Laavakivi meriakvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
Laavakivi meriakvaarioon?
Soveltuisko tavallinen laavakivi jota käytetään esim malawi altaissa, meriakvaarion sisustukseen (muuttuuko ajan myötä eläväksi kiveksi niin kuin tofu kivi)? Akvaarioon ei tule mitään kivikoralleja ymm.
Kysyn siksi, että olen perustamassa niin sanottua ötökkä allasta ja laittaisin sinne vain koralli hiekkaa ja elävää kiveä jonkin verran, tietysti vaahdotin ja pumput.
Irtooko kivistä jotain p**kaa, joka voisi olla haitallista "ÖTÖKKÄAKVASSA" siis ehkä myöhemmin joku 1 tai 2 kalaa, mutta vasta jonkun puolen vuoden tai vuoden päästä.
Tarvis nopeesti infoa.
Kiitos etukäteen kun jaksatte lukea rasittavia viestejäni.
Lusse.
Kysyn siksi, että olen perustamassa niin sanottua ötökkä allasta ja laittaisin sinne vain koralli hiekkaa ja elävää kiveä jonkin verran, tietysti vaahdotin ja pumput.
Irtooko kivistä jotain p**kaa, joka voisi olla haitallista "ÖTÖKKÄAKVASSA" siis ehkä myöhemmin joku 1 tai 2 kalaa, mutta vasta jonkun puolen vuoden tai vuoden päästä.
Tarvis nopeesti infoa.
Kiitos etukäteen kun jaksatte lukea rasittavia viestejäni.
Lusse.
Mielipiteitä ?
No eikö ole mielipiteitä (sori että olen kärsimätön mutta pitäis päättää mitä tehdä noille murikoille).
Vai onko vaan että kellään ei ole kokemusta vastaavasta ?
Lusse.
Vai onko vaan että kellään ei ole kokemusta vastaavasta ?
Lusse.
Yritin etsiä tietoa RC:ltä laavakivestä. Jotakin löytyi mutta en ehtinyt lukea kuin muutaman viestiketjun.
Sellaisia kommentteja oli, että raskasmetalleja liukenee laavasta veteen ne ovat (erityisesti kupari) haitallisia juuri pieneliöstölle.
Jenkeistä näkyy löytyvät oikeaa laavakiveä että sen jäljitelmää.
Sellaisia kommentteja oli, että raskasmetalleja liukenee laavasta veteen ne ovat (erityisesti kupari) haitallisia juuri pieneliöstölle.
Jenkeistä näkyy löytyvät oikeaa laavakiveä että sen jäljitelmää.
-
mikkokoo
- Senior Member

- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Muistelen Tatu Vaajalahden joskus maininneen, että hän kokeili laavakiveä joskus ammoisina aikoina huonolla menestyksellä (voi olla että muistan väärin)?? Itselläni oli laavakiveä 200 l meriakvaariossa vuosina 1990-91, jolloin yritin surkealla menestyksellä rakentaa riuttaa. En osaa sanoa oliko laavakivestä haittaa vai hyötyä, mutta korallien / merivuokon pitämisessä en todellakaan onnistunut.
Ei ole kokemusta, mutta näppituntumalla laavakivi kuulostaa pikkasen huonolta idealta... siinähän on kaikenlaista sontaa, ja eikös se ole aika pehmeää loppujenlopuksi..?
Sinänsä, jos tonne tahtoo laittaa jotain muuta kuin "virallista eläväkiveä", tai korvata osa elävästä kuolleella kivella, niin varmaan kannattaisi kattoa jotain mahdollisimman jämptiä kiveä, siis jotain mitä nyt takapihalta löytyy.. kyllä siihen tulee varmaan sitten elämää.
Ainakin jossain jenkeissähän taidetaan "kasvattaa" elävää kiveä, eli dumppaavat kasan kiveä mereen ja antavat olla siellä sitten vuoden tai pari (?). En tiedä tarkemmin mitä kiveä ne sinne laittavat.
Huomautuksena, tostahan ei tule samanlaista kun tää meidän "eläväkivi", joka on siis (ainakin pääasiassa) korallien kuollutta rankaa... eiks vaan?
Sinänsä, jos tonne tahtoo laittaa jotain muuta kuin "virallista eläväkiveä", tai korvata osa elävästä kuolleella kivella, niin varmaan kannattaisi kattoa jotain mahdollisimman jämptiä kiveä, siis jotain mitä nyt takapihalta löytyy.. kyllä siihen tulee varmaan sitten elämää.
Ainakin jossain jenkeissähän taidetaan "kasvattaa" elävää kiveä, eli dumppaavat kasan kiveä mereen ja antavat olla siellä sitten vuoden tai pari (?). En tiedä tarkemmin mitä kiveä ne sinne laittavat.
Huomautuksena, tostahan ei tule samanlaista kun tää meidän "eläväkivi", joka on siis (ainakin pääasiassa) korallien kuollutta rankaa... eiks vaan?
-
Kimmo S
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Eläväki = kuolleiden kalkkirankaa rakentavien elukoiden rankaa.
Suuri prosentti kivestä kalkkilevän tekemää.
DIY kivi. Mitähuokoisempi, sitä parempi. -> paljon tunneleita ja pinta-alaa pikkuelukoille elää, hapettomat olosuhteet sisälle.
Takapihalta kivi, kiinteää, elukat ei pääse sisälle. (ja eiks suomen kivistäkin sitten liukene metalleja)
Suuri prosentti kivestä kalkkilevän tekemää.
DIY kivi. Mitähuokoisempi, sitä parempi. -> paljon tunneleita ja pinta-alaa pikkuelukoille elää, hapettomat olosuhteet sisälle.
Takapihalta kivi, kiinteää, elukat ei pääse sisälle. (ja eiks suomen kivistäkin sitten liukene metalleja)
Re: Laavakivi meriakvaarioon?
Olen kokeillut laavakiveä erittäin huonolla menestyksellä. Vaikka kivi oli Malawi-akvaariossa pari vuotta "pesussa" silti siinä ilmeisesti oli edelleen liika raskasmetalleja, koko akvaario näytti kärsivän ja kivet oli revittävä sieltä pois, lisäksi piti tehdä muutama kymmenen 40% vedenvaihto, eli aika kalliiksi tuli kokeilu.Lusse kirjoitti:Soveltuisko tavallinen laavakivi jota käytetään esim malawi altaissa, meriakvaarion sisustukseen (muuttuuko ajan myötä eläväksi kiveksi niin kuin tofu kivi)?
Ötökäthän ovat melkeinpä akvaarion herkempiä elukoita, jos haluat että niitä on mahdollisimman paljon ja mahdollisimman monta lajia niin hanki mieluummin vähän enemmän tuoretta kiveä. Kivessä tulee muuten korallejakin, eli jos et tapa niitä niin tulee sinullekin koralliriutta-allas.Lusse kirjoitti:Irtooko kivistä jotain paskaa, joka voisi olla haitallista "ÖTÖKKÄAKVASSA" siis ehkä myöhemmin joku 1 tai 2 kalaa, mutta vasta jonkun puolen vuoden tai vuoden päästä.
Laavakivi sucks
No [sensuroitu]
tälleenhän tää etenee.
Oon aika uusi täällä (oon lukenut vain juttuja 3-4kk) mutta nyt vasta äskettäin rekisteröitynyt
Täytyy sanoa että tää on loistava homma, jos kaipaa tietoa.
Kiitos kaikille vastauksista, nyt olen taas hitusen viisampi ja moni muukin tietää että ei kannata laittaa laa##%&//(eä altaaseen.
Eli kiville jotain virkaa (grilli kiviksi) heh he....
Lusse.
Oon aika uusi täällä (oon lukenut vain juttuja 3-4kk) mutta nyt vasta äskettäin rekisteröitynyt
Täytyy sanoa että tää on loistava homma, jos kaipaa tietoa.
Kiitos kaikille vastauksista, nyt olen taas hitusen viisampi ja moni muukin tietää että ei kannata laittaa laa##%&//(eä altaaseen.
Eli kiville jotain virkaa (grilli kiviksi) heh he....
Lusse.
Jostain muistan lisäksi lukeneeni että osa "laavakivenä" myydyistä kivistä on todellisuudessa metalliteollisuuden sivutuotetta (malmin rikastamisessa synyvää kuonaa), joka ei taatusti tee hyvää riutalle.
Kuinkas muuten lekaharkot? Joku kertoi moukaroineensa lekaharkkoja palasiksi ja rakentanut niistä malawikalliota, onnistuisiko niiden käyttö merialtaassa kasvatusalustana?
/jari
Kuinkas muuten lekaharkot? Joku kertoi moukaroineensa lekaharkkoja palasiksi ja rakentanut niistä malawikalliota, onnistuisiko niiden käyttö merialtaassa kasvatusalustana?
/jari
Yksi vaihtoehtohan on tietysti keraamiset kivet. Itselläni on yksi tämmöinen "kivi", pitäisi olla aika inertti.
http://www.aqua-web.org/users/simppu/foo/
Eli se on se Tolppa siinä oikealla.
http://www.aqua-web.org/users/simppu/foo/
Eli se on se Tolppa siinä oikealla.
www.aquapro2000.dearska kirjoitti:Simppu toi keraaminen kivesi näyttää hienolta,mistä moista kiveä saa?