Partiksen aktiivisuus?
Valvoja: Moderaattorit
Partiksen aktiivisuus?
Miten aktiivisia partikset ovat teillä? Mun kolme partaista monnia imeskelee vaan kantoja ja suodatinta(ja anubiaita, jota suuresti ihmettelen koska kyseessähän on selvästi kovemman luokan kasvi kuin mm.keihäslehti
) mutta öisin niistä tulee kauheen pirteitä ja menee pitkin akvaa. Miksi? Vaikuttaako kovastikkin tämä valon määrä? Viihtyykö se paremmin pimeässä, ja onko se luonnossakin valoisaan aikaan piilossa ja illalla alkaa etsiä kaikkea roskaa sieltä lammesta tai mistä lie sitä ruokaansa ny sitte etsikään...

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Partiksen aktiivisuus?
Itseasiassa anubiaan suomenkielinen nimi on keihäslehti eli kyseessä on sama kasvi.ZamY kirjoitti:(ja anubiaita, jota suuresti ihmettelen koska kyseessähän on selvästi kovemman luokan kasvi kuin mm.keihäslehti)
Mun partis on vaan möllöttäjä, ei sitä juurikaan päiväsaikaan näe, jossain jemmassa se on. Yleensä kookoksen kuoresta saattaa joko partaa taikka pyrstöä hiukan pilkottaa. Öiseen aikaankin se hilluu jossain altaan takareunassa, että tässä männä iltana oikeen pelästyin, kun yks kaks iso imukuppisuu läsähti suoraan etulasiin.

Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Kylhän nuo on yöllä liikkuvia. Mulla saattavat lähteä liikkeelle jo vähän ennen valojen sammumista. Ruoka myös saa ne tulemaan esiin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Kesäkurpitsaa valoisaan aikaan, niin oppivat olemaan esillä myös päivällä. Jos nuo kolme partista ovat kovin ahtaassa saattavat myös vältellä konflikteja ja pysytellä myös siksi mieluummin piilossa toisiltaan.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Olen kokeillut niin kurkkua kuin herneitä ja kesäkurpitsaakin, mun partikselle valoisan aikaan ei vaan maistu. Eikä kyllä juurikaan edes pimeällä. Alussa kokeilin noita tuoreita kasviksia n. kuukauden ajan päivittäin antamalla eri herkkuja altaaseen, niin mitään niistä ei oltu kuin hivenen maisteltu. Kokeiluajan loppupuolella kurkut ynnä muut olivat vielä aamullakin koskemattomina altaassa (lukuunottamatta kotiloita, joille nuo herkut maistuvat kyllä). Vieläkin annan jotain tuoretta kerran viikossa, mutta olen miettinyt tavan lopettamista, kun kerta partamonnini ei vaan niitä huoli.Deicide kirjoitti:Kesäkurpitsaa valoisaan aikaan, niin oppivat olemaan esillä myös päivällä. Jos nuo kolme partista ovat kovin ahtaassa saattavat myös vältellä konflikteja ja pysytellä myös siksi mieluummin piilossa toisiltaan.
Mulla on 200 litraisessa vaan tuo yksi urosmonni, joten lajiseurakaan ei pitäisi mun tapauksessa tuohon vaikuttaa.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Mulla liikkeellä olo vaihtelee. Liikkuvat myös päivisin, mutta isoimmat myllerrykset tehdään pimeän turvin 

Omat partikseni ovat yllättävän vilkkaita myös päivällä. Tämä voi johtua siitä, että muu pohjakalasto ei ole siitä rauhallisimmasta päästä, joten ruoasta on kilpailtava. Toissapäivänä laitoin akvaarioon neljään eri kohtaan tuoretta kurkkua, ei kestänyt kauaakaan kun partamonnit saapuivat paikalle muiden touhuaijien joukossa.
Liiallista suodatustehoa ei ole olemassakaan...
Ihan hyvin tulevat toimeen, jakavat kannot ja muut piilot ja kaikki muut kalat saa olla rauhassa.Deicide kirjoitti:Jos nuo kolme partista ovat kovin ahtaassa saattavat myös vältellä konflikteja ja pysytellä myös siksi mieluummin piilossa toisiltaan.
Parttiksen pyrstö taitaa toimia aktiivisemmin kuin sen aivot, partis vaan imuuttelee kantoa ja pyrstö pöllyttää hiekkaa joka paikkaan, sitten monni lopettaa ja alottaa taas

Onko muuten totta, että partis on pelästynyt jostain kun sillä on selkäevä pystyssä? Vai uhitteleeko se vain muille?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Mun partikset saattaa niitä katsellessa nostaa selkäeväänsä. Sitten joko mun takia tai muuten vaan monni katoaa ku pieru Saharaan, näin tapahtuu mm. valokuvatessa. Toisilleen ne myös nostavat selkäeväänsä, näyttelevät piikkejään, heilauttavat pyrstöään ja / tai katoavat.
-
- Katalysaattori
Yksi huseeraa kaksisatasessa, on tyttö ja siksi ilmeisesti haluaa olla näytillä. Päiväaktiivinenkin on ja sille maistuu viinipuunkarahka erityisesti, mangrove vähemmän.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
My love: Chiclidae
-
- Junior Member
Partiksia löytyy kolme, kaksi naarasta ja eilen ostettu uros. Tytöt liikkuvat päivälläkin ja ajavat muut fisut ruokatableteilta, syövät kurkkua ja hyörivät ihan muuten vain. Ukko (joka tosin tuli vasta eilen, eli johtuneeko tästä..) möllöttää vain jossain kolossa tai nurkassa.. Toivottavasti sekin piristyy. 

160 l- melanotaenia praecox, corydoras C126, Ancistrus sp., trigonostigma espei
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
-
- Junior Member
Minun partikseni ei piilottele koskaan vaan hääräilee ympäri akvaariota pitkin päivää (ja ehkä myös öisin). Ei monta minuuttia yleensä viivähdä yhdessä paikkaa. Yksi tietty kohta isossa juurakossa tosin on, josta yleensä löytyy silloin kun vähän pitemmäksi hetkeksi haluaa pysähtyä tuumailemaan. Tosi mukava ja kilttikin on hän siis (ja vielä nättikin)!
-
- Junior Member
Itse asiassa näin toissapäivänä ekaa kertaa partisakka "Ilonan" kuppaamassa pohjatabua,muuten se on putsannu akvaa tomerasti aina pimiässä.Ja tänään ajoi kaikki muutkin pois napilta
Ehkä se on nyt vasta kotiutunut tai "kesyyntynyt" mutta nykyään päivisinkin napottaa etulasissa vanhimman koiran vahdittavana
Iltsu on n.5cm pitkä,briljantti neitiskala.

Ehkä se on nyt vasta kotiutunut tai "kesyyntynyt" mutta nykyään päivisinkin napottaa etulasissa vanhimman koiran vahdittavana

Iltsu on n.5cm pitkä,briljantti neitiskala.
40, 60, 100.
-
- Junior Member
Mulla Mauri vaa on siellä omassa pienessä savisessa mökkerössä..
Joskus sitä näkee siinä mökin vieressä ja joskus se tulee syömään mut muuten ei näy..
Joskus sitä näkee siinä mökin vieressä ja joskus se tulee syömään mut muuten ei näy..

Miks pitää elää?
-
- Junior Member
Meidän Turis suostui tänään ensimmäisen kerran syömään kesäkurpitsaa. Tarjottu on aiemminkin, huonolla tuloksella. Jospa tämä tästä lähtisi
.
On piilottelija, tulee esille kun tarpeeksi alkaa ihmisen touhut uteloittamaan.

On piilottelija, tulee esille kun tarpeeksi alkaa ihmisen touhut uteloittamaan.
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
Näillä mennään tällä hetkellä..
-
- Junior Member
Täältä löytyy kolme tyttöä. Pienemmät häsäävät koko ajan. Isoin möllöttää kannon alla. Välillä sieltä pöllähtää hiekkaa kun se sisustaa. Että taitaa olla iästä kiinni aktiivisuus. Ja nuokin on kaikki yksilöitä. Keskikokoinen on äkäisin. Jahtaa pienemmän ja monniset pois ruoan luota. Pienin ja isoin ovat hyvin kilttejä. Mahtuvat majailemaan jopa samassa kannossa (tosin eri kerroksissa)
-
- Junior Member
- Viesti:
Omaa partisukkoa en kyllä kovin usein nää, juuri mietin eilen, että onko se edes elossa enää, mutta tänään näin sen syöksyvän toisen kannon alta toisen alle. Ajoittain se saattaa ilmestyä paikalle, kun ruokatabletti tippuu pohjalle, mutta usein ruoka ei aiheuta minkäänlaista reaktiota. Ei myöskään koske mihinkään tuoreisiin, olen lopettanut jo niiden tarjoamisen puolen vuoden sinnikkään yrittämisen jälkeen. 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Tuo kuulostaa uskomattomalta partiksen kohdalla. Olet siis kokeillut kurkkua ja kesäkurpitsaa?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Neljä akkapartista 430-litraisessa, kaksi heiluu useinkin pitkin kantoja ja laseja, ja nämä toiset kaksi ei ole ollenkaan niin näkyvää sorttia. Tulevat esiin enemmänkin ruuan perässä.
*laa la laa*
-
- Junior Member
Varmaan tuo aktiivisuus vaihtelee. Partikset mielestäni persoonallisia pikku imumonneja. Eivät epäröi haastaa isompiaa mutta ovat mielellään myös omissa oloissaan ja koloissaan. Nykyinen partistyttö ei ole useinkaan ole liikkeellä päiväsaikaan, mutta illalla, kun valot sammuu, niin se lähtee ruokailemaan. Edellinen taas tuli syömään heti, kun ruokaa oli tarjolla. Sitä edellinen yritti ajaa isomman imumonnin (lajia ei uskalla arvailla, mutta koko n. 20 cm) pois ruokapaikalta irvistelemällä. 

260 litraa ja kaksi täysikasvuista ukkoa. Toinen tuli rescue-tapauksena naapurin 60-litraisesta... otin riskin ja kokeilin miten mahtuvat tuohon ja parin pienen kärhämän jälkeen majoittuivat molemmat omiin kantoihinsa ja ovat olleet sovussa siitä lähtien (reilun puoli vuotta ovat olleet samassa altaassa).
Olen ollut huomaavinani, että toisen koiraan läsnäolo on tehnyt partiksistani varovaisempia. Ihan niin kuin varoisivat astumasta toisen varpaille. Enää ei siis näy niin estotonta hyörinää laseissa ym. keskellä päivää. Toki joka päivä tulevat molemmat syömään omaan päähänsä allasta ja välillä ovat liikkeellä muutenkin. Jos toinen huomaa toisenkin olevan kolostaan ulkona, niin sovinnollisesti pakitetaan takaisin kannon alle odottamaan väljempiä vesiä. Mainioita vekkuleita ja niin kauniita! Komeat parrat molemmilla.
Olen ollut huomaavinani, että toisen koiraan läsnäolo on tehnyt partiksistani varovaisempia. Ihan niin kuin varoisivat astumasta toisen varpaille. Enää ei siis näy niin estotonta hyörinää laseissa ym. keskellä päivää. Toki joka päivä tulevat molemmat syömään omaan päähänsä allasta ja välillä ovat liikkeellä muutenkin. Jos toinen huomaa toisenkin olevan kolostaan ulkona, niin sovinnollisesti pakitetaan takaisin kannon alle odottamaan väljempiä vesiä. Mainioita vekkuleita ja niin kauniita! Komeat parrat molemmilla.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
-
- Junior Member
- Viesti:
Olen kokeillut kurkkua ja kesäkurpitsaa, myös kiinankaalia, salaattia (sekä -kerä, että -jäävuori), herneitä, maissia, porkkanaa munakoisoa ja voikukkaa ainakin. Suurinta osaa sekä tuoreena, että hiukan kiehautettuna. Ei uppoa. Kasvisvaltaiset pohjatabletit menevät, mikäli kala sattuu niiihin törmäämään, sellaisina päivinä pitää kyllä huolen syömisestä, eikä päästä ketään muuta tabletille. En tiedä, vaikuttaako asiaan se, että monni on entisessä elämässään elänyt viiden muun partamonnin kanssa samassa altaassa, vai mikä. Enkä tiedä kalan ikääkään, voihan toki olla, että se on jo vanhakin...