonsa ruman leväongelman kanssa :roll:
Itselläni oli juuri tuo sama loisteputki, ja sen kanssa tuli ongelmia: levät riehui, kasvit ei kasvanu ollenkaan. Yks sanoi ettäö tuo valkoinen vamppu saa vain levänkasvua aikaan ja kasvit ei saa tarvitsemaansa valoa.
Joten kävelin akvakauppaan vanhan lampun kanssa ja sanoin että sellanen lamppu mikä on tehokas ja josta kasvit tykkää eniten.
Sieltä sain Aqua Glo 20W T8 loisteputken, ja kyllä kasvaavat ;) Eli mene kauppaan ja pyydä kasveille tärkeintä valoa, mutta jos useempi niin sitten kerro että tarvit kaks, että mitkä olis parhaat vaihtoehdot, ja sano että leväongelma, sekä altaan koko ois hyvä (itse unohdin, mutta se olis kyllä tärkee sanoa), niin osaavat antaa oikeen lampun.

Onnea lamppukaupoille ;)
Kissa, Hamsterin terra
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Mulla kyllä kasvitkin kasvaa ihan hyvin. Täytynee mennä lamppuostoksille, ei tosta muuten varmaan tule loppua muuten kun desinfioimalla koko roska.
*laa la laa*
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Tittis kirjoitti:Mulla kyllä kasvitkin kasvaa ihan hyvin. Täytynee mennä lamppuostoksille, ei tosta muuten varmaan tule loppua muuten kun desinfioimalla koko roska.
Ei ne leväongelmat mielestäni desinfioimisella ratkea. Pikkuhiljaa olosuhteita muuttamalla, kärsivällisyydellä ja sisulla ne levät nitistetään. Kasvien kannalta erinomaisetkin olosuhteet kirvoittavat joskus levien kasvua, koska jotkut niistä arvostavat hyvin samankaltaisia asioita kuin akvaariokasvitkin. Ne on yleensä niitä leviä, joista on myös vaikein päästä eroon [;)] .
* Huvinsa kullakin! *
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”