Täplämonnisten jatkuvasti epäonnistuva kutu

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lusiana-82
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Täplämonnisten jatkuvasti epäonnistuva kutu

Viesti Kirjoittaja Lusiana-82 »

Täplämonniset kutevat säännöllisin väliajoin akvassani. Olen hommannut babyboxin( siis sellainen verkollinen systeemi isoon akvaan) Noukin munia aina kudun jälkeen babyboxiin ja sijoitan boxin niin, että osuu suodattimesta tulevaan virtaan, sekä allaoleva ilmapumppu hörpöttää verkon alla. Luulisi ainakin veden vaihtuvan tarpeeksi boxissa...Välillä kokeilin jopa niin, että kiinnitin lisäilmaputken boxin reunaan, niin että kuplat porskuttelevat sinne munien joukkoon. Aina kuitenkin kolmantena päivänä munat homehtuvat, yhtään poikasta niistä ei ole tullut. Voiko monniseni olla hedelmättömiä, vai mistä mättää? Munien noston olen koittanut suorittaa niin, että eivät saa "ilmaa" nostossa, eli vedessä kokoajan. Naaras ja uros uiskentelevat siinä t-muodostelmassa hienosti. Oliko niin, että naaras imee suuhunsa sitä maitia urokselta ja sitten laittaa sitä siihen kohtaan, mihin munat meinaa kiinnittää? Naaras näyttää ikäänkuin tunnustelevan suullaan eri paikkoja ennen munien kiinnittämistä, mutta ei välttämättä laita samaan kohtaan, kuin on "syljeskellyt". Voisiko olla niinkin että naarasmonniseni ei osaa ihan oikein suorittaa hommaa? Olen myöskin koittanut munimisen jälkeen nostaa monniset babyboxiin kutemaan, eivät näytä olevan moksiskaan siirrosta ja jatkavat hommia, mutta, mutta, ei poikasia. Munimista on nyt yritetty n.7 kertaa. [}:)] Onko ideoita?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Täplämonnisten jatkuvasti epäonnistuva kutu..

Viesti Kirjoittaja millia »

Voisit kudettaa niitä erillisessä akvaariossa jotta sinun ei tarvitse siirtää mätiä minnekään vaan siirtää vanhemmat kudun jälkeen omaan akvaarioonsa. Voi olla että mätimuna vahingoittuu siirrossa niin että poikanen kuolee sitten aina. Itse olen kyllä onnistunut helomonnisten mädin siirrossa, vaikka mäti on noukittu välillä aika ronskisti ja siirretty toiseen akvaan niin että se ei ole vedessä siirrettäessä. Ehkä se on verkkohäkin syy jos mätiä ei saa sen seinään kunnolla kiinni....tai jotain.
Voit laittaa kutuakvaan myös pikkuisen jotain lääkettä estämään mädin homentumista. Jos ei tuo tepsi, niin sitten on kalavanhemmissa vika.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”