Kiilakyljet kuolevat

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Aaje
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Kiilakyljet kuolevat

Viesti Kirjoittaja Aaje »

Noin puolitoista viikkoa sitten hain 15 kiilakylkeä 200 litraiseen akvaariooni ja 2 niistä on jo kuollut. Toisella kuolleista oli hieman sisäänpainunut vatsa,ei syönyt mitään ja kyykki jossain nurkassa kunnes kuoli. Toisella ei ollut juurikaan näkyviä merkkejä paitsi se, että se ei syönyt mitään ja kyykki jossain nurkassa. Vesiarvojen pitäisi olla ok. Minulla on myös yksi kiilakylki jolla on valkoinen patti leuassa. Mahtaako olla vaarallinen?

Minulla on akvaariossani kiilakylkien lisäksi 1 partis, 2 raitanuolimonnia, 6 kuparimonnista, 2 jaguaarimonnista ja 2 sysievämonnista.
tso
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiilakyljet kuolevat

Viesti Kirjoittaja tso »

Jotain pöpöjä nyt olet saanut kiilojen mukana altaaseen. Patti leuassa voi olla mitä, joko hometta, bakteerikasvua, loispesäke, tai rikkoutuntta ihoa, jonka aiheuttajana voi olla joukko ulkoloisia, stressi, vesiarvojen äkkinäinen muutos, jne. Mutta se kysymys, muitä varmaan haluat rakoa on mistä tämä kaikki aiheutuu ja miten tästä eteenpäin. Jos kiilat jostain akvaarioliikkeestä kävit hakemassa suosittelen kääntymään heidän puoleen, jos taasen kaverilta hait niin sitten on vähän kinkkisempää.

Kun kerran profiilisi ei kerro mistä olet kotoisin kehotan kääntymään lähimmän akvaarioseuran puoleen. Jos seudullasi ei ole seuraa, kerro ihmeessä mistä olet kotoisin ja pyydä apua. Kuvat tietenkin ongelmasta auttaisivat asian selvittämisessä.

Koko altaan lääkintää en suosittele ennen taudinaiheuttajan määrittämistä.
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
Titro
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Titro »

Syökö kaikki ja mitä annat? Itse ostin 12kpl kiilakyljen parven viime elokuussa. Syksyllä niistä kuoli neljä. Ostin sitten neljä uutta ja huomasin eron ruokailuissa: Nämä uudet opettivat vanhat syömään myös hiutaleita. :P Aiemmin ei ollut kiilakylkiparvessa käynyt sellaista kuhinaa ruoka-aikaan. Lisäksi saavat pakastesurviaista ja koska ovat mieltyneet elävään ravintoon, uivat tällä hetkellä aika alhaalla: Minulla ovat helmimonniset innostuneet kutemaan ja pohjakasvillisuuden seassa uiskentelee hyvin pientä välipalaa. (osan kudusta olen siirtänyt toiseen akvaan, joten kaikki eivät onneksi joudu ruoaksi).
Kaikki 8+4 ovat edelleen hengissä ja hyvinvoivan näköisiä.
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Aaje kirjoitti:Vesiarvojen pitäisi olla ok.
Eli tarkalleen millaiset (ihan lukuina siis)? Entä millaiset ovat altaan hoitorutiinit?

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=32&t=4349" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”