Monnisen homehtuneet mätimunat
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Monnisen homehtuneet mätimunat
Mistä erottaa homehtuneet munat? Itsellä innostuivat täplämonniset munimaan, keräilin talteen ja mietinkin, kuinka kauan kestää, ennenkuin kuoriutuvat? Keräsin pois muutaman valkoisen munan, jossa sellaista hahtuvaa ympärillä, ne kait ovat niitä homehtuneita munia?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Munia..
Joo valkoiset kutupallerot ovat mitä todennäköisimmin homeessa, ellei kyseisen lajin kutu ole jo valmiiksi valkoisen väristä 

50l-karanteeni,42l-rapula ja 250litran seura-allas
-
- Starting Member
Aika valkoisia olivat aluksikin, siksipä tässä kyselen, hyvin heikosti tuntuu erottuvan nuokin "hahtuvalliset" homemunat. Olen koittanut tuulettaa babyboxia aina välillä, lusikoimalla isommalta puolelta sinne välillä vettä. Babyboxi on tällä hetkellä sellainen oma kyhäelmä, eli tarlatankangasta pingotettuna pakastepurkin päälle.Boxi kelluu isommassa akvassa.Purkin kyljessä on isohkot aukot, mutta eipä tunnu tuo vesi vaihtuvan siinä oikein itsekseen. Tuulettaminen kait hiukan auttaa siihen, että ei homehdu. Toivottavasti eivät vaan olisi ns. tuhkamunia nuo munat, on jo neljättä päivää kulunut ja vaaveja ei näy.
-
- Junior Member
Jos ne neljättä päivää on valkoisin niin kyllä ne silloin suurella todennäköisyydellä on hedelmöittymättömiä.
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
-
- Starting Member
Re: Monnisen homehtuneet mätimunat
Voihan räähkä....hiukan kellertävät kyllä, mutta tuskin enää mitään tapahtuu,jos huomiseen mennessä ei ole tapahtunut, nakkaan menemään. Mikä noita munia homehduttaa ja voisiko sitä estää? Olisiko pitänyt antaa olla pitempään akvassa ennen keräämistä, eli käykö uros vielä niitä kiinnitettyjä munia jotenkin läpi?
-
- Junior Member
itse olen pitänyt monnisten kutua altaassa niin pitkään kunnes sitä on alettu syömään
ja eikös jotain homeen esto nestettäkin ole olemassa 
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

-
- Starting Member
Itsellä aloittivat heti ryökäleet napsimaan niitä munia. Kiireellä väsäsin omatekoisen babyboxin ja eikös vain mustamollit pistelleet jo ensimmäisistä satsista viimeisiä munia poskeensa. Kävi mielessä, että mahtavatko täplämonniset jatkaa kutupuuhia, jos ne nappaa kutemisen alettua toiseen astiaan vanhan akvan veden kera? Näyttivät olevan aika huumaantuneita puuhissaan, joten jospa munisivat valmiiksi eri paikkaan, vai liekö mahdoton yritys?
-
- Junior Member
Mulla leopardimonniset kutee melko usein ja pallerot kuoriutuvat n. 3 pv:n päästä. Jos palleroissa hahtuvaa, niin taitavat olla homeessa. Ennen kuoriutumistaan pallerot muuttuvat vaalean läpikuultavista rusehtaviksi ja kun tarkkaan katsoo, niin näkee pikkuruisen siellä pyristelevän. Kellertävä väri ei välttämättä ole paha. Valkoinen karvapallo on.
-
- Junior Member
voivat hyvinkin jatkaa kutupuuhia toisessa altaassa. tai toinen vaihto ehto on, että heti kun näyttää että,naaraat olisi paksumpia niin siirtäisi ne ja pari koirasta pienempään altaaseen ja vaikka jäljittelisi vähän sadekautta ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Lisää hapetusta! Munat homehtuvat helpommin jos vesi ei ole tarpeeksi happirikasta! Pintavettä liikkeelle lisää ja lorinaa kehiin!
Vaikka ilmastin. Tuo edellä mainittu "homeenestoaine"? Varmaan tarkoitettiin metyleenisiniä, joka tappaa vedestä kaikki bakteerit. Ei voida ilmeisesti käyttää kuin poikasaltaassa, muiden kalojen takia. En suosittele muutenkaan, jos ei aine ole tuttu. Tuo lisähapetus kyllä auttaa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Starting Member
hapetusta! Voi ollakin, että johtuu siitä nuo homemunat, ei kovin hyvin pääse vesi babyboxissa kiertämään, pitääpi seuraavalla kerralla kokeilla laittaa boxi niin että osuu "virtaan". Ehkä vielä muutenkin lisätä hapetusta tuohon akvaan. Jos ei hapetus auta seuraavalla munintakerralla, niin sitten kokeilen monnisten siirtoa, kunhan taas rakastuvat. Kiitos vastaajille 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Pistä ilmastimen letku sinne poikasaltaan pohjalle, niin varmasti kiertää vesi ja happea riittää.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Junior Member
Tosta monnisten kutuhommelista... mä oon sitä katellu ja meneeks se jotenki niin, että naaras laskee vatsaeviensä väliin 1 - 3 munaa, ottaa urokselta maitia suuhun (uros on puolittain kyljellään ja naaras puuhaa hetken keskivartalon paikkeilla), levittää sitä pintaan, johon munat sitten kiinnittää... Jos se menee noin, niin silloin osa munista jää helposti hedelmöittämättä. Mulla ei urokset ole munista kiinnostuneita, vaan lähtevät parveilemaan naaraaitten kanssa. Varmaan puolet palleroista jää tyhjäks.
-
- Junior Member
Joo just noin se menee. Ja sitä muuten kutsutaan T-asennoksi ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Naaras saattaa ottaa enemmänkin takaevien väliin. Itselläni kutes pari vuotta sitten albiino(oletettavasti täplämonnista) ja kuparimonni. Kannattaa olla mieluiten sellainen akvaario jossa ei ole muutakuin pari monnia kututouhussa. Itselläni monnit suosisivat suodattimen vastaseinää johon virta suoraan osui
, harvemmin minnekkään lehdille.Valkoinen hapsu tarkoittaa homehtunutta ja kellertävästä saattaa tulla poikasia. Kookkaalla naaraalla munia saattaa tulla todella paljonkin,minun monnineiti innoistui ja sekosin laskuista 150 kohdalla. Parivuotta myöhemmin altaassani polskuttaa yhä 14 vaikka olenkin myynyt. Olisin saannut myytyä kaikki mikäli ne eivät olisi poikkeavan näköisiä kupareita
. Väsäsin itse pakastepurkeista ja sukkahousuista. Poralla pakastepurkkiin paljon reikiä ja sukkahousu päälle, asettelee virran kohalle koko rakennelman jollakintavalla kiinni(eheimistä imukupit lainaan). Toimii ainakin paremmin kuin kaupalliset poikasaltaat, joissa on raot. Toivottavasti täpliksesi kutevat taas
.

![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

-
- Starting Member
Joo, kutivat taas. Ja tälläkertaa jatkoivat siirrosta välittämättä kutupuuhiaan babyboxissa. Kutemisen alettua siirsin siis monniset babyboxiin, sinne sitten kiltisti kiinnittelivät munia. Mutta, mutta eipä noista taaskaan mitään tullut. Tälläkertaa laitoin niin, että osuu virtaan varmasti ja vesi kiertää. Homeessa kuitenkin olivat kahden päivän kuluttua. Taitaa olla liian tiukka harsokangas mun babyviritelmässä, ei näytä kauheasti kiertävän, voikka oliskin virrassa. Ei auta muu, kuin kehitellä edelleen boxia ja vaihtaa kangas, jospa ensikerralla sitten onnistaisi. Tai sitten on edessä myöhemmin kutualtaan hommaaminen noille mun öhkeille, siis sellanen vara-allas, jossa pitäisi vain kasveja ja kalanpoikasia/munia. Ei sitä tiedä, vaikka muutkin öhkit tuolla innostuisivat lisääntymään