Corydoras nanus
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Corydoras nanus
Hei,
voisiko joku kertoa minulle pikkukorumonnisista (corydoras nanus)? Huomasin, että "leopardimonniseni" ovatkin näitä...
voisiko joku kertoa minulle pikkukorumonnisista (corydoras nanus)? Huomasin, että "leopardimonniseni" ovatkin näitä...
160 l- melanotaenia praecox, corydoras C126, Ancistrus sp., trigonostigma espei
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
20 l- crystal red
Re: Corydoras nanus
Minkä mukaan määritit? Nimittäin tuskin on nanus, sillä surinamilaisia kaloja eksyy Suomeen äärimmäisen harvoin. Minä esimerkiksi en ole koskaan nähnyt oikein määritettyä nanusta.Regenbogenfisch kirjoitti:Hei,
Kuva auttaisi kertomaan mikä sinulla on.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"
Eino Leino & Juice Leskinen
-
- Junior Member
Hei,
kyllä se on nanus. Kauppiaani myy niitä. Asun muuten Saksassa, eli täältä niitä toisinaan saa.
Yritän ottaa kuvan kalojen ruokaillessa, silloin ne pysyvät hetken paikoillaan
kyllä se on nanus. Kauppiaani myy niitä. Asun muuten Saksassa, eli täältä niitä toisinaan saa.

20 l- crystal red
20 l- crystal red
Jos sinä asuisit Surinamissa, niin uskoisin että kauppiaasi olisi oikeassa. Kyllä niitä nanuksia Suomessakin myydään aina silloin tällöin. Eivät vain ole oikeita eivätkä ole Saksassakaan. Corydoras-gurut Ian Fuller Ja Hans-Georg Evers eivät ole saaneet tuoreeseen kirjaansa muuta varmaa nanuksen kuvaa kuin museosta otetun tyyppiyksilön kuvan. He eivät myöskään osaa varmuudella erottaa nanusta muista lähilajeista. Jos niissä nanuksissa olisi lappu kyljessä, että pyydystetty Surinamista Brokopondosta Marowijnejoen sivuhaarasta Granista Ligolion ja Awaradamin putousten väliltä, niin aivan varmasti myös H-G Evers tulisi viivana paikalle.Regenbogenfisch kirjoitti:Hei,
Mielenkiinnosta haluaisin tietää, mitä lajia nämä c. elegans nanus nimellä suomeen tulevat monniset sitten oikein ovat ellei pikkukorumonnisia? Minulla uiskentelee yksi tällainen muiden korumonnisten joukossa. Kokoa kaverilla on hätäiseen 3 cm ja tästä ei ole enää kasvanut, vaikka olen lukenut mittaa pitäisi tulla 4,5-5 cm. Minulla oli näitä alunperin useampi, mutta muut yksilöt menehtyivät parin viikon sisällä tulostaan ilman selkeitä oireita.
"Viisaat oppivat toisiltaan, keskinkertaiset virheistään, mutta tyhmät eivät opi mitään, koska he tietävät jo kaiken."
(Mahatma Gandhi)
240l + 180l + 63l
(Mahatma Gandhi)
240l + 180l + 63l
-
- Junior Member
En sitten tiedä mitä ne sitten olisi. Nanusta saa Saksasta..Liekö sitten joku muunnos tms. Ei hajua.
20 l- crystal red
20 l- crystal red
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Voi olla melkein mitä tahansa, jonka pussin kylkeen on jossain tukkuportaassa keksitty lätkäistä C. nanus -nimilappu. Kukaan ei oikeastaan missään vaiheessa virallisesti tarkista, ovatko ne nimet oikein. Varsinkin juuri näitä harvinaisempia lajeja tai sellaisten sukujen edustajia, joissa on paljon samannäköisiä lajeja, myydään säännöllisesti väärällä nimellä. En muista, olenko viime aikoina nähnyt esimerkiksi ainuttakaan oikealla nimellä myytävää ottoa. Samoin sekalaisia hybridiripsimonneja myydään tasaiseen tahtiin niin täällä kuin luultavasti Saksassakin sen lajin nimellä, jota kala nyt sattuu silmämääräisesti muistuttamaan.Regenbogenfisch kirjoitti:En sitten tiedä mitä ne sitten olisi. Nanusta saa Saksasta..Liekö sitten joku muunnos tms. Ei hajua.
Jeps, kuva voisi auttaa prboyta määrityksessä, vaikka valokuvakin voi olla monnien kohdalla aika epävarma väline. Planetcatfish kertoo nanuksen olevan erityisen hankala määritettävä, koska tyyppiyksilö on keskenkasvuinen (vaikea verrata aikuisiin kaloihin) ja samannäköisiä lähilajeja on lukuisia.
(ps. Google muuten löysi nimellä Corydoras nanus 403 kuvaa. Mikään niistä ei taida olla aito?)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Junior Member
Hei,
Saksassa on muutama monniasiantuntija jotka ovat tuoneet ko. lajia. Sitä on myös kuulema viljelty. Eräs monniekspertti (jolla on muuten 50 akvaa)toi Surinamista myös corydoras boesemania, jota ei aikaisemmin ole tunnettu Saksassa. Eli käsittääkseni on hyvinkin mahdollista,että omistaa nanusta.
Saksassa on muutama monniasiantuntija jotka ovat tuoneet ko. lajia. Sitä on myös kuulema viljelty. Eräs monniekspertti (jolla on muuten 50 akvaa)toi Surinamista myös corydoras boesemania, jota ei aikaisemmin ole tunnettu Saksassa. Eli käsittääkseni on hyvinkin mahdollista,että omistaa nanusta.
20 l- crystal red
20 l- crystal red
Kyllä minä tuon Ingo Seidelin haastettelun olen lukenut. Ei siinä sanottu halaistua sanaa Corydoras nanuksesta. Toki on mahdollista, että hän on boesamanin ohella tuonut myös nanusta. Siitä on kuitenkin pitkä, jos nyt ei ihan valovuoden mittainen matka sinun akvaarioosi. Seidelin kaltaiset kaverit eivät jätä jossain lehdessä kertomatta nanuksen viljelystä ja siitä, miten tuon lajin erottaa muista elegans-ryhmän lajeista. Sellaista juttua vain ei ole ilmestynyt Saksan neljässä merkittävimmässä akvaariolehdessä, joiden tilaaja muuten olen. No, voinhan minä sitä toki Ingolta kysäistä, jos muutakin asiaa tulee.Regenbogenfisch kirjoitti:Hei,
Harvinaisuuksien tie sen jälkeen kun ne on saatu lisääntymään tavalliselle kuluttajalle on, kuten edellä sanoin, pitkä. Ensi vaiheessa poikaset leviävät muille harrastajille. Jossain vaiheessa niitä on saatavissa joistakin erikoisliikkeestä. Hintakin on kova, Corydoraksilla varmasti jossakin 50 ja 100 euron välillä kappaleelta. Vasta paljon myöhemmin niitä alkaa ilmestyä, jos viljely onnistuu helposti, myös tavallisiin akvaarioliikkeisiin. Mitä sinä muuten maksoit omista "nanuksistasi"? Vaikeasti erotettavissa erikoislajeissa kyllä aina seuraa alkuperäisen määrittäjän "sertifikaatti", joka varmentaa määrityksen. Kuka tässä tapauksessa on määrityksen takana?
-
- Junior Member
Voit ollakin oikeassa. Kuitenkaan en tarkoittanut vain Herra Seidl:ia. Hänet mainitsin vain esimerkkinä siitä, että tämmöiset harrastajat hankkivat harvinaisuuksia. Tunnen itse muutaman monniviljelijän ja "tieto" tulee sieltä. Kyllä muutkin monninkasvattajat hankkivat harvinaisuuksia kuin vain edellä mainittu Hr. Seidl. Nanusta on kuulema viljelty, se on ainoa tieto.
--------------------------------------------------------------------------------------
Ei onnistunut enää tuon tekstin muokkaus. Joten vielä haluaisin tarkentaa, että en tarkoittanut että juuri Hr. Seidl olisi hankkinut ko.lajiketta. Kuten sanoit, hän olisi varmasti maininnut sen tekstissään, jos tällaista olisi tapahtunut. Tieto tulee muilta monninkasvattajilta. En tietenkään voi sanoa että he ovat 100 % oikeassa, kirjoitin tänne lähinnä sen, mitä olen kuullut. Eli voit hyvinkin olla oikeassa. Monnit tulivat muuten kalalajien vaihdossa.
--------------------------------------------------------------------------------------
Ei onnistunut enää tuon tekstin muokkaus. Joten vielä haluaisin tarkentaa, että en tarkoittanut että juuri Hr. Seidl olisi hankkinut ko.lajiketta. Kuten sanoit, hän olisi varmasti maininnut sen tekstissään, jos tällaista olisi tapahtunut. Tieto tulee muilta monninkasvattajilta. En tietenkään voi sanoa että he ovat 100 % oikeassa, kirjoitin tänne lähinnä sen, mitä olen kuullut. Eli voit hyvinkin olla oikeassa. Monnit tulivat muuten kalalajien vaihdossa.
20 l- crystal red
20 l- crystal red
Minä väännän vielä kerran rautalangasta.Regenbogenfisch kirjoitti:Voit ollakin oikeassa. Kuitenkaan en tarkoittanut vain Herra Seidl:ia. Hänet mainitsin vain esimerkkinä siitä, että tämmöiset harrastajat hankkivat harvinaisuuksia. Tunnen itse muutaman monniviljelijän ja "tieto" tulee sieltä. Kyllä muutkin monninkasvattajat hankkivat harvinaisuuksia kuin vain edellä mainittu Hr. Seidl. Nanusta on kuulema viljelty, se on ainoa tieto.
Pari vuotta sitten kukaan ei todella osannut kertoa, kuinka laji Corydoras nanus (Muuten lajike on kasvien jalostusmuoto. Yhdestä ja samasta kasvilajista voi olla jalostettuna satoja lajikkeita) erotetaan muista läheisistä lajeista. Tämä johtui siitä, että kyseitä lajia tunnetaaan varmasti vain kaksi museossa alkoholiin säilöttyä melko huonokuntoista tyyppiyksilöä. Typpiyksilöiden löytöpaikka on melko tarkkaan tiedossa. Jotta voisimme sanoa, miltä nanus näyttää elävänä luonnossa tai akvaariossa, jonkun täytyisi pyydystää se uudelleen kyseiseltä paikalta. Toki asiaa voisi lähestyä myös mittaamalla erilaisia yksilöitä monesta eri kohdasta millimetrin kymmenesosan tarkkuudella ja laskemalla luulevyjen määriä eripuolilla kalan ruumista ja vertaamalla näitä tuloksia elegans-ryhmän muihin lajeihin. Mittaukset tehdään kuolleista yksilöistä mikroskoopin avulla.
Parin viime vuoden kuluessa on toki mahdollista, että joku on tuonut Saksaan oikealta paikalta oikeaa nanusta ja levittänyt sitä tai sen poikasia muille harrastajille. Sitä minä vain ihmettelen, miksi tuo joku ei ole kertonut siitä julkisesti alan akvaariojulkaisuissa. Toisaalta olen varma, että viimeistään Hans Georg Evers tai Ingo Seidel olisivat hankkineet kyseisiä oikeita nanuksia ja tehneet niistä jutun, jos kukaan muu ei olisi vaivautunut.
Se mikä on varmaa on, että nanusta on väärin määritettynä laajalti akvaarioharrastuksen piirissä. Osa on nimennyt sen erilaisten väärien lähteiden perusteella vasten parempaa tietoaan. Osa on vain uskonut hänelle kerrottuja nimiä. Niinpä kun törmäätte luotettavien akvaariokirjojen perusteella harvinaisena pidettyyn lajiin, kysykää aina mihin määritys perustuu. Muussa tapauksessa voitte joutua maksamaan huomattavasti liikaa roskasta. Tällä hetkellä erityisenä vaarana ovat Itä-Euroopassa tehtaillut risteymät.
Kun kerroit saaneesi nanuksesi vaihdossa, osoittaa n. 99, 99 %:n varmuuudella, että kyseessä eio ole oikea nanus. Tosin en tiedä onko sillä mitään merkitystä. Huomattava osa kaikista akvaarioissa pidetyistä kaloista on väärin määritetty.