Vuokon ruokkiminen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Lauantain vinkkipirkka:
Ostin syksyllä E. Quadricolorin ja aluksi se söi mitä tahansa sille annoin. De*nitrate-kikkailun jälkeen se bleachasi ja lopetti syömisen. Pitkään yritin tyrkyttää sille väkisin kaikkea ruokaa mitä vain keksin, mutta ilman tulosta. Jafarilta sain vinkin syöttää vuokolle mysistä ruiskulla. En olisi näkemättä uskonut, että vuokko pystyy syömään niin pientä moskaa. Ruokinta onnistuu hyvin esim. 200mln ruiskulla, jolla puhalletaan hiljaksiin ruoka tentaakkelien sekaan.

Nyt vuokon kuihtuminen on kääntynyt ja se alkaa olemaan jo hyvässä kunnossa!
Vuokolta terkkuja Jafarille :mrgreen:
Carmila
Member
Member
Viestit: 491
Liittynyt: 02:12, 19.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Meillä mureena käy välillä "kaivamassa" vuokon suusta ruoan "sille jolle se kuuluu". Muita vuokonruokkimisongelmia ei ole onneksi vielä ilmennyt. :)
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Vuokkoa kun ruokin kanssa mysiksellä ja ruiskulla niin tein virityksen kun ei aina jaksa uittaa käsiä altaassa.
Laitoin 20mm ruiskuun reilun metrin mittaisen silikoniletkun johon mysiksen imen. Pitkillä pihdeillä vien letkun vuokon lähelle ja painan struutasta. Ei tarvitse kastella käsiään...laiska kun on...:) Tällä saa ruokittua vaikka olisi hankalassakin paikassa.
Idefix
Member
Member
Viestit: 346
Liittynyt: 21:48, 09.01.2006
Paikkakunta: Espoo

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Minä taas tein vuokon ruokinnasta vieläkin helpompaa -> annoin sen jafarille :mrgreen:
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
jafar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 22:38, 06.11.2004
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja jafar »

Idefix kirjoitti:Minä taas tein vuokon ruokinnasta vieläkin helpompaa -> annoin sen jafarille :mrgreen:
Jees, R.I.P.
Vexi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 18:30, 09.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Minulla on tuollainen Condylactus passiflora vuokko. Vuokko on asustellut akvassa vähän yli viikon ja nyt kun eileen annoin sille katkaravun (on se tainnut viimeyönä myös pistää suihinsa myös kameliravun joka kerkesi oleilla akvaariossa vajaan viikon) niin se on vetäytynyt pieneksi läjäksi kivenkoloon. Onko tuo normaalia? Sulatteleeko se ruokaansa?
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

On normaalia.
Itselläni condylactus passiflora teki välillä noin,mutta E. Quadricolor tekee useammin.
E. Quadricolor tekee myös helpommin. ei tartte ku vähän koskea ni menee kiven koloon.
Rayman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 01:02, 08.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja Rayman »

Heippa ! Minullakin on nyt ollut vuokko akvaariossa noin viikon verran ja vain vähän tietoa sen ruokkimisesta. Voinko ruokkia vuokkoa siis ihan pakaste katkaravulla ? vai akvaarioliikkeestä saatavalla pakasteella ?

T: Roope
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Vuokolta kuluu enempi energiaa sen katkaravun sulattamiseen kuin mitä se siitä saa. Jos nyt meni ihan metsään niin saa oikaista.
Itse ruokin mysiksellä.
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Ihan oikeassa olet, ainakin kun käytetään esikeitettyjä kuorettomia katkarapuja. Luulis nyt että niistä, mistä löytyy vielä päät ja kuoret vois saada ihan hyvin ravintoa. Tosin ne on yleensä aika runsaan kokoisia
Tellukka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 15:48, 12.10.2005
Paikkakunta: Joensuu/Niittylahti

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja Tellukka »

Kuinka usein ruokitte vuokkojanne?
720-l kiekkola, 720-l seurala, 600 l suolaista, 2 kissaa, 2 Bernhardinkoiraa ja sekarotuinen hauva (olen muuten ihan normaali)
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

N. kerran kahdessa viikossa - kerran 2 kuukaudessa.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kuuleman mukaan mitä useammin ja enemmin ruokkii, niin sen nopeammin kasvaa. Ja nuo kokonaiset katkaravut ovat myös keitettyä, eli aika lähellä pullamössöä nekin ovat. Tuoreenapakastetut eliöt ovat terveellisempiä ja monipuolisuus tietty valttia.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Itse ruokin: Mysiksellä,Tuoreella raa`alla lohella ja raakoja (meri-kaloille tarkotettuja) katkaravuilla

Vuokkot kasvoi ihan älytöntä vauhtia. BTA kuplavuokko oli halkasijaltaan sellanen 35cm
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

(Mututuntumalla seuraava:)
En tiedä kuinka paljon vuokoille on merkitystä, mutta ainakin merikalat tulee ruokkia meressä kasvaneilla ravuilla / kaloilla. Makeanveden elukoissa on eri rasvat kuin merielukoissa ja ne aiheuttavat ainakin kaloille rasvamaksan, koska kalojen maksa ei osaa käsitellä makeanveden rasvahappoja.

Lähes kaikki ruokakaupoissa olevista pakasteista taitaa olla makeanveden lajeja. Prismasta olen löytänyt ainakin sinisimpukoita, jotka käsittääkseni (Googlen mukaan) on merestä.

Akvaariokeskuksesta saa muuten Ocean Nutritionin isoa krilliä, kävin juuri hakemassa mureenalle 4 levyä. Meni koko allas ihan hulluksi krillistä, ilmeisesti se on ylivoimaisesti parhaanmakuista.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Vexi kirjoitti:...niin se on vetäytynyt pieneksi läjäksi kivenkoloon. Onko tuo normaalia? Sulatteleeko se ruokaansa?
En tiedä miksi vuokko tekee noin, mutta minun E. quadricolor tekee tuota jatkuvasti. Jos vuokko on kuitenkin ison osan päivästä ok auki, ei mielestäni ole aihetta huoleen. Minun vuokkoni vähensi läjään menemistä, kun ruokin sitä säännöllisesti = kolmen päivän välein. Ruokin nyt noin usein, koska vuokko oli pitkään vaaleassa kunnossa, ja vasta nyt alkaa saamaan ruskeaa väriä takaisin.
iso5817
Member
Member
Viestit: 318
Liittynyt: 12:53, 27.07.2007
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

Siis minun kuplavuokko (e.quadricolor) on kauniin vaaleanvihreä, ja hyvin läpikuultava. Olen ruokkinut sitä n.kerran viikossa, joskus kaksikin. Ruokana olen käyttänyt pakastekatkaa, jota olen liuottanut vitaaminiliuoksessa, ja toisella ruokintakerralla olen antanut tonnikalaa (raakaa). Silloin tällöin olen antanut myös rapupellettejä. Kokoa vuokolle on ostamisen jälkeen tullut runsaasti, tullessaan oli pienen lapsen nyrkin kokoinen, ja nyt on aikuisen miehen levitetyn kämmenen kokoinen. Auki se on melkein koko ajan, yleensä kuitenkin yöksi supistuu ja vetäytyy kiven koloon. Aamulla tulee kolosta pois jo ennen valojen syttymistä, ja aukeaa.

Pitäisikö vuokon olla ruskeampi? (viitaten edelliseen viestiin). Omassa vuokossani ei kyllä ole ollenkaan ruskeaa, vaan on kelta-vihreä, ja hyvin läpikuultava. Lonkerot ovat paksut ja pitkät, ja niissä ei ole kuplamaista kärkeä (tämä on käsittääkseni ihan normaalia)
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Ei kai sen kuulu olla ruskea jos se ei ole ruskea.
Meillä on vihreä(2kpl) bta joilla on ruskea jalka ja punainen bta jolla vaalea jalka. Yhdelläkään ei ole kuplia päissä. Kaikilla kyllä on ollut tullessaan mutta nyt ei ole. En ole huomannut että ainakaan ruokkiminen vaikuttaa noihin kupliin.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuokon ruokkiminen

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Jep, samaa mieltä Jorgin kanssa, mutta vuokon oma kudos on laajentuneena melko läpikuultava ja sisältähän se on käytännössä vettä. Mielestäni terveillä vuokoilla / koralleilla on ruskea perusväri, joka tulee symbioottisesta levästä. Mitä vähemmän levää on, sitä haaleamman värinen eläin on. Mitä vähemmän on levää, sitä vähemmän eläin saa siltä ravintoa / happea. Mutta jos vuokko on ulkoisesti kunnossa, reagoi ruokaan nopeasti, suu ei repsota auki, eli on hyvissä voimissaan, ei ole mitään hätää. Vaaleita elukoita ruokkisin enemmän, koska selvästikin ne tarvitsevat enemmän kiinteätä ruokaa, koska se saa vähemmän egergiaa levästä. Mielestäni tämä on aika hyvä sivu Quadricoloreista,linkki
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”