Mulla on käyny pääasiassa niin hyvin, että kalat ovat selvinneet seura-altaassa. Miekkapyrstöt, platyt, täpläpartamonnit ja neonsateenkaarikalat (nämäkin siksi, kun ekat tuli tyhjään altaaseen kutuna, niiden jälkeiläiset kuoriutuivat vasta vanhempien muutettua isompaan otiin ja seura-akvassa on vain helmimonnisia, sukarapuja ja partiksia ).
Mulla on 70 litrainen sisäsuodattimella ja valaisin yhdellä loisteputkella, monnisten poikasia varten. (Elän toivossa, että onnistun kasvattamaan niitä). Jonkun aikaa kumminkin tuo ehkees piisaa.
Itselläni on poikasboxi isossa altaassa johon siirrän monnisten kudun. Kuoriutumisesta n. viikko niin siirrän ne 14L läpinäkyvään muovilaatikkoon (josta jo olen mieheltäni saanut kuulla kun on meidän tiskipöydällä..!). Siitä on hyvä seurailla niitten kasvamista ja touhuamista.
Minkähänlainen kasvatusallasjärjestely/sisustus olisi paras ajatellen pohjakalojen poikasten kasvatusyrityksiä?
Mulla on n. 40l, lämppärillä, yhdellä 15w valaisimella ja sisäsuotimella varustettu purkki.....lähinnä ajattelin sisustuspuolta. Olisko parempi ilman hiekkaa ja kasveja, vain esim kookoskuori tai ruukku suojaa antamassa? Vedenvaihdot suorittelisi vain ison altaan kautta kerran kaks/vko. (Allekirjoittaneella on raakaveden PH:n vaihtelut niin rajuja eri vuodenaikoina; siksi tuo vedenkierto ison altaan kautta.)
Itselläni kasvoivat yhden albiinomonniset pienessä 40 litraisessa. Annoin pohjan olla paljaana, niin oli helpompi siivota ylimääräiset ruokarippeet pois ruokailun jälkeen. Vaihtelin vettä pieniä määriä päivittäin ja altaassa ei ollut kuin ilmastinkivi (suodatinta en alkuun laittanut) sekä lämmitin ja valo. Alkuun vaihdoin uuden veden vanhasta akvaariosta ja parin viikon päästä aloin vaihtamaan kraanavettä. Yksi jaavansaniainen niillä oli pienenä suojana siellä. Kasvia oli helppo siirrellä ja sai siivottua senkin vierestä ylimääräiset ruokarippeet pois. Mitään luolia yms. en sinne laittanut.
Suosittelen siirtämään jo kudun tuollaiseen pieneen altaaseen, niin poikaskuolleisuus ei olisi välttämättä niin suuri. Minulla oli osa kudusta poikasverkossa ilmastimen kera normaaliakvaarion sisällä ja sieltä siirsin osan pienistä syntyneistä tuohon 40 litraiseen ja kaikki eivät siirtoa kestäneet. Ne mitkä olin siirtänyt jo kutuvaiheessa 40 litraiseen, olivat alusta alkaen pirteitä ja reippaita.
Mä luulen, että mä kanssa tyhjennän (mulla sisustettu) tuon 40 litrasen ja yritän noilla Retuliinin eväillä......se on sitten taas toinen tarina, miten mä saan otettua mätimunat isännän? huulipussista niin etteivät lipsahtele sinne tänne allasta. Selkäuimarit kun ovat salamana paikalla ja sieppaavat pallerot kitoihinsa.
Kudetus-, kasvatus- ja karanteenialtaina on sekä 60- että 54-litraiset altaat samanlaisella varustuksella: diy-sisäsuodatin, sauvalämmitin, loisteputkivalo, lämpömittari, kansilasit ja jotain keraamisia koristeita piiloina. Ei pohjamateriaalia eikä kasveja. Kudetuksen ja/tai poikasten alkutaipaleen ajaksi olen toisinaan särpinyt pääaltaasta sammalta suojaksi ja seisovaksi pöydäksi .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Minkälainen kasvatusallas olisi paras miljoonakalan poikasille?
Itsellä on faunaboxi (n. 20l) ja ajattelin sinne laittaa kalat kasvamaan eli kysymys onkin, että minkälainen sisustus? Soraa ei varmaan kannata pohjalle laittaa, että on helpompi pitää siistinä, joka päivä vähän vaihtaa vettä ison akvaarion kautta? Pitääkö poikasaltaassa (kasvatusaltaassa) olla suodatin? Neuvot olisivat tarpeen!
nukki2 kirjoitti:Adrianna, miten ja kuinka usein suoritat vedenvaihdot poikasaltaissa?
Vähän riippuu. Taistoille vaihdan vettä kerta viikkoon, useammin kun en ole nykyään kotona. Pikkulehtikaloille vaihdoin jopa 7 krt/vko vettä, vajaa 10 l kerrallaan. Yleensä ihan normaalisti lappoan valkoiseen ämpäriin vedet ja jätän veden hetkeksi seisomaan. Eksyneet pikku sankarit saa sitten esim. ruiskulla tai pienellä haavilla napattua takaisin altaaseen. Sitten letkulla suoraan uusi vesi altaaseen, samalla letkulla kun tulee hoidettua nuo kolme "pääallastakin".
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Eli mulla on 54l MP akvaario (kypsymässä) monnisten kudettamista varten. Ainut huono puoli on että 1. en tiedä mitä mun monnit on (100 prosenttisella varmuudella) 2. Mulla on 2-3 vaihto ehtoa mitä ne vois olla ja molempia on todella vaikea kudettaa 3. en oo ikinä ennen kudettanu monnisia.
Krhm.. "ainut".
Mutta joo tällanen ois.. Ja tuo 180l akvaariossa sinileukojen poikaset kasvaa luultavasti aikuisiksi joten täytyy katsoa mitä niile tehdä..
n. 500-litarinen akvaario puoliksi lasilevyllä jaettuna ahvenille ja plekoille, jossa molemmilla puolilla Eheimin ulkopöntöt ja toisessa lisäksi 2252, ilmapumppu, lämmitin keskellä. Vedenvaihto 2 x viikkoon 50%.