Mä etsin aikoinaan paljon tietoa Malawista ja Tanganjikasta, koska haaveilin jommankumman akvaarion perustamisesta. Lopulta tulin siihen tulokseen, että mun juttuni olisi kyllä enemmän Tanganjika, koska sen lajit vaikuttavat niin mielenkiintoisilta erilaisine käyttäytymistapoineen. En sitten kuitenkaan vielä ole Tanganjikaa perustanut, vaan 100-litraiseni sai puoltoista vuotta sitten asukeikseen piikkisilmiä ja pari imunuoliaista. Nyt Tanganjika-kuume alkoi taas nostaa päätään (miksei voi ihminen osata päättää, mitä haluaa?), ja olen jo miettinyt Tanganjikan kotilokutijoiden (lajina olisi varmaankin
Neolamprologus stappersii) hankkimista.
NL-Aqua Helsingissä on erikoistunut kirjoahveniin ja tilaa kyllä haluamiasi lajeja, mikäli niitä vain heidän listoiltaan löytyy. Malaweita on saatavilla paljon jo varastossakin, Tanganjikaa hiukan vähemmän. Lähettävät kaloja ympäri Suomen.
Itsekin käytän lähteenä tuota aiemmassa viestissä mainittua Cichlid Forumia. Kalastoehdotukset vaan ovat ehkä hiukka liian pieniin altaisiin, jos multa kysytään. Lajeista on hyviä kuvia, ja niitä on helppo etsiä "profiles"-otsikon takaa löytyvällä hakukoneella. Siellä on kuvien lisäksi jokaisesta lajista perustiedot. Kun löytää mieleisensä lajin, niin sitten vaan googlettamaan!
Tästä viestiketjusta löytyy tietoa kotilokutjoista, ja Tanganjikan vesiarvotkin ovat esillä vikalla sivulla. Ja sitten on ovat tietysti
Jukka Järven kotisivut, joilla on tietoa Tanganjikasta ja paljon muustakin.
Kyllä tuohon sun akvaarioon saisi jo pienen Tanganjikan yhteisön asutettua. Jos minä saisin valita, niin ottaisin jonkun kotilokutijalajin, kivikkolajin ja lisäksi
Paracyprichromis nigripinniksiä.