Ostin tuossa reilu viikko sitten 60litran akvaarion ja nyt on kypsytykset kypsytelty vihdoin! Kyselisinkin, että minkä laista kalastoa akvaan suosittelisitte ostamaan?
Seuraavanlaisia kaloja olen miettinyt ohimennen ostavani:
Syntyisi... Voisit ottaa noista aavetetroja sekä taistelukalan! Tai sitten platyjä ja niiden kanssa jotain muita kovan veden kaloja. Jos albiinomonni tarkoittaa partamonnia, niin on allas liian pieni, samoin lehtikaloille sekä useammalle taistelukalalle. Mä ottaisin tuon kokoiseen altaaseen punaisia platyjä parven. Oletko muuten mitannut vesiarvoja altaasta?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Minä aina jaksan ihmetellä platyjen minimitilasuositusta. Itselläni oli niitä joskus 100-litraisessa ja ne olivat silloinkin mielestäni liian pienessä. Niistä kun kasvaa oikeasti isoja, suurimmat naaraat olivat n.8cm kokoisia. Lisäksi nämä vaativat kovaa ja lievästi emäksistä vettä kun muut luettelemasi lajit viihtyvät pehmeässä ja happamassa vedessä.
Taistelukalaurokset ovat toisilleen todella ärhäköitä ja taistelevat niin kauan, että toinen (tai molemmat) menettävät henkensä. Ne hätistelevät myös naaraita tuon kokoisessa niin, että niitä ei tulisi missään tapauksessa yhdistää. 1 taistelukala sopii tuon kokoiseen loistavasti, kunhan lämpötila on riittävän korkea. (n.26-30 astetta)
Puna-aavetetra on viileämmän veden kala, joten se ei sovi taistelukalan kanssa samaan altaaseen.
Albiinomonniset (sekä kuparimonnisen että täplämonnisen albiinomuodot) kasvavat mielestäni myös altaaseesi liian suuriksi.
Lehtikala kasvaa altaaseesi aivan liian suureksi! Älä edes haaveile tuon kokoiseen altaaseen lehtikaloja, ne ovat territoriaalisia kirjoahvenia. Lehtikala tarvitsee vähintään 250-litraisen ja riittävän korkean akvaarion.
Sopiva kalasto altaaseesi voisi olla vaikkapa seuraava: (lämpötila 23-25 astetta)
Puna-aavetetra (10)
Pikkumonninen (10)
Keltakääpiöahven (2, pariskunta)
Saisit nuo toivomasi puna-aavetetrat. Tuon kokoiseen on hyvä sijoittaa ainoastaan yksi uiva parvikala, ettei tule sekaisen näköistä. Pikkumonniset uivat välillä myös ylemmissä vesikerroksissa ja ovat todella mukavia seurattavia. Niitä sopii altaaseesi kunnollinen parvi toisin kuin albiinomonnisia. Kaikki monniset nauttivat hienosta hiekkapohjasta, joten sorapohjalle et voi näitä ottaa. Jos altaassasi on sorapohja, niin mietitään jotain muita pohjaeläjiä siinä tapauksessa. Keltakääpiöahven on ainoa kirjoahven, joka tulee tähän hätään mieleen noihin vesioloihin. Sekin on ehkä hitusen pienessä altaassa, ainakin pariskuntana, mutta ne ovat niin kilttejä kirjoahvenia, että olen aika varma niiden menestymisestä altaassasi, kunhan vain huolehdit veden puhtaudesta viikottaisilla vedenvaihdoilla.
Tai jos platyja haluat, niin kannattaa ottaa pelkkiä koiraita, koska tuon kokoiseen akvaarioon ei kannata aiheuttaa poikastulvaa (millekään kalalajille).
Minäkään en vielä mikään vanha tekijä ole mutta sen verran sinuna tekisin että mittaisin ensin vesiarvot jo käynnissä olevasta akvaariosta ja ostaisin kalat sitten vedenominaisuuksien mukaan. Veden muokkaaminen on ainakin minun mielestäni vähän turhauttavaa touhua kun paljon helpommallakin voi päästä.
Jos vetesi on kovaa niin platyt ja miljoonakalat ym. kovan veden kalat käy mutta ei kannata laittaa synnyttäviä hammaskarppeja kuin yhtä sukupuolta, muutoin voipi käydä niin että parin kuukauden päästä altaassasi ei olekkaan enää paria söpöä kalaa vaan muutaman sadan kalan soppa josta ei tahdo päästä eroon.
Jos taas vetesi on pehmeää niin esimerkiksi kirsikkabarbit (5-10kpl, enemmän naaraita kuin uroksia) ovat osoittautuneet minulla erittäin kestäviksi ja sieviksi ensikaloiksi. Kuparimonnit (5-6kpl) ovat myös olleet kestäviä ja ne näyttävät tosi kivoilta kun hääräävät hiekassa pylly pystössä menemään. Monnisia hankkiessasi pidä mielessä että ne tarvitsevat hienoa hiekkaa pohjamateriaaliksi koska tykkäävät tonkia sitä ja niiden viikset ovat herkät, kansilasit ovat myös tärkeät koska käyvät pinnalta haukkaamassa happea ja saattavat myös hypätä. Ainakin minun kuparimonniset kutee helposti jos vedenvaihdon yhteydessä laitan altaaseen 1-2astetta kylmempää vettä, eli kalavauvojakin tuolla kalastolla saa tahtoessaan.
Nämä edellämainitut kalat ovat kestävyytensä lisäksi melkein kaikki ruokaisia joten soveltuvat mielestäni ensikaloiksi hyvin. Barbeille hiutaleita ja Monnisille pohjatabletteja, silloin tällöin jotain herkkua kuten kiehautettua kurkkua tai kastematoa.
Mutta muistetaampa, että valtaosa monnislajeista kasvaa liian suureksi 60litraiseen akvaarioon. Sopivia lajeja olisi mm. jo mainittu pikkumonninen, sekä sen lisäksi nuoli,- kääpiö,- tai marmorimonninen jakuten jo sanottu on se hienohiekka ns. perusedellytys monnisia ajatellen.
En suosittelisi ko. kokoluokan altaaseen platyjä tai miljoonakaloja, muuta kuin korkeintaan toista sukupuolta, mutta siinä kannattaa taas muistaa se, että ko. lajit vaativat menestyäkseen kovaa ja emäksistä vettä ja koska suomessa vesijohtovesi on pääsääntöisesti pehmeää ja hapanta, joten edessä olisi vesiarvojen muokkausrumbaa.
Itse tekisin tällä haavaa 60litraisesta purkista taistelukalakoiraan asumuksen, johon pohjalle laittaisin pienen porukan piikkisilmiä ja väliveteen pienen parven (n. 10kpl) rusokiilakylkiä. Kasveiksi etualalle matalia heinämaisia kasveja, taka-alalle köynnöstävia ja pari pintaan asti ulottuvaa kantoa/oksankarahkaa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Tässä vaan pohdin selailtuani Markku Varjon kirjaa vuodelta 2004. Onkohan siinä sitten jo vanhaa tietoa kun esim. täplämonnisen minimiallaskooksi väitetään 60L?
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
Vuonna 2007 julkaistussa, niinikään Markku Varjon kirjoittamassa Akvaariokalat-kirjassa on täplämonniselle annettu altaan minimikooksi 100litraa, joka ei ole lainkaan liioittelua otettaessa huomioon ko. lajin aikuiskoko: 7-8cm.
Suosittelen lämpimästi tuon uudemman opuksen hankintaa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)