Kaipaisin näkemyksiä ja kokemuksia kulmamallisesta akvaariosta.
Onko se helppo huoltaa? Mitä käytännön ongelmia mallissa on? Miten malli rajoittaa? Yms. mitä nyt tulee mieleen.
Harkisten tässä kumpi olisi parempi meille, kulmamalliseen saisi menemään litroja vähän enemmän kuin suorakaiteen muotoiseen...siis isompaan olen vaihtamassa tällä hetekllä on reilu 120l suorakaide akvaario.
Kulma vs. suorakaide
Valvoja: Moderaattorit
Re: kulma vs. suorakaide
Kovin paljon uimatilaa vaativille vilkkaille kaloille laittaisin suorakaiteen muotoisen. Kulma-akva on minusta tosin ehkä hienompi ja ei vie niin paljon tilaa huoneesta.
-
Tindra
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kulma-allas on tietty ihan hienon näköinen ja tilaa säästävä, mutta kalojen kannalta on aina parempi että uimatilaa on pituussuunnassa mahdollisimman paljon.
Akvarismia 1992-2014
-
hannu
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Tindra kirjoitti:Kulma-allas on tietty ihan hienon näköinen ja tilaa säästävä, mutta kalojen kannalta on aina parempi että uimatilaa on pituussuunnassa mahdollisimman paljon.
Minä en kyllä osaa pitää kulma-allasta tilaa säästävänä. 200 l suorakaiteen muotoisen altaan mitat voivat olla esimerkiksi 100 x 50 x 40 cm^3. Vastaavan kulma-altaan mitat taas olisivat 100 x 100 x 40 cm^3, molemmisa tuo 40 cm on korkeus. Kulma-allas vaatii siis toiselta seinältä kaksinkertaisen määrän tilaa. Myöskin huolto käy kulma-altaassa äkkiä hankalaksi tilavuuden kasvaessa. Takanurkkaan tulee nopeasti pidempi matka kuin omissa käsissä riittää mittaa. Tuon esimerkkialtaan tapauksessa n. 70 cm etulasista takanurkkaan, kun otetaan huomioon vielä altaan korkeus, on matkaa etulasin yläreunasta altaan nurkkaan pohjalla lyhimmillään jo n. 81 cm.
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
Kyllä vaan se kulma-allas säästää tilaa. Esim makkariin juuri tuli laitettua 220 litran kulmala ja vie tilaa lähes yhtä vähän kuin aiempi noin 60 litrainen. Ja kun ko. kulmalla ei mitään hyötykäyttöä muuten ollut niin mitat ylös ja allas tilaukseen. Ja itse ainakin olen hiukan enempi "keskilattian miehiä" eli en kävele seinänviertä nurkkaan ja käänny vasta sitten! Kyllä kulma-akvaario maksimoi tilankäytön tietyissä tilanteissa.
Huollon kannalta ihan takanurkkaa voi olla hankala/mahdoton tavoittaa ilman kättäpitempää. Riippuu altaan ja akvaristin mitoista. Ja tuo Hannun esimerkkihän ei käytännössä pidä paikkaansa yhdenkään (ainakaan allekirjoittaneen silmiin sattuneen) kulma-akvaarion kanssa. Kun eipä niitä tehdä tasan kolmioiksi. Tulisi 2x hiukan haasteellista kulmaa! Eli etulasi on mallia erkkeri. Ja tietysti senkin voi asiakas itse halutessaan määrätä paljonko otetaan seinästä ulos sitä etulasia. Eli tuo Hannun esimerkin kulmala olisikin käytännössä ainakin noin 280 litrainen.
Huollon kannalta ihan takanurkkaa voi olla hankala/mahdoton tavoittaa ilman kättäpitempää. Riippuu altaan ja akvaristin mitoista. Ja tuo Hannun esimerkkihän ei käytännössä pidä paikkaansa yhdenkään (ainakaan allekirjoittaneen silmiin sattuneen) kulma-akvaarion kanssa. Kun eipä niitä tehdä tasan kolmioiksi. Tulisi 2x hiukan haasteellista kulmaa! Eli etulasi on mallia erkkeri. Ja tietysti senkin voi asiakas itse halutessaan määrätä paljonko otetaan seinästä ulos sitä etulasia. Eli tuo Hannun esimerkin kulmala olisikin käytännössä ainakin noin 280 litrainen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Minulla on olohuoneessa 200 litrainen kulma-akvaario. Vie kyllä huomattavasti vähemmän tilaa kuin suorakaiteen muotoinen samankokoinen allas, mutta huolto on kyllä vaikeampaa. En ylety takanurkkaan ilman että suunnilleen sukellan sinne altaaseen sisään (kasvipihdit on kyllä kaapissa, mutta en ole harjoitellut niiden käyttöä). Altaan mukana tuli sille sopiva jalusta, joka sekin on "mallia korkea" ja itse allaskin on 60 cm korkea. Allas on sopivalla katselukorkeudella, mutta ilman ylimääräistä penkkiä en sitä saa hoidettua lainkaan. Mietinnässä on ollut, josko tuon sittenkin pistäisi myyntiin ja tilalle laittaisi suorakaiteen muotoisen.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)