Tunnistaisiko joku ongelman?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
mesis
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Tunnistaisiko joku ongelman?

Viesti Kirjoittaja mesis »

Olen jo tovin ollut huuli pyöreänä näiden taistelutyttöjen kanssa. En ymmärrä, mikä niillä on eivätkä lääkitykset ole purreet (Fungus Clear, Medimor). Ihan normaalisti ovat pyörineet akvaariossa ja syöneet ym. Tekisin jotain, jos tietäisin mitä voisin. Vesiarvoissa ei ole ollut heilahteluja ja putsaan fisulandian säännöllisesti kerran viikossa. Vesiarvot ovat siis olleet Junglen testitikun mukaan NO3:0-20, N02:0, GH:150, chlorine:0, KH:40, pH:6.8. Jos joku tunnistaisi ongelman ja tietäisi ratkaisun, voisivat tytöt ehkä jatkossa välttyä turhilta lääkityksiltä ja eristyksiltä. Akvaario on reilun vuoden ikäinen, mutta kaloissa on hyvinkin vanhoja yksilöitä (otettu aikanaan hoitoon).

Otan vastaan satikutiakin, jos olen sen ansainnut.

------------------------

Ja niin, näitä muita juttuja lukiessa tuli mieleen: 1)asun länsi-Vantaalla ja 2)olen kerran viikossa syöttänyt pakastetoukkia.

Akvaariossa asuu 4 taistelukalaa, keisareita, kupari- ja mustatetroja, niiden lisäksi muutama monni ja piikkisilmä. Näyttävät elävän täydessä symbioosissa. Litrat/kalan senttimäärät pitäisivät kirjan mukaan olla kohdillaan.
Liitteet
Tuike.jpg
Tuike.jpg (15.21 KiB) Katsottu 2712 kertaa
Typy.jpg
Typy.jpg (12.57 KiB) Katsottu 2711 kertaa
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Re: Tunnistaisiko joku ongelman?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Tuohon linkkiin kannattaa tutustua: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=32&t=4349" onclick="window.open(this.href);return false;, eli kerropa hieman tarkemmin akvaariosi perustietoja.

Kannattaa aina selvittää ensin mikä tauti on kyseessä, ennen kuin lääkitsee kalat ja sitten lääkitä vain sairaat yksilöt erillään karanteenissa.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
mesis
Starting Member
Starting Member

akvaarion tilavuus ja mitat
valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Jaa.. vai että romskun haluat? Jotenki musta tuntuu kummalle, jos mm. akvaarion valaisintiedot jotenki liittyy näihin sairauksiin. Vaikka mistäs sitä koskaan tietää. Otin sen takia kuvat, että ne ehkä kertois enemmän ku tuhat sanaa? Oletin otaksuttavan, että muuten fisut ja kasvit ym olisivat tällä hetkellä kunnossa ja siksi ihmettelin näitä kahta kummajaista. Onkohan taistelukalat jotenki muita herkempiä? Lienee yksilöllistä?

No, tässä vähän mun harrastuksesta: Akvaarion tilavuus on 128L, mitat 40x40x80, sisäinen vaahtomuovisuodatin, mikä on ollu toiminnassa aiemminkin, kun mulla oli akvaario (samainen laari) joitain vuosia sitten. Älkää säikähtäkö, patruunat eivät ole siltä aikakaudelta ja niitä vaihdellaan sitä mukaa kuin silmä kertoo että on jo aika. [;)] Lähdin silloin ulkomaille ja fisut sai uuden kodin. 15kk sitten lähtivät ulkomaille vuorostaan nämä henkilöt, jotka silloin otti mun kalat hoitoon ja niinpä perustin taas akvaarion ja otin takaisin myös jokusen oman vanhan kalan. Hengissä on vielä suurin osa. :) Monnit oli poikinu ja niitä tuli hoitoon useampia isoja yksilöitä (muistaakseni 9?), en raaskinut toimittaa pois kun elivät hyvin symbioosissa ja jokaisella oli oma kolosensa. Olivat budjanneet keskenään edellisessäkin paikassa. Yhdessä vaiheessa ehkä noin puolen vuoden kuluttua(?) niitä alkoi yllättäen kupsahdella oikein olan takaa ja kanta karsiutui kahteen + 1 uunituore poikanen. Ihmettelin tätä tapahtumaa näillä keskustelupalstoilla, mutta selitystä ei löytynyt. Kommenttia kylläkin, että monneja oli liikaa (kyllä mä sen hiffaan..). Muita kaloja sieltä tuli 3 mustatetraa ja 6 kuparia sekä 3 ikivanhaa piikkisilmää. Näiden kavereiksi hommasin taistelukaloja, mitä mulla on ollut ennenkin vuosia sitten.

Ja kyllä, satsasin siihen perustukseen! Laitoin pohjalle substraatit ja nitraattihelmet, sitten tuoreen hyvin pestyn soran. Vedenparannusaineet ja bakteerimömmöt sai rauhassa kehittyä; laarissa oli pelkkiä kasveja ekan kk:n.

Ekan taistelukalauroksen kanssa oli vaikeuksia. Huomasin sillä ison haavan kyljessä (kuin veitsellä leikattu) vajaan kk:n kuluttua ostohetkestä. En löytänyt mitään muuta kuin mahdollisen pumpun takaosan reunan, johon olisi voinut itsensä teloa, mutta epäilen ettei ehkä kuitenkaan.. Sitä sitten lääkittiin pitkään ja hartaasti, välillä tuli pumpulia ja välillä taas näytti paranevan, kunnes taas repsahti ja taas lääkittiin. Tätä rumbaa jatkui kuukausitolkulla kunnes tajusin luovuttaa. Kala ei näyttänyt olevan moksiskaan, mutta näköjään: ovatko ne koskaan?

Tässä taistelukalalääkityksessä tein sen virheen, että lääkitsin pari kertaa koko laarin ja kukathan siitä kärsi. Syksy saapui akvaarioon ja niinpä kasvikantaa tuli uusittua oikein urakalla. Siitäkös syntyi melkoinen kotilo-ongelma, vaikka huuhdoin kasvit huolella ennen istuttamista. Niinpä pelastajiksi haettiin 3 petokotiloa - hyvin hoitivat hommansa!! Nyt petokotiloita on jo vähintään 10 eikä enää yhden ainutta muunlaista kotiloa (harmi, olisivat hyvää ruokaa). Koitan onnistumatta viljellä kolmea normikotiloa omassa isossa kulhossaan.

Hain uuden taistelukalauroksen, kun 3 naarasta näytti alkavan tosissaan hakea paikkaansa laumassa ja se ei ollut kivaa katsottavaa. Ensimmäinen ehdokas kellui jo saapuessaan, oli ollut eristyksissä jo kaupassa mutta piti olla jo ihan kunnossa. Tyyppi palautettiin kauppaan ja uusi uljas timantti tuli tilalle, tomera setä. Uutta jalostusta: half moon. Koska naaraat olivat aika ärhäköitä, toin samalla uuden half moon pikkutytön hämäykseksi, etteivät teilaisi urosta heti alkuunsa vaan joutuisivat jakamaan huomionsa. Tämä näytti toimivan. Pikkutyttö sai kyllä vähän siipeensä, eviä nokittiin mutta osasi antaa takaisin ja niinpä löysi hiljalleen paikkansa. Ärhäkin vanhoista naaraista löytyi yhtenä aamuna kuolleena ilman muuta näkyvää kuin täysin valkoinen rintamus (ei kuitenkaan pöhöttynyt): verenkierto loppunut, siis sydis? Muuten elämä hiljalleen rauhoittui ja Typynkin evät palautuivat. Typy, tämä half moon pikkutyttö, on juurikin ylläolevissa kuvissa. Pyrstön vierellä toisella puolella "kasvaa" jokin valkoinen. Mitenköhän kuvailisin sanoin? Näyttää ihan kuin kalkille, joka puskee suomujen välistä. Suomut edelleen ihan paikallaan. Toisella puolella alkaa nyt pullottaa ihan kuin tämä valkoinen kohta puskisi läpi sieltäkin.

Tuike, joka näyttää kuvassa aika pahalle (en edes tajunnut noin pahaksi ennenkuin otin kuvan), on erilainen. Sen kaunis turkoosi kimallus on jo pidemmän aikaa hiipunut. Sille alkoi muodostua "paksunnosta" eli turkoosia paksumpaa kudosta ensin selkäevän tuntumaan ja siitä se on varsin hiljaa levinnyt muuallekin kroppaan. Ei ole vaikuttanut kalan olemukseen. Lopulta pään tienoollekin alkoi tulla turvotusta ja tummennusta. Kala näyttää ikäänkuin vanhentuneen. Nyt näyttää jo pöhöttyneenkin, ei taida kauaa tällä hoidolla potkia.. :(

Vaihdan akvaariosta viikottain (enkä ole missannut kertaakaan) 30-40L ja huuhdon huolella pumpun ja suodattimen. Olkapääleikkauksesta huolimatta olen tätä fisulandiaa hoivannut minkä ikinä olen pystynyt. Olen imuroinut pohjaa lapolla ja välillä osunut substraattiin ja jokunen nitraattihelmikin on putkahtanut esiin. Levä ei ole kuitenkaan karannut käsistä, vaan sitä on vain pinnalla olevissa kasvien lehdissä; ei haittaa millään tavalla. Taistelukalat tykkää öisin makoilla pintakasveilla, niin en ala niitä tarpeettomasti nyppiä. Lannoitan kasveja lähinnä Tetran Cryptolla (äärimmäisen harvoin) ja EasyLifen ProFitolla harvoin ja silloinkin vain puolet ehdotetusta määrästä. Lannoitin jossain vaiheessa EasyCarbolla kunnes kerran kai laitoin liikaa, kun fisuilta loppui happi?? Olin samana iltana apteekissa hakemassa vetyperoksidia ja jouduin siellä kuulusteluun, että mihin muka tarvitsen niin vahvaa ainetta. Sain kuitenkin ja kun tilanne helpottui, vaihdoin puolet vedestä. Anyway, kasvit ovat aikalailla villinä minimaalisesta lannoituksesta huolimatta. Valaisin on yhden putken 18W, jossa on heijastin. Näyttää riittävän jopa vesiorkidealle.

Vedessä on ilmastus päällä öisin. En tiedä onko siitä hyötyä, mutta ei kai haittaakaan?

Ruokin kaloja kerran päivässä iltaisin pienellä hyppysellisellä Tetra Prota, Tetra Bettaa ja kuivattuja bloodwormejä. Pohjakalat ovat krantuimpia, niille kelpaa vain joko tabu JBL:n Novofectiä tai OSIn spirulina wafer. Vaikka näyttää siltä, ettei pohjalle ehdi vajota juurikaan hippusafkaa, näyttää sitä riittäneen myös petokotiloille kun siellä kert elävät, kasvavat ja lisääntyvät.

Hommasin ison monnikannan karsiutumisen jälkeen 10 keisaritetraa, kun tuntui että laari kaipaa lisää kalaa. Jokunen kuparitetra on kupsahtanut ja niiden tilalle olen täydentänyt parvea (nyt 10 kpl). Fisulandia näyttää nyt ainakin omaan silmään suht tasapainoiselta.

Vieläkö lisää? Ja helpottiko tunnistustehtävää? [;)] No nyt auttakaa! Tai sit käskekää lopettamaan koko harrastus. Kyllä ton kanssa välillä itku pääsee. Tykkään siitä silti, ne on mulle rakkaita kaikki yhdessä ja erikseen.
Mun ongelmana taitaa olla se, että inhimillistän eläimet ja eläimellistän ihmiset.
kati1969
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kati1969 »

mesis kirjoitti:...Junglen testitikun mukaan NO3:0-20, N02:0, GH:150, chlorine:0, KH:40, pH:6.8...
Kokonaiskovuus 150 ja karbonaattikovuus 40? Kuulostaa melkoisilta arvoilta ja taistelukalallehan sopii pehmeä vesi. Voisiko tuossa olla syytä ongelmaan?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

kati1969 kirjoitti:
mesis kirjoitti:...Junglen testitikun mukaan NO3:0-20, N02:0, GH:150, chlorine:0, KH:40, pH:6.8...
Kokonaiskovuus 150 ja karbonaattikovuus 40? Kuulostaa melkoisilta arvoilta ja taistelukalallehan sopii pehmeä vesi. Voisiko tuossa olla syytä ongelmaan?
Taitaa olla niin, että kovuudet on ilmoitettu ppm (miljoonasosina), eikä kuten normaalisti saksalaista dH asteikkoa käyttäen. Miljoonasosat saa kuulostamaan järkeviltä jakamalla ne luvulla 17,9 eli GH olisi 8,38 ja KH 2,23, eli ihan hyvissä lukemissa taistoa ajatellen mennään.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

mesis kirjoitti:Jaa.. vai että romskun haluat? Jotenki musta tuntuu kummalle, jos mm. akvaarion valaisintiedot jotenki liittyy näihin sairauksiin. Vaikka mistäs sitä koskaan tietää.
Yleensä on helpompi lähteä kartoittamaan ongelmaa, jos saa ensin kunnon perustiedot akvaariosta ja sen hoidosta. Tuo laittamani linkki on ohjeena kaikille tuolla Hoito, ongelmat ja kalataudit-osion alussa.
mesis kirjoitti: Akvaarion tilavuus on 128L, mitat 40x40x80, sisäinen vaahtomuovisuodatin, mikä on ollu toiminnassa aiemminkin, kun mulla oli akvaario (samainen laari) joitain vuosia sitten. Älkää säikähtäkö, patruunat eivät ole siltä aikakaudelta ja niitä vaihdellaan sitä mukaa kuin silmä kertoo että on jo aika.
Suodatus on mielestäni ihan liian vähäinen.
mesis kirjoitti:Muita kaloja sieltä tuli 3 mustatetraa ja 6 kuparia sekä 3 ikivanhaa piikkisilmää. Näiden kavereiksi hommasin taistelukaloja, mitä mulla on ollut ennenkin vuosia sitten.
Nuo mustatetrat näykkivät usein pitkäeväisten kalojen eviä ja pyrstöjä, joten siinä ainakin voisi olla yksi syy taistelukalojesi ulkonäköön/vointiin. Lisäksi tuo kertomasi taistelukalojen käytös, eli tappelut keskenään ovat tietenkin myös aiheuttaneet kaloille noita vammoja ja altistuksia muillekin vaivoille.

mesis kirjoitti:Ekan taistelukalauroksen kanssa oli vaikeuksia. Huomasin sillä ison haavan kyljessä (kuin veitsellä leikattu) vajaan kk:n kuluttua ostohetkestä. En löytänyt mitään muuta kuin mahdollisen pumpun takaosan reunan, johon olisi voinut itsensä teloa, mutta epäilen ettei ehkä kuitenkaan.. Sitä sitten lääkittiin pitkään ja hartaasti, välillä tuli pumpulia ja välillä taas näytti paranevan, kunnes taas repsahti ja taas lääkittiin. Tätä rumbaa jatkui kuukausitolkulla kunnes tajusin luovuttaa. Kala ei näyttänyt olevan moksiskaan, mutta näköjään: ovatko ne koskaan?

Tässä taistelukalalääkityksessä tein sen virheen, että lääkitsin pari kertaa koko laarin ja kukathan siitä kärsi.
Mikä lääkitys oli kyseessä? Lääkkeet eivät ole niin turvallisia kaloillekaan, joten sairastunut kala pitäisi lääkitä ihan muista erikseen vaikka karanteeniakvaariossa. Turhia lääkityksiä tulee välttää, eli ensin pitäisi varmistaa diagnoosi.
mesis kirjoitti:Hain uuden taistelukalauroksen, kun 3 naarasta näytti alkavan tosissaan hakea paikkaansa laumassa ja se ei ollut kivaa katsottavaa. Ensimmäinen ehdokas kellui jo saapuessaan, oli ollut eristyksissä jo kaupassa mutta piti olla jo ihan kunnossa. Tyyppi palautettiin kauppaan ja uusi uljas timantti tuli tilalle, tomera setä. Uutta jalostusta: half moon. Koska naaraat olivat aika ärhäköitä, toin samalla uuden half moon pikkutytön hämäykseksi, etteivät teilaisi urosta heti alkuunsa vaan joutuisivat jakamaan huomionsa. Tämä näytti toimivan. Pikkutyttö sai kyllä vähän siipeensä, eviä nokittiin mutta osasi antaa takaisin ja niinpä löysi hiljalleen paikkansa. Ärhäkin vanhoista naaraista löytyi yhtenä aamuna kuolleena ilman muuta näkyvää kuin täysin valkoinen rintamus (ei kuitenkaan pöhöttynyt): verenkierto loppunut, siis sydis? Muuten elämä hiljalleen rauhoittui ja Typynkin evät palautuivat. Typy, tämä half moon pikkutyttö, on juurikin ylläolevissa kuvissa. Pyrstön vierellä toisella puolella "kasvaa" jokin valkoinen. Mitenköhän kuvailisin sanoin? Näyttää ihan kuin kalkille, joka puskee suomujen välistä. Suomut edelleen ihan paikallaan. Toisella puolella alkaa nyt pullottaa ihan kuin tämä valkoinen kohta puskisi läpi sieltäkin.
Itse en hommaisi lisää taistelukaloja, jos niiden sopuisa yhteiselo ei vain toimi.
mesis kirjoitti:Vieläkö lisää? Ja helpottiko tunnistustehtävää? [;)] No nyt auttakaa! Tai sit käskekää lopettamaan koko harrastus. Kyllä ton kanssa välillä itku pääsee. Tykkään siitä silti, ne on mulle rakkaita kaikki yhdessä ja erikseen.
Kannattaa miettiä jatkossa tuota kalastoa. Epäilen kalojesi vaivojen syyksi ihan tuota keskinäistä nahistelua (ja sitä myöten vaurioituneiden kohtien kautta on voinut tunkeutua myös taudinaiheuttajia kalojen ihoon ja elimistöön.)
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Venla97
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Venla97 »

Taavetti kirjoitti:
mesis kirjoitti:
mesis kirjoitti: Akvaarion tilavuus on 128L, mitat 40x40x80, sisäinen vaahtomuovisuodatin, mikä on ollu toiminnassa aiemminkin, kun mulla oli akvaario (samainen laari) joitain vuosia sitten. Älkää säikähtäkö, patruunat eivät ole siltä aikakaudelta ja niitä vaihdellaan sitä mukaa kuin silmä kertoo että on jo aika.
Suodatus on mielestäni ihan liian vähäinen.
Pukkaan nyt kysymystä tänne väliin vaikken auttaa osaakaan [:I]
Mistä tietää suoraan ettei suodatus riitä? Tarkoitan sitä, että eikö noissa sisäsuodattimiakin ole eri voimakkuuksia saatavilla?
Näin amatöörinä olen luullut, että tuon kokoisessa riittäisi vaikkapa 570l/h suodattava. [:I]
Vai tarvitaanko tämän kokoiseenkin ulkoinen suodatin ihan normikansoituksella?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Venla97 kirjoitti:Mistä tietää suoraan ettei suodatus riitä? Tarkoitan sitä, että eikö noissa sisäsuodattimiakin ole eri voimakkuuksia saatavilla?
Näin amatöörinä olen luullut, että tuon kokoisessa riittäisi vaikkapa 570l/h suodattava. [:I]
Vai tarvitaanko tämän kokoiseenkin ulkoinen suodatin ihan normikansoituksella?
Kyllä tuollaiseen n.120-litraiseen kohtuullisella kalastolla riittää 570l/h.

http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/suodatus.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Venla97
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Venla97 »

^
Kiitos linkistä :D
mesis
Starting Member
Starting Member

Noin, tulihan sieltä. :D

Tää mun pumppu on siis vanha Hydori, joka pitäis riittää 150L laariin. Alkaa vaan olla vaikeeta löytää patruunoja. Vähän niinku vanhaan tietokoneeseen koittais saada lisää muistia.. Sen vedenpyörityksen voi säätää joko hiljemmalle tai lujemmalle. On ollu hiljasimmalla ku tuntuu silti olevan aikamoinen "pesukone". Voi olla et alkais olla aika uusia sekin höskä. Vaikkakin kaipaisin silti lyhyen ja ytimekkään perustelun sille, miksi se ei riitä?

Tästä kalakannasta on nyt pakko kysäistä. Mitäs ihmettä sitten teet sille populalle, joka sulla siellä jo on? Kylmäverisesti vaan tapat osan? Mä en pysty ellei oo painava syy. En oo kertaakaan nähny et nää mustatetrat olis käyny napsimassa ketään. Tekeekö ne sen sit yön pimeinä tunteina? En nyt mitenkään erityisesti haluaisi puolustellakaan niitä, mutta musta ne on ollu aika säyseitä. Siis vaikka ei vertaisikaan taistelukaloihin (ja neki on normaalitilanteessa ihan ihmisiks).

Onko sulla Taavetti ollu taistelukaloja? Mä luulen, että kun on kerran sellasen elämää seuraillut, siihen jää väkisinki koukkuun. Ne on äärettömän persoonallisia, fiksuja ja filmaattisia kavereita. Tokihan kaikella on puolensa. Tää et mun naaraat alkoi flaidata keskenään (ei kuitenkaan niin että veri olis lentäny), johtui siitä että hierarkia koki yhtäkkiä melkoisen muutoksen. Tilanne korjaantui uudella uroksella, niinku etukäteen arvelinki. (Ennenki ollu näitä kaloja.) Ne osaa olla hankalia, mut niin osaa mun mäyräkoiraki. Ja minä itse! :D En vaan osaa kuvitella akvaarioa ilman taistelukalaa..

No, tänään sit kävi niin että toisen näistä reppanoista (Tuike, vanhempi) lähetin kalojen taivaaseen. :cry: Onko vesipöhöä monenlaista, vai miks ei Fungus Clear tehonnut siihen? Tää samennus tai lähinnä kirkkaannus sen "iholla" ei haitannu menoa millään tavalla, vaikka yritinki sitä hoitaa. Vaikkakin se nyt todennäköisesti ton pöhön lopulta aiheuttikin.

Tän toisen se valkonen kohta varmaan leviää laajemmaltiki jos sille ei keksi mitään. Vielä se ei oo haitannu. Saisinkohan edes sen pelastettua? Mistä saisin tietää, kuka voisi tietää? Vai annanko vaan asian olla?! 8O
Mun ongelmana taitaa olla se, että inhimillistän eläimet ja eläimellistän ihmiset.
aukustiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Älä anna olla , tee jotain.

Itse päästäisin kalojen taivaaseen , on aika pahan näköinen. Itseltä loppuisi usko tuossa kohtaa.

Jos tiedät millä hoitaa niin hoida. Lähtökohta taitaa olla kyllä aikas huono.

Toivon sulle onnea oikeaan ratkaisuun pääsemisessä.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

mesis kirjoitti:Tää mun pumppu on siis vanha Hydori, joka pitäis riittää 150L laariin. Alkaa vaan olla vaikeeta löytää patruunoja. Vähän niinku vanhaan tietokoneeseen koittais saada lisää muistia.. Sen vedenpyörityksen voi säätää joko hiljemmalle tai lujemmalle. On ollu hiljasimmalla ku tuntuu silti olevan aikamoinen "pesukone". Voi olla et alkais olla aika uusia sekin höskä. Vaikkakin kaipaisin silti lyhyen ja ytimekkään perustelun sille, miksi se ei riitä?
Tutustupa tähän: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/suodatus.php" onclick="window.open(this.href);return false;.
mesis kirjoitti:Tästä kalakannasta on nyt pakko kysäistä. Mitäs ihmettä sitten teet sille populalle, joka sulla siellä jo on? Kylmäverisesti vaan tapat osan? Mä en pysty ellei oo painava syy. En oo kertaakaan nähny et nää mustatetrat olis käyny napsimassa ketään. Tekeekö ne sen sit yön pimeinä tunteina? En nyt mitenkään erityisesti haluaisi puolustellakaan niitä, mutta musta ne on ollu aika säyseitä. Siis vaikka ei vertaisikaan taistelukaloihin (ja neki on normaalitilanteessa ihan ihmisiks).
Totesin sulle noista mustatetroista, koska niidenkin tapoihin usein kuuluu tuo näykkiminen. Jatkossa kannattaa hommata kalat ottaen huomioon niiden vaatimukset ja luonne. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sopimine.php" onclick="window.open(this.href);return false;
mesis kirjoitti:Onko sulla Taavetti ollu taistelukaloja? Mä luulen, että kun on kerran sellasen elämää seuraillut, siihen jää väkisinki koukkuun. Ne on äärettömän persoonallisia, fiksuja ja filmaattisia kavereita. Tokihan kaikella on puolensa. Tää et mun naaraat alkoi flaidata keskenään (ei kuitenkaan niin että veri olis lentäny), johtui siitä että hierarkia koki yhtäkkiä melkoisen muutoksen. Tilanne korjaantui uudella uroksella, niinku etukäteen arvelinki. (Ennenki ollu näitä kaloja.) Ne osaa olla hankalia, mut niin osaa mun mäyräkoiraki. Ja minä itse! :D En vaan osaa kuvitella akvaarioa ilman taistelukalaa..
Eka taistelukalani hankittiin muistaakseni 80-luvun alussa. Viimeisin taistelukala kuoli vanhuuteen jokin aikaa sitten, eli kokemusta lienee sopivasti.
mesis kirjoitti:En vaan osaa kuvitella akvaarioa ilman taistelukalaa..
Tuo on väärä hankintaperuste. Kannattaa ottaa kalojenkin tarpeet huomioon.
mesis kirjoitti:No, tänään sit kävi niin että toisen näistä reppanoista (Tuike, vanhempi) lähetin kalojen taivaaseen. :cry: Onko vesipöhöä monenlaista, vai miks ei Fungus Clear tehonnut siihen? Tää samennus tai lähinnä kirkkaannus sen "iholla" ei haitannu menoa millään tavalla, vaikka yritinki sitä hoitaa. Vaikkakin se nyt todennäköisesti ton pöhön lopulta aiheuttikin.
Oletko varma, että kyseessä oli vesipöhö?
mesis
Starting Member
Starting Member

Siis ok, ymmärsinkö oikein: mikään muu suodatin ei ole riittävä kuin mekaaninen osmoosisuodatin? Luin kyllä sen linkin jo ensimaininnalta, mutten hiffannut, miksi toi mun vaahtomuovisysteemi olisi sen huonompi kuin muukaan vastaava (paitsi mekaaninen osmoosisuodatin). Putsaan sen kyllä ihan huolella joka viikko ja olisihan se tässä vuosien saatossa jo täysin tukkeutunut, jos en olisi. Satsaan kyllä jossain vaiheessa uuteen ja tosi hyvähän tuo oli tietää! :)

Olisikohan mun hyvä hommata se UV-koje? Onko ne yleisesti kuinka suosittuja?

Mun akvaarion fisukannan valinta perustuu siihen, että sain hoitoon muutamat mustatetrat, kuparitetrat, piikkisilmät ja ne monnit. Siitä lähdettiin. Mä en millään ymmärrä tota mustatetrojen näykkimistä, koska en oo nähny sitä tapahtuvan. Pitääkö mun majottautua yöksikin fikkarin kanssa akvaarion eteen, että näkisin sen? (Pakko myöntää, oon kyl välillä käyny tsiigailemassa mut lähinnä sen takia, et tietäisin noin suurin piirtein montako petokotiloa siellä nykyään asustaa.) Oon tietääkseni nimenomaan satsannu lajien "helppouteen" ja säyseyteen enkä niinkään näyttävyyteen ja värikkyyteen. Taistelukalojen takia. Luin sen linkin tästä aiheesta ja olisin kai huomannu, jos joku jemmautuis tai lakkais syömästä? Mun mielestä nää kalat ei oo voinu huonosti keskenään. Vai oonko jotenki jäävi tekemään tän arvion? Paitsi tietenki se tilanne silloin ku akvaarion kingi lähti ja tuli tilapäinen kaaos taistelukalanaaraiden välillä. Ja sekin tilanne rauhottui aika pian sen jälkeen kun uusi isäntä tuli taloon, siis viime kesänä. Nämäkin naaraat, joilla on nämä ihme ongelmat, söivät ja elivät mielestäni ihan normaalisti. Toinen niistä vieläkin.

Jos nyt siis pitää tietää tarkka diagnoosi tästä sairaudesta ennen lääkitystä, niin miten ihmeessä se tapahtuu?

Lääkityksinä olen käyttänyt ainoastaan kahta litkua: Junglen Fungus Clearia (ja tätä silloin aikanaan pari kertaa koko akvaarioon), se tehosi entisen taistelukalan haavaan aina tilapäisesti. Aquarium Münsterin Medimor on toinen. Siinä olen lilluttanut aikanaan sitä uros taistelukalaa, jolla oli haava, sekä näitä kahta naarasta. Medimoria olen käyttänyt ainoastaan eristysaltaassa. Kokeilin viime keväänä Bio-Leafiakin pari kertaa, mutta epäilen että se oli se, mistä monnit eivät tykänneet.

Miten mun kuuluisi nyt jatkossa toimia?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Noiden mustatetrojen mahdollisesta käytöksestä taistelukaloja kohtaan mainitsin vain siksi, että tällaisissa ongelmatilanteissa on hyvä kartoittaa kaikki mahdolliset syyt, ja lähteä sitä myöten purkamaan vyyhteä.

Sulla on jotenkin hyökkäävä asenne siihen, että yritän neuvoa. Ymmärrän kyllä huolesi kalojen suhteen. :|

Minkä ikäisiä nuo taistosi ovat?
mesis
Starting Member
Starting Member

Sori!! Tarkoituksena ei ole hyökätä ketään kohtaan. Yritän vaan lyhyesti ja selkeästi tuoda jotkut asiat esiin ettei joka asiasta tarvitse esseetä kirjoittaa. :)

Tuo pilven reunalle päässyt taisto oli minulla reilun vuoden, en tiedä kuinka vanha oli ostettaessa? Luulisin ettei kovin vanha vielä kaupassakaan, vaikka ihan täysivärinen olikin. Sen "sisko" elää porskuttaa vielä ihan normaalisti, sillä ei oo koskaan ollut mitään ongelmia. Tämä half moon jolla on valkoinen juttu pyrstössä, on kevään hankinta, olisiko huhti-toukokuulta? Oli suht pieni silloin eli sillä olisi sen puolesta vielä elämää edessä.. Toki se kärsi alkuun kolauksia 3 naarastaistolta, mutta tilanne rauhtoittui. Harmi jos en saa parannettua. En kyllä halua lopettaa sitä ellei se ala kärsiä, on tärkeä osa landian symbioosia.

Noista suodattimista vielä. Olen nyt yrittänyt opiskella niitä ajatuksena uuden hankinta, mutten ihan varpilla ymmärrä minkälainen suodatin olisi paras. Mulle ei oo ollu ongelmana pumpun putsaus. Toki käytän aikaa ja vaivaa siihen, mitä tärkeäksi katson. Mutta samalla vaivalla voisin toimia oikeinkin..

Tällaisen lausahduksen löysin annetusta linkistä kaiken päätteeksi:

"Summa summarum:

Tehokas sisäsuodatin, jota puhdistetaan vähintään viikoittain ja tehokas vedenkierto voivat yksinään tehdä sen kaiken jonka tehokas biologinen suodatin ja säännölliset suuret vedenvaihdot ja/tai mekaaninen osmoosisuodatin."

Mikä tämä mekaaninen osmoosisuodatin on? Siitä ei löydy tietoa. Sopiiko kaiken kokoisiin akvaarioihin?
mesis
Starting Member
Starting Member

Laitan nyt vielä yhden kuvan tästä kalan ongelmakohdasta. Yhtään parempaa en onnistu saamaan. Josko siitä kuitenkin näkisi paremmin? Voiko toi valkoinen olla jotain loista? Se ei liiku ainakaan silminnähden, mutta kuitenkin. Nyt kun on yksi taisto akvaariossa vähemmän, Typy on taas innostunut telmimään uroksen kanssa kuin viimeistä päivää. Toinen naaras antaa kaikkien olla rauhassa kunhan sitä ei häiritä. Ja kyllähän tämä pariskunta sitä välillä käy kuikuilemassa. Voi kun saisin tämän pidettyä näin eikä tarvitsisi tehdä mitään traagista..

En muuten vastannut siihen kysymykseen vesipöhöstä. Niin ainakin arvelin toisen taiston kohdalla, kun kylkisuomut selvästi törröttivät ulospäin. Fungus Clear ei siihen auttanut, kuten ei sen kalan muuhunkaan vaivaan. Saattoihan se olla jo vanhakin ja aika lähteä? Pitäisi oppia päästämään helpommin irti..
Liitteet
pyrstö.jpg
pyrstö.jpg (6.22 KiB) Katsottu 1386 kertaa
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Hankailevatko nuo oireilevat kalat itseään esim. kasveihin, kantoihin, kiviin, yms.?

Onko tuo vaalea pinta, joka näkyy nyt kuvassa, tullut mahdollisesti johonkin jo aiemmin haavoittuneeseen kohtaan ihossa?
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Tuosta suodattimesta kyselisin, että miten putsailet sitä? Mainitsit, että vaihdat patruunoita aina välillä uusiin. Mikä sulla on perusteena uusien ostamiselle? Itselläni ei ole ikinä tarvinnut uusia patruunoita niin kyselen.

Jos haluat uuden suodattimen hankkia niin ainakin Eheim aquaball 2212 olisi aika hyvä. Eheimit ovat laadukkaita ja niille saa 3 vuoden takuunkin. Uuden suodattimen kanssa kannattaa pitää vanhaa jonkin aikaa esim. 2 viikkoa, että uuteen suodattimeen saadaan tarpeeksi hyvä bakteerikanta. Kantsii vaan kääntää virtaus molemmista pienelle, ettei tule hurrikaania altaaseen. :)

Kuvasta on vaikea sanoa oikein mitään, mutta vaikuttaisi mun silmiin bakteeri- tai iholoistartunnalta. Tällaiset tarttuu helpommin jos kalalla on stressiä jostain syystä, elinkumppaneista, vesiarvoista, väärästä lämpötilasta tms. johtuen. Hyvä vesihygienia, laadukkaat ruuat ja hyvä perushoito on yleensä paras ratkaisu, jos ei tiedä tarkalleen mikä kalalla on. Lääkityskin stressaa aina joten siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä joissain tapauksissa.

Taistelukalathan eivät ole järin pitkäikäisiä, niin voi olla ihan vanhuuttakin tietysti. Tsemppiä kuitenkin!
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

sakosa kirjoitti:Tuosta suodattimesta kyselisin, että miten putsailet sitä? Mainitsit, että vaihdat patruunoita aina välillä uusiin. Mikä sulla on perusteena uusien ostamiselle? Itselläni ei ole ikinä tarvinnut uusia patruunoita niin kyselen.
Kyllä nuo suodatuspatruunat kannattaa vaihtaa aika ajoin uusiin. Suodattimen virtaus vähenee, mikäli patruuna on lopussa. Silloin ei enää pesu auta.

Mä luulen, että kalat oirehtivat joko ihosamennuksesta tai vesihomeesta, joka kasvaa kalojen haavaumiin. Mikäli kalat hankailevat itseään esim. kasveihin, kantoihin on kyseessä todennäköisemmin ihosamennus, jota aiheuttaa alkueläinloiset. Samanaikaisesti voi olla kyllä useampiakin sairauksia, kuten varmaan tässä tapauksessakin. Senkin takia taudin määrittäminen on hankalaa, ja ilman mikroskooppisia tutkimuksia täyttä varmuutta on vaikea saada.

Nuo evien kuluneisuudet on voinut aiheuttaa esim. evärutto, kalojen nahistelut keskenään, myrkytykset, jne. taikka kaikkien eri tekijöiden yhteisvaikutus.

Jatkossa on parasta ennaltaehkäistä tauteja: http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/ehkaisy.php" onclick="window.open(this.href);return false;.
mesis
Starting Member
Starting Member

Moro taas ja kiitoksia neuvoista! :)

Tämä kala ei hankaile itseään, näyttää ihan siltä kuin se ei itse huomaisi koko ongelmaa. Sama juttu oli aikaisemman urostaistelukalan haavan kanssa: sen kanssa kamppailtiin pitkään ja välillä näytti paranevan, välillä puhkesi uudelleen. Fisu ei noteerannut itse laisinkaan! Tämän tytön pyrstössä en ole huomannut haavaa missään vaiheessa, mutta en sulje pois sen mahdollisuutta. Sai jonkinmoista kyytiä muuttaessaan tähän huusholliin. Evät syötiin aikalailla pieniksi ennenkuin oppi kunnolla uimaan karkuun ja pitämään puoliaan. Kova koulu.. 8O Tätä tapahtumaa seurattiin hyvin tarkasti ja välillä haavi viuhui muiden naaraiden kohdalla. Oli siinä "pientä" stressiä jos ei kalalla, niin ainakin itsellä. Mutta niinpä ennen pitkää rauha palasi taloon.

Homeelle, siis sellaiselle pehmeälle tuo ei näytä, vaan jollekin kovalle. Niinkuin olisi kalkkeutunut. Valkoinen "kalkki" pukkaa suomujen välistä. Kala oli eristyksissä Fungus Clearissa ja sillä ei ollut minkäänlaista tehoa. Hitsi kun saisin siitä raaputettua näytteen ja vietyä jonnekin, missä on skooppi.. Mitä jos vaan hommaan loislääkityksen, kidutanko kalaa suotta? Taas joutuisi reppana elämään hetken ylhäisessä yksinäisyydessä.

Pumpun patruunaa olen vaihtanut paloittain, leikkelen tai vaihdan siitä välillä sen likaisimman (päällimmäisen) biitin ja vaihdan uuden palan tilalle (alimmaiseksi). Käytettyä patruunaa leikatessa olen huomannut, että vaikka patruunan pinta näyttää puhtaalle, sen sisus voi olla pesusta huolimatta aikalailla ruskea. En usko sen silloin vetävän tarpeeksi hyvin ja vaihdan uuteen. Helppo juttu.

Olen nyt lueskellut pumpuista ja päätynyt hommaamaan uuden: ulkoisen mallin (luulen pääseväni vähän helpommalla?). Ulkoiseen saisi sen uv-härdellinkin ja näin fisulandiasta vähän pöpöttömämmän ympäristön. Eheim se sitten voisi olla. Ei tosin varmaan auta enää tähän hätään, mutta mahdolliseen tulevaan.. Vastaanottaisin vinkkejä näiden laitteiden suhteen.

Onkohan se vaan niin, että fisuharrastajan täytyy olla melkoinen kemian ja fysiikan velho, että saa homman kunnolla toimimaan? Tässä on niin monesti ollut niin avuton olo, vaikka mitä opiskelisi ja tekisi. Tuntuu että aina menee jotain pieleen. Kunpa osaisi korjata asian, mistä ei edes ymmärrä mitään.. [:I]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”