Ilmapumppu

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tiikeri_80
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Ilmapumppu

Viesti Kirjoittaja tiikeri_80 »

Saako ilmapumpun ääntä pienennettyä tai hiljasemmaksi ääntä?
wassermacher
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: ilmapumppu

Viesti Kirjoittaja wassermacher »

Kaveri oli teippaillut/liimaillut joitain superloneja tosi härön pumpun päälle.Aikamoinen huru vieläkin mutta "ennen "-tilannetta en ollut todistamassa.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Jossain tapauksessa voi auttaa, jos pumpun alle laittaa n. sentin paksuisen palan suodatinmattolevyä, tai jos pumpussa on ripustuslenkki, niin laittaa roikkumaan jostain, jotta pumppu ei osu mihinkään. Sellaiset pumput joissa pumpun puhallusteho on itse pumpusta säädettävissä, tehon alentaminen voi myös auttaa, mutta suurimmassa osassa pumppujahan tehoa ei voi säätää siitä pumpusta vaan puhalluksen säätöön käytetään ilmahanaa, joka on erillinen osa. Minkä merkkinen/mallinen ilmapumppu sulla on? Merkeissäkin on meinaan eroja, kuten myös samankin merkin eri tehomalleissa keskenään äänekkyyden suhteen. Parhaiksi havaitsemani pumput ovat Elite 799 ja Mouse 101, ja jos hiljaisinta haetaan, niin vanhanmallinen Whisper 100, joka tosin on tosi pienitehoinen.
Akvarismia 1992-2014
tiikeri_80
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tiikeri_80 »

minun ilmapumpun merkki on elite 801
Mustamolly
Junior Member
Junior Member

Re: Ilmapumppu

Viesti Kirjoittaja Mustamolly »

Mä pistin sinne alle kulmiin sinitarraa isot kasat, ja viikattu pyyhe/liina moninkerroin niin ei kuulu enää ääntä pihaustakaan :mrgreen:
Kiellettyä on vain kiinnijääminen
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

tiikeri_80 kirjoitti:minun ilmapumpun merkki on elite 801
Mulla oli hetken tuollainen samanlainen ja aika mökääjä se oli, palautin kauppaan kun pärjäsinkin sen sijasta Mousen pumpulla. Tuohon 801:een ei edes se suodatinmattolevynpalakikka auttanut :?
Akvarismia 1992-2014
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Re: Ilmapumppu

Viesti Kirjoittaja Micke »

Jos ilmapumppu pitää kovaa meteliä on se todennäköisesti hieman rikki jostain kohtia.
Jos sillä jokin osa pääsee liikkumaan aiheuttaa se voimakasta ääntä....
Kuumaliimalla voi liimata sisäosia helposti ja ne saa vielä joskus aukikin tarvittaessa.
Muistakaan ottaa tepseli irti ennekuin avaatte pumppua. Eikä sitä sähkömötikkää åparane mennä sörkkimään lainkaan ellei tiedä mitä tekee.

Sitten se äänenvaimennus ei onnistu kevyillä materiaaleilla ihan helposti. Tarvitaan raskasta aihetta johon ääni ja tärinä "imeytyy".
Eli laitetaan vaikka pumpun alle esim. kirja tai vaikka jokin kivi. Ja kirjan tai kiven alle sitten jokin huokinen aine joka estää tärinän siirtymisen alustaan.

Ja sitten sen sijoituspaikka on valittava huolella.
Jos pumpusta siirtyy tärinä esimerkiksi kirjahyllyyn jossa on kovalevyinen tausta alkaa ko. taustalevy voimistaa ääntä hyvin helposti.
Itse olen roikuttanut hyvin monia ilmapumppuja ihan ilmassa siten että ne ovat olleet kumilenkin varassa. Kumilenkki on kyllä varustettu varmuusnarulla koska kumilenkit saattaa pettää parissa vuodessa. Ilmapumppua ei saa pudottaa lattialle....

Ps. puhdistakaa ja rasvatkaa ilmapumppujen kumiset läpät (venttiilit) niin niiden teho paranee taas huomattavasti.
Yli 5v. vanhoihin pumppuihin voi ehkä kysyä jos niihin saisi uuden kalvon ja venttiilit jostain edullisesti.

Minulla olisi kaksi Renaa jotka tarvitsisi uudet kumiosat... tietääkö kukaan saako niitä jostain?
Tai jos joku tarvitsee kaksi kyseistä raatoa niin voi tulla hakemaan ilmaiseksi...

Nyt minulla pörrää noita Eheimin 400:a joita minun ei ole tarvinnut mitenkään vaimennella vaikka ovatkin valaisimen päälle asennettuina. Noissakin on kyllä omat sudenkuoppansa....
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”