Streamin valinta

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mulla on vähän hukassa toi päättely minkäkokoiseen altaaseen mikäkin stream riittää. Valmistajienkaan sivuilla ei pahemmin ole infoa ollut. Streameihin kun ei oikein voi soveltaa samoja laskelmia kuin normaaleihin kiertovesipumppuihin vai voiko? Siis päteekö streamissa sama 10-20xaltaan tilavuus tunnissa? Eli about 120l:n akvaarioon riittäisi yksi Coralia 2 2300l/h? Vai pitäisikö noita olla enemmän?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Mieluummin virtausta useammasta suunnasta, että tulee kunnon ristivirtauksia niinkuin riutalla. Mutta joo, siihen 20x altaan tilavuus tunnissa pätee streameihinkin. Tavallisella kiertovesipumpula tuo teho puhaltaisi vedet seinille :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Eli jos ottaisin tuohon 120l altaaseen vanhan nano koralian ja pienen kiertovesipumpun lisäksi vielä tuon kakkos koralian ni kiertoa pitäis olla riittävästi?
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 17:05, 18.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Mulla oli 112 litrasessa 2x nanokoralia (900l/h) ja yksi 500l/h rotation deflectorilla, virtaukset ovat riittämättömät. Hyvät virtaukset sain yhdellä Koralia 2:lla ja yhdellä Nanokoralialla. Tosin akvaario oli tosi matala pinta-alaansa nähden (80 x 40 x 35).
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mulla sit taas mitat on vielä hassummat. Vesikorkeutta löyty about 70cm, pituutta altaalla about 60cm mutta leveyttä 20-35cm about. Kyseessä siis erkkerimallinen akvaario jonka takuulapussa lukee: 2.11.1989.
Siitä muute tulee melko tyylikäs tohon eteiseen ku sen kaikki kehykset on peliä, samoin kuin kaapisto.
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 17:05, 18.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Onpa jännän mallinen.

Sitten onkin vähän vaikeampi miettiä streamejä. Pitäisikön ne asentaa monelle eri korkeudelle. Silloin saattaisi olisi paras vaihtoehto monta pientä? tai sitten ei... :D Noilla nanokoralioilla on käytännössä "tehokas puhallustilavuus" on sylinterimäinen 10 x 35cm.
Cai
Junior Member
Junior Member
Viestit: 154
Liittynyt: 19:18, 04.06.2003
Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Cai »

Pitävätkö nuo Koraliat ääntä? Itse pohdin jotain lisää virtausta kun on "suurempi" allas rakenteilla.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ei mulla ainakaan ooo ollu mitään moitittavaa.

Ehkä päädyn ratkaisuun, jossa yksi tehokkaampi ja muutama pienempi siellä sun täällä. Tai jotain:) Katotaan, mitä kehittyy.
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 17:05, 18.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Tosi hiljaisia ovat ja muutenkin olen ollut niihin todella tyyvyväinen. Ainoa asia, jonka kanssa täytyy olla aika tarkkana niiden kanssa on se, kun niitä purkaa pesun yhteydessä niin se keraaminen tanko, jonka ympäri ropelli pyörii, tahtoo aina välillä murtua. Kannattaa pitää ainakin yhtä tankoa varalla kaapissa jos sattuu vahinko, tai ainakin silloin jos on yhtä nakkisormi kun mä.
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Itse voisin hifistellä sellaisella systeemillä, että ostais vaikka 4 kpl Koralia 1. Laittais molempiin päätyihin kaks eri korkeudelle. Riippuen kiviasetelmasta tietysti, mut silleen että toiset puhaltaa kivikasan yläpuolelta ja toinen vähän alempaa edestä. Perusvirtaukseksi molemmista päädyista toiset on aina päällä ja toiset olis ajastimiin kytketty. Riippuen altaan eliöstöstä pidemmät tai lyhyemmät rauhallisen perusvirtauksen jaksoja ja välillä puhaltaa 3 ja 4, jolloin kova virtaus sekoittaa altaan "kuolokohdatkin" kunnolla.

Itselläni onkin siten, että perusvirtauksena on kiertovesipumppu ala-altaan välillä sekä yksi 6000-litrainen streami. Yksi säädettävä 12 000l/h pumppaa 2s sykäyksinä 30%/100%, lisäksi yksi 6000l/h ajastimen takana. Ajastin on säädetty siten, että päiväs aikaan menee päälle tunnin välein n. vartiksi, illalla hieman pidempi sekoitus ja yöllä menee vaan pari kertaa vartiksi päälle. Aamulla taas on hieman pidempi myräkkä. Eron kahden eri virtausmäärän välillä huomaa selvästi, vaikkei ero olekaan mikään huima. Kivien pinnalle kertynyt moska/ilmakuplat irtoavat ja vesi sakenee hetkeksi.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Hifistelyn piikkiin tuntuu toi meriakvaariointi menevän ennemmin tai myöhemmin:)

Btw, mikä on toi akvaarioseura RK ry?
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Perusteilla olevan yhdistyksen tarkoituksena on herättää kiinnostusta akvaarioihin, ylläpitää akvaarioihin liittyvää harrastusta sekä edistää ja tukea siihen liittyvää toimintaa. Jäseniä tulemme ottamaan vastaan lähiaikoina, kunhan saadaan homma kasaan ja paperit valmiiksi.

- Suomen Riutta-akvaariot RK ry - Reefkeeping in Finland
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Itse olen tullut tulokseen että noilla muutaman sekunnin pulsseilla ei juuri saa mitään aikaan. Nyt kokeilussa on 4kpl 6100 jotka ovat molemissa päissä vastakkain. Ensin vastakkaiset kulmat ovat 100% 30min ja toiset 30%. Tämän jälkeen sama homma toisin päin. Eli vesi pyörii ensin myötäpäivään 30min ja sitten saman ajan vastapäivään. Waveboksi vielä sekoittaa koko massaa. Ainakin paskat ovat irronneet paikoista jonne ne ennen jäivät.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Jorg kirjoitti:Itse olen tullut tulokseen että noilla muutaman sekunnin pulsseilla ei juuri saa mitään aikaan. Nyt kokeilussa on 4kpl 6100 jotka ovat molemissa päissä vastakkain. Ensin vastakkaiset kulmat ovat 100% 30min ja toiset 30%. Tämän jälkeen sama homma toisin päin. Eli vesi pyörii ensin myötäpäivään 30min ja sitten saman ajan vastapäivään. Waveboksi vielä sekoittaa koko massaa. Ainakin paskat ovat irronneet paikoista jonne ne ennen jäivät.
Mitä kontrolleria käytät? Profilux vai Tunzen oma?
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Kimmo S kirjoitti:
Jorg kirjoitti:Itse olen tullut tulokseen että noilla muutaman sekunnin pulsseilla ei juuri saa mitään aikaan. Nyt kokeilussa on 4kpl 6100 jotka ovat molemissa päissä vastakkain. Ensin vastakkaiset kulmat ovat 100% 30min ja toiset 30%. Tämän jälkeen sama homma toisin päin. Eli vesi pyörii ensin myötäpäivään 30min ja sitten saman ajan vastapäivään. Waveboksi vielä sekoittaa koko massaa. Ainakin paskat ovat irronneet paikoista jonne ne ennen jäivät.
Mitä kontrolleria käytät? Profilux vai Tunzen oma?
Nyt on Profiluxin kautta. Jatkossa saattaa olla että laitan Profin kautta vain waven ja pumput multicontrollerin kautta. Pitäis saada lisää kanavia Profiluxiin niin sais kaikki sen kautta.
Vexi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 18:30, 09.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Voikohan tuota virtausta olla liikaa kun altaassani on Hydor koralia 4 (4600 l/h) ja kiertovesipumppu kaatokulmassa (1000l/h) joka pumppaa suoraan takaisin altaaseen, kiertoa yhteensä 6600l/h = n.40x tilavuus. Hieman mietityttää tuo valtava virtaus akvaariossa :?

Kannattaisiko tuo koralia4 vaihtaa johonkin pienempään, vaikka koralia nano(900l/h) 2kpl jolloin kiertoa olis n.18x tilavuus ?

Just kyl myin tuollaiset nanot pois ja hommasin tuon isomman sreamin :roll:
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Mä voin myydä ne sulle takaisin kovaan hintaan. :mrgreen:
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Streamin valinta

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Vaikea sanoa, mikä on liikaa ja mikä liian vähän. Jos korallit ovat jatkuvasti kiinni ja heiluu ku myrskytuulessa niin se voi olla liikaa, mutta jos ne ovat nätisti ja pulleasti auki niin voi olla sopivast tai liian vähän. Kannattaa siis tehdä havaintoja eri eliöiden reaktioista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”