Akvaarion puhdistus
Valvoja: Moderaattorit
Akvaarion puhdistus
Noniin, Kotiin on vihdoin kannettu 600l käytetty akvaario. Valitettavasti akvaarion pinnat ovat kohtuullisen likaiset ja se pitäisi saada puhdistettua hyvin ennen tulevaa käyttöönottoa. Onneksi silikoonit näyttävät hyväkuntoisilta.
Eli: miten saa wanhat leväjäljet lasista ja alumiinista pois? riittääkö partaterä tms? Tarvitseeko akvaariota mitenkään muuten puhdistella esim tautien pelossa ennen oman kalakannan kotiuttamista? Rasvaa pilkkovat aineet taitaa olla pannassa ihan kaloille vaarallisina..
Kiittäen, Ansi
Eli: miten saa wanhat leväjäljet lasista ja alumiinista pois? riittääkö partaterä tms? Tarvitseeko akvaariota mitenkään muuten puhdistella esim tautien pelossa ennen oman kalakannan kotiuttamista? Rasvaa pilkkovat aineet taitaa olla pannassa ihan kaloille vaarallisina..
Kiittäen, Ansi
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Akvaarion puhdistus
Älä ainakaan partaterällä, naarmuuntuu vielä lasit, tai sohaiset vahingossa silikooneihin, niin sitten saattaa olla niidenkin vaihto edessä. Allas täyteen vettä ja leväraapaksi vanha pannkkikortti tms. muoviläpyskä. Ihmesienellä irtoaa myös hyvin laseista ja kehyksistä. Pesuaineita ei kannata käyttää sillä niiden huuhtominen pois altaasta saattaa osoittautua jopa mahdottomaksi.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Mä olen aina puhdistanut käytetyt altaat etikalla ennen täyttöä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Virkon S on sellainen desifiointiaine jota käytetään akvaarioihin, mutta tietenkin siinä on se huuhtelemisen vaiva. Tappaa pöpöt.
Swifferin ihmesienet on kyllä hyvä valinta, kun saat liat ensin kostuteltua ja vähän pehmennettyä, jos ovat kovin tiukassa.
Swifferin ihmesienet on kyllä hyvä valinta, kun saat liat ensin kostuteltua ja vähän pehmennettyä, jos ovat kovin tiukassa.
Minä puhdistin viimeisimmän altaan ihan tavallisella karheammalla sienellä. Hyvin lähti levät ja muut lasista. Etikalla saat kalkkijäämät pois.
480l sekala, 60l +54l kovaa vettä:), kaksi kissaa ja koira
Kiitoksia vinkeistä.
Etikka tuntui tosiaan tepsivän, tosin huoneen levähöyryt vaihtuivat etikkahöyryihin.. no ikkuna auki ja tuuletusta peliin.
Pankkikortti tepsi yllättävän hyvin etikan pehmentämiin leviin. Suurin osa alumiinissakin olevasta roskasta lähti samalla.
Ajattelin vielä huuhtasta alltaan kunnolla ennen seuraavaa työvaihetta ettei etikkaa pahemmin jäisi pinnoille. Ei se ihan hirveitä taida tehdä altaassa, mutta vesiarvot voi olla aika huipussa parin vedenvaihdon ajan..
a
Etikka tuntui tosiaan tepsivän, tosin huoneen levähöyryt vaihtuivat etikkahöyryihin.. no ikkuna auki ja tuuletusta peliin.
Pankkikortti tepsi yllättävän hyvin etikan pehmentämiin leviin. Suurin osa alumiinissakin olevasta roskasta lähti samalla.
Ajattelin vielä huuhtasta alltaan kunnolla ennen seuraavaa työvaihetta ettei etikkaa pahemmin jäisi pinnoille. Ei se ihan hirveitä taida tehdä altaassa, mutta vesiarvot voi olla aika huipussa parin vedenvaihdon ajan..
a
Mä harvemmin en ole edes puhdistanut akvaarioita ennen käyttöönottoa. Kyllä se lika siitä lähtee "itsekseen" muutamassa päivässä. Eli normaalilla levämagneetilla tai -raapalla (partakoneenteräsellaisella).
Irtotöhnä kulkeutuu melkein samantien suodattimeen, mikäli suodatinteho on ok.
Irtotöhnä kulkeutuu melkein samantien suodattimeen, mikäli suodatinteho on ok.
Suurimmat syyt puhdistukseen oli mahdolliset taudit + akvaario tulee käyttöön vasta parin viikon kuluttua kun olen saanut alustan yms muut valmiiksi.
Senverran pahalta haisi työhuone aamulla (jossa akvaariota tällähetkellä säilytetään) että jonkinsortin perustellinen puhdistus oli pakko suorittaa.
Senverran pahalta haisi työhuone aamulla (jossa akvaariota tällähetkellä säilytetään) että jonkinsortin perustellinen puhdistus oli pakko suorittaa.
Jos taudit sieltä pois haluaa, niin sitten kannattaa allas viedä johonkin laitokseen, jossa on voimakasta ydinsäteilyä ja tappaa pöpöt ja virukset sillä:)
Eli ei niitä tauteja (jos niitä nyt ylipäätään kuivassa akvaariossa on jäljellä) saa edes virkon pesulla kuolemaan.
Se levän haju on tietysti asia erikseen... Mä tykkään siitä aromista:)
Eli ei niitä tauteja (jos niitä nyt ylipäätään kuivassa akvaariossa on jäljellä) saa edes virkon pesulla kuolemaan.
Se levän haju on tietysti asia erikseen... Mä tykkään siitä aromista:)
Arvelinkin etteivät taudit kestä kuvattamista, mutta tulipahan puhdistettua.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Eikös pH miinusta voi myös käyttää puhdistukseen, mutta ei se tietenkään ole mikään erityisen tehokas siinä hommassa.
350 l. ja 60 l. seura-akvat