Kiipeilevät imunuoliaiset

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Kiipeilevät imunuoliaiset

Viesti Kirjoittaja janma »

Nyt asiasta on oikein kirjoitettu, asia mikä on minulle ja varmaan monelle muulle imunuoliais-omistajalle jo vanha juttu. Mutta mielenkiintoinen silti. Saa myös pientä vihiä minkälaisissa virtauksissa nämä viihtyvät, koittakaapa laittaa rihmakala tai taistelukala näiden olosuhteisiin kuten toisinpäin halutaan :P

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/p ... ?news=1970" onclick="window.open(this.href);return false;
"A day without sunshine is like, you know, night."
janma
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kiipeilevät imunuoliaiset

Lisään tähän mielenkiintoisen blogi linkin. Taatusi kiinnostavaa luettavaa Gastromyzon faneille, esim mitkä lämpötilat paikan päällä on ja mitä sitten suositellaan. Hyviä kuviakin löytyy ja lajeja joita ei meilläpäin ole näkynyt, kateus iskee [;)]

http://borneosucker.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

No kyllä! Mielettömän hienoja kuvia! Mutta mutta, mikäs sulla, janma, on toi lämpötila imu-altaassa? Gastromyzoneita ja Sewellioita ainakin loaches.comin mukaan pitäisi pitää viileässä vedessä, mutta eipä noilla nyt kovin viileää vettä ainakaan arvojen suhteen näyttänyt olevan. Mulla imualtaassa on talvisin 22 astetta, mutta näin kesäisin se nousee lähemmäs 25 astetta, jopa hiukan ylikin.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
janma
Advanced Member
Advanced Member

Itse pidän n.24asteessa. Sewelliat olevat viileimmistä oloista (ainakin niin uskon vielä). Loaches forumilla on keskustelu jostakin vanhasta lehtijutusta Gastromyzonien lisääntymisestä ja siinä nostettiin lämpöä jopa 32C hetkellisesti. Eli on mahdollista saada nämä lisääntymään, herättää toivoa :D

Tässä keskustelu.
http://forums.loaches.com/viewtopic.php?t=18471" onclick="window.open(this.href);return false;

Omasta mielestä näiden lämpötilasuositukset saisivat olla luokkaa 22-26C. Ei tarvitsisi ihmisten turhaan panikoida kesähelteillä.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Nyt mulla on noi Sewelliat ja Gastromyzonit samassa altaassa, joten voinen varmaan pitää lämpötilan tossa 22 asteessa normaalisti, vai pitäiskö sitä nostaa asteen pari?

Todella mielenkiintoisia keskusteluja oot kyllä löytänyt!
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
pikkulehtikala+
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja pikkulehtikala+ »

Minulla oli 3 Gastromyzonia, mutta 1 kuoli ja en tiedä oikein miksi, mutta virtausta kyllä riittää, mutta lämpötila on tälläkin hetkellä noin 27,5 astetta eli ilmeisesti liikaa ja ruokaa on kyllä ihan tarpeeksi. Minulle myytiin ne syömään levää ja ihan hyvin on toteuttaneet tätä levän syöntiä. Kaiken puolin oikein nättejä ja helppoja kaloja... :D
En vain itse ostaessani oikein tiennyt, että lämpötila pitää olla noin. 22-26 astetta.
janma
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä voit varmaan nostaa jos haluat. Omat Sewelliat ovat myös tuossa samassa altaassa, ovat myös elelleet ja lisääntyneet 26asteessa. Itse ajattelin kokeilla semoista että laitan ajastimen taaksi myös lämmittimen, tai ehkä kaksi. Päivä- ja yölämmitin. Myös se että vaihtelee vuodenajan nähden vähän lämpöä. Ei sitä itsekkään haluaisi aina samassa lämmössä elää. Lämpötilan vaihtelut ovat osa luontoa ja voivat laukaista ties mitä [;)]
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

mä ostin omat perhoseni altaasta jossa oli 27 ast ja kutivat kokoajan :). vilkastuivat kummasti meillä kun 26 vaihtui siihen 27aan...
Defni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Defni »

Meillä taas perhoset elävät vilkkaina 22-25 asteisessa vedessä (riippuen vuodenajasta ja pitkänmallisessa akvassa on toisessa päässä aina astetta viileämpi kuin toisessa).
Meidän olleessa 5 viikkoa ulkomailla lomalla, vanhemmilla (tilapäiset kalahoitajat) oli ongelmia saada vesi pysymään alle 25 alkukesän lämpöaallossa joten sammuttivat lämmittimen. :roll: No, ilmat viilenivät mutta eivät huomaneet enää laittaa lämmitintä päälle, joten meidän tulleessa kotiin akvan lämpö oli 19-20 astetta. :frown: Onneksi kaikki perhoset (3kpl) kuitenki vielä eli ja vaikutti olevan kunnossa, mutta meinasin pudota tuolilta kun noin 2mm perhos poikanen vipelsi etulasin edestä kannon alle piiloon! 8O Seurattuamme näitä tarkemmin huomattiin että matkan aikana oli ilmestynyt kaksi perhos poikasta seuraakvaan, n. 2 & 4mm pitkät. :mrgreen: Nyt ovat jo n.4 & 6mm:isiä. En sitten tiedä saiko just tämä viileä vesi niitä innostumaan, mutta nytten kun lämpö on taas 23-24 astetta niin kosiskelut ei kiinnosta enää...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”