Millaiset lamput olisivat sopivat?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
emsku
Starting Member
Starting Member

Millaiset lamput olisivat sopivat?

Viesti Kirjoittaja emsku »

Aion hankkia vähän reilu 300 litraisen akvaarion ja siinä on 150 senttinen valaisin kahdella putkella. Aloin miettimään että voisiko siihen ostaa kaksi kasvivalo loisteputkea? Vai pitäisikö toinen olla ns. päivänvalo lamppu? :|
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Millaiset lamput olisivat sopivat?

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Se yhdistelmä voisi olla parempi. Noiden kasviputkien valo on niin violettia, ettei se näytä ainakaan omaan silmääni yhtään hyvältä. Voisin suositella jopa kahta päivänvaloputkea, jolloin saadaan valon väri luonnollisemmaksi. Olen kyllä pohtinut myös sitä, kuinka paljon noista kasviputkista akvaariokäytössä loppujen lopuksi on hyötyä? Vaikuttaako tämä merkittävästi kasvien fotosynteesiin, jos niille annetaan ainoastaan yhteyttämiseen tarvittavia aallonpituuksia? Onko kokeneemmilla tietoa asiasta? Itselläni oli ennen monimetalleihin siirtymistä 140 litraisessa kaksi hieman erisävyistä kasviputkea, enkä oikein koskaan tottunut niiden tuottaman valon sävyyn.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

omassa on 10000K putkia kaikki 4 kpl ja tykkään tästä sävystä sen himmeyden takia mutta erityistä tietoa ei ole mistä kasvit pitää.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Eikös kasvit tykkää sinisestä ja punaisesta valosta? Mä kyllä olen käyttänyt aina toisena kasviputkea. Makuasiahan se, mutta mun mielestä hieman punertava tai lilahtava antaa lämpimää väriä. Jotkut väittää myös punaisen olevan vähemmän leviä kasvattava. Kalatkin näyttää paremmin tällä värejään. En pidä liian kylmästä, valkoisesta tai sinertävästä valosta. Nuo Kelvinitkään ei ihan yksin kerro värisävyä, pitäisi katsoa sitä kuvaa eri värien määrästä, mikäs sen nimi nyt olikaan?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ainakin 1 putken pitäisin mahdollisimman paljon sinistä ja punaista antavana niin korostuu siellä kalojen värit mukavasti. Pelkillä päivänvaloputkilla voi jäädä fisut hiukan valjuiksi. Näistä pidän juurikin tästä syystä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”